وقتی کلاس ها خوشامد نمی گویند

 

محمد رضا نیک نژاد،هفته نامه آسمان،شماره ۲۷

(این نوشته در اصل،گفت و گویی با نشریه بوده است)

کودکان دبستانی در سنی قرار دارند که نیاز مند حضور در فضاهایی شاد ،تمیز و روشن هستند.مدرسه به عنوان نخستین مکانی که کودک را از خانواده جدا می کند حکم خانه ی دومش را دارد که در غیبت پدر و مادر می بایست حس امنیت و شادی را در کودک پرورش دهد.ایجاد تغییر و تحول در شیوه های سنتی آ...

موزش نیاز مند ایجاد کلاس هایی است که پاسخگوی نیاز های کودک باشد براساس استانداردهای جهانی هر دانش آموز باید 5/2 متر مربع فضا در اختیار داشته باشد این در حالی است که آمار هایی که سه سال پیش در کشور منتشر شد نشان داد که برای دانش آموز پسر، 25 سانتی متر مربع و برای دانش آموزان دختر 17 سانتی متر مربع فضای آموزشی وجود دارد. در این شرایط دبستان ها ی ما نیاز مند توسعه فضا ی کلاس هایشان هستند تاسیس کلاس ششم در دبستان ها که تصمیمی شتاب زده است مدیران را وادار کرده تا به هر زحمتی شده و در هر شرایطی فضاهایی برای این کلاس تامین کنند. اما آیا کلاس درسی ای که قرار است در یک کانتینر ایجاد شود برای کودکان ما مطلوب است؟ در حالی دبستان ها ی سراسر کشور هنوز نتوانستند به محیط هایی جذاب برای دانش آموزان تبدیل شوند.

 

محمد رضا نیک نژاد،هفته نامه آسمان،شماره ۲۷

(این نوشته در اصل،گفت و گویی با نشریه بوده است)

کودکان دبستانی در سنی قرار دارند که نیاز مند حضور در فضاهایی شاد ،تمیز و روشن هستند.مدرسه به عنوان نخستین مکانی که کودک را از خانواده جدا می کند حکم خانه ی دومش را دارد که در غیبت پدر و مادر می بایست حس امنیت و شادی را در کودک پرورش دهد.ایجاد تغییر و تحول در شیوه های سنتی آ...

موزش نیاز مند ایجاد کلاس هایی است که پاسخگوی نیاز های کودک باشد براساس استانداردهای جهانی هر دانش آموز باید 5/2 متر مربع فضا در اختیار داشته باشد این در حالی است که آمار هایی که سه سال پیش در کشور منتشر شد نشان داد که برای دانش آموز پسر، 25 سانتی متر مربع و برای دانش آموزان دختر 17 سانتی متر مربع فضای آموزشی وجود دارد. در این شرایط دبستان ها ی ما نیاز مند توسعه فضا ی کلاس هایشان هستند تاسیس کلاس ششم در دبستان ها که تصمیمی شتاب زده است مدیران را وادار کرده تا به هر زحمتی شده و در هر شرایطی فضاهایی برای این کلاس تامین کنند. اما آیا کلاس درسی ای که قرار است در یک کانتینر ایجاد شود برای کودکان ما مطلوب است؟ در حالی دبستان ها ی سراسر کشور هنوز نتوانستند به محیط هایی جذاب برای دانش آموزان تبدیل شوند. افزودن کلاس ها و تنگ تر کردن فضای آموزشی به نفع کدام یک از دانش آموزان خواهد بود؟ به برخی مدیران پیشنهاد داده شده که از تعداد کلاس های در پایه های دیگرکم کنند تا بتوانند فضای کافی برای کلاس ششم در اختیار داشته باشند. اما مگر می شود یک دانش آمز مثلا پایه دوم یا سوم ابتدایی را به دلایل نا کافی از مدرسه راند. تا با خالی شدن یک کلاس، فضا برای ششم دبستانی ها ایجاد کرد؟ تصمیم های شتاب زده همیشه تاثیز منفی شان را بروز می دهند این که نظام آموزشی در مدرسه های ما با سرعت هر چه بیشتر دست خوش تغییر شده اند، نمی تواند و نباید مایه افتخار مسئولان و متولیان آموزش و پرورش باشد، چراکه سرعت این تغییرات با ظرفیت های مورد نیاز همگام نیست. نوشتن کتاب برای پایه ی ششم دبستان در بازه زمانی چند ماهه به خودی خود به دانش آموزان لطمه خواهد زد. از سوی دیگر، با برگزاری چند جلسه کلاس آموزشی برای معلمان، چگونه می توان انتظار داشت تا یک ماه بعد معلم،کتاب های جدید را در دست بگیرد و مفاهیم آموزشی را به کودکان منتقل کند؟ باید توجه داشت که سهل نگری به نظام آوزشی سبب بروز خسارت در نسل های متوالی خواهد شد. بنابراین نتیجه این شتابِ لگام گسیخته، جز ایجاد حسرت، یادگاری ای بر جای نخواهد گذاشت. وقتی کلاس ها به دانش آموزان خوش آمد نمی گویند نمی توان انتظار داشت که دانش آموزان از تحصیل در مدرسه ها خشنود باشند .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد