پیوند اولیا و مربیان،پیوندی دیرپا اما سست!

 

محمد رضا نیک نژاد،روزنامه آرمان ،24/7/1391 

  

در کلاس به پاک کردن تخته می پرداختم که معاون دبیرستان به درِ بازِ کلاس ضربه ای زد و اجازه خواست تا برگه هایی را میان دانش آموزان پخش کند. هم زمان با اَخمِ همیشگی اش به آنها گفت" این برگه را پر کرده و به پدر-مادرهایتان بدهید،برای شرکت در گردهمایی پدر و مادرها است. والدین هر دانش آموزی نیز نیاید،از نمره انضباط اش کم خواهم کرد! هم- همه ای در کلاس پیچید. یکی می گفت پدر من کارمند است و دیگری فریاد می زد پول نداریم و دیگری از تعطیلی زود هنگام مدرسه می پرسید و آن یکی هم زیر لب زمزمه می کرد درهنگام نام نویسی پول داده ایم.اما دوشنبه بیست و چهارم مهر چه روزی است که مدرسه برنامه ای ویژه را پی گیری می کند؟

24 مهر در تقویم رسمی به عنوان روز پیوند اولیاء و مربیان نام­گذاری شده است. این روز در واقع سالروز راه اندازی نهادی به نام انجمن اولیاء و مربیان در سال 1359 است اما این انجمن در آموزش و پرورش ایران دیرپاتر از سال 59 است.

ادامه مطلب ...

ناسازه ی مدرسه فرسوده و آموزش و پرورش کارا

 

محمد رضا نیک نژاد،روزنامه آرمان،۲۳/۷/۱۳۹۱

  

ساختار نوین آموزشی که به نظام 3-3-6 شناخته می شود هم اکنون چند روزی است که رنگ اجرا به خود گرفته است. بسیاری از منتقدان،جدای از این که آیا دگرگونی به این گستردگی از نیازهای نخست آموزش و پرورش می باشد یا نه،از شیوه و شتاب باور نکردنی در اجرای آن گله مند بوده و پیامد های دلگرم کننده ای را برای این تغییرات پیش بینی نکرده و نمی کنند. درباره ی این دگرگونی ها به فراوانی سخن ها رفته شده است : از شتاب در اجرا و تالیف کتاب ها گرفته تا نبودِ زمینه های درخور در خانواده ها،دانش آموزان و آموزگاران،اما این یاداشت پی گیری و اجرای برنامه ها در آموزش و پرورش را از دریچه ای دیگر مورد ارزیابی قرار می دهد.

امسال دبستان ها در شرایطی سال آموزشی را آغاز نمودند که بسیاری از مدیران آنها با دلهره های فراوان و تلاش های فراوان تر،در پی آماده سازی فضای درخور،برای کلاس های سال ششم،تابستان خویش را به پایان رساندند. برخی با بکارگیری فضاهای کارگاهی و آزمایشگاهی، گروهی با درآمیختن پایه های پایین تر،شماری با استفاده از فضای حیاط مدرسه و ساخت و ساز در آن و بخشی نیز با دیوارهای پیش ساخته و کاذب و ... وادار به اجرای خواسته های مسئولان فرادست گردیدند.

ادامه مطلب ...

ساختن شهروند شایسته

 

                                ساختن شهروند شایسته
                                        دایانا هیندز
برگردان:محمد رضا نیک نژاد این نوشته تلاش ها و کنش هایی که در یکی- دو دهه گذشته برای آموزش شهروندی در مدارس آمریکا انجام می گیرد را شرح می دهد. نوشته،دبستان ها و کودکان را در کانون برنامه ریزی و بررسی خود قرار داده است و این می تواند نشان دهد که شهروندسازی باید از نخستین سال های زندگی هر شهروند آغاز شود تا بتواند در سال های آینده برای او و کشورش سودمند افتد. پیش از هر چیز باید از دوست و برادر گرامی جناب مهدی بهلولی برای یاری در ویرایش این نوشته سپاس گزاری کنم. برگردان را با یادآوری نام دوستان در بند رسول بداقی،محمود باقری،محمد داوری، عبدالله مومنی و... و آرزوی آزادی هر چه زودتر آنها با هم می خوانیم.
یک دبستان چگونه دگرگونی شاگردان خویش به شهروندان کنشگر و شایسته را آغاز کند،هنگامی که احتمالا بسیاری از شاگردان هرگز پیش از آن حتی واژه شهروند را نشنیده اند؟اگراین پرسش ذهن شما را آشفته می کند، پس مطمئن باشید که:شهروندی تنها واژه ی دیگری برای بسیاری از تلاش هایی است که همواره دبستان های خوب در راستای پرورش حسی اخلاقی در شاگردان خویش،تشویق آنها به پاسخگویی در برابر کردارشان و رفتار همراه با احترام و توجه نسبت به دیگران، انجام داده اند.
 

ادامه مطلب ...

کتاب های ششم دبستان و پرسش های فراوان

                    محمد رضا نیک نژاد،روزنامه آرمان،11/7/1391
      
     ساختار 6-3-3 با همه نفدهای وارد بر آن و عملکرد شتابان مسئولان در اجرایش در چند روز آینده در دبستان ها اجرایی خواهد شد. دگرگونی های فراوان و شتابان در بازه زمانی چند ماهه،دلهره ای در دل آموزگاران، خانواده ها و منتقدان پدید آورده و کامیابی دگرگونی ها را با اما و اگرهای جدی ای روبرو کرده است. واپسین نگرانی که به ویژه پس از گذراندن کلاس های ضمن خدمت تابستانی آموزگاران خودنمایی می کند، کتاب های پایه ششم و چگونگی آموزش آنها است. مهمترین ویژگی این کتاب ها گستردگی عنوان- چه در شمار کتاب ها و چه در فراوانی فصل های تشکیل دهنده ی هر کتاب- است. این موضوع پایه ششم را از نظر ساختاری همانند دوره راهنمایی و از بُعد سازمانی در دوره دبستان جای داده است.
ادامه مطلب ...

سرانه دانش آموزی،از گفتار تا کردار

 
محمدرضا نیک نژاد،روزنامه اعتماد،9/6/91
این نوشته روزهای پنجشنبه 6/7/91 و یکشنبه 9/7/91 در دو بخش در صفحه های جامعه ی روزنامه به چاپ رسید.
چند روز پیش،حاجی بابایی،وزیر آموزش و پرورش،درمصاحبه ای گفت: سرانه ...
دانش‌آموزی که در طول یک سال گذشته داشتیم نسبت به سال قبل از آن،حدود 15درصد افزایش داشت،جلسات کارشناسی تشکیل ‌دادیم و به نظر می‌آید که باید شرایط را در رساندن سرانه به مدیرمدارس تسهیل‌ کنیم و در سیستم توزیع ‌سرانه ‌مدارس،تغییراتی ‌ایجاد می‌شود".
ادامه مطلب ...

نقش معلمان در تغییر ساختار آموزشی

 

نقش معلمان در تغییر ساختار آموزشی
محمد رضا نیک نژاد،شماره 28 هفته نامه آسمان ،مهرماه 91
 
دوره وزارت حاجی بابایی بر آموزش و پرورش در سنجش با دیگر وزیران این نهاد،در برخی جنبه ها یکسان و در برخی زمینه ها بسیار متفاوت است. در هیچ دورانی آموزش و پرورش دگرگونی هایی به این گستردگی و شتاب را تجربه نکرده و بی چون و چرا رکورد این گونه مدیریت،برازنده این وزیر برآمده از مجلس است.
اما رویه یکسان حاکم بر آموزش و پرورش که وابستگی چندانی به اندیشه و رفتار وزیران ندارد،بحساب نیاوردن جایگاه معلم در فرآیند تصمیم سازی های کلان و احساس بی نیازی به همیاری و همکاری فرهنگیان در گام های نخست برنامه ریزی درسامانه آموزشی است. نگاه مسئولان فرادست آموزشی به فرهنگیان،نگاهی کارفرمایانه و از بالا به پایین است. آنها معلمان را "کارگران آموزشی" می دانند که تنها کارکردشان اجرای سیاست های مقامات فرادست است. این نگاه فرهنگیان را ماشین های سخنگویی می داند که دستورهای بازتاب یافته در بخشنامه ها را باید مو به مو و بی چون و چرا اجرا کنند.
ادامه مطلب ...

وقتی کلاس ها خوشامد نمی گویند

 

محمد رضا نیک نژاد،هفته نامه آسمان،شماره ۲۷

(این نوشته در اصل،گفت و گویی با نشریه بوده است)

کودکان دبستانی در سنی قرار دارند که نیاز مند حضور در فضاهایی شاد ،تمیز و روشن هستند.مدرسه به عنوان نخستین مکانی که کودک را از خانواده جدا می کند حکم خانه ی دومش را دارد که در غیبت پدر و مادر می بایست حس امنیت و شادی را در کودک پرورش دهد.ایجاد تغییر و تحول در شیوه های سنتی آ...

موزش نیاز مند ایجاد کلاس هایی است که پاسخگوی نیاز های کودک باشد براساس استانداردهای جهانی هر دانش آموز باید 5/2 متر مربع فضا در اختیار داشته باشد این در حالی است که آمار هایی که سه سال پیش در کشور منتشر شد نشان داد که برای دانش آموز پسر، 25 سانتی متر مربع و برای دانش آموزان دختر 17 سانتی متر مربع فضای آموزشی وجود دارد. در این شرایط دبستان ها ی ما نیاز مند توسعه فضا ی کلاس هایشان هستند تاسیس کلاس ششم در دبستان ها که تصمیمی شتاب زده است مدیران را وادار کرده تا به هر زحمتی شده و در هر شرایطی فضاهایی برای این کلاس تامین کنند. اما آیا کلاس درسی ای که قرار است در یک کانتینر ایجاد شود برای کودکان ما مطلوب است؟ در حالی دبستان ها ی سراسر کشور هنوز نتوانستند به محیط هایی جذاب برای دانش آموزان تبدیل شوند.
ادامه مطلب ...

آموزش و پرورش،مدارس و سالی پر ماجرا

 محمد رضا نیک نژاد،روزنامه اعتماد،1/7/91 

      

      در چند روز گذشته و به مناسبت آغاز مهر و بازگشایی مدرسه ها،آموزش و پرورش،شهرداری، نیروی انتظامی و برخی دیگر از نهادهای دولتی به تبریک گفتن به دانش آموزان پرداخته اند. دانش آموزانی که با همه کاستی ها و کمبود های گریبانگیر سامانه آموزشی،مانند فضاهای آموزش نه چندان استاندارد و کلاس های کوچک و لبریز از دانش آموز،همچنان با شور و انگیزه، بی تابِ روزهای کلاس و شیطنت های دانش آموزی اند،تا با رفتن به مدرسه یک گام دیگر از زندگی و کامیابی را بپیمایند و آرزوهای پدر و مادر را برآورده نمایند و در آینده نیز،گلیم خود را در زندگی های فردی و اجتماعی،بهتر از آب بیرون بکشند. به راستی که باید گفت آغاز سال آموزشی بر همه آنها شاد باد.
 

ادامه ...

ادامه مطلب ...

گفتگو با روزنامه آرمان

محمد رضا نیک نژاد،گفتگو با صفحه اجتماعی روزنامه آرمان،۱/۷/۹۱
آرمان ــ زهرا جعفرزاده: نظام آموزشی امسال شرایط متفاوتی را در مقایسه با سال‌های گذشته تجریه می‌کند، 12 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز در شرایطی سال تحصیلی 92 ــ 91 را آغاز می‌کنند ک...
ه آموزش و پرورش برای نخستین بار پس از 4دهه، شش پایه ابتدایی دارد که میزبان یک میلیون و 80 هزار دانش‌آموز خواهند بود، روزهای پنجشنبه مدارس به طور قطعی تعطیل است، کتاب‌های جدید با محتوای جدیدتر پذیرای دانش‌آموزان است و ... امسال شاید بسیاری از دانش‌آموزان پایه‌های دوم و سوم دیگر بر سر کلاس‌های مدرسه قبلی خود ننشینند، برخی مدارس برای گنجاندن کلاس‌های پایه ششم، چاره‌ای جز خالی کردن کلاس پایه‌های دیگر ابتدایی را نداشتند، حیاط برخی از مدارس نیز کوچک‌تر شده است، چرا که کلاس‌های پایه ششم مهم‌تر از فضای بازی و تفریح کودکان تشخیص داده شده است! براساس اعلام رئیس مرکز آمار آموزش و پرورش، امسال 6‌میلیون و 700 دانش‌آموز ابتدایی ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد یک میلیون و 250‌هزار دانش‌آموز در پایه اول درس می‌خوانند، همچنین 2‌میلیون و 200‌هزار دانش‌آموز در مقطع راهنمایی و 3 میلیون و 300‌هزار دانش‌آموز در مقطع متوسطه تحصیل می‌کنند. به گفته این مسئول در آموزش و پرورش که با فارس گفت و‌گو می‌کرد، دانش‌آموزان دختر 49 درصد و دانش‌آموزان پسر 51 درصد آمار دانش‌آموزان را به خود اختصاص داده‌اند.
جای خالی قربانیان زلزله
 

ادامه مطلب ...