رتبه‌بندی معلم‌ها فضای آموزشی را فاسد می‌کند

گزارشی درباره ابلاغیه جدید دولت درباره معلمان 
رتبه‌بندی معلم‌ها فضای آموزشی را فاسد می‌کند
گزارش از مطهره واعظی‌پور،روزنامه فرهیختگان،8 اردیبهشت 94

مخالفت‌های برخی معلمان با طرحی که معتقد بودند تبعیض بین معلمان است و فضای آموزشی را آلوده می‌کند، نتیجه نداد. دیروز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، مصوبه دولت درباره «نظام رتبه‌بندی معلمان» را ابلاغ کرد و به تمام حرف و حدیث‌هایی که در مورد نظام رتبه‌بندی وجود داشت پایان داد.
بنا بر این مصوبه، مشمولان طرح طبقه‌بندی معلمان شامل «آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران، مراقبان سلامت، مدیران و معاونان مدارس و مجتمع‌های آموزشی و تربیتی» براساس ضوابطی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد، در پنج رتبه «مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی» رتبه‌بندی حرفه‌ای می‌شوند.
مشمولانی که براساس ضوابط مصوب در یکی از این رتبه‌ها قرار می‌گیرند، به ترتیب از ۱۵، ۲۵، ۳۵ و ۵۰ درصد افزایش امتیاز حق شغل از مهرماه سال ۱۳۹۴ برخوردار خواهند شد. همچنین براساس مصوبه دولت، اعتبار مورد نیاز اجرای این مصوبه در سال ۱۳۹۴ تا میزان ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور فراهم می‌شود. اعتبار مورد نیاز این مصوبه در سال ۱۳۹۵ تا میزان ۳۵ هزار میلیارد ریال در لایحه بودجه سال آینده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیش‌بینی خواهد شد. وزارت آموزش و پرورش نیز مکلف است برای ساماندهی نیروی انسانی و ارتقای منابع انسانی موجود، نیروهای مازاد بر نیاز خود را برای انتقال به دستگاه‌های دیگر معرفی کند.

 طرح قدیمی است
 عطاءالله سلطانی‌صبور، رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس در گفت‌وگو با فرهیختگان می‌گوید: «طرح رتبه‌بندی معلم‌ها وجود ندارد و در گذشته هم براساس قانون خدمات مدیریت کشوری این کار انجام می‌شد و به هیچ عنوان طرح جدیدی نیست یا اینکه اجرای آن متوقف نشده بود که بخواهد دوباره به جریان بیفتد. از گذشته رتبه‌بندی معلم‌ها انجام می‌شد.» او معتقد است: «طرح خوبی است اما در اصل خواسته معلم‌ها را برآورده نمی‌کند و به همین دلیل است که بسیاری از معلم‌ها به اجرای آن از گذشته تاکنون اعتراض دارند.»

 فساد در آموزش و پرورش ایجاد می‌شود
 طرح رتبه‌بندی معلم‌های کشور می‌تواند آغاز این باشد که در سیستم آموزشی کشور فساد ایجاد شود زیرا ممکن است معلم‌ها به دنبال لابی کردن برای بالابردن رتبه خود و افزایش حقوق‌شان باشند و این خود باعث مسموم شدن فضای آموزشی کشور می‌شود.  محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و پرورش با بیان این موضوع به فرهیختگان در مورد ابلاغ طرح رتبه‌بندی معلم‌های کشور می‌گوید: «در مورد طرح رتبه‌بندی معلم‌های کشور نقدهای زیادی وجود دارد زیرا رتبه‌بندی یک آدرس اشتباه است که دولت می‌دهد در غیر این صورت اگر برای اجرای این طرح از کارشناسان مشاوره‌های لازم را می‌گرفتند قطعا به این نتیجه می‌رسیدند که اجرای چنین طرحی هم از جنبه تخصصی و هم از جنبه بازتاب منفی که بین معلم‌ها داشته، اشتباه است.»
او می‌افزاید: «با توجه به جزئیات طرح رتبه‌بندی که ازسوی دولت ابلاغ شده است از 160تا 600 هزارتومان افزایش حقوق برای معلم‌های کشور با توجه به رتبه‌شان در نظر گرفته شده که براساس آمار تنها پنج درصد از معلم‌ها افزایش حقوق 600 هزارتومانی خواهند داشت و به‌طور میانگین تنها 200 تا 250 هزار تومان بر حقوق معلم‌های کشور اضافه خواهد شد که این مبلغ نمی‌تواند مشکل معلم‌ها را حل کند زیرا تا به امروز معلم‌ها هر اعتراضی انجام داده‌اند ریشه اقتصادی داشته است و با این مبلغ ناچیز نمی‌توانند مشکلات معیشتی معلم‌ها را حل کنند.» او می‌افزاید: «متاسفانه طرح رتبه‌بندی معلم‌ها یک تکه دست و پاشکسته از طرح رتبه‌بندی استادان دانشگاه‌هاست که بدون توجه به شرایط معلم‌ها اجرا می‌شود به‌عنوان مثال برای استادان دانشگاه داشتن مدرک دکتری یا نوشتن کتاب اهمیت دارد، اما این موضوع برای یک معلم که به دنبال هم آموزش و هم پرورش دانش‌آموزان است، چه اهمیتی می‌تواند داشته باشد.»
حالا با وجود برخی مخالفت‌ها با رتبه‌بندی معلمان، این طرح که میراث دولت گذشته است، به اجرا درمی‌آید. گرچه برخی امیدوار به افزایش حقوق معلمان با اجرای این طرح هستند، اما در واقع، افزایش حقوقی بیش از آنچه مصوبه هیات دولت برای افزایش حقوق کارمندان در سال 94 بوده صورت نمی‌گیرد.

http://www.farheekhtegan.ir/newspaper/page/1648/13/32147/0

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد