چشم امید فرهنگیان به مجلس دهم

                                      

    گزارش ازمطهره واعظی‌پور / وزنامه فرهیختگان/ ۸ اسفندماه ۹۴

مجلس نهم بیشترین اعتراض‌ها و انتقادهای صنفی معلم‌ها را به خود دید، اما به عقیده بسیاری از فرهنگیان، مجلس نتوانست مرهمی بر دردهای فرهنگیان بگذارد. حالا هم معلمان و هم آموزش‌وپرورش چشم امیدشان به مجلس دهم است. علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپرورش درمورد انتظاراتی که این وزارتخانه از مجلس دهم دارد، گفته است: «امیدوارم مجلس دهم نسبت به مجلس‌های گذشته توجه بیشتری به امر تعلیم و تربیت داشته باشد و بتواند با همکاری دولت اقدامات موثرتری را انجام دهد و ان‌شاءالله بالندگی کودکان و نوجوانان ما را که امروز در مدارس ما هستند، رقم بزند.» او می‌گوید: «مجلس همیشه مدافع تعلیم و تربیت بوده است و امیدوارم مجلس دهم نسبت به مجالس گذشته در حوزه اعتبارات و تخصیص بودجه رسیدگی بیشتری به آموزش‌وپرورش داشته باشد تا شاهد حل مشکلات فعلی آموزش‌وپرورش در بخش اعتبارات باشیم.»

 امیدوارم وضعیت بودجه بهتر شود
محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «چشم امید تمام فرهنگیان به مجلس دهم است، زیرا مجلس نهم و هشتم که توجهی به آموزش‌وپرورش نداشتند و بیشتر مشکلات فرهنگیان به این دلیل بود که مجلس از آنها پشتیبانی نکرد.» او با بیان اینکه مجلس دهم می‌تواند کاستی‌های مجلس گذشته را جبران کند معتقد است: «ایران توسعه‌یافته تنها از آموزش‌و‌پرورش خوب درست می‌شود. از آموزش‌وپرورشی که دغدغه‌های اولیه ندارد و می‌تواند به‌راحتی به پرورش دانش‌آموزانش بپردازد.»
نیک‌نژاد تاکید می‌کند: «در سال‌های گذشته به دلیل اینکه فرهنگیان با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند، چند بار دست به تجمع مقابل مجلس زدند؛ به همین دلیل مجلس به خوبی از مطالبات فرهنگیان آگاه بود، اما با این وجود کاری انجام نداد. حالا مجلس دهم تمام مشق‌های باقی‌مانده مجلس نهم را باید بنویسد تا وضعیت آموزش‌وپرورش بهتر شود.» او با اشاره به اینکه کمبود بودجه اصلی‌ترین مشکل آموزش‌وپرورش است، می‌افزاید: «مجلس نهم که درمورد افزایش بودجه آموزش‌وپرورش کاری انجام نداده و آن را به دوش مجلس آینده گذاشته است، به همین دلیل مجلس دهم اولین قدمی را که باید بردارد، بررسی بودجه و تصویب نهایی آن است.» نیک‌نژاد معتقد است که اهمیت دادن به آموزش‌وپرورش و مشکلاتش مهمترین موضوعی است که مجلس دهم باید انجام دهد، همین که به آموزش‌وپرورش توجه کنند می‌تواند مشکلات این وزارتخانه را حل کند.
او تاکید می‌کند: «اگر مجلس گذشته به آموزش‌وپرورش توجه می‌کرد، درمورد افزایش بودجه تمام تلاش خود را به کار می‌گرفت نه اینکه تصویب نهایی آن را به آینده موکول کند. شاید در نگاه اول تغییر بودجه آموزش‌وپرورش از 25 هزار میلیارد به بیش از 28 هزار میلیارد تومان افرایش خوبی باشد اما حقیقت این است که در بسیاری از بندها بودجه آموزش‌وپرورش کاهش هم داشته است، یعنی این میزان افزایش بودجه مشکلی را حل نخواهد کرد.» نیک‌نژاد می‌گوید: «مجلس دهم باید نظارت جدی‌تری بر آموزش‌وپرورش داشته باشد، وزارتخانه‌ای که بیش از 14 میلیون دانش‌آموز و معلم دارد نیاز به نظارت بیشتری دارد. زیرا زمانی که نظارت وجود داشته باشد، قطعا از مشکلات هم با خبر خواهند شد.»
او با بیان اینکه آموزش‌وپرورش سنگ بنای اصلی کشور است، می‌افزاید: «وزارتخانه‌ای که مسئول پرورش و تربیت نیروهای انسانی در آینده این مرز و بوم است نباید به صورت صدقه‌ای و خیریه‌ای اداره شود. صرفه‌جویی و بی‌پولی بنده آموزش‌وپرورش را زخمی می‌کند. باید بودجه وزارتخانه‌ای که قدم اول آموزش را در کشور بر می‌دارد به نحوی باشد که آن وزارتخانه بتواند سخاوتمندانه‌تر رفتار کند.» نیک‌نژاد تاکید می‌کند: «آموزش‌وپرورش با مدارس فرسوده و تخریبی زیادی روبه‌رو است و با کمبود بودجه‌ای که دارد مجبور است که دست کمک به سوی مردم و سازمان‌ها دراز کند؛ مجلس دهم باید با افزایش بودجه این شرایط آموزش‌وپرورش را کنترل کند.» او معتقد است که آموزش‌وپرورش محور توسعه هر کشوری است؛ به همین دلیل است که مجلس برای توسعه کشور باید به وضعیت آموزش‌وپرورش رسیدگی کند. نیک‌نژاد می‌گوید: «فرهنگیان امید این را دارند که مجلس دهم خط پایانی بر تمامی مشکلات آموزش‌وپرورش باشد که معلم‌ها بعد از این بتوانند بدون دغدغه به بحث آموزش خود بپردازند.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد