اسماعیل عبدی،دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران
روزنامه ایران،14 اردیبهشت 93
تقویم جمهوری اسلامی ایران دوازدهم اردیبهشت را به نام معلم مزین کرده است.
فعالیت
تشکلهای صنفی معلمان در چند سال اخیر با فراز و نشیبهای مختلفی روبهرو
بوده است. در اواخر دوره اصلاحات قولهایی درخصوص پرداخت هماهنگ مدیریت
خدمات کشوری برای کارمندان در دولت و مجلس داده شد و تصمیماتی نیز گرفته
شد. اما پس از انتخابات 84 و وزارت محمود فرشیدی بر آموزش و پرورش، اجرای
این طرح به حالت تعلیق درآمد.
در اواخر سال 85 به دعوت کانون صنفی
معلمان ایران 50 هزار فرهنگی از سراسر کشور به مقابل مجلس آمدند و
اجتماعاتی را نیز تا اواخر اسفندماه همان سال برگزار کردند. در حالی که
انتظار میرفت دولت و وزارت آموزش و پرورش در مقابل تجمعات اعتراضی پاسخ
درستی به مطالبات فرهنگیان بدهند با آنها برخورد قهرآمیز شد. محمود
فرشیدی، وزیر وقت آموزش و پرورش اعلام کرد که من تشکل صنفی را به رسمیت
نمیشناسم. از این سال به بعد برخوردهای امنیتی با تشکلهای صنفی معلمان
کلید خورد. پرونده فعالان صنفی به بخش امنیتی رفت و پروانه کانون صنفی
معلمان از سوی وزارت کشور تمدید نشد. این روند تا سال 89 ادامه داشت و
شماری از فعالان صنفی مشمول زندان، تبعید و اخراج شدند. در سال 86پس از
استیضاح محمود فرشیدی،
علی احمدی سکاندار وزارت آموزش و پرورش شد. در این دوره طرح ساماندهی
نیروی انسانی احیا شد. در این طرح با هدف صرفهجویی و کاهش هزینه دولت،
تعداد دانشآموزان از حالت استاندارد 20 دانشآموز به 40 دانشآموز در کلاس
رسید.