شین آباد و پرسش های بی پاسخ

محمد رضا نیک نژاد،روزنامه ی آرمان،18/10/1391

توکل حیدری رییس دادگستری آذربایجان غربی در گفت ‌وگو با خبر گزاری ایسنا،درباره ی پرونده ‌ی آتش سوزی دبستان دخترانه روستای "شین‌آباد" گفت: تاکنون طبق نظر کارشناسان وتحقیقات به دست آمده، شخص یا نهاد خاصی مقصر شناخته نشده است. حیدری می افزاید: در خصوص این ‌که سازمان هلال احمر یا معلم مدرسه مقصر باشند نیز هیچ شکایت و گزارشی دریافت نکرده‌ایم. البته معلم یا مدیر مدرسه نیز خدایی نکرده به عمد دراین حادثه سهل انگاری نکرده‌اند. در خصوص اینکه آیا بخاری مدرسه نیز از رده خارج یا فرسوده بوده است نیز کارشناسان اظهارنظری نداشته‌اند.

 

   محمد رضا نیک نژاد،روزنامه ی آرمان،18/10/1391

     توکل حیدری رییس دادگستری آذربایجان غربی در گفت ‌وگو با خبر گزاری ایسنا،درباره ی پرونده ‌ی آتش سوزی دبستان دخترانه روستای "شین‌آباد" گفت: تاکنون طبق نظر کارشناسان و تحقیقات به دست آمده، شخص یا نهاد خاصی مقصر شناخته نشده است. حیدری می افزاید: در خصوص این ‌که سازمان هلال احمر یا معلم مدرسه مقصر باشند نیز هیچ شکایت و گزارشی دریافت نکرده‌ایم. البته معلم یا مدیر مدرسه نیز خدایی نکرده به عمد دراین حادثه سهل انگاری نکرده‌اند. در خصوص اینکه آیا بخاری مدرسه نیز از رده خارج یا فرسوده بوده است نیز کارشناسان اظهارنظری نداشته‌اند.

  در پی رخداد تلخ آتش سوزی کلاس چهارم دبستان شین آباد دو دانش آموز جان باخته و بیش از سی دانش آموز دیگر دچار سوختگی هایی در دست و صورت گردیدند و اکنون نیز بنا به گزارش ها حال چند تن از آنها وخیم است. در روزهای نخست پس از این آتش سوزی و به دنبال موج رسانه ای پدید آمده از آن و پیگیری های چند تن از نمایندگان مجلس،برخی کارگزاران آموزش و پرورش از جمله وزیر، وادار به پاسخگویی به رسانه ها و مجلس شدند. اگر چه پاسخ آنها به ویژه سخنان حاجی بابایی در مجلس نتوانست رضایت رسانه ها و نمایندگان پرسش کننده را در پی داشته باشد اما امید برای پیگیری پرونده ی این حادثه ی دلخراش- دست کم برای جلوگیری از رخدادهایی همسان- باقی بود. اما با سخنان توکل حیدری این امیدها بسیار کم رنگ می گردد زیرا گویا پیگیری های قضایی به پایان رسیده است. اگر این خبر را در کنار خبرهایی که در چند روز گذشته از آتش سوزی در مدرسه و گاز گرفتگی دانش آموزان  در مشکین شهر و شهریار و ... بگذاریم خواهیم دید که حکایت همچنان باقی است و این قصه سر دراز دارد و اگر چه پرونده ی قضایی بسته می شود ولی داوری مردم پایان نخواهد یافت.

اما درباره سخنان رییس دادستانی آذربایجان غربی چند پرسش و ابهام اندیشه ها را می آزارد.

1-     آتش سوزی در "شین آباد" نخستین مورد در نوع خود نبوده و سامانه ی آموزشی و جامعه بارها شاهد این گونه رخدادهای دلخراش بوده است. بنا براین مسئولان این نهاد گسترده ی اجتماعی می بایست از تجربه هایی مانند روستای درودزن استان فارس و ...  درس گرفته و زمینه های چنین رخدادهایی را از بین می بردند. اما نه تنها از آن تجربه ای نیاندوخته اند،بلکه اکنون نیز بیش ار 150 هزار کلاس درس پس از این همه تجربه! باز هم با بخاری های نفتی گرم می شود و شمار فراوانی از دانش آموزان این کشور هر روز و هر ساعت در معرض چنین رویدادهایی هستند. پرسش اینجاست که جناب آقای حیدری در این بی خیالی و بی توجهی و سهل انگاری، چه کسی مقصر است؟ آیا می توان گفت که مقصری یافت نشده است؟

2-     نگارنده،رییس داستانی استان آذربایجان غربی را به خواندن"آیین نامه اجرایی تامین،حفظ و ارتقای سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی دانش آموزان" مصوب فروردین 86- که پایش اجرای درست آن را وزرات بهداشت و آموزش پزشکی بر عهده دارد- فرا می خواند. در آتش سوزی شین آباد بسیاری از آیین نامه های نوشته شده در آن رعایت نشده است. مانند این که: کلاس های طبقه نخست مدرسه نباید حفاظ آهنی داشته باشند،همه ی کانون های آموزشی باید دارای کپسول های آتش نشانی باشند، راه های خروج اضطراری از پیش برای دانش آموزان مشخص شده باشد و....جناب دادستان،آیا در نبود و یا خالی بودن کپسول آتش نشانی و رعایت نشدن بسیاری از استانداردهای ایمنی،هیچ کس مقصر نیست؟ آیا وزارت آموزش و پرورش به دلیل رعایت نکردن این آیین نامه ها،و وزارت بهداشت به خاطر عدم پایش آنها،مقصر نیستند؟

3-     این سخن که "در خصوص اینکه آیا بخاری مدرسه نیز از رده خارج یا فرسوده بوده است نیز کارشناسان اظهارنظری نداشته‌اند" چه معنایی دارد؟ بخاری یا استاندارد بوده و یا نبوده و کارشناسان بایستی درباره ی آن نظر کارشناسی خویش را بیان می کرده اند. شوربختانه این بخش از گفته های دادستان بسیار ابهام انگیز و ناروشن است. در حقیت این بخش از گزارش می توانست پاسخ بسیاری از پرسش ها را بدهد و مقصر را به جامعه بشناساند. آقای دادستان شما به عنوان مسئول پرونده، باید این بخش از گزارش کارشناسی را پیگیری کرده تا به پاسخ درخوری دست یابید.

4-     آقای دادستان، به صرف نبودن شاکی و شکایت می توان چشم بر بسیاری از کم کاری ها و کمبودها بست و آنها را نادیده گرفت. اگر پدر و مادرهای روستایی- به دلایل بسیار- از شکایت خویش، چشم پوشی نموده اند!شما به عنوان مدعی العموم نباید پیگیر حق از دست رفته ی این شهروندان باشید و با روش های گوناگون برای حفظ تندرستی آنها بکوشید؟ آیا پیشگیری از وقوع جرم کار شما نیست؟ اکنون بیش از 60 درصد کانون های آموزشی کشور نا ایمن هستند،آیا شما بعنوان مسئولِ حفظ امنیت شهروندان نمی خواهید کاری انجام دهید؟ شین آباد را بهانه ای قرار دهید و در اندیشه ی حفظ جان شمارِ فراوانِ دانش آموزانِ کشور باشید تا شاید دیگر شاهد رخدادهایی چنین تلخ و دلخراش نباشیم.     

نظرات 1 + ارسال نظر
علی بهشتی نیا چهارشنبه 20 دی‌ماه سال 1391 ساعت 03:37 ب.ظ http://ashu.blogfa.com

با سلام در اینجا همه چیز دروغ است مگر اینکه خلافش ثابت شود.
"نیایش معلمان" را در صریر بخوانید.
http://ashu.blogfa.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد