مالیات بنگاه های اقتصادی و عدالت آموزشی

                   محمدرضا نیک نژاد، روزنامه اعتماد، 18 اردیبهشت ماه 95

"سید محمد بطحایی معاون توسعه پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش خواستار تخصیص عواید ناشی از مالیات برخی بنگاه‌های اقتصادی به منظور توسعه عدالت در مناطق محروم شد.... ماده 78 بودجه 94، برخی دستگاه ها را موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و مستقیم نموده است... این مالیات در راستای برقراری عدالت آموزشی با اولویت مناطق محروم است و باید صرفاً ‌ در این راستا هزینه شود."

برای آگاهی از "ماده 78 قانون بودجه سال 94" باید کمی به عقب برگردیم. در گرماگرم برگزاری نخستین گردهمایی "توسعه و عدالت آموزشی" در دانشگاه شریف، برگزار کنندگان توانستند پیشنهاد دریافت مالیات از برخی بنگاه های اقتصادی را به شکل طرح به مجلس ببرند و تصویب کنند به گونه ای که یکی از خبرهای خوش روز پایانی گردهمایی شد. بی گمان این خبر برای کسانی که در روزهای برگزاری، عکس ها و فیلم ها و سخنان دست اندرکاران و خیرین و ... درباره مناطق محروم را دیده و شنیده بودند پیروزمندانه بود. ماده 78 می گوید که" به‌ منظور برقراری عدالت آموزشی و اجرای اصل30 قانون اساسی و تجهیز کلیه آموزشگاههای آموزش و پرورش با اولویت مناطق محروم و روستاها، آستان قدس رضوی و آن دسته از مؤسسات و بنگاههای اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرائی فرمان امام و سایر دستگاههای اجرائی که تا زمان تصویب این قانون مالیات پرداخت نکرده‌اند، به استثنای مواردی که اذن ولی‌فقیه وجود دارد،موظف به پرداخت مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده می‌باشند، منابع حاصله صرفاً ‌جهت توسعه عدالت آموزشی در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد تا براساس آیین‌نامه‌ای که به این منظور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، هزینه نماید."  

اما نگرانی آنجاست که یا بنگاه های اقتصادی تن به این قانون ندهند و یا دست اندرکاران در پیگیری این امتیاز ارزشمند کوتاهی کنند و فرصت بسوزانند! از این رو پیشنهاد می شود که دبیرخانه دائمی" توسعه و عدالت آموزشی" با همراهی شماری از نمایندگان مجلس و اعضای دولت و ... کمیته ای تشکیل دهند و در دیدار با مقام ها، با شرح کامل داستان غمبار مناطق محروم آنها را برای پرداخت این مالیات و هزینه آن در مناطق محروم تشویق کنند. با توجه به محل هزینه این مالیات- برقراری عدالت آموزشی - اولویت با آموزش و پرورش است تا تلاش کند در فرایندی کارآمد مالیات را دریافت و در مناطق نیازمند هزینه کند. بی گمان چنین کاری در دراز مدت می تواند کودکان این سرزمین از سیستان و بلوچستان گرفته تا بوشهر و کردستان و ... را گام به گام از سایه شوم فقر آموزشی رهایی بخشد. 

http://www.etemaad.ir/Default.aspx?NPN_Id=424&pageno=13

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد