گزارش از زهره حاجیان،روزنامه آرمان،6 اسفند 93

 هرچند در نقشه ایدز، ایران با رنگ قرمز مشخص نشده است اما، در سال‌های اخیر کارشناسان نسبت به افزایش مبتلایان به این بیماری خطرناک در ایران هشدار داده‌اند. این درحالی است که به‌رغم فعالیت‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده است، همچنان تابوهایی در مورد ایدز وجود دارد و برخی هنوز هم به یک مبتلا به ایدز به‌عنوان یک بیمار نگاه نمی‌کنند و از او با عناوین دیگری نام می‌برند. بدون شک ارائه آموزش به گروه‌های مختلف در زمینه ایدز می‌تواند تا حد زیادی تابوهای مربوط به این بیماری را بشکند و از آنجا که تنها راه مقابله با شیوع ایدز در ایران آگاه سازی و پیشگیری است در سال‌های گذشته به ارائه آموزش به دانش‌آموزان در مدارس تاکید شده است اما، با وجود این، آن چنان که باید و شاید این آموزش‌ها جایگاه خود را در مدارس پیدا نکرده است. 

بر اساس آخرین آماری که مرکز ملی پیشگیری از ایدز منتشر کرده تعداد مبتلایان به این بیماری در جهان 35 میلیون و 300 هزار نفر و در ایران 28 هزار و 600 نفر است.خبر آموزش پیشگیری از ایدز به ۲۴ هزار دانش‌آموز در ۱۲ استان کشور در حالی مطرح می‌شود که موج سوم انتقال ایدز در ایران با افزایش انتقال از طریق روابط محافظت‌نشده جنسی در راه است و آمار‌ها از افزایش انتقال ایدز در این زمینه حکایت دارد.بر اساس آمارهای رسمی و ثبت شده، حدود 30 هزاربیمار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد و احتمالا سه برابر این تعداد مبتلا به ایدز هستند که از بیماری و ابتلای خود اطلاع ندارند .با توجه به اینکه ایدز درمان ندارد و فقط با پیشگیری می‌توان از شیوع آن جلوگیری کرد اطلاع‌رسانی و آموزش پرهیز از رفتار‌های پرخطر و ترویج استفاده از وسایل پیشگیری از انتقال ایدزهمچنان تابو است و ازموضوعاتی است که در سال‌های اخیرچندان مورد توجه قرارنگرفته است.

 آموزش 24 هزار دانش‌آموز در 12 استان

روز گذشته حسن ضیاءالدینی، مدیرکل دفترسلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش پیشگیری از ایدز در ۱۲ استان کشور به ۲۴ هزار دانش‌آموزبا بودجه سازمان ملل متحد انجام می‌شود به فارس گفت: شعار اساسی مسئولان و کارشناسان پیشگیری از ایدز بیشتر روی پرهیز از برقراری رابطه پرخطر خارج از چارچوب خانواده، وفاداری به همسر و تک همسری است وبه دلیل مشترک بودن استفاده این وسیله در بحث بارداری و نیز عدم انتقال ایدز، نمی‌توان آمار دقیق گرفت.

 47 درصد موارد ابتلا به ایدز 25 تا 35 ساله هستند

چندی پیش رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت گفته بود: طبق آمارهایی که ماهانه از سراسر کشور درمورد ثبت بیماری ایدز دریافت و جمع‌آوری می‌کنیم، همچنان مصرف تزریقی موادمخدر بیشترین درصد برای موارد ثبت شده انتقال ایدز را به خود اختصاص داده است. ولی آنچه مهم است اینکه سهم انتقال ایدز از طریق روابط جنسی رو به افزایش است. طبق آمارها، این سهم در سال 92 حدود 36 درصد بود که پیش‌بینی می‌شود امسال نیز با سرعت سال‌های اخیر، باز هم افزایش یابد و یک معضل دیگر در انتقال ایدز بر بحث اعتیاد تزریقی سوار شده و آن انتقال جنسی است. عباس صداقت تاکید کرده بود که به نظرمی‌رسد آن‌گونه که باید و به طورمحسوس برنامه‌ای اثر‌گذار برای اطلاع‌رسانی و پیشگیری از انتقال ایدز اجرا نمی‌شود. به اعتقاد رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت این وزارتخانه در طول سال‌های اخیر بسیار از ایدز سخن گفته اما اینکه از وزارت بهداشت مدام درباره ایدز سوال می‌شود، از وزارتخانه‌هایی مثل آموزش پرورش یا علوم سوال نمی شود. باید پرسید واقعا ایدز اولویت چندم آموزش و پرورش است؟ کسی آیا در این باره سوال کرده است؟ به اعتقاد رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، وزارت بهداشت ترجیح می‌دهد بودجه‌ها را برای بحث تشخیص و درمان ایدز قرار بدهد. صداقت می‌گوید: درحال حاضر سه دوره آزمایش تشخیص ایدز، 50 هزار تومان هزینه دارد، فردی که مبتلا به ایدز شده برای اندازه‌گیری سطح ایمنی خونش که باید هر سه ما یکبارآزمایش دهد 200 هزار تومان هزینه دارد و در کل هزینه درمان حدود 500 دلار است. ما پول را برای آن می‌دهیم و برای تبلیغ‌های بیلبوردی و رسانه‌ای سایر دستگاه‌ها باید تبلیغ کنند.

 اهمیت آموزش روش‌های پیشگیری

 به اعتقاد یکی از کارشناسان آموزش و پرورش پیشتر هم در کتاب زیست درسال اول دبیرستان فصلی به بحث پیشگیری از بیماری‌های اجتماعی مانند اعتیاد وهپاتیت و ایدز پرداخته بود . محمدرضا نیک‌نژاد با اشاره به اینکه در این فصل از کتاب به علائم بیماری‌ها پرداخته شده بود به «آرمان» می‌گوید: نکته اصلی در بیماری ایدز، پیشگیری است ومهمترین گام در پیشگیری از ایدز آموزش روش‌های آلودگی به HIV است ودر این فصل به‌دلیل اینکه در ارتباط با روابط جنسی است به این موضوع وارد نشده بودند و سریع از کنارش گذشته بودند. او می‌گوید: الفبای مبارزه با پیشگیری از ایدز، آشنایی با راه‌های آلوده‌شدن به این ویروس است واگرنخواهیم این موضوع را که یک بخش ازکار پیشگیری است بگوییم یک جای کارمی‌لنگد.  نیک‌نژاد با اشاره به اینکه این تابو مربوط به دولت و آموزش و پرورش نیست می‌گوید:این یک مشکل فرهنگی است و زمانی که ما در کلاس در این مورد حرف  می‌زنیم دانش‌آموز به خانواده منتقل می‌کند و پدر و مادرها به مدرسه اعتراض می‌کنند که چرا این مسائل در کلاس مطرح می‌شود درحالی که بچه‌ها از اواخر دوران ابتدایی با این مسائل آشنا شده‌اند و به نظر من اگر می‌خواهند آموزش‌ها موثر باشد باید برای پدرها و مادرها دوره‌های آموزشی بگذارند. این کارشناس آموزش و پرورش می‌گوید: بحث مهم‌تر این است که ساختار آموزشی نمره محور و کنکورمحور است و دلیلش این است که برای خانواده و مدرسه بالابودن معدل مهم است برای آنها مهم نیست که دانش‌آموز درس زندگی یاد بگیرد یا نه فقط اگر معدلش 20 باشد کافی است. او تاکید می‌کند: شوربختانه کلاس‌های پرورشی که درهمه مقاطع تحصیلی وجود دارد هم در نظام ساختار نمره مدار جایش را به کلاس ریاضی یا فیزیک می‌دهند درحالیکه دانش‌آموز باید آموزش‌های شهروندی را بیاموزد و اجتماع‌پذیر شود و به اعتقاد من اینکه بیان می‌شود که به دانش‌آموزان آموزش پیشگیری داده می‌شود یک برنامه نیست و فقط یک حرف است.

 سواد اجتماعی مردم بالا برود

رئیس انجمن مددکاری ایران اقدام آموزش و پرورش را در آموزش پیشگیری از ایدز قابل احترام می‌داند و به «آرمان» می‌گوید: هرچه سواد اجتماعی مردم را بالا ببریم گرفتاری‌های جامعه کمترمی‌شود. حسن موسوی‌چلک می‌گوید: اینکه از ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استفاده کنیم نشان ازبلوغ این سازمان دارد. او می‌گوید: آموزش پیشگیری ازآسیب‌ها و بیماری‌های اجتماعی یک فرصت است اما چرا ازجمعیت 12 میلیونی دانش‌آموزان 24 هزار نفر انتخاب شده است؟ موسوی تاکید می‌کند: باید به مدیران و معلمان هم آموزش داد تا سه ضلع دانش‌آموز، معلم و اولیا درگیرآموزش پیشگیری ازایدز شوند.

http://armandaily.ir/?News_Id=108515

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد