محمد رضا نیک نژاد،گفتگو با صفحه اجتماعی روزنامه آرمان،۱/۷/۹۱
آرمان ــ زهرا جعفرزاده: نظام آموزشی امسال شرایط متفاوتی را در مقایسه با سالهای گذشته تجریه میکند، 12 میلیون و 300 هزار دانشآموز در شرایطی سال تحصیلی 92 ــ 91 را آغاز میکنند ک... ه آموزش و پرورش برای نخستین بار پس از 4دهه، شش پایه ابتدایی دارد که میزبان یک میلیون و 80 هزار دانشآموز خواهند بود، روزهای پنجشنبه مدارس به طور قطعی تعطیل است، کتابهای جدید با محتوای جدیدتر پذیرای دانشآموزان است و ... امسال شاید بسیاری از دانشآموزان پایههای دوم و سوم دیگر بر سر کلاسهای مدرسه قبلی خود ننشینند، برخی مدارس برای گنجاندن کلاسهای پایه ششم، چارهای جز خالی کردن کلاس پایههای دیگر ابتدایی را نداشتند، حیاط برخی از مدارس نیز کوچکتر شده است، چرا که کلاسهای پایه ششم مهمتر از فضای بازی و تفریح کودکان تشخیص داده شده است! براساس اعلام رئیس مرکز آمار آموزش و پرورش، امسال 6میلیون و 700 دانشآموز ابتدایی ثبت نام کردهاند که از این تعداد یک میلیون و 250هزار دانشآموز در پایه اول درس میخوانند، همچنین 2میلیون و 200هزار دانشآموز در مقطع راهنمایی و 3 میلیون و 300هزار دانشآموز در مقطع متوسطه تحصیل میکنند. به گفته این مسئول در آموزش و پرورش که با فارس گفت وگو میکرد، دانشآموزان دختر 49 درصد و دانشآموزان پسر 51 درصد آمار دانشآموزان را به خود اختصاص دادهاند.
جای خالی قربانیان زلزله
محمد رضا نیک نژاد،گفتگو با صفحه اجتماعی روزنامه آرمان،۱/۷/۹۱
آرمان ــ زهرا جعفرزاده: نظام آموزشی امسال شرایط متفاوتی را در مقایسه با سالهای گذشته تجریه میکند، 12 میلیون و 300 هزار دانشآموز در شرایطی سال تحصیلی 92 ــ 91 را آغاز میکنند ک... ه آموزش و پرورش برای نخستین بار پس از 4دهه، شش پایه ابتدایی دارد که میزبان یک میلیون و 80 هزار دانشآموز خواهند بود، روزهای پنجشنبه مدارس به طور قطعی تعطیل است، کتابهای جدید با محتوای جدیدتر پذیرای دانشآموزان است و ... امسال شاید بسیاری از دانشآموزان پایههای دوم و سوم دیگر بر سر کلاسهای مدرسه قبلی خود ننشینند، برخی مدارس برای گنجاندن کلاسهای پایه ششم، چارهای جز خالی کردن کلاس پایههای دیگر ابتدایی را نداشتند، حیاط برخی از مدارس نیز کوچکتر شده است، چرا که کلاسهای پایه ششم مهمتر از فضای بازی و تفریح کودکان تشخیص داده شده است! براساس اعلام رئیس مرکز آمار آموزش و پرورش، امسال 6میلیون و 700 دانشآموز ابتدایی ثبت نام کردهاند که از این تعداد یک میلیون و 250هزار دانشآموز در پایه اول درس میخوانند، همچنین 2میلیون و 200هزار دانشآموز در مقطع راهنمایی و 3 میلیون و 300هزار دانشآموز در مقطع متوسطه تحصیل میکنند. به گفته این مسئول در آموزش و پرورش که با فارس گفت وگو میکرد، دانشآموزان دختر 49 درصد و دانشآموزان پسر 51 درصد آمار دانشآموزان را به خود اختصاص دادهاند.
جای خالی قربانیان زلزله
امسال اتفاق تلخ دیگری نیز رخ داد، در مدتی که دانشآموزان در تعطیلات تابستانی بسر میبردند، تعدادی از هم سن و سالانشان در غرب کشور، جان باختند و دیگر امسال سر کلاسهای درس نمینشینند، زلزله شهرها و روستاهای اهر و هریس در اواسط مرداد ماه، جان 13 دانشآموز را گرفت. اگر تمام این اتفاقات را به کناری گذاریم، ماجرای افزایش 15 درصدی سرانه دانشآموزی در جای خود قابل تامل است، با اینکه وزیر خبر از افزایش سرانه داده، اما در یک نگاه اجمالی مشخص میشود که با افزایش 15 درصدی، سرانه محصلان به حدود 20 هزار تومان میرسد، رقمی که با توجه به افزایش هزینههای مدارس از جمله حاملهای انرژی پس از هدفمند کردن یارانهها بسیار ناچیز است. منتقدان بر این نظر هستند که پارامترهای تعیین نرخ سرانه و مقدار آن فراگیر نیست. کارشناسان تاکید میکنند که سرانه دانشآموزی به صورت واقعی تعیین نمیشود و این موضوع مشکلات اقتصادی فراوانی برای مدیران مدارس ایجاد کرده است. در این سه ماه تابستان، مسئولان آموزش و پرورش شاید به اندازه یک سال تحصیلی در راه مجلس و وزارتخانه بودند تا نگاه نمایندگان مجلس را نسبت به طرح تحول بنیادین و تعطیلی روزهای پنجشنبه و... تغییر دهند، در این مدت با روی کار آمدن مجلس نهم، کمیسیون آموزش و تحقیقات با اعضای جدید، به شدت پیگیر برنامهها و طرحهای حاجیبابایی
- وزیر آموزش و پرورش ــ بودند، از همان ابتدا نیز ماجرای تعطیلی روزهای پنجشنبه بیش از همه مورد توجه اعضای کمیسیون آموزش بود. محتوای طرح تحول بنیادین نیز از دیگر مباحث بود، با اینکه پس از چندین ماه بررسی کمیسیون، در نهایت مقرر شد تا تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس لغو شود، اما وزیر در آستانه آغاز سال تحصیلی، تاکید کرد که دانشآموزان در روزهای پنجشنبه هیچ اجباری برای حضور در مدرسه ندارند و در این روز حتی یک ساعت نیز آموزش درسی نخواهند داشت! امسال، مجلس شاهد بیشترین تجمعهای معلمان و مربیان این وزارتخانه بود. معلمانی که هنوز با بلاتکلیفی در استخدام مواجه هستند و مربیان پیش دبستانی که اخراج شدهاند، در این میان تجمع فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت معلم را نیز نباید فراموش کرد، محوطه مجلس امسال میزبان گروههای محتلفی از فرهنگیان بود که هر بار با وعده نمایندگان مجلس راهی خانه هایشان میشدند، غافل از اینکه وزیر آموزش و پرورش هیچ برنامهای برای تعیین تکلیف آنها ندارد، از یک طرف اعلام میشود که هرگونه استخدامی باید از طرق آزمون باشد، اما از سوی دیگر این وزارتخانه اقدام به استخدام 20 هزار معلم قرآن میکند. موضوعی که امسال جنجال فراوانی به پا کرد. این اتفاق برای مربیان پیش دبستانی نیز رخ داد. آنها که گروه بزرگی از تجمع کنندگان را به خود اختصاص داده بودند، با این اظهارات وزیر مواجه شدند که آموزش و پرورش تعهدی برای استخدام آنها ندارد.
بلاتکلیفی والدین و دانشآموزان
نکته قابل توجه دیگر نیز، تقسیم بندیهای متعدد از نظامهای آموزشی است که از سوی مسئولان این وزارتخانه مطرح شد، با اینکه حاجیبابایی از سال گذشته، بر شش ساله شدن دوره ابتدایی تاکید میکرد، اما به یکباره نظام دیگری برای آموزش کشور تعریف شد، قرار بر این شد که سیستم آموزشی به چهار دوره سه ساله تقسیم شود، هر چند که به گفته اعضای کمیسیون آموزش مجلس، این نوع نظام آموزشی در سند تحول بنیادین آمده است، با این حال ضعف در تصمیم گیری، حکایت از آشفتگی در اعلام برنامهها و عمل براساس سند تحول بنیادین دارد، این اظهار نظرها پرسشی را در ذهن تداعی میکند و آن اینکه اگر براساس سند، باید دوره تحصیل به چهار دوره سه ساله تقسیم میشد، چرا پایه ششم آنهم با این همه شتاب، اجرا شد؟ در همین آشفته بازار روزهای مانده به آغاز سال تحصیلی، معاون آموزش ابتدایی این وزارتخانه از تحصیل دانشآموزان اول تا سوم و چهارم تا ششم ابتدایی در دو مدرسه جداگانه خبر میدهد. موضوعی که والدین و فرزندان محصلشان را در بلاتکلیفی قرار داده است.اینها البته تنها بخش هایی از مشکلات نظام آموزشی است، اما آنچه با اهمیت جلوه میدهد، رضایت شغلی معلمان است که تمام این تغییرات در گروی برطرف شدن مشکلات معیشتی و بالا بردن رضایت شغلی آنهاست. شهریور ماه امسال بود که خبر رسید، افزایش حقوق بدی آب و هوای معلمان شهرستان که حدود 120 هزار تومان بود، حذف شده و در مجموع حقوق آنها در سالجاری 3 تا 5 درصد افزایش داشته است.
مشکلات پایه ششم در مدارس روستایی
شرایطی که دانشآموزان امسال برای اولین بار با آن مواجه میشوند، موضوعی بود که با محمدرضا نیک نژاد، دبیر فیزیک با 20 سال سابقه تدریس در آموزش و پرورش در میان گذاشتیم، او شروع سال تحصیلی جدید در سالجاری را متفاوت از سالهای دیگر میداند، نیک نژاد، معتقد است که تغییر ساختار نظام آموزشی و شتابی که در اجرای آن وجود داشت، شرایطی را فراهم کرد تا سال تحصیلی جدید، امسال متفاوت از سالهای گذشته آغاز شود. او در توضیح بیشتر به آرمان میگوید:« امسال برای نخستین بار دانشآموزان، با پایه ششم ابتدایی مواجه شدند، اضافه شدن این پایه به نظام آموزشی، در شرایطی رخ میدهد که براساس سند تحول بنیادین که حاجیبابایی ــ وزیر آموزش و پرورش ــ تاکید بسیاری بر اجرای آن دارد، برای نظام آموزشی 4 دوره سه ساله در نظر گرفته است.»او ادامه میدهد:« در سند آمده که دوره ابتدایی باید به دو بخش مقدماتی اول و مقدماتی دوم و همچنین در مقطع بالاتر به متوسطه اول و دوم تقسیم شود. اما بدلیل محدودیتهای فراوان در زیرساخت ها، آموزش و پرورش تصمیم گرفت تا سال ششم را اضافه کند.»این دبیر فیزیک، نبود فضای کافی برای ایجاد تقسیم بندی براساس سند تحول بنیادین را یکی از محدودیتها عنوان میکند با این توضیح که:«این مشکل روتین است و همواره وجود داشته، اما آنچه در کلاسها رخ میدهد، ماجرای دیگری است، مشکل در درون کلاسها خود را نشان میدهد، بنابراین اولین جایی که باید به آن توجه داشت، کلاسهای درس است.» به گفته نیک نژاد، گنجاندن سال ششم ابتدایی در مقطع ابتدایی، بار زیادی را به مدیریت دبستانها وارد کرده است، چرا که این مدارس، امکانات لازم برای اضافه کردن این پایه را ندارند، با این حال آموزش و پرورش تاکید و اصرار کرده که پایه ششم به هر قیمتی که شده باید در مدارس ابتدایی برگزار شود. او به مشکلات مدارس روستایی با اضافه شدن پایه ششم اشاره میکند.« در روستاها، مدارس، 3 تا 4 کلاس درس دارند که همانها نیز در کانکس برگزار میشوند، اینها فضایی برای اضافه کردن پایه ششم ندارند، در شهری مانند تهران نیز در برخی مدارس برای زیاد کردن کلاسها، از فضای حیاط مدرسه استفاده شده است، این در حالی است که جذابترین بخش مدرسه برای دانشآموزان همان حیاط مدرسه است.»این دبیر آموزش و پرورش به لزوم وجود کارگاه و سایت کامپیوتری برای تدریس برخی کتابهای پایه ششم اشاره میکند.« در مدرسه روستایی، کارگاه و سایت کامپیوتری از کجا بیاورند؟ در برخی از مدارس از تعداد کلاسهای درس پایههای اول و دوم ابتدایی کم کرده اند و تعدادی از دانشآموزان این پایهها را به مدارس دیگر فرستاده اند تا فضا برای برگزاری کلاس ششم ایجاد شود.» نیک نژاد تاکید میکند که برگزاری این پایه، با فشارهای فراوانی به صورت نوشتاری و حتی در کلاسهای ضمن خدمت معلمان و مدیران وارد شده است. اما این پرسش مطرح است که این همه شتاب برای چیست؟ فرصتی که سند تحول بنیادین برای تغییر نظام آموزشی را یادآور میشود.« در سند تحول بنیادین آمده که تغییر کامل نظام آموزشی تا سال 2004 شمسی باید انجام شود، تا آن زمان حدود 13سال زمان وجود دارد، اما تغییرات با شتاب در حال انجام است، آموزش و پرورش از کمر سیستم آموزشی شروع به اعمال تغییر کرده است.» نیک نژاد درباره تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس نیز بر این نظر است که این اقدام منجر به افت کیفیت آموزشی میشود.
«در بسیاری از کشورهای پیشرفته، 5 روز در هفته تدریس میشود اما تفاوت آنها با ما این است که عنوانهای درسی آنها کمتر از ماست، همین موضوع باعث شده تا حذف یک روز، فشاری را به معلمان و دانشآموزان وارد کند.» او با اشاره به کشمکش مجلس و آموزش و پرورش بر سر تعطیلی روزهای پنجشنبه میگوید:«هم آموزش و پرورش در تعطیل کردن پنجشنبهها شتاب کرد و هم مجلس در لغو آن. چرا که به هر حال باید زمانی برای بررسی این طرح وجود داشته باشد.» مبهم بودن ماهیت برنامههای فوق برنامه و پرورشی، موضوعی است که از سوی این عضو کانون صنفی معلمان مطرح میشود.«آموزش و پرورش میگوید که روزهای پنجشنبه مختص برگزاری، کلاسهای فوق برنامه، پرورشی و اردوست، اما هیچ تعریف مشخصی از کلاسهای پرورشی ندارد.»
دلنگرانی معلمان
اضافه شدن پایه ششم ابتدایی امسال برای اولین بار، اما و اگرهای فراوانی ایجاد کرده است، با اینکه دورههای آموزشی برای معلمان برگزار شد تا با روش تدریس کتابهای این دوره آشنا شوند، اما واقعیت حکایت از ناکارآمد بودن این کلاسها و محتوای سنگین آنها دارد؛ موضوعی که معلمان را نگران کرده است. توکلی، امسال برای اولین بار قرار است که مدرس پایه ششم ابتدایی باشد، او با اینکه در کلاسهای آموزشی شرکت کرده اما نگران تدریس در این پایه است، چرا که معتقد است دورههای آموزشی کافی نبوده و محتوای کتابهای این پایه جدید و زیاد است و نیاز به تدریس از سوی چند معلم دارد. او به آرمان میگوید:« من بهعنوان مادر پسری که امسال وارد پایه ششم میشود و همچنین آموزگار این مقطع، تناقضات زیادی میان محتوای کتاب پایه ششم و محتوای کتابهای پایه اول تا پنجم میبینم. چرا که این دوره تفاوت اساسی با دورههای قبلی دارد.» او ادامه میدهد:« روشهای تدریس در پایه ششم به طور کلی با 5 سال دوره ابتدایی متفاوت است، از نظر محتوا، تناسب چندانی میان آنها وجود ندارد.»این معلم به تغییرات اساسی ایجاد شده در محتوای کتاب ریاضی اشاره میکند.«روش تدریس کتاب ریاضی به طور کلی تغییر کرده، این در حالی است که یک معلم روستایی با 25 سال سابقه، توانایی تدریس این شیوه جدید را ندارد، تغییر کلی محتوای کتاب ها، اکنون برای معلمان تبدیل به مشکل شده است.»او درباره دورههای آموزشی پایه ششم که برای معلمان برگزار شد، میگوید:« تعدادی از این کلاسها در سالن اجتماعات بزرگی برگزار شده که میزبان معلمان از سراسر کشور بود، در این شرایط آیا امکان آشنایی با محتوای کتابها و نحوه تدریس وجود دارد؟مسلما خیر. این دورهها با توجه به محتوای کتاب ها، کافی نبود.» توکلی، به مشکلات معیشتی معلمان و ناتوانی آنها در تمرکز بیش از حد در یادگیری روشهای جدید اشاره میکند.« معلمان آنقدر درگیری دارند که نمیتوانند اطلاعات خود را با توجه به تغییرات صورت گرفته به روز کنند، دورههای ضمن خدمتی که برگزار میشود محدودیت دارد، در حالیکه باید شرایطی فراهم شود که برای نمونه معلمان پایه پنجم نیز بتوانند در دورههای پایه اول و دوم شرکت کنند تا با تغییرات آشنا شوند.»او بیش از همه از کاهش حقوق معلمان گلایه میکند.«من بهعنوان آموزگار 23سال سابقه کار در مناطق محروم را دارم، براساس قرار داد امسال با معلمان حقوق بدی آب و هوا 110هزار تومان بود اما از تیرماه به 50 هزار تومان کاهش یافت. اکنون نیز اعلام میشود حقوق بدی آب و هوا حذف شده است.»
87652303682آیا بالاخره راهی برای کسب درآمد از اینترنت وجود دارد ؟؟؟ یک راه مطمئن و درآمدزا برای کسانیکه مایلند از صفر شروع نموده و از هیچ به همه چیز برسند درآمد بسیار زیاد , آسان , مطمئن و قانونی برای صاحبان سایتها , وبلاگها و بازاریابها با هر بازدید و سابقه فعالیتی که دارید به گروه ما بپیوندید >>> و طعم واقعی پول اینترنتی را حس کنید <<< آیا تا به حال اندیشیده اید که می توانید در منزل و بدون نیاز به خروج از منزل حتی تا سقف 755 هزار تومان در ماه نیز درآمد داشته باشید؟؟؟ برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید
http://fars.vxc.ir