کلاس حاضر است؟

                  عزت اله مهدوی،ص آخر روزنامه ی شهروند،14 مهرماه 93

می بینی معاون مدرسه آمده جلوی در اتاق دبیران و می شنوی که "کلاسها حاضره"،

کافی است پله های یک طبقه یا دوطبقه را طی کنی تا برِسی به کلاس.

در را که باز می کنی دو یا چند نفر بگویند"برپا"،تو  هم بگویی "خواهش می کنم بفرمایید" و مواظب باشی که با بلند نشدن بعضی ویا حرف زدنشان با هم ، و اکثراً در همهمه ای و خنده ای بی موقع ، به هم نریزی و با همان وقار اولیه به چشم هایشان که دو دو می زنند نگاه کنی و برَوی به استقبال انتظارشان ،با طرح لبخندی از روی مهربانی .

و با دقت جاهای خالی را که هرکدام جای شاگردی است و هندسه ای از احساسی و تعلقی ،جستجو کنی.

  حالا سعی می کنی در کلاس باشی نه محبوس چهار دیواری گچی و مرده اتاقی و در کنار اجسامی ساکن .

از لای نیمکتها رد می شوی تا حضورت را در طول وعرض میدان فعالیتت تثبیت کنی.هریک از آنها در دالانی ناشناخته فقط سرک می کشند ویک مرتبه متوجه می شوی که روبروی توده هایی از اشکال و احجام ایستاده ای وغم دنیا در دلت سنگینی می کند.

دوست داری سرت را برگردانی به طرف تخته سیاه وکاش تمییز باشد که نیست.تخته پاکن را بر می داری از بالا خیلی با حوصله در طول اسفنج ویا نمد آن، رو به پایین پاک می کنی.

از پشت سرت فضای سنگین و خسته کننده را حس می کنی ،سعی می کنی با خط خوب وصاف بنویسی " شاگردانم از عمق قلبم دوستتان دارم"و کلاس می ترکد.برمی گردی. بیشتر اشباح رفته اند و بعضی صورتها مهربان تر به نظر می آیند.امیر محمد  جسارت نشان می دهد و می گوید "خسته نباشی!"و دوباره کلاس مثل بمب می ترکد.سپهر با چاشنی خنده وشوخی می پراند"شما هم دوست داشتنی هستی آقا معلم". باز می خندند ،برای لحظه ای ذهنت به طرف قفسه ای می خزد که دیروز با گفتگو های زنگ تفریح در دفتر معلمان پر شده بود از این کلمات :"نباید به بچه ها  رو  داد باید فقط درسو گفت و خلاص." ، تو که قلبت به ضربان بیشتری می زند یک کمی مردد می شوی که" چطور این فضای سنگین و دلسرد کننده را باید شکست ؟" زیر نوشته ات اضافه می کنی "درس امروز ...

اما کلاس حاضر نیست.سالهاست که کلاس ها حاضر نیستند. با خودت می گویی چشم های بی گناه این بچه ها در کلاس ،پی چه چیزی می گردند همچنانکه دیشب وقتی از خواب پریده بودی و چند دقیقه ای را با این موضوع ور رفته بودی.اما من می دانم که ضربان قلب تو بازهم می گویند که :"کاش کلاسها حاضر باشند."

http://shahrvand-newspaper.ir/?News_Id=8481

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد