پیوند اولیا و مربیان،پیوندی دیرپا اما سست!

 

محمد رضا نیک نژاد،روزنامه آرمان ،24/7/1391 

  

در کلاس به پاک کردن تخته می پرداختم که معاون دبیرستان به درِ بازِ کلاس ضربه ای زد و اجازه خواست تا برگه هایی را میان دانش آموزان پخش کند. هم زمان با اَخمِ همیشگی اش به آنها گفت" این برگه را پر کرده و به پدر-مادرهایتان بدهید،برای شرکت در گردهمایی پدر و مادرها است. والدین هر دانش آموزی نیز نیاید،از نمره انضباط اش کم خواهم کرد! هم- همه ای در کلاس پیچید. یکی می گفت پدر من کارمند است و دیگری فریاد می زد پول نداریم و دیگری از تعطیلی زود هنگام مدرسه می پرسید و آن یکی هم زیر لب زمزمه می کرد درهنگام نام نویسی پول داده ایم.اما دوشنبه بیست و چهارم مهر چه روزی است که مدرسه برنامه ای ویژه را پی گیری می کند؟

24 مهر در تقویم رسمی به عنوان روز پیوند اولیاء و مربیان نام­گذاری شده است. این روز در واقع سالروز راه اندازی نهادی به نام انجمن اولیاء و مربیان در سال 1359 است اما این انجمن در آموزش و پرورش ایران دیرپاتر از سال 59 است.

 

محمد رضا نیک نژاد،روزنامه آرمان ،24/7/1391

 

در کلاس به پاک کردن تخته می پرداختم که معاون دبیرستان به درِ بازِ کلاس ضربه ای زد و اجازه خواست تا برگه هایی را میان دانش آموزان پخش کند. هم زمان با اَخمِ همیشگی اش به آنها گفت" این برگه را پر کرده و به پدر- مادرهایتان  بدهید،برای شرکت در گردهمایی پدر و مادرها است. والدین هر دانش آموزی نیز نیاید،از نمره انضباط اش کم خواهم کرد! هم- همه ای در کلاس پیچید. یکی می گفت پدر من کارمند است و دیگری فریاد می زد پول نداریم و دیگری از تعطیلی زود هنگام مدرسه می پرسید و آن یکی هم زیر لب زمزمه می کرد درهنگام نام نویسی پول داده ایم.اما دوشنبه بیست و چهارم مهر چه روزی است که مدرسه برنامه ای ویژه را پی گیری می کند؟

24 مهر در تقویم رسمی به عنوان روز پیوند اولیاء و مربیان نام­گذاری شده است. این روز در واقع سالروز راه اندازی نهادی به نام انجمن اولیاء و مربیان در سال 1359 است اما این انجمن در آموزش و پرورش ایران دیرپاتر از سال 59  است.

      در سال 1326، شورای عالی فرهنگ،دستور راه اندازی انجمن «خانه و مدرسه» را صادر کرده و در همان سال اساسنامه­ آن را به تصویب رساند. از آن سال تا به امروز در پی دگرگونی­های فرهنگی و آموزشی، ساختار و نقش این نهاد نیز دچارِ دگرگونی هایی شده است. این انجمن آمیخته ای از نمایندگان اولیای دانش آموزان، مدیر مدرسه،یکی از معاونان،مربی پرورشی،نماینده­ی معلمان و بنا به موضوع بحث جلسه، نماینده­ی شورای دانش­آموزی می باشد. بر پایه قانون،انجمن دارای اختیارات بسیار گسترده­ای در مدرسه است. از پایش کادر آموزشی و اجرایی مدرسه گرفته تا زمینه سازی برای همیاری فکری،فرهنگی،عاطفی و آموزشی خانواده ها و حتی دخالت آنها در چگونگی بکارگیری  منابع مالی مدرسه، تحت عنوان شورای مالی که ترکیبی از مدیر،رئیس انجمن و نماینده­ معلمان است.

      در حال حاضر در جهان،این نهاد یکی از تشکل های مردم نهاد (NGO) توانا در گستره­ی آموزش و پرورش است. در کشورهای پیشرفته مانند انگلیس این انجمن که ترکیبی از والدین، معلمان و بازرگانان محلی است،به شکلی فراگیر اداره مدرسه را بر عهده دارد. در این کشور 80% مدارس دولتی به صورت خودگردان و با مدیریت این انجمن اداره می شوند. بجز فراهم نمودن بودجه و هدف های کلان آموزشی، دولت هیچ نقش دیگری در مدارس ندارد.

     اما این نهادِ فراگیر و موثر،در ساختار آموزشی ایران،در کجا ایستاده و چه نقشی در پیشبرد هدف های آموزشی بر عهده دارد؟

      خانم رفعتی معاون انجمن یکی از دبیرستان­های تهران که بیش از 14 سال عضو انجمن آموزشگاه های گوناگون بوده است،می­گوید:این انجمن در ساختار آموزشی کشور می تواند بسیار کارآمد باشد. اما دست اندازهای گونگونی جلو این کارآمدی را گرفته است. از جمله ساختار متمرکز آموزش و پرورش که اجازه هیچ گونه دخالتی را از سوی انجمن در برنامه­ ریزی های مدرسه نمی­دهد. این انجمن تنها می­تواند نقش مشاوره­ای را در کنار مدیر داشته باشد. و در پایان نیز مدیر با پشتیبانی همان ساختار متمرکز،توانایی وتو مصوبات انجمن را دارا می باشد. ناگفته نماند که مسئولان فرادست نیز مدیر را مسئول همه رویدادهای آموزشگاه می­دانند. پس مدیر نیز حق دارد نسبت به مسائل مدرسه حساسیت داشته باشد.

      خانم عزیزی مادر یکی از دانش آموزان دبستانی بر این باور است که اکنون نقش انجمن تنها گرد­آوری پول از خانواده ها است. این یعنی فروکاستن عضو های انجمن به پادوهای مدیر،برای تامین بودجه­ مدرسه. بیشتر مدیران این نهاد را،تنها به این دلیل می پذیرند و تحمل می­کنند،که با بهره گیری از آن می­توانند پول بیشتری برای هزینه های آموزشگاه جمع­آوری کنند. البته در چند سال گذشته در دبستانِ فرزندِ من، با پی گیری انجمن کلاس­های آموزشی- پرورشی برای پدر و مادرها برگزار شده است.

      رضازاده نماینده­ معلمان یکی از مدارس منطقه 12 می­گوید: تنها ساختارِ آموزشی،سبب ناکارآمدی انجمن­ نشده است. من هم زمان در آموزشگاه های مرکز شهر و شمال تهران کار می­کنم. به روشنی می­توان تفاوت  در کارایی انجمن ها در امور آموزشگاه را در دو منطقه­ مشاهده نمود (ناگفته پیداست که این تفاوت عمومیت ندارد.شاید اندازه کمک های مالی بر دخالت انجمن و شنیدن توصیه های آن بوسیله مدیر،اثرگذار باشد). عامل هایی همچون فرهنگ خانوادگی، سطح علمی،موقعیت اجتماعی و ... خانواده ها در پی­گیری مسائل آموزشی فرزندان اثرگذار است. بنابراین تنها ابزاری که با آن می­توان بر روندِ آموزشِ فرزندان مؤثر بود،شرکت در انجمن و حضور قدرتمند در آن است. او می­افزاید در مدارسی که پدر و مادرها از سطح فرهنگی کمی برخوردارند، انجمن را جایی برای رویارویی با معلمان می­دانند. این دست از والدین در گردهمایی ها با پیش کشیدن ضعف­های احتمالی معلمان،همه مشکلات فرزندشان را،آموزگاران می دانند. حتی در برخی شرایط رای هایشان به زیان معلمان است. او می­گوید در نارضایتی های صنفیِ فرهنگیان، انجمن­ها به عنوان نهادهایی غیر دولتی می­توانند با بیانیه هایی پشتیبانی خویش از فرهنگیان را اعلام کنند،چرا که رضایتِ کاری معلمان،در نهایت به سود دانش آموزان خواهد بود. چنین موضع گیری هایی می تواند شکاف ژرف میان پدر-  مادرها و انجمن از یک سو و معلمان از سوی دیگر را کاهش دهد.

      عبادی رئیس انجمن یکی از دبیرستان­های کامیاب منطقه  12 است،او می­گوید:حضور من در انجمن سبب آرامش گردیده است. زیرا به خوبی دشواری های معلمی را درک می کنم و آن را بخشی از مشکلات جامعه می­دانم. شرایط اقتصادی حاکم بر معلمان باعث کاهش بازده آموزشی آنها گردیده است. معلم دو شغله و سه شغله تمرکز درخور در فرایند آموزش ندارد. تا هنگامی که دشواری های اقتصادی معلم دیده نشود،گستره­ی کارهای انجمن،گردآوری پول و در بهترین حالت مدیریتِ برگزاری مراسم و اردوها است. او می­افزاید: یکی دیگر از دشواری های انجمن (به ویژه در مدارس پسرانه) حضور پررنگ­ تر مادران در آن است(بعلت در گیری بیش از اندازه پدران با مسائل مالی). زنان به دلیل محدودیت­های فرهنگی،اجتماعی و خانوادگی،نمی­توانند کارایی درخور را داشته باشند. حتی اگر جلسه های ما-انجمن- به درازا بکشد بیشتر آنها به دلیل کارهای روزمره خانواده نمی­توانند در کارها،ما را همراهی کنند. و این خود سبب نا کار آمدی بیشتر انجمن می­گردد.

     در پایان باز هم پرسش های فراوانی بی پاسخ  می ماند. از جمله این که،چه چیزهایی باعث شده است که این نهاد انتخابی و غیر دولتی،شصت و پنج سال پس از پایه گذاری باز هم گام­های نخستین خود را بر­دارد؟ ساختار به شدت تمرکزگرای سامانه­های آموزشی تا چه اندازه توانسته است بر این نهاد مشارکتی و دموکراتیک مؤثر باشد؟ کمبود بودجه­ میلیاردی و دست و پنجه نرم کردن مدیران با پرداخت قبض برق و آب و ...تا چه اندازه در جلوگیری از رشد، پویایی وانجام وظایف قانونی این نهاد مؤثر بوده است؟                

نظرات 1 + ارسال نظر
عباس معارفی جمعه 28 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 06:40 ق.ظ http://www.bazha.blogfa.com

درباره ی لزوم حذب اظهار نظر نفرمودید !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد