یادگیری در سده ی بیست و یکم* ( بخش پایانی)

برگردان: محمدرضا نیک نژاد

روزنامه همدلی، 12 تیرماه 95

مترجم: چیستی یادگیری در سده بیست و یکم، از چالش های بزرگ جهان آموزش است. این که با گسترش واقعیتی به نام دهکده ی جهانی، هدف یادگیری چیست و سامانه های آموزشی به دنبال پرورش چه یادگیرنده هایی هستند، از دلمشغولی های پژوهشگران و کارشناسان آموزش است. این نوشتار برای پاسخ به چیستی یادگیری در سده بیست و یکم به سراغ یازده نام آور گستره آموزشی آمریکا رفته و پاسخ آنها را بازتاب داده است. در بخش چهارم و پایانی دیدگاه های سه کارشناس باقی مانده را با هم می خوانیم.   

کیث مور: مدیری از اداره آموزش و پرورش هند

دانش آموزان در سده بیست و یکم در کلاسی جهانی آموزش می بینند و برای چنین کلاسی و چنین یادگیری ای چهاردیواری ضرورتی ندارد. آنها بیشتر علاقمندند اطلاعات را از راه دستیابی به اینترنتِ تلفن همراه و رایانه و یا گفتگوهای مجازی- چت کردن- با دوستان در شبکه های اجتماعی بیابند. همچنین بسیاری از معلمان از راه کلاس های درس مجازی تکلیف ها را تعیین و بر آنها نظارت می کنند. بسیاری از مدرسه های دولتی ما در هند در مناطق نابرخوردار و دور افتاده روستایی قرار دارند. BIT (Bureau of International Expositions ) [بنیادی که اداره 184 مدرسه در مناطق نابرخوردار هند را  بر عهده دارد و دفتر آن در شهر واشینگتن آمریکاست] با شرکای گوناگونش تلاش می کنند تا مطمئن شوند که مدرسه ها دارای چنین محیط عملی و مشارکتی هستند. به گونه ای که دانش آموزان و آموزگاران در این محیط بتوانند به اطلاعاتی فراتر از کلاس درس دست یابند.

در درون نظام آموزشی فدرال BIE ما باید به نگرش و توانایی رهبری قبیله ای، مرجعیت خانواده ها، آموزگاران و دانش آموزان تکیه کنیم تا برای حفظ آموزش و پرورش به عنوان اولویت اول، با رهبری فدرال همکاری کنند.

دایان راویچ: مورخ آموزش و پرورش، نویسنده مرگ و زندگی ساختار بزرگ آموزش و پرورش آمریکا.

 

بچه های ما برای آمادگی زندگی در سده بیست و یکم نیازمند مهارت ها و دانش های مانند درکی تاریخی، مدنی، جغرافیایی، ریاضیاتی و علمی هستند. همچنین آنها باید امکان درک اندیشمندانه رخدادها و عمل پیش بینی نشده را داشته باشند. توانایی برای سخن گفتن، نوشتن و خواندن خوب انگلیسی؛ چیرگی بر یک زبان خارجی، پرداختن به هنر به خاطر غنا بخشی به زندگی و  رویارویی نزدیک با ادبیات برتر نیز می بایست بخشی از توانایی ها و مهارت های آنها باشد. بدست آوردن بینشی بر شرایط انسانی و دشواری های بی پایان او، عشق به یادگیری و ادامه دادن به آن حتی پس از پایان یافتن آموزش های رسمی در مدرسه برای توسعه ذهن هایشان نیز می تواند از نیازهای ضروری آنها باشد. بچه های سده بیست و یکم همچنین نیازمند خودچیرگی، پیگیر هدف هایشان برای کمال؛ داشتن شخصیت معنوی و اخلاقی، مهارت های اجتماعی برای همکاری سودمند با دیگران هستند. توانایی بهره گیری اندیشمندانه از تکنولوژی؛ مهارت برای ساختن و تعمیر ابزارهای سودمند برای استقلال شخصی و توانایی نواختن یک ابزار موسیقی برای رضایت شخصی از دیگر نیازهای سده بیست و یکم برای بچه های ما خواهد بود.

سوزان سینگر : استاد علوم طبیعی از لارنس مکنیلی گولد، کالج کارلتون

برای نیروی کار سده بیست و یکم مهارت هایی مانند سازگاری، مهارت های پیچیده ارتباطی، حل غیر معمول مسائل، خود مدیریتی و اندیشه سازمانمند(سیستماتیک) ضروری هستند. از دید من به عنوان یک پژوهشگر و آموزشگر علوم، موثرترین روش برای آماده سازی دانش آموزان برای نیروی کار و تحصیل در دانشگاه پیاده سازی و متناسب سازی آن چیزی است که امروزه به عنوان یادگیری و یاددهی کارآمد شناخته می شود. بر پایه شواهد علمِ آموزش، رویارویی محتوا(content) در برابر فرآیند(process)، باید جنگی با دیرینگی تاریخی باشد. یکپارچه سازی مفهوم های اصلی با مهارت های کلیدی، دانش آموزان را به عنوان نیروی کار و برای تحصیل در دانشگاه، آماده خواهد کرد. ما به گذار از محتوا با گستردگی زیاد و عمق کم به محتوای همواره در حال گسترش در کلاس درس نیازمندیم. به آسانی می توان گفت که مهارت های توسعه یابنده در زمینه مفاهیم اصلی کاری پسندیده است. اکنون زمانی است برای ورود به دوقطبی کردن بحث ها، سبک – سنگین کردن شواهد و به کار گرفتن[آنها].

* http://www.edweek.org/tsb/articles/2010/10/12/01panel.h04.html

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=13985

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد