وزیر،نماینده ای باشد برای فرهنگیان

مهدی بهلولی،روزنامه جام جم،28 مهر 92

اگر بخواهیم آنچه که باید در آموزش و پرورش ایران رخ دهد را در یک عبارت کوتاه خلاصه کنیم بی گمان "بهبود آموزش" نخستین گزینه ای است که به ذهن می رسد. بهبود آموزش،خواسته ی همگان است،هم دانش آموزان و آموزگاران،و هم مردم و خانواده ها. اما شاید گفته شود که این عبارت،کلی تر از آن است که بتواند در عمل گره ای را بگشاید،و یا با معنای گسترده و فراگیری که دارد همه را یار خود خواهد ساخت و بنابراین بر ابهام ها هم خواهد افزود. با این رو نباید فراموش کرد که "بهبود آموزش" گونه ای یادآوری و تآکید است بر نابسامانی های فراوانی که آموزش و پرورش کنونی ما از آنها رنجور است،و درخواست دیرینه ای است بر توجه بیشتر همه ی فرادستان کشور به آموزش و پرورش.

 اما آنچه که از وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم انتظار می رود یاری رساندن به همین درخواست تغییر نگاه به آموزش و پرورش است. وزیر آموزش و پرورش،باید با دیدی واقع نگرانه و در پیوند با بدنه ی آموزش و پرورش گام بردارد. یعنی آنچه که در آموزش می گذرد و "هست" را بازتاب دهد و نه آنچه که دوست می دارد باشد را بگوید.

ادامه مطلب ...

کمبود برخی کتاب های درسی

مهدی بهلولی

روزنامه آرمان،28 مهر 92

تارنمای فرهنگیان نیوز

نزدیک به یک ماه از آغاز سال تحصیلی 92-93 می گذرد اما هنوز برخی دانش آموزان هنرستانی،شماری از کتاب های درسی خود را دریافت نکرده اند. برای نمونه دانش آموزان سال سوم رشته ی کامپیوتر در برخی هنرستان های شهر تهران،کتاب های ریاضی،سخت افزار،چند رسانه ای و بسته های نرم افزاری(3) به دست شان نرسیده است و برخی دانش آموزان دوم کامپیوتر،کتاب های فیزیک،سیستم عامل و بسته های نرم افزاری(1). چند روز پیش،به جای کتاب درسی فیزیک دوم،سی دی آن به دانش آموزان سال دوم داده شد که البته چون خود کتاب درسی به صورت پی دی اف در اینترنت و بر تارنمای کتاب های درسی موجود است کار چندان حساب شده ای به نظر نمی رسد. اما نکته ی درخور درنگ این که هیچ کدام از این کتاب های درسی داده نشده،تازه تآلیف هم نیستند و آموزش و پرورش می توانست حتی چند روز پیش از آغاز سال تحصیلی،آنها را به مدرسه ها بفرستد.

ادامه مطلب ...

معلمانی که یاد می‌گیرند و یاد می‌دهند



گزارش روزنامه آرمان،27 مهر 92

آرمان: نتایج تصمیمات وزیر آموزش و پرورش پیشین که تغییرات یکباره‌ای در کتاب‌های درسی ششم و دوم در سال گذشته ایجاد کرد، نه‌تنها تمام نشده است بلکه سال به سال با تغییر کتاب‌های درسی مقاطع بالاتر، معلمان و دانش‌آموزهای جدیدی به این حرکت دسته‌جمعی می‌پیوندند. نزدیک به یک ماه از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد اما هنوز کلاس‌های ضمن‌خدمتی که برای معلمان مقطع سوم و هفتم برگزار شده بود، تمام نشده است و آنها درحالی که به تجزیه و تحلیل مطالب کتاب‌های جدید مشغولند باید همزمان آن را به دانش‌آموزان هم تدریس کنند. امسال دومین سالی است که از تغییر کتب درسی می‌گذرد، کتاب‌های درسی مقطع هفتم و سوم برای دانش‌آموزان عرضه شده است و معلمان بخشی از کتاب را تدریس کرده‌اند، پیش از آنکه آموزش‌های تکمیلی را برای این دروس به‌طور کامل دیده باشند. مدیرکل آموزش‌های کوتاه‌مدت مرکز آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش به مهر گفت: بخشی از آموزش‌های ضمن‌خدمت معلمان در فصل تابستان انجام شد، اما مابقی آموزش‌ها که در حدود 40 درصد است، به‌زودی آغاز می‌شود و این دوره‌ها تا پایان آذرماه ادامه دارد. مهدی جلالی همچنین اعلام کرد:

ادامه مطلب ...

شماره 81 چشم انداز ایران ویژه شهریور و مهر روی پیشخوان روزنامه فروشی ها

 
 
شماره 81 چشم انداز ایران ویژه شهریور و مهر با دو پرونده درباره کوی دانشگاه 88 و احیاگری یا اصلاح گری؟ به روی پیشخوان مطبوعات آمد، در این شماره می خوانیم:
اجرای بدون تنازل قانون اساسی/ لطف الله میثمی

چشم انداز سیاست داخلی:
ایران برای همه ا...
یرانیان/ ابوطالب آدینه وند
امید به روند انباشت مشارکت/ گفتگو با ابوالفضل دلاوری
سرگذشت مشارکت سیاسی مردم در ایران/ گفتگو با محمد جواد حق شناس_ بخش دوم
تجارب گذشته و نسبت تکرار یا تغییر؟/ سید علیرضا مسبوق فردوس
بداخلاقی های کور سیاسی/ فائزه حسنی

جنایت بی مکافات:
دانشگاه جنگ زده
موضع دانشگاه همان موضع بازجوی من بود
خودشان متهمند ما تبرئه شدیم
قرار بود حمله به کوی و انتقال دانشجویان به وزارت کشور رسیدگی شود
گزارش های بی فرجام پیگیری های نا تمام
واکاوی ابعاد حقوقی ورود نیروهای مهاجم به کوی
چه کسی افراط کرد؟
جراحتی بر قامت دانشگاه
پیام 24 خرداد در دانشگاه: نفی اسلامی سازی کنونی
ادامه مطلب ...

واپسین امید فرهنگیان برای دگرگونی گفتمان آموزشی

  
دگرگونی گفتمان،نیاز بنیادین آموزش و پرورش
 
محمد رضا نیک نژاد
 
فرهنگیان نیوز،۲۶ مهر ۹۲
اکنون نزدیک سه ماه است که رییس جمهور روحانی سکان رهبری ساختار اجرایی کشور را در دست گرفته و در همین زمان کم،شاهد رویدادهای درخور توجهی در گستره های اقتصادی،دیپلماتیک، دانشگاهی،محیط زیستی،میراث فرهنگی و ... بوده ایم. در همه ی وزارتخانه ها یا سازمان هایی که دولت توانسته است گامی هر چند کوتاه به سوی خواسته های رای دهندگان 24 خرداد بردارد،بی گمان دگرگونی گفتمان حاکم بر آن وزارتخانه و یا سازمان را شاهد بوده ایم. برای نمونه گماردن توفیقی به سرپرستی وزارت علوم،در همین زمان اندک،افزون بر این که توانسته دلهای بسیاری از دانشگاهیان را برباید و آنان را با برنامه های خویش همراه سازد،در برداشتن گام هایی کارا در گستره های آموزشی،مدیریتی،دانشجویی و ... بسیار کامیاب بوده و از همه مهمتر هم سویی سرپرست این وزارتخانه با اندیشه ها و گفتمان رییس دولت را به شایستگی فراهم نموده و به نمایش گذاشته است.
اما با دست رد نمایندگان مجلس به سینه ی نخستین گزینه ی وزارت آموزش و پرورش،علی اصغر فانی به عنوان سرپرست گسترده ترین وزارتخانه ی کشور معرفی شد. فانی در آموزش و پرورش چهره ای شناخته شده است و پیشینه ی مدیریتی نه چندان کوتاهی در دوره های گوناگون این وزارتخانه دارا می باشد که معاونت وزرای آموزش و پرورش دوران اصلاحات،مهمترینِ آنها است. بارزترین ویژگی دکتر فانی،تایید و ادامه ی گفتمان حاکم بر آموزش و پرورش در دوران - دست کم- هشت ساله ی دولت گذشته و فاصله ی معنا دار آن با گفتمان آموزشی- پرورشی رییس جمهور روحانی است. در بسیاری از سخنان و گفتگوهای سرپرست آموزش و پرورش و البته کارهای انجام شده در دوران کوتاه سرپرستی،چندان نشانه ی امیدوار کننده از دگرگونی های اساسی دیده نمی شود. مثال ها از این دست فراوان است. برای نمونه ایشان در برابر پرسش خبرنگاری که از وجود دانش آموز معتاد در آموزش و پرورش می پرسد،می گوید:من آن را رد نمی کنم،اما با انتشار این خبرها در گستره عمومی نیز همراه نیستم!زیرا سبب نگرانی پدر و مادرها می شود. این سخنان،با دیدگاه های فرادستان گذشته ی این وزارتخانه بسیار هم سو است. جناب سرپرست باید بدانند که تا دستگاه عصبی بدن درد را خبر ندهد،کسی پی به وجود بیماری نمی برد.
ادامه مطلب ...

نظام آموزشی ما، دشمن خلاقیت

  

 محمد روزبهانی 

تارنگار:آموزش و پرورش نوین

 دیروز با کلاس دوم انسانی درس جامعه شناسی داشتم،از تک تک دانش آموزان می پرسیدم که چرا رشته ی انسانی را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟ اکثرآ  یا جوابشان نمی دانم بود یا اینکه از روی اجبار آمده ایم ویا رشته ریاضی و تجربی را نرسانده ایم. چند نفر هم ظاهرآ از روی علاقه این رشته را برای ادامه تحصیل ا نتخاب کرده بودند. یکی از بچه ها در این حین گفت :"آقا زنگ تفریح یکی از بچه های رشته تجربی مرا مسخره کرد که رشته ی انسانی هستم  من هم با او درگیر شدم ! معاون سر رسید و به اون گفت از تو که رشته ی تجربی هستی توقع نداشتم و برو کلاس، بعد هم یک پس گردنی به من زد و گفت بیا گم شو برو کلاس ...!آقا ، معلم ها هم به رشته های دیگه بیشتر توجه می کنن!"  بعد از حرفهای دانش آموز  دوم انسانی کمی به فکر فرو رفتم و به  یاد گفتگوی مجله ی رشد با دکتر  نعمت الله فاضلی افتادم که روز قبل خوانده بودم و موضوع  گفتگو  دروس علوم اجتماعی و انسانی درس درجه دو بود ! در قسمتی از این گفتگو دکتر فاضلی اشاره ای به  کتاب پرورش هنر استدلال  نو شته ی  ماسا کووا تانابه می نماید.

ادامه مطلب ...

راست و دروغ اعتیاد در مدرسه ها

مهدی بهلولی

روزنامه بهار / ص ۱/ ۲۳ مهر ۹۲

تارنمای فرهنگیان نیوز

"آقا می دانید حمید را اخراج کردند؟" گفتم نه،کدام حمید را ؟ گفت حمید س را. گفتم نمی شناسم اما چرا؟ گفت : " گویا دیروز در دستشویی مدرسه داشته چیزی می کشیده که سرایدار او را گرفته. چند وقتی بوده که دنبالش بوده اند و بالاخره دیروز او را گرفته اند."  من حمید را نمی شناختم اما بهروز فکر می کرد که سال گذشته دانش آموز من بوده است و آمد خبر اخراجش را به من گفت. زنگ آخر که می خواستم از مدرسه بیرون بروم یکی از معاون ها را دیدم. گفتم چنین خبری شنیده ام و راست و دروغش را پرسیدم. دستم را گرفت و کمی به کنارم کشید و گفت : " به راست و دروغش کاری نداشته باش. اینها چیزهایی نیست که درست باشد درباره اش صحبت کرد. اگر چنین چیزهایی در منطقه پخش شود آبرو و اعتبار مدرسه زیر سوال می رود و برای همه مان خوب نیست." جوری که  گفت دریافتم که "رازی مگوست" و نباید در این باره پیگیری بیشتری کنم و مثلا بروم از مدیر،چند و چون مساله را بپرسم. اما تا چند روز بعد،جسته- گریخته،از زبان دیگر دانش آموزان،چند بار جریان را شنیدم.

ادامه مطلب ...

زنگ کتاب خوانی در مدرسه

عزت اله مهدوی

روزنامه اعتماد،23 مهر 92

شما هم باور نمی کنید،همان طور که من باور نکردم. اما حقیقت داشت. تلاش چندین سالۀ من به ثمر نشسته بود. به همین منظور به راه افتادم تا هر چه زودتر این خبر مسرّت بخش را بدهم و برای اجرای مقدمات آن کمک بگیرم. با خودم گفتم : "خب حالا از کجا شروع کنم؟" و در کسری از ثانیه پاسخ دادم: "این که معلومه. از مدیر مدرسه ام شروع می کنم."

"آقای مدیر،برای زنگ کتاب خوانی در دبیرستان،طرحی دارم و البته معجزه ای". "زود قضاوت نکن،اول آبی به صورتت بزن ". تا حدودی متوجه منظورش شدم. آخر چند سالی است که در مدرسه،همۀ کارکنان و حتی محصلان  ،منظور همدیگر را از طریق ذهن خوانی می فهمند،نیازی به طول وتفصیل نیست.

باید به منطقه می رفتم. احساس شادی و وجدی کردم. هنوز از دفتر مدیر خارج نشده بودم که مغزم پروژه ی مورد نظرم را کاوید. لابد می پرسید منطقه دیگر چه جایی است؟ ببخشید ما فرهنگیان به اداره ای که در هر منطقۀ شهرداری،متولی رتق وفتق امور مدارس تابعه است،منطقه می گوییم. جایی که حسابداری دارد. پارگینگ ماشین دارد. دبیر خانه دارد. اتاق امضاء دارد... فکر نکنید ما معلم ها اوقاتی از هفته را در منطقه می گذرانیم،یا  هر هفته در آنجا یک برنامه فرهنگی –هنری براه است و ما بهره مند از آن.

ادامه مطلب ...

زیر پوست مدرسه

مهدی بهلولی 

روزنامه آرمان،20 مهر 92

تارنمای فرهنگیان نیوز

 

هنگامی که راه می رفت کفش هایش صدا می داد،یا بهتر بگویم جیرجیر می کرد. اسمش را گذاشته بودم "آرین با کفش های جیرجیری". همیشه،تا اندازه ای هم از دیگر بچه ها پرجنب و جوش تر بود و زودتر داوطلب می شد که بیاید درس جواب بدهد. درس اش،خیلی خوب نبود،متوسط بود،ولی اعتماد به نفس خوبی داشت. سال دوم دبیرستان بود و درس ریاضی. از دانش آموزانی بود که اگر در کلاس غایب می شد،غیبت اش نمود داشت و انگار کلاس کسی را کم داشت. در پایان ترم اول،نمره اش شد دوازده. باید بیشتر می شد. به معاون گفتم پدر یا مادرش را دعوت کند که به مدرسه بیاید. یکی دو هفته ای گذشت و کسی نیامد. یکی دوبار به خودش گفتم و دلیل نمره پایین تر از انتظاری را که گرفته بود پرسیدم.

ادامه مطلب ...

کانت و مسأله ی تربیت اخلاقی

عزت اله مهدوی

روزنامه اعتماد،ص اندیشه/۱۸ مهر 92

 ایمانوئل کانت (1804-1724)،فیلسوف نامبردار آلمانی ،که بعد از "روسو" به صورت جدی در باره ی آموزش و پرورش در "عصر مدرن " اندیشید ،در کتاب "تعلیم وتربیت" نوشت:"ما در عصر تأدیب ،فرهنگ و تمدن بسر می بریم،ولی هنوز به عصر تربیت اخلاقی نرسیده ایم."(1)آیا بعد از گذشت بیش از 230سال از بیان این عبارت ِتفکر برانگیز ،ما به این عصر رسیده ایم؟(این "ما" مای جهانی است).برای درک اهمیت این مسأله کافی است قدری درنگ کنیم.شواهد میدانی فراوانی وجود دارد که نشان می دهد عمده ی جنایات علیه بشریت ،از اردو گاههای آدم کشی نازیها تا نسل کشی در بوسنی و تا امروز- استفاده از سلاح های مرگبار علیه شهروندان بی گناه - توسط کسانی صورت پذیرفته که بهره مند از آموزش های طولانی مدت در مقاطع تحصیلی مقدماتی وعالی بوده اند،آداب معاشرت ونحوه های مواجهه های اجتماعی را دریافت کرده اند.بنابر این جا دارد که در این زمان نیز پیرامون این مسأله قدری بیندیشیم.به نظر کانت ،"عاقبت نوع بشر،کمال رشد اخلاقی است" (2)،هرچند بعضی ازآحاد جامعه به دلایل مختلف با این حقیقت فاصله داشته باشند.نظام تعلیم وتربیت باید از تعداد این افراد در یک پروسه ی زمانمند بکاهد.کانت آرزو می کرد "همه چنان رفتار کنند که رفتارشان با غایت کلی انسانیت مطابقت کند"(3) .

ادامه مطلب ...