آموزش و پرورش بروجرد در گردآبه درگیری های سیاسی – جناحی!

 

  

محمدرضا نیک نژاد،تارنمای سخن معلم،29 مهرماه 93

با روی کار آمدن رییس جمهور روحانی،امیدهای تازه ای برای بسامان شدن کشور و دور شدن از فضای شعارگرایی و بی تدبیری در بخش های گوناگون جامعه پدیدار گشت و رای دهندگان چشم براه وزش نسیم جان نواز تدبیر و امید بودند. آموزش و پرورش نیز خسته و فرسوده از بی تدبیری و شعار و شتاب،دل به فرادستان تازه خوش کرده و چشم به راه اندیشه ها و راهکارهای تازه و کارآمد دوخته بود. از این رو شوری در آن برپا گشته و امیدی تازه در آن موج می زد. پس از نشستن فانی بر تخت وزارت و روش و منش میانه رو او،آن موج کمی آرام تر و شاید اندیشمندانه تر به دگرگونی ها می نگریست و با پشتیبانی از وزیر به دقت دگرگونی ها را پیگیری می نمود. فانی در مجلس بر روش معتدل خویش پای فشرد و بر کارآمدی،بیش از سوگیری های سیاسی تاکید کرد. و البته سخنان او این امید را زنده کرد که این بار وزیر  قرار است آموزش را از چنگال تیز و فراخ سیاست به در آورد و در جایگاه درست خویش بنشاند! اما دیری نپایید که ناکارآمدی این روش دست کم با توجه به ساختار جناحی - سیاسی این نهاد خود را نشان داد. همواره و در هر دوره،یکی از خرده های مهمی که نمایندگان مجلس به وزیران آموزش و پرورش می گرفتند این بود که با آمدن هر وزیر دگرگونی ها از معاونان وزیر آغاز و به مستخدمین مدرسه ها پایان می یافت! اما این بار وزیر تازه قرار بود طرح نویی دراندازد و سقف مدیریت آموزشی را بشکافد. در برخی از استان ها و مناطق،مدیران و معاونانی که منشی میانه رو داشتند به کار خویش ادامه دادند و برخی ساختارهای مدیریتی در شهرستان ها به جای خود باقی ماند و ساختار مشکل دار آموزش و پرورش را بیش از گذشته درگیر پیامد های آن نمود. البته در این یاداشت قرار نیست که به بن بست هایی که چنین روشی در ساختار به شدت سیاسی آموزش و پرورش پدید می آورد،پرداخته شود،بلکه به یک مورد خاص که می تواند مشتی از خروار باشد اشاره می گردد.

پس از برگزاری انتخابات در بسیاری از استان ها ستادهایی برای تعیین مقام های استانی از جمله مدیریت آموزش و پرورش تشکیل گردید. در استان لرستان و شهرستان های آن نیز چنین شد. این ستاد در بسیاری از شهرستان های استان توانست مدیر هم سو با دولت را معرفی و سپس به مدیریت بگمارد. اما در بروجرد از روز پس از انتخابات یکی نمایندگان پر نفوذ شهر در کار برگزیدن مدیر آموزش و پرورش شهرستان ورود پیدا کرده و با سنگ اندازی های گوناگون و فشارهای فراوان در کار ستاد برگزیدن مدیران این شهرستان دست اندازهای بلندی پدید آورد. این سنگ اندازی ها به گونه ای بود که تا ماه ها آموزش و پرورش بروجرد نتوانست رییس خود را بشناسد و در روند اجرایی آن دشواری های فراوانی به وجود آمد. این نماینده بروجرد تاکید داشت که گزینه مورد نظر او به مدیریت برسد و این گزینه کسی نبود جز رییس پیشین آموزش و پرورش آن شهرستان،که در ماه های واپسینِ دولت دهم از کار برکنار شده بود! بزرگترین ویژگی این فرد نزدیکی به پایگاه سیاسی نماینده شهر بود. اختلاف ها آن چنان بالا گرفت که مدیریت آموزشی استان وادار به رایزنی با وزارتخانه و شخص وزیر شد. وزیر نیز در پایان سفارش کرد که خواسته های نماینده اصولگرای شهر برآورده شود! در میانه ی بگو - مگوها پیشنهاد می شود که رییس اداره را نماینده مجلس برگزیند!!! و پنج معاون او را ستاد اعتدال معرفی نماید. به این ترتیب پنج معاون از نیروهای حامی دولت بودند و رییس از اصولگریان نامدار شهرستان. رییس اداره از مدیرکل استان ابلاغ گرفت و به ریاست رسید اما تا مدتی زیر بار امضای ابلاغ معاون ها نمی رفت. تا این که فشارها او را وادار به امضا نمود. اکنون نیز این اختلاف ها وجود دارد و حتی برای جابجایی یک مدیر یا معاون مدرسه نیز زخمِ اختلاف،دهان باز می کند و بحرانی تازه پدید می آورد. بی گمان آنچه که در این اختلاف ها بیش از هر چیز و هر کس آسیب می بیند،آموزش و دانش آموزانی هستند که قرار است برای آینده  شهر،استان و کشور سودمند باشند و خدمتی بکنند. سرنوشت گروه گسترده ای از فرزندان این مرز و بوم در گرو اختلافات سیاسی جناح های درگیر در کشور بوده و تنها کسانی که در این بازی ها آسیب می بینند نوباوگان کشورند. اما

  1. تا آنجا که می دانیم نمایندگان مجلس حق هیچگونه ورود به گستره های اجرایی ندارند و این گونه دخالت ها بیرون از وظیفه نمایندگی بوده و دخالت یک قوه در اختیارات قوه دیگر است و بی گمان غیر قانونی.

  2. وزیر باید بداند که در شرایط کنونی کشور و نفوذ فراوان سیاسی – جناحی گروه های گوناگون نمی توان آموزش و پرورش را غیر سیاسی و غیر جناحی نمود. گرچه این دیدگاه بسیار مترقی و درست است،اما ساختار کنونی آموزش و پرورش این اجازه را نمی دهد که جناح های رقیب در کنار یکدیگر و برای هدفی مشترک تلاش کنند و در پیروزی ها و شکست ها با هم شریک شوند. بنابراین برای پیشبرد دیدگاه ها و برنامه هایتان بهتر آن بود شما هم مانند دیگر وزیران دگرگونی را از معاونان آغاز می کردید تا به مستخدمان می رسیدید! تا شاهد کمترین سنگ اندازی ها در برابر برنامه هایتان باشید. بی گمان رییس اصولگرا نمی تواند با پنج معاون اعتدالگرا کار کند،مگر آن که از این سازش هدف ویژه ای را دنبال نماید!

سخن پایانی با همکاران بروجردی است. هنگامی که یکی – دو دوست دیرینه با من تماس گرفتند و برای سامان دادن به آشفته بازار آموزش و پرورش بروجرد از من – به عنوان یک عضو کانون صنفی معلمان -  یاری خواستند،با هم اندیشی دوستان کانون و همکاری آنان زمینه دیدار با معاون وزیر آماده شد. ولی شوربختانه چند روز پیش از دیدار هیچ همکاری حاضر نشد که به دیدار معاون بیاید و از این آشفته بازار سخنی بگوید! بی گمان مسئولیت ادامه چنین وضعی افزون بر وزارتخانه،نماینده شهر،مدیریت استان،بر دوش همکاران بروجردی نیز می باشد. گمان نمی کنم آمدن و گزارش وضعی چنین نابسامان از آموزش و پرورش شهرستان – درست کم در دولت اعتدال – می توانست دردسر سختی برای کسی پدید آورد! به همین خاطر همکاران بروجردی هم در این وضع بی تقصیر نیستند. امیدوارم کاربدستان آموزشی کشور و استان برای پایان دادن به نابسامانی آموزشی در این شهرستان هر چه زودتر کاری انجام دهند. بروجرد شهری فرهنگی است با پیشینه ای درخشان اندیشگی. نباید این پیشینه را قربانی بازی های سیاسی نمود.           

   http://smi-edu.com/index.php/خبر/1758-آموزش-و-پرورش-بروجرد-در-گردآبه-درگیری-های-سیاسی-–-جناحی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد