خبری از محمد توکلی و ایرج نجف آبادی

شنبه 30 دی‌ماه سال 1391

ایرج نجف آبادی عضو کانون فرهنگیان اصفهان که پس از احضار دادگاه، پنجشنبه بازداشت گردیده بود با قرار وثیقه ی ده میلیون تومانی تا زمان تشکیل دادگاه به شکل موقت آزاد گردید. همچنین محمد توکلی عضو کانون صنفی معلمان کرمانشاه، که روز پنجشنبه بازداشت شده بود،امروز گفتگوی کوتاهی با خانواده اش داشته است. او در این گفتگو وضعیت خویش را نامشخص خوانده و از آزادی خود اظهار بی خبری نموده است.

دین،چندگانگی و آموزش و پرورش،بینش 2020

شنبه 30 دی‌ماه سال 1391

نورمن ریچاردسون

برگردان : مهدی بهلولی

<< مترجم : ایرلند شمالی،کشوری است در غرب انگلستان،که سه – چهار دهه با اختلاف های فرقه ای و سیاسی سختی درگیر بود. از سال 1970 تا 2007 ،در این کشور میان کاتولیک های استقلال خواه از انگلستان و پروتستان هایی که خواستار حفظ همبستگیو وابستگی های سیاسی بودند،درگیرهای خونینی روی داد و شمار بسیاری از دو طرف کشته شدند. از میان این کشته شدگان و مبارزان- در ایران و برای ما- "بابی ساندز" از همه شناخته شده تر است. ساندز، یکی از مبارزان کاتولیک و عضو ارتش جمهوری خواه ایرلندشمالی بود که در سال 1981 پس از 66 روز اعتصاب غذا درگذشت.

نویسنده ی این متن- که در سال 2000 به نگارش درآمده است- نورمن ریچاردسون،خود یک ایرلندی است و یکی از راه های رویارویی با این اختلاف ها را گفت و شنود و پذیرش همدیگر با هر اندیشه ی سیاسی و فرهنگی می داند. در این میان،از جداگانگی کلاس های آموزش دین،انتقاد می کند و آنرا یکی از ریشه های دامن زدن به اختلاف ها،ارزیابی می کند. >>

براستی،نشانه ی معناداری خواهد بود از جامعه ای دگرگون،اگر پاره ای پیوستگی های میان دین و آموزش و پرورش در ایرلند شمالی،در آینده بتوانند با شنیدن،گشاده رویی،گشاده دستی و سهم- بَری پدیدار گردند- البته منظور از دین چیزی است که دست کم برخی از مردم،به سان روحِ دینی یا حتی مسیحیِ اصیل تری به شمار آورند تا رسم هایی که به نزد ما عادت شده اند. گرچه،این سخن شگفتی است که بیست سال،زمانی به آن اندازه بلند می باشد که فضایی این چنین بیمناک را جانشین سازد،فضایی بیمناک،که رویهمرفته،چنین می نماید که ویژگی درآمیختگی کلیساهای مسیحی با آموزش و پرورش است.


برای دیدن ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید

تحول بنیادین در حفظ جان دانش‌آموزان

شنبه 30 دی‌ماه سال 1391

محمدرضا نیک ‌نژاد/ روزنامه شرق،28/10/91

کسانی که تجربه تکان‌های زمین‌لرزه را از سر گذرانده باشند، می‌دانند که آدمی، تا ماه‌ها، با هر صدا و لرزشی، ناخودآگاه هراسان می‌شود. پس از زمین‌لرزه سال 85 بروجرد، که در روزهای تعطیلی جشن نوروز رخ داد، تا هفته‌ها این هراس با من بود. در آن سال‌ها در دو دبیرستان در مرکز تهران کار می‌کردم، هر دو ساختمان‌هایی کهنسال داشتند و البته هنوز هم دارند. پس از بازگشت به تهران تا روزها، هرگاه دانش‌آموزی میزش را جابه‌جا می‌کرد یا کسی درون یا بیرون کلاس راه می‌رفت، کف کلاس به لرزه می‌افتاد و من مارگزیده ناخودآگاه از جا پریده و آماده فرار از کلاس می‌شدم اما پس از چند ثانیه، هنگامی که آرامش و شگفتی بچه‌ها را می‌دیدم با کمی شرمندگی خود را به کوچه علی‌چپ می‌زدم و آرام می‌گرفتم. تا هفته‌ها چنین بودم تا اینکه من هم مانند دیگران، به آن لرزش‌ها و ناایمنی ساختمان، خو گرفتم. یکی از این دبیرستان‌ها سه طبقه داشت، سومین طبقه آن به دلیل خطرات اینچنینی به‌کار گرفته نمی‌شد، اما همچنان از مدرسه‌های پرجمعیت بود! اکنون نیز در یکی از همین دبیرستان‌ها کار می‌کنم،


برای دیدن ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید

«هوشمندسازی» با‌مشارکت والدین

چهارشنبه 27 دی‌ماه سال 1391

گفتگو با روزنامه ی آرمان، دی ماه 91

آرمان- زهرا جعفرزاده: این روزها همه در آموزش‌و‌پرورش برای هوشمندسازی مدارس بسیج شده‌اند، نزدیک شدن به پایان کار دولت دهم، روند اجرای این طرح را تندتر کرده است، حاجی بابایی، چند روز پیش، هوشمند کردن تمام مدارس خاص تهران را یک اجبار دانست، زمانی که گفت: «‌تمامی مدارس خاص شهر تهران از جمله سمپاد، شاهد، هیات امنایی، قرآنی و نمونه مردمی باید هوشمند شوند.» این دستور بالاترین مقام وزارت آموزش‌و‌پرورش به مدیران کل و معاونانش بود، براساس اعلام حاجی بابایی، بیش از 7‌هزار مدرسه کشور از ابتدای سال هوشمندسازی شده‌اند، با اینکه امسال، نظام آموزشی برای اولین بار پس از 4‌دهه، شش ساله شدن ابتدایی را با تحولات پیچیده‌ای تجربه می‌کند اما ظاهرا قرار است با قرار گرفتن در اولویت هوشمندسازی، دایره تغییرات در این پایه نوپا کامل شود، به‌طوری‌که به گفته مدیر کل دفتر امور شاهد این وزارتخانه، تمام کلاس‌های پایه ششم این مدارس هوشمندسازی می‌شوند.

7 میلیون تومان برای یک مدرسه هوشمند


برای دیدن ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید

تحولی دیگردر انتظار «ابتدایی‌ها»

چهارشنبه 27 دی‌ماه سال 1391

گفتگو با روزنامه ی آرمان،دی ماه 91

آرمان ــ زهرا جعفرزاده: زمزمه‌های تقسیم مقطع ابتدایی به دو دوره سه ساله، از همان زمان که وزیر آموزش و پرورش بر شش ساله کردن دوره ابتدایی در قالب اجرای طرح تحول بنیادین اصرار می‌کرد، شنیده شد؛ همان موقع اما کسی تصور نمی کرد، به این زودی‌ها نه تنها تقسیم ابتدایی به دو دوره، بلکه شش ساله کردن دبستان به مرحله اجرا برسد، اما حاجی بابایی ثابت کرد می‌توان بر تن هر طرح و برنامه کارشناسی شده و نشده‌ای جامه عمل پوشاند. با اینکه تقسیم ابتدایی به دو دوره باتوجه به امکانات و فضای آموزشی، دور از ذهن بود، اما اینک معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش تهران از اجرای این طرح در 71 دبستان پایتخت خبر می‌دهد. فرنازبیگی در این باره به فارس می‌گوید: «هم اکنون در تهران 1200دبستان دولتی وجود دارد که در جلسه با رؤسا و معاونان مناطق آموزش و پرورش شهر تهران اعلام شده که اجرای این طرح با شیب ملایم بدون ایجاد مشکل برای اولیاء و دانش آموزان آنها در دستور کار قرار گرفته تا در سال تحصیلی آینده این طرح به مدارس بیشتری تعمیم پیدا کند.» به گفته او «3ـ3ـ3ـ3» در سند تحول بنیادین مورد اشاره بود؛ بر این اساس در آینده باید مدارس ابتدایی به دودوره سه ساله تقسیم شوند.


برای دیدن ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید

کمبود بودجه و ایمن سازی مدارس

چهارشنبه 27 دی‌ماه سال 1391

محمد رضا نیک نژاد،روزنامه آرمان،26/10/91

رخداد تلخ آتش سوزی دبستان "شین آباد"،و پیگیری و بازتاب های رسانه ای آن،برخینمایندگان مجلس را به تکاپو انداخت و گروهی از کارگزاران سامانه ی آموزشی را به پاسخگویی واداشت؛در پایان نیز،وزیر را به مجلس کشاند. حاجی بابایی برای فرو نشاندن موجی که علیه او و مدیریت اش به راه افتاده بود "از اکنون تا روز قیامت،برای هر رخدادی که در وزارتخانه زیر فرمانش روی می دهد،پوزش خواست‍! اگر چه روش پوزش خواهی اش،نمایندگان مجلس و افکار عمومی را راضی نکرد. در هفته های گذشته نیز با بهره گیری از امکانات گسترده ی رسانه ای،در پی آن است تا بخشی از پیامدهای منفی این رخداد را بکاهد. صدا و سیما هم، در روزهای گذشته با تهیه ی برنامه ای بر آن شد تا نقش وزیر در آتش سوزی را کم رنگ نشان دهد. سازمان آموزش و پرورش تهران با برگزاری گردهمایی مدیران مدارس و با حضور وزیر،به بازسازی جایگاه "تخریب شده" ی وزیر پرداخت. اما روند خبرها و رویدادها رو به سوی دیگری داشت و به ویژه پس از درگذشت ساریا رسول زاده،دومین کودک دانش آموز شین آبادی- دست کم برای بسیاری از مردم و رسانه ها- حکایت همچنان باقی است.


برای دیدن ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید

مقام و منزلت معلم از دیدگاه یونسکو

چهارشنبه 27 دی‌ماه سال 1391

حمید مصطفی نژاد،روزنامه آرمان،27/10/91

(حمید مصطفی نژاد،یکی از پایه گذراران کانون فرهنگیان شیراز می باشد)

درهر سال تحصیلی باید همواره موضوع معلمان و نقش شان در فرآیند توسعه ی اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی جوامع بشری مورد توجه مردم و مسئولین قرار گیرد،به همین دلیل برآن شدیم نگاهی به "توصیه نامه ی یونسکو" در رابطه با مقام و منزلت معلمان بیاندازیم.این توصیه نامه در تاریخ 5 اکتبر 1966 در شهر پاریس پس از یک کنفرانس بین المللی آموزش در 13 فصل و 146 ماده تهیه شده است به همین دلیل روز 5 اکتبر مطابق با 13 یا 14 مهرماه روز جهانی معلم نامیده شده است. مهمترین رکن این توصیه نامه،این است که " آموزش یک حق انسانی و بنیادی و حیاتی است و معلمان در پیشرفت آموزش از نقشی اساسی برخوردارند و به منظور توسعه ی جامعه ی بشری،پیشتیبانی از معلمان نکته ای کلیدی است". در این نوشتار بر سیاق اختصار به بعضی از مواد آن اشاره ای گذرا می کنیم :


برای دیدن ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید

نگاهی به هزینه‌ها و گسست آموزشی ناشی از آلودگی هوا

سه‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1391

محمد رضا نیک نژاد،تارنمای "نامه نیوز"،25/10/91

در روزها و هقته‌های گذشته، آلودگی هوا و افزایش آلاینده‌های زیان آور در هوا، تهران و برخی از کلان شهرها مانند اصفهان، مشهد، اراک و ... را به تعطیلی کشاند. این تعطیلی‌ها برای برخی خوشایند و برخی را گران آمد.

هم میهنان بازاری و کارگران روزمزد که نان شب‌شان در گرو کار روزشان است، از تعطیلی‌های این چنینی بیزار و خسته‌اند - آن هم در روزگار گرانی و تورم و نا آرامی قیمت‌ها. اما حقوق بگیران دولت و دانش آموزان و دانشجویان همواره در کمین شنیدن چنین خبرهای خوشی! هستند تا کیفشان کوک شود و برای چندین باره از پیامدهای تعطیلی ناخواسته یا از خدا خواسته! بهره حساب یببرند.



از دوران کودکی همه به یاد داریم که هرگاه سخن از تعطیلی به میان می آمد، همه ذوق زده می‌شدیم و همواره این گونه خبرها با شادی و خشنودی دانش آموزان و البته دلگیری! خانواده‌ها همراه بود. اکنون نیز- و شاید شدیدتر و فراگیرتر- این داستان همچنان ادامه دارد و خبرهای وابسته به تعطیلی‌های ناگهانی برای دانش‌آموزان شادی زا و فرحبخش است. شاید این‌ نوشته، محل مناسبی برای آسیب شناسی و بررسی چرایی پدیده‌ی گریز از درس و مشق دانش‌آموزان و معلمان- کارمندان- نباشد اما می‌توان از عواملی مانند محیط یکنواخت و خسته کننده‌ مدرسه‌ها، درونمایه‌های آموزشی دور از زندگی روزمره‌ی دانش آموزان، نظم پادگانی و آزار دهنده‌ی حاکم بر سامانه‌های آموزشی، فراوانی عنوان‌های درسی در یک روز و یک هفته و یک سال آموزشی و ... نام برد. برای آموزگاران نیز بی‌انگیز‌گی دانش‌آموزان، ناچیزی دستمزدها، حس بیهودگی تلاش‌ها و به چشم نیامدن آن از سوی فرادستان آموزشی و خانواده‌ها و .... بهانه‌ای برای گریز از آموزشی بهینه و کارساز است که ریشه‌ای بسیار گسترده داشته و زدودن آن نیاز به دگرگونی‌هایی ژرف و فراوان ساختاری و فرهنگی دارد.



برای دیدن ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید

ناسازه های

یکشنبه 24 دی‌ماه سال 1391

مهدی بهلولی،روزنامه آرمان،24/10/91

(این یادداشت،با اندازه ای دگرگونی،در روزنامه به چاپ رسید)

گرچه هم اکنون دو- سه سال است که بحث هوشمندسازی مدرسه ها،به یکی از بخش های همیشگی سخنرانی های وزیر و بسیاری دیگر از کارگزاران وزارت آموزش و پرورش بدل شده،اما گویا چندی است که پرداختن به این موضوع،از برجستگی بیشتری برخوردار گردیده است. در میان این سخنان،البته نکته های بسیاری به چشم می آید و گه گاه ناسازواری هایی دیده می شود که تا اندازه ای درستی سخنانی را که گفته می شود به پرسش می گیرد. برای نمونه حاجی بابایی،وزیر آموزش و پرورش،چند روز پیش و در تاریخ دهم دی ماه،در نشستی که با هزار فرهنگی شهرستان‌های گرمسار،آرادان و ایوانکی در دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار برگزارکرد گفت : "از 32 هزار مدرسه کشور که طی دو سال گذشته هوشمندسازی در آنها آغاز شده است، 6 هزار مدرسه در سال جاری هوشمند شده‌اند."


برای دیدن ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید

شین آباد و پرسش های بی پاسخ

دوشنبه 18 دی‌ماه سال 1391

محمد رضا نیک نژاد،روزنامه ی آرمان،18/10/1391

توکل حیدری رییس دادگستری آذربایجان غربی در گفت ‌وگو با خبر گزاری ایسنا،درباره ی پرونده ‌ی آتش سوزی دبستان دخترانه روستای "شین‌آباد" گفت: تاکنون طبق نظر کارشناسان وتحقیقات به دست آمده، شخص یا نهاد خاصی مقصر شناخته نشده است. حیدری می افزاید: در خصوص این ‌که سازمان هلال احمر یا معلم مدرسه مقصر باشند نیز هیچ شکایت و گزارشی دریافت نکرده‌ایم. البته معلم یا مدیر مدرسه نیز خدایی نکرده به عمد دراین حادثه سهل انگاری نکرده‌اند. در خصوص اینکه آیا بخاری مدرسه نیز از رده خارج یا فرسوده بوده است نیز کارشناسان اظهارنظری نداشته‌اند.


برای دیدن ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید
   1       2       3    >>