منشور ملی حقوق دانش آموز

1. اهمیت دوران تحصیلی : بی شک دوران تحصیلی و دانش آموزی از مهمترین فصول زندگی هر فرد در جامعه می باشد و در واقع پایه و اساس بسیاری از بنیانهای فکری ، اخلاقی ، اعتقادی و اجتماعی هر فرد در این دوران شکل می گیرد . از این رو وضع قوانین مناسب و مؤثر که تأمین کننده حمایت برای این قشر می باشد ، امری ضروری است .
2. آسیب پذیری دانش آموزان : با توجه به حضور چندین ساله دانش¬آموزان در مراکز آموزشی و به علت شرایط سنی و اجتماعی خاص آنها ، دانش آموزان بسیار آسیب پذیر می باشند و این آسیب پذیری ایجاب می کند که با وضع قوانین مناسب و خاص برای دانش آموزان زمینه های لازم را جهت رشد و سلامت جسمی ، فکری و روانی آنها تأمین شود .

3. پیوسته بودن دوران تحصیلی : به دلیل پیوسته بودن دوران تحصیل و تغییر و تحولات جسمی ، شخصیتی ، اعتقادی و اجتماعی دانش آموزان در تمام این مدت ضرورت ایجاب می کند که قوانین خاص و متناسب با مقررات و تحولات شخصیتی و جسمی دانش آموزان تدوین گردد و این قوانین به عنوان حامی دانش آموزان به آنها کمک کند تا تمامی این تحولات را به آرامی و بدون تنش پشت سر بگذارند .

ادامه مطلب ...

خشونت در مدارس دوجانبه است

مهدی بهلولی/ گفت و گو با روزنامه اعتماد،10/8/91

تنبیه بدنی در مدارس وجود دارد؛ هر چند وزیر آموزش و پرورش سال گذشته منکر این قضیه شد. اما واقعیت این است که نسبت به سال‌های گذشته ما نمونه‌های کمتری از تنبیه بدنی در مدارس کشور را شاهد هستیم. فرهنگ معلمان، گسترش آگاهی‌های عمومی در مدارس، رشد فکری دانش‌آموزان همه و همه باعث شده تنبیه بدنی در مدارس کشور نسبت به گذشته موردی شود. اما با این وجود این موضوع، موضوعی است که حتی موارد اندک آن هم جای تاسف دارد و باید فکری به حال آن شود. اما برای واکاوی دقیق این موضوع و ریشه‌کن کردن آن باید تحلیل همه‌جانبه‌تری داشت. از این رو در قالب چند مورد می‌توانیم به واکاوی علت این موضوع بپردازیم:

اول از همه به موضوع ضعف فرهنگ حقوق بشر در مدارس کشور بپردازیم. متاسفانه این فرهنگ در مدارس ما حاکم نیست. یعنی احترام به دانش‌آموز به عنوان یک انسان که دارای حقوقی است در فرهنگ آموزشی ما هنوز آن طور که باید و شاید جا نیفتاده است. این در حالی است که در ماده 26 اعلامیه حقوق بشر اهداف آموزشی در راستای گسترش حقوق بشر مشخص شده است. اما در مدارس ما این موضوع مطرح نیست.

ادامه مطلب ...

مدرسه و خشونت

 

عزت اله مهدوی،روزنامه آرمان،10/8/91

ماده 7 7 آیین نامه اجرایی مدارس، اعمال هر گونه اهانت و تنبیه بد نی دانش آموزان را ممنوع اعلام می نماید . اما اگر صدور بخشنامه قادر بود مشکلات و معضلات را حل کند ، با اینهمه افاضات مکرر، غباری بر رخساره مجروح آموزش و پرورش باقی نمی ماند. مساله خشونت و مدرسه از دو منظر قابل رویت است : 1. تنبیه برای آموزش،2. خشونت وپرخاشگری در مدرسه به سبب انبوهی از علل شناخته شده و ناشناخته. این دومی برخاسته از شرایطی است که موقعیت های محیطی و روانی بر هریک از ارکان مدرسه تحمیل می کند. درست است که تنبیه برای آموزش در ساختار معیوب سنتی ما در قالب خود آزاری برای یادگیری وگاهی به شکل دانش آموز آزاری نمودار شده و ما رد پای این نگرش منسوخ را که ریشه ای "اسپارتی "و "رواقی " دارد در ادبیات خود در قالب "جور استاد به ز مهر پدر" می بینیم ، وسعدی علیه الرحمه پرده ای از چنین کلاسی را به مانشان می دهد ومعلمی را تصویر می کند که "فرزندان ناهموار"را "ضرب بی محابا زدی و زجر بی قیاس کردی " (کلیات ، ص 160) ویادآور می شود که " استاد معلم چو بود بی آزار – خرسک بازند کودکان در بازار" و مولانای بزرگ هم برای آنکه خیال پدر ومادرها را راحت کند می سراید:" چون معلم زد صبی را شد تلف – بر معلم نیست چیزی لا تخف / کآن معلم نایب افتاد و امین – هر امین را هست حکمش همچنین ."(دفتر ششم، بیت 1518 )و حیف است روایت رستم الحکما را از چنین کلاس درسی نیاورم :" واین طالب حق ، نظامی بر پا نمود که هر کدام از اطفال که بامداد درس خواندندو تا آخر روز روان ننموده باشند در وقت خواندن اگر غلط بخوانند ، غلطی ده چوب بر پای ایشان زده شود و اگر بد بنویسند، ده چوب به کف دستتشان "( رستم التواریخ ،ص 19 ).

ادامه مطلب ...

افت تحصیلی در انتظار دانش‌آموزان پایه ششم

زهرا جعفرزاده،روزنامه آرمان،10/8/91

باید 40 روز از سال تحصیلی می‌گذشت تا مسئولان متوجه مشکلات کتاب‌های پایه ششم شوند، دانش‌آموزان امسال در شرایطی سال تحصیلی را آغاز کردند که پس از 4 دهه، پایه ششم ابتدایی به نظام آموزشی بازگردانده شد، اتفاقی که بدون حاشیه نبود. با اینکه از وزیر آموزش و پرورش گرفته تا معاونانش، همه در وصف کتاب‌های این پایه اظهارنظرهای فراوانی کرده و از ویژگی‌های منحصر به فرد محتوای این کتاب‌ها سخن به میان آورده بودند، اما اکنون موج اعتراض معلمان این پایه نسبت به محتوای برخی از این کتاب‌ها تا جایی شدت گرفت که رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش از بازنگری حجم کتاب ریاضی این پایه برای سال آینده خبر داد. محی‌الدین بهران محمدیان با اشاره به روش جدید آموزش ریاضی پایه ششم، به مهر گفت: «معلمان این پایه باید همزمان با گذراندن دوره‌های تخصصی، سی‌دی‌های آموزشی را نیز برای فراگیری نحوه تدریس تماشا کنند.» او ادامه داد: «البته اعتراضاتی از سوی معلمان روی حجم کتاب ریاضی ششم شده است که درصورت سراسری شدن این اعتراضات تغییراتی در حجم کتاب‌ها خواهیم داد.» این موضوع تنها به کتاب ریاضی محدود نمی‌شود، معلمان و البته دانش‌آموزان در تدریس و فراگیری محتوای کتاب‌های دیگر این پایه نیز اعتراض دارند. این مسئول در آموزش و پرورش با اشاره به کتاب کار و فناوری، تنها به بیان این نکته بسنده کرد که این کتاب، جدید است و معلمان با دانش جدیدی مواجه شده و باید آموزش‌های لازم را برای داشتن مهارت کافی در تدریس به‌کار گیرند! او اعمال تغییر در محتوا و حجم کتاب‌ها را منوط به نظرسنجی‌ای که در اواخر اسفند ماه امسال از خانواده، معلمان و دانش‌آموزان صورت می‌گیرد، دانست.

ادامه مطلب ...

اردوهای دانش آموزی و چند پرسش

محمد رضا نیک نژاد، روزنامه ی آرمان،9/8/1391

 

خبر کشته شدن دانش آموزان بروجنی در بازگشت از اردوی راهیان نور،موجی از اندوه و غم بر فضای آموزشی کشور حاکم کرد. تصور این که قرار بود این دختران،عروسان خوش خرامی باشند در خانه ی بخت و می بایست روزی پدر و مادر و فرزندان خویش را- به رسم همه ی دختران و زنان- زیر بال های مهر خود می گرفتند،تن هر کسی را می لرزاند و اشک هر چشمی را روان می کند. از این دختران و خانواده هایشان  سخن ها گفته شده است،اما نباید مدرسه،هم شاگردی ها و آموزگاران آنها را فراموش نمود. من تجربه ی از دست دادن دانش آموزم را دارم و سختی آن را می دانم. دانش آموزی که دست کم یک سال شریک غم ها و شادی های کلاس و دوستانش بوده است،به ناگاه جایی خالی از خود به جا می گذارد و روزها،آن جای خالی یادآور همه وجود او خواهد بود و این برای هم کلاسی ها و آموزگارانش سخت دشوار است. بدا به حال معلمانی که چندین دانش آموز را در این حادثه از دست داده اند. بُگذریم که رویدادی پر ز آبِ چشم است و اندوه آن در چند واژه نمی گنجد.

        اما هنوز چند روزی از این رخدادِ دلخراش نمی گذرد که پس از نشست مشترک نمایندگان مجلس،وزیر آموزش و پرورش و مسئولان بسیج،همگی در گفت و گوهایی از ادامه ی این اردوها خبر داده و نقش این سفرها بر آشنایی دانش آموزان با فرهنگِ ایثار و شهادت را یادآوری نمودند. در همین حال نیز بر خطر زدایی از این سفرها تاکید کردند. با هم صدا شدن خرده گیران مجلسی و مسئولان برگزارکننده، بیم آن می رود که مدتی بگذرد و مانند گذشته این حادثه نیز به فراموشی سپرده شود و اردوها در سکوت ادامه یابند و رخدادی دیگر،دانش آموز یا دانش آموزانی دیگر،جاده ای دیگر و اتوبوس و یا راننده ای دیگر و باز هم چرخه ای اندوه بار و تکان دهنده و باز هم موج و... باز هم سکوت!

ادامه مطلب ...

دور بی برنامگی در آموزش وپرورش

محمد رضا نیک نژاد،روزنامه قانون،۷/۸/۹۱ 

   چند روز پیش، یکی از معاون های دبیرستان برگه ای را به من داد که روی آن نوشته شده بود «نمون برگ ارزشیابی مستمر مدارس متوسطه نظری از سال تحصیلی 91-90» با لبخند گفت «نمون برگ» است، نه «نمونه برگ»! و ادامه داد باز دکانی برای برخی باز شده، تا زمانی بگذرانند و ... این واکنش بیشتر فرهنگیان– درست یا نادرست– به بخشنامه ها و دستور هایی است که هر روز و هر ماه و هر سال در آموزش وپرورش صادر می شوند و بسیاری به مدرسه نرسیده لغو می شوند. نمونه های فراوانی از این «قانون های یک شبه» می توان نام برد که پایداری آنها در آموزش وپرورش با خوش بینی بیش از یک سال نمی شود. اما چرا؟ چگونه است که بیشتر بخشنامه ها و دستورهای نوشته شده حوزه های ستادی، نه تنها در پایین ترین سطح هرم آموزش وپرورش یعنی مدرسه ها اجرا نمی شود بلکه از سوی راس این هرم نیز به طور درخوری پیگیری نمی شود؟
شاید یکی از علت ها را بتوان دوری فرهنگیان –اجرا کننده های بخشنامه ها- از کانون های تصمیم گیری و تصمیم سازی دانست. فرهنگیان آنچنان خود را دور از این کانون ها می دانند که برنامه ریزان و صادر کنندگان بخشنامه ها را نشسته در اتاق های شیشه ای می خوانند که غالبا تجربه عملی از آموزش، مدرسه، کلاس و دانش آموز ندارند. برخی از این دستورات آنچنان دور از فضای مدرسه است که چند روز هم یارای ایستادگی ندارد. از سوی دیگر این بخشنامه ها معلمان را به یاد این گفته آشنا که «آفتابه و لگن صد دست...» می اندازد. سال هاست فرهنگیان از اندازه دستمزد خود گله دارند و دریافتی خود را هم تراز با چشمداشت مسوولان نمی دانند از این رو کمتر به همیاری ها پاسخ مثبت می دهند.

ادامه مطلب ...

بیست و پنج نفر از معلمان کردستانی ممنوع التدریس شدند

از تارنگار : زانیاری

به گزارش رسیده ٬ اداره ی کل آموزش و پرورش استان کردستان در راستای تضییع حقوق مدنی معلمان کرد ٬ بیست و پنج نفر از همکاران را از تدریس محروم کرد. طبق اخبار رسیده علت این امر اعتقادات مذهبی این همکاران بوده است. انجمن صنفی معلمان کردستان ضمن محکوم کردن شدید این اقدام غیر قانونی مسئولان آموزش و پرورش کردستان که در تضاد آشکار با اصل دوازدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی است ٬ خواهان بازگشت این همکاران به کلاس های درس می باشد.اسامی این همکاران به شرح زیر است:

ابوبکر نوری (سقز) حسین عبدی پور (سقز) محمد جمال هبکی (سقز) حبیب فرزام نیا (سقز) خالد ظهیری (مریوان)جلال منوچهری ( مریوان ) ملک ذکریایی نسب(مریوان) محمد علی داربوی (مریوان) عثمان عبدی (بانه ) صلاح معروفی )بانه ) عثمان محمدی (بانه) عبدالسلام فتح اللهی (بانه) یوسف حمه ویسی (موجش) ابراهیم مرادپور ( قروه ) رسول خدا کرمی (قروه) بهرام سلیمانی (قروه) امجد کرمی (دهگلان ) احمد امیری (دهگلان)حسن علم خواه (دهگلان) علی خالدیان (قروه) صابر خالدیان (دیواندره) رئوف حسینی (دیواندره) ادریس رنجبر (دیواندره) عطا الله سلیمی (دیواندره)جلال کرمی (بانه(

ادامه مطلب ...

پیام کانون صنفی معلمان ایران به مناسبت فاجعه ی دلخراش پرپر شدن د

به نام خداوند جان و خرد

پیام کانون صنفی معلمان ایران به مناسبت فاجعه ی دلخراش پرپر شدن دانش آموزان بروجنی

کشته شدن 26 تن از دانش آموزان و آموزگاران بروجنی بر اثر واژگونی اتوبوس راهیان نور،درد و اندوهی بی کران بر جان همه ی مردم ایران،و داغی فراموش نشدنی بر دل های بازماندگان است. ما این غم بزرگ را به همه ی ایرانیان، و به ویژه ی خانواده های گرامی عزادار،تسلیت می گوییم.در دوران وزارتِ حاجی بابایی بر گسترده ترین نهاد اجتماعی، بارها دیده شده است که ایشان فرافکنی کرده و دیگران را متهم به ناراستی و یا بی اطلاعی می نمایند. هنگامی که بسیاری از کارشناسان به دلیل شتاب در اجرای ساختار 6-3-3 به او خرده می گرفتند، بر حمایت مقامهای تراز اول کشور از خود پافشاری کرده و برای دفاع از خود پشت آنها پنهان می شد. زمانی که از اعتیاد دانش آموزان و تنبیه بدنی آنها سخن می رفت، بر بی اساسی این گفته ها اصرار می ورزید و همه آمارها را نادرست می شمرد. و اکنون نیز وقتی درباره رویدادِ دلخراشِ پرپر شدن دختران دانش آموز، مورد پرسش خبرنگاران قرار می گیرد،آنها را با این جمله که "بروید از مسئولانش بپرسید" شگفت زده می کند.اما پیرامون این رخداد تلخ نکات و پرسش هایی چند قابل طرح است. آقای حاج بابایی به گفت و گو با رسانه ها دلبستگی خاصی دارد و از زمان شروع وزارتش،تقریباً نقش سخنگوی وزارت خانه را نیز ایفا نموده است. اکنون نیز انتظار می رود با شفافیت و شجاعت کافی به پرسش های زیر پاسخ گوید.

ادامه مطلب ...

آموزش و پرورشی‌ها نمی گویند اردوی راهیان نور اجباری نیست

 

 محمد رضا نیک نژاد، گفتگو با سایت نامه نیوز، 2/8/1391

 

در جلسه کمیسیون آموزش مجلس تاکید شده که این اردوها اجباری نیست اما محمدرضا نیک‌نژاد، عضو کانون صنفی معلمان دراین مورد به نامه توضیح می‌دهد: این اردوها اجباری نیست اما مدارس این موضوع را به طور شفاف به خانواده ها و دانش آموزان نمی ‌گویند.

این معلم ادامه می‌دهد: نوعی دوگانگی در رفتار آموزش و پرورش در مورد درس آموزش دفاعی وجوددارد؛ 10 نمره این درس مربوط به امتحان تئوری است و برای آن یک کتابچه داده می شود. اما 10 نمره عملی آن به بخش عملی درس مربوط است که با حضور یک روزه در میدان تیر یکی از پادگان ها کسب می شود.

با اینکه حضور در میدان تیر، 10 نمره کار عملی را پوشش می دهد، مدیران مدارس و معلمان به طور شفاف به دانش آموزان نمی گویند که رفتن به اردوی راهیان نور نمره‌ای ندارد و عملا در این حوزه نوعی پنهان‌کاری صورت می‌گیرد.

نیک نژاد اضافه می‌کند در چارت درسی آموزش و پرورش نیز گفته نشده که برای حضور در این اردوها نمره‌ای در نظر گرفته شود.

ادامه مطلب ...