بازنشسته های فرهنگی و پرداخت های غیر اخلافی

محمدرضا نیک نژاد، روزنامه جهان صنعت، 15 تیرماه 95

با جست و جوی عبارت "پاداش پایان خدمت فرهنگیان" در اینترنت صدها خبر دراین باره ردیف می شود. خبرهای وابسته به پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی گرچه پر شمارند اما زمانی که کنار هم می آیند آزار دهنده اند. برای نمونه: 24 اسفند 91"حمید رضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت:پاداش پایان خدمت ۲۵ هزار فرهنگی هنوز پرداخت نشده است."خبر فارسی- مرآت- :فروردین 92: حاجی بابایی " آغاز واریز 70 تا 80 درصد پاداشت پایان خدمت فرهنگیان". بولتن نیوز،14 اردیبهشت93 فانی "در طول هفته معلم پاداش باقی مانده پایان خدمت 24 هزار نفر از بازنشستگان پرداخت می‌شود. کل پاداش پایان خدمت بازنشستگان که بعضی برای سال 1391 و قبل از آن است، 1100 میلیارد تومان است."همشهری آنلاین،30 دیماه 94" پاداش پایان‌خدمت فرهنگیان بازنشسته سال‌۹۳ به‌علت آنچه آموزش و پرورش «تنگناهای اعتباری» می‌خواند تاکنون پرداخت نشده و بعید به نظر می‌رسد که تا پایان امسال پرداخت شود. "خبرگزاری فارس،13 اسفند 94: " در اوایل اسفند به راه‌حل رسیدیم و به تدریج تا پایان سال جاری پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال 93 پرداخت می‌شود و از همه آنها عذرخواهی می‌کنم، هر کاری که از دستم برمی‌آمد و فراتر از توان در این خصوص انجام شد."خبرگزاری تسنیم، 22 اسفند 94: " فانی وزیر آموزش‌وپرورش می گوید از 2 هزار و 600 نفری که در تهران بازنشسته داریم 1500 نفر تاکنون پاداش پایان‌خدمت خود را دریافت کرده‌اند و بقیه افراد نیز با ارائه مدارک به تدریج پاداش خود را دریافت خواهند کرد و برای این منظور به لحاظ تامین اعتبار مشکلی نداریم. "خبرگزاری میزان، 22 فرودین 95" فانی در گفت و گو با صدا و سیما درباره بازنشسته های سال 93 گفت: پاداش این همکاران 1050 میلیارد تومان اعتبار لازم داشت که 900 میلیارد تومان آن پرداخت شده و مابقی ظرف دو هفته آینده واریز می شود."خبرگزاری مهر، 23 خرداد 95:" سیدحسین نقوی حسینی در تذکری به وزیر آموزش و پرورش و رئیس جمهور از عدم پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان انتقاد و اعلام کرد: جمع کثیری از فرهنگیان یکسال است که بازنشسته شده‌اند، اما یک ریال پاداش آنها پرداخت نشده است."

  1. پاداش پایان خدمت فرهنگیان با توجه به سطح دستمزدهای آنان از هم سابقه های خود در نهادهای دیگر کمتر است. دیگر کارمندان دولت و نهادهای حکومتی افزون بر حقوق، دارای مزایایی مانند حق آمد و شد، حق خوراک و پوشاک، حق مسکن، بن هایی برای بهر برداری از فروشگاه های زنجیره ای و رستوران ها و فضاهای تفریحی – ورزشی و ... هستند که فرهنگیان از همه آنها بی بهره اند. برخی از این مزایا در زمان بازنشستگی به حقوق آنها افزوده شده و این سبب تفاوت دریافتی میان فرهنگیان و دیگر بازنشستگان کشوری می گردد. آیا بی نظمی چندش آور و تحقیرآمیز در پرداخت پاداشت پایان خدمت، درباره دیگر حقوق بگیران با سطح حقوقی بالاتر نیز رخ می دهد؟ تجربه دوستان و آشنایان در اداره ها و نهادهای دیگر این را به کلی رد می کند. پس چرا در مورد فرهنگیان چنین برخوردی رخ می دهد؟

  2. دیرکرد چند ساله در پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان نه اخلاقی است و نه قانونی و نه شرعی! بسیاری از بازنشستگان سال های گذشته در حالی پاداش خود را نگرفته اند که چندین میلیون تومان از حق شان چند ده ماه است که پرداخت نشده و در هیچ موردی دولت به خاطر دیرکرد در پرداخت ها سودی را به آنان نداده است. بی گمان ارزش پول دو- سه سال پیش با ارزش کنونی آن سنجیدنی نیست! و این افزون برتخلف مالی، برخوردی غیر اخلاقی و غیر شرعی نیز است.

  3. گاهی در واررسی گرفتاری های مالی آموزش و پرورش تا اندازه ای با دست اندرکاران آموزشی همدردی پیش می آمد! اما با افشای فیش های حقوقی و پاداش های چند صد میلیونی و هزینه های داخلی و خارجی و ... برای پرداخت نشدن شندرغاز پاداش فرهنگیان بازنشسته،هیچ راه توجیه باقی نم یماند و بی گمان دولت در این برخورد با فرهنگیان و بازنشستگان نمره قبولی که هیچ! در حد تک ماده هم نیست! حقوق و پاداش های چند صد میلیونی و بالاتر مدیران ارشد و توانا! می تواند پاداش پایان خدمت چند ده بازنشسته فرهنگی با گرفتاری های فراوان باشد. زمان آن نرسیده که دولتمردان خود را حتی به اندازه یک روز به جای فرهنگیان بازنشسته بگذارند!؟ تا ببینند که هوا بس ناجوانمردانه سرد است!

http://www.jahanesanat.ir/57614-بازنشسته‌های-فرهنگی-و-پرداخت‌های-غیراخلافی.html

نظرات 1 + ارسال نظر
reza سه‌شنبه 15 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 10:20 ب.ظ http://isandwichpanel.ir/

سلام
عیدتون مبارک

درود بر شما عید شما هم مبارک

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد