دولت باید برای آموزش و پرورش به اندازه کافی سرمایه گذاری کند.

 

                          

                        محمدرضا نیک نژاد،روزنامه شرق،7 بهمن ماه 94

لایحه بودجه سال 95 در حالی به مجلس داده شد که سهم آموزش و پرورش در آن 28 هزار و 690 میلیارد تومان است. این بودجه نسبت به سال گذشته چیزی نزدیک 3000 میلیارد تومان افزایش را نشان می دهد. اما چند نکته.

1-      بنابه پیش بینی دولت از نرخ توم سال آینده - یعنی 12 درصد- میزان رشد دستمزد کارمندان و از آن میان فرهنگیان نیز 12 درصد خواهد بود. سال گذشته و با اجرای رتبه بندی فرهنگیان میانگین حقوق آنها از یک میلیون و 700 هزار تومان به نزدیکِ یک میلیون و 870 هزار تومان افزایش یافت. با در نظر گرفتن 12 درصد افزایش دستمزدها این میانگین به 2 میلیون و 90 هزار تومان خواهد رسید. البته این میانگین کل حقوق یک فرهنگی است و کسری ها معمول مانند مالیات و بیمه عمر و ... که نزدیک 300 هزار تومان است به حساب نمی آید. اما سال هاست که بنا به گفته رسانه ها و البته تجربه های شخصی، خط فقر نسبی در شهرهای متوسط و کلان از 2 و نیم تا 3 میلیون تومان است. با افزایش 12 درصدی دستمزدها در خوشبینانه ترین حالت، این گروه از کارمندان دولت در مرز خط فقر قرار می گیرند و زندگی شان همچنان پابند گرفتاری های اقتصادی خواهد ماند.

2-      بودجه بخش آموزشی نیز بسیار ناامید کننده است. برای نمونه یکی از شعارهای وزیر در هنگام دریافت رای اعتماد و پس از آن، افزایش کیفیت بخشی آموزشی بود. در بودجه 94 سهم کیفی سازی آموزش، 300 میلیارد تومان بود که در بودجه 95 به 332 میلیارد افزایش یافته است. اما پرسش جدی در این باره آن است که این میزان بودجه تا چه اندازه گره گشای کیفیت خواهد بود؟ یکی از مهمترین عامل های توانمند سازی آموزش و بالا بردن کیفیت آن از نظر سخت افزاری، بهره گیری از ابزارهای نوین آموزشی – آزمایشگاهی است. در همین راستا اگر 332 میلیارد را بر 105 هزار مدرسه تقسیم کنیم به عدد 3 میلیون و صد هزار تومان می رسیم که بی گمان هزینه یک دستگاه رایانه متوسط نیز نمی شود! چه برسد به تجهیز درست و حسابی مدرسه ها از نظر سخت افزارهای آموزشی! دیگر بخش های بودجه نیز وضعیت بهتری از بخش کیفی سازی ندارند.

3-      در سال های تحریم و رکود اقتصادی سهم آموزش و پرورش از GDP ( تولید ناخالص ملی) از 7/3 ( 3 و 7 دهم) دوران اصلاحات به کمتر از 5/1 ( 1 و نیم) درصد رسید. این درحالی است که میانگین آن در کشورهای پیشرفته 5 و در کشورهایی مانند ترکیه و عربستان بیش از 4 درصد است. سهم بودجه سامانه آموزشی از  GDP یکی از شاخص های مهم در سنجش توجه کشورها به آموزش و پرورش است. بی گمان سهم یک و نیم درصدی آن برای ما به شدت آسیب زا و تحقیر آمیز است. اما با توجه به سالِ شکوفایی اقتصادیِ پس از تحریم ها، آیا سهم آموزش و پرورش از درآمدهای رو به رشد و افزایش GDP برای سال آینده، در خور نظام و کشور ایران است!؟ در پایان بد نیست که بخشی از سفارش نامه شانزده نهاد مدنی – آموزشی جهان که در سال 92 همزمان با برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل به سران کشورهای حاضر در مجمع، داده شد را با هم بخوانیم تا دریابیم که یکی از بخش های مهمِ حق برخورداری از آموزش، همانا هزینه کرد در راه آموزش است. "مسئولیت دولت تهیه منابع مالی ضروری برای تحقق بخشیدن به حق برخورداری از آموزش است. دولت باید با قرار دادن چارچوب های مناسبِ قانونی، سرمایه گذاری در بخش آموزش را تضمین نماید. همانند دیگر خدمات عمومی، سرمایه گذاری باید از منابع محلی پایدار و تابع پاسخگویی دموکراتیک باشد. این کار، استاندارهای کافی دولت را فرض می گیرد و تضمین عادلانه و پیشرفته سامانه های مالیاتی کارا و مناسب را در بر می گیرد. اسناد حقوق بشر جهانی، تاکید دارند که در کشورهایی که منابع مالی کافی برای تضمین عملی سازی حق برخورداری از آموزش و پرورش وجود ندارد، جامعه جهانی باید سرمایه گذاری را فراهم کند. سرمایه گذاری دولتی در آموزش و پرورش، یک شاخص برجسته اراده سیاسی است و تاکنون در بودجه های ملی به گونه ای فراگیر، اولویت درخور را نیافته است، به ویژه در رابطه با آموزش از آغاز دوران کودکی و سواد آموزی بزرگسالان. بنابراین همه دولت ها را فرا می خوانیم تا دست کم 6% از GDP و 20% از بودجه ملی خویش را به آموزش و پرورش اختصاص دهند. اراده سیاسی سازمان های همکاری جهانی، بایستی در جهت گسترش دیدگاه اشاره شده در بالا (یعنی) قرار دادن آموزش و پرورش به عنوان یک اولویت کانونی در برنامه های توسعه خویش باشد. ما از سازمان های همکاری جهانی در خواست می کنیم که 10% از کمک توسعه رسمی (ODN) را به آموزش های پایه اختصاص دهند." *

*بند 8 از حق برخورداری انسان از آموزش و پرورش در برنامه توسعه پس از 2015، دو ماهنامه چشم انداز ایران، شماره ی84،اسفند 92 و فروردین 93، برگردان: محمدرضا نیک نژاد

http://www.sharghdaily.ir/News/84771/دولت-برای-آموزش‌وپرورش-به-اندازه-کافی-سرمایه‌گذاری-کند-

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد