رتبه‌بندی را به افزایش حقوق کارمندان گره نزنید

محمدرضا نیک نژاد/ روزنامه آرمان ملی

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته که سعی دارد این ماه، مبلغ 11 میلیون تومان به حساب معلمان واریز کنند. این مبلغ برای 11 ماه گذشته و به صورت علی‌الحساب پرداخت می‌شود تا زمانی که حکم رتبه بندی آماده شود. درخصوص این مبلغی که قرار است به حساب معلمان ریخته شود، اخبار متناقضی وجود دارد. دلیل تناقض این است که وزیر آموزش و پرورش چند روز پیش به واریز مبلغی علی‌الحسابِ رتبه بندی برای معلمان اشاره کرد. رتبه بندی‌ای که حدود 12 سال است در دولت‌های مختلف گیر افتاده و حالا با واکنش‌هایی از سوی وزارتخانه مواجه شده است. از مهرماهِ سال گذشته تا 25 اردیبهشت امسال تجمعاتی از سوی معلمان در این زمینه صورت گرفت. دولت سیزدهم در آغاز این لایحه را از مجلس پس نگرفت. سپس مجلس با مراوداتی که با دولت داشت طرحی را ارائه کرد که با طرح اولیه فاصله داشت به هر حال فشار معلمان در فضای مجازی ادامه داشت و معلمان همچنان در فضایی ملتهب به سر می‌برند و شورای هماهنگی همچنان آماده و منتظر است که ببیند چه اتفاقی رخ خواهد داد. بنابر بر قانون قرار است که رتبه بندی معلمان از مهر 1400 اجرا شود؛ قانون تصویب شده و امورات مربوط به آن در مجلس انجام گرفته و در دولت تصویب شده. باید گفت که در حال حاضر، پنج ماه هم از سال 1401 گذشته و رتبه بندی معلمان، همچنان اجرا نشده است. خواسته‌ای که معلمان، بخشی از نمایندگان مجلس پیگیر آن بوده و نهادهایی هم بعضا در صدد اجرای آن هستند.


 به هر حال قرار شد چیزی نزدیک به کف افزایش را علی الحساب برای معلمان واریز کنند. کف علی‌الحساب برای یازده ماه تاخیری که داشته‌اند چیزی حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان برای هر ماه پیش بینی شد. و قرار شد این واریز صورت بگیرد تا آیین نامه رتبه بندی اجرا شود، معلمان، مدارکشان را بفرستند و در پنج رتبه مشخص شده، رتبه بندی شوند و حکمشان زده شود و چیزی حدود یک میلیون و پانصد تا سه الی چهار میلیون تومان، افزایش حقوق به معلمان تعلق بگیرد. نکته این است که با توجه به صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش مبنی بر واریز این مبلغ با حقوق مردادماه سال جاری، به فاصله چند ساعت، سخنگوی آموزش و پرورش گفت که پرداخت‌ها تا شهریور اتفاق می‌افتد و این تناقض گویی به نظر باز هم ولوله‌ای میان معلمان و فضای مجازی ایجاد کرده و حالا وزارتخانه در تلاش است که این علی‌الحساب را واریز کند و حالا هم این پیام سازمان برنامه و بودجه رسیده است اما با عددی که گفته بودند متفاوت است. همان‌طور که گفتم ابتدا قرار بود مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان باشد. الان آن را به یک میلیون کاهش داده‌اند و در واقع مشخص نیست که چه رقمی دست معلمان را بگیرد.

 نکته آخر این است که این رتبه بندی، با تمام افت و خیزهایی که داشت می‌خواهد اجرا شود و خبرها حاکی از آن هستند که دولت قصد دارد افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان را هم انجام دهد و چون پیش از این هم این اتفاق در دولت‌های مختلف برای معلمان رخ داده، احتمال دارد این افزایش حقوق برای همه کارمندان دولت باشد. اگر قرار است افزایش حقوق اتفاق بیفتد، باید جدای از آن، رتبه بندی برای معلمان هم اتفاق بیفتد. یعنی آن افزایش حقوقی که دولت برای کارمندان خود و بازنشستگان مد نظر دارد، باید شامل حال معلمان شود و رتبه بندی بحثی جداست که باید اجرا شود و خیلی از معلمان چشم به راه این مبلغ علی الحسابی هستند که قرار شده در مرداد ماه به حسابشان ریخته شود و به نظر می‌رسد دولت باید تلاشش را انجام دهد تا وعده خود را عملی کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد