محمد رضا نیک نژاد،روزنامه آرمان ،24/7/1391
در کلاس به پاک کردن تخته می پرداختم که معاون دبیرستان به درِ بازِ کلاس ضربه ای زد و اجازه خواست تا برگه هایی را میان دانش آموزان پخش کند. هم زمان با اَخمِ همیشگی اش به آنها گفت" این برگه را پر کرده و به پدر-مادرهایتان بدهید،برای شرکت در گردهمایی پدر و مادرها است. والدین هر دانش آموزی نیز نیاید،از نمره انضباط اش کم خواهم کرد! هم- همه ای در کلاس پیچید. یکی می گفت پدر من کارمند است و دیگری فریاد می زد پول نداریم و دیگری از تعطیلی زود هنگام مدرسه می پرسید و آن یکی هم زیر لب زمزمه می کرد درهنگام نام نویسی پول داده ایم.اما دوشنبه بیست و چهارم مهر چه روزی است که مدرسه برنامه ای ویژه را پی گیری می کند؟
24 مهر در تقویم رسمی به عنوان روز پیوند اولیاء و مربیان نامگذاری شده است. این روز در واقع سالروز راه اندازی نهادی به نام انجمن اولیاء و مربیان در سال 1359 است اما این انجمن در آموزش و پرورش ایران دیرپاتر از سال 59 است.
ادامه مطلب ...
محمد رضا نیک نژاد،روزنامه آرمان،۲۳/۷/۱۳۹۱
ساختار نوین آموزشی که به نظام 3-3-6 شناخته می شود هم اکنون چند روزی است که رنگ اجرا به خود گرفته است. بسیاری از منتقدان،جدای از این که آیا دگرگونی به این گستردگی از نیازهای نخست آموزش و پرورش می باشد یا نه،از شیوه و شتاب باور نکردنی در اجرای آن گله مند بوده و پیامد های دلگرم کننده ای را برای این تغییرات پیش بینی نکرده و نمی کنند. درباره ی این دگرگونی ها به فراوانی سخن ها رفته شده است : از شتاب در اجرا و تالیف کتاب ها گرفته تا نبودِ زمینه های درخور در خانواده ها،دانش آموزان و آموزگاران،اما این یاداشت پی گیری و اجرای برنامه ها در آموزش و پرورش را از دریچه ای دیگر مورد ارزیابی قرار می دهد.
امسال دبستان ها در شرایطی سال آموزشی را آغاز نمودند که بسیاری از مدیران آنها با دلهره های فراوان و تلاش های فراوان تر،در پی آماده سازی فضای درخور،برای کلاس های سال ششم،تابستان خویش را به پایان رساندند. برخی با بکارگیری فضاهای کارگاهی و آزمایشگاهی، گروهی با درآمیختن پایه های پایین تر،شماری با استفاده از فضای حیاط مدرسه و ساخت و ساز در آن و بخشی نیز با دیوارهای پیش ساخته و کاذب و ... وادار به اجرای خواسته های مسئولان فرادست گردیدند.
ادامه مطلب ...
ساختن شهروند شایسته
دایانا هیندز
برگردان:محمد رضا نیک نژاد این نوشته تلاش ها و کنش هایی که در یکی- دو دهه گذشته برای آموزش شهروندی در مدارس آمریکا انجام می گیرد را شرح می دهد. نوشته،دبستان ها و کودکان را در کانون برنامه ریزی و بررسی خود قرار داده است و این می تواند نشان دهد که شهروندسازی باید از نخستین سال های زندگی هر شهروند آغاز شود تا بتواند در سال های آینده برای او و کشورش سودمند افتد. پیش از هر چیز باید از دوست و برادر گرامی جناب مهدی بهلولی برای یاری در ویرایش این نوشته سپاس گزاری کنم. برگردان را با یادآوری نام دوستان در بند رسول بداقی،محمود باقری،محمد داوری، عبدالله مومنی و... و آرزوی آزادی هر چه زودتر آنها با هم می خوانیم.
یک دبستان چگونه دگرگونی شاگردان خویش به شهروندان کنشگر و شایسته را آغاز کند،هنگامی که احتمالا بسیاری از شاگردان هرگز پیش از آن حتی واژه شهروند را نشنیده اند؟اگراین پرسش ذهن شما را آشفته می کند، پس مطمئن باشید که:شهروندی تنها واژه ی دیگری برای بسیاری از تلاش هایی است که همواره دبستان های خوب در راستای پرورش حسی اخلاقی در شاگردان خویش،تشویق آنها به پاسخگویی در برابر کردارشان و رفتار همراه با احترام و توجه نسبت به دیگران، انجام داده اند.
محمد رضا نیک نژاد،هفته نامه آسمان،شماره ۲۷
(این نوشته در اصل،گفت و گویی با نشریه بوده است)
کودکان دبستانی در سنی قرار دارند که نیاز مند حضور در فضاهایی شاد ،تمیز و روشن هستند.مدرسه به عنوان نخستین مکانی که کودک را از خانواده جدا می کند حکم خانه ی دومش را دارد که در غیبت پدر و مادر می بایست حس امنیت و شادی را در کودک پرورش دهد.ایجاد تغییر و تحول در شیوه های سنتی آ...
محمد رضا نیک نژاد،روزنامه اعتماد،1/7/91
در چند روز گذشته و به مناسبت آغاز مهر و بازگشایی مدرسه ها،آموزش و پرورش،شهرداری، نیروی انتظامی و برخی دیگر از نهادهای دولتی به تبریک گفتن به دانش آموزان پرداخته اند. دانش آموزانی که با همه کاستی ها و کمبود های گریبانگیر سامانه آموزشی،مانند فضاهای آموزش نه چندان استاندارد و کلاس های کوچک و لبریز از دانش آموز،همچنان با شور و انگیزه، بی تابِ روزهای کلاس و شیطنت های دانش آموزی اند،تا با رفتن به مدرسه یک گام دیگر از زندگی و کامیابی را بپیمایند و آرزوهای پدر و مادر را برآورده نمایند و در آینده نیز،گلیم خود را در زندگی های فردی و اجتماعی،بهتر از آب بیرون بکشند. به راستی که باید گفت آغاز سال آموزشی بر همه آنها شاد باد.