هوشمندسازی غیرهوشمندانه

                     

 

                                                         گزارش  

                              بنفشه رنجی،روزنامه ی آرمان،10 تیر 93

در مدارس ایران مانند مدارس بیشتر کشورها، دانش آموزان مجاز به آوردن ابزارهای غیرمرتبط با فعالیت آموزشی مانند تلفن همراه نیستند اما، تفاوت در این است که تکنولوژی‌های نوین مانند تبلت یا گوشی همراه که به برنامه‌های آموزشی مجهز است نقش مهمی در سیستم آموزشی کشورهای پیشرفته ایفا می‌کند. البته دلیل مهم برای استفاده از این فناوری‌های نوین آموزشی در کلاس درس نه نقش این ابزارها به عنوان سرگرمی و تفریح بلکه، نقشی است که در فنون تعلیم و تربیت ایفا می‌کنند. این در حالی است که فعلا از تبلت و از روش‌های نوین آموزش در کلاس درس خبری نیست و سیستم آموزشی به همان شکل سنتی با عناصر معلم و کتاب باقی مانده است. در حال حاضر در مدارس کشورهایی که سیستم آموزشی پیشرو دارند، استفاده از تبلت و کتاب‌های الکترونیکی و آنلاین در برنامه‌های درسی رواج دارد. در این میان به توسعه حرفه‌ای معلمان نیز توجه شده است تا آنها نیز بتوانند خود را با این ابزار تطبیق دهند و دانش لازم را کسب کنند.

هوشمندسازی از ابتدا تا اکنون

هوشمند‌سازی مدارس در ایران در دوران حمیدرضا حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش با این اظهار نظر که هر دانش‌آموز باید یک کامپیوتر داشته باشد مطرح شد. 

  اظهار نظرهای متفاوتی در این رابطه شنیده شد، سال گذشته یوسف نوری، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش با اشاره به عملکرد موفق آموزش و پرورش در هوشمندسازی مدارس گفت: در حال حاضر به ازای هر پنج دانش‌آموز یک رایانه در مدارس کشور وجود دارد. در جایی دیگر سید علی یزدیخواه، مدیرکل آموزش و پرورش تهران گفت: در حال حاضر هر ۱۸ دانش‌آموز دارای یک کامپیوتر هستند. در حال حاضر ورود تبلت‌هایی که به برنامه‌های آموزشی مجهز نباشند به مدارس ممنوع است این در حالی است که به نظر می‌رسد تعداد مدارسی که از تبلت‌های آموزشی استفاده می‌کنند از تعداد انگشتان دست فراتر نمی‌رود. همچنین، به گفته کارشناسان آموزش و پرورش در حال حاضر هوشمندسازی به اختصاص چند یارانه قدیمی در برخی مدارس تقلیل یافته است. علاوه بر این، پیش زمینه‌های لازم برای هوشمندسازی مدارس صرفا به امکانات سخت افزاری محدود نمی‌شود و آموزگاران نیز باید دانش لازم در استفاده از این تکنولوژی‌ها را کسب کنند که در حال حاضر برنامه‌ای در این زمینه وجود ندارد. در آخرین خبر پیرامون این موضوع مشاور مدیرکل آموزش و پرورش تهران با بیان اینکه استفاده از تبلت در مدارس مجاز نیست، گفت: استفاده از تبلت‌های آموزشی که خود آموزش و پرورش برنامه‌های آموزشی روی آن گذاشته باشد در مدارس مانعی ندارد. مسعود ثقفی عنوان کرد: در تعدادی از مدارس این تبلت‌ها رفته است اما، از نتایج آن خبری نداریم.

 هوشمندسازی به تغییر نام تقلیل یافته است

 یک کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با آرمان ورود تبلت، لپ‌تاپ و حتی گوشی‌های همراه به مدارس را موضوعی می‌داند که تحت تاثیر هوشمندسازی مدارس قرار می‌گیرد. مهدی بهلولی در رابطه با وضعیت کشورهای پیشرفته در استفاده از تکنولوژی‌های جدید در سیستم آموزشی، عنوان می‌کند: در کشورهای توسعه یافته ورود تبلت حتی به دبستان‌ها مساله‌ای فراگیر شده است. به گفته او، زمان وزارت حاجی بابایی از هوشمند‌سازی گاهی شش هزار و گاهی هفت هزار مدرسه صحبت شد اما، این هوشمندسازی هیچ کدام از بنیان‌های اصلی را نداشته است. این عضو کانون صنفی معلمان ایران ادامه می‌دهد: نمونه‌هایی که در رابطه با هوشمندسازی مدارس دیده‌ایم این گونه بوده است که اتاقی در یک مدرسه با چند کامپیوتر مجهز می‌شود و نامش را مدرسه هوشمند می‌گذارند در حالی که، در کلاس‌ها نه کامپیوتر و نه لپ تاپ وجود دارد و تنها نام مدرسه تغییر کرده است. بهلولی با تاکید بر اینکه برای هوشمند‌سازی مدارس بنیان دیگری باید وجود داشته باشد می‌افزاید: معلم نیز باید آموزش‌هایی ببیند تا به روش کار با تابلوهای الکترونیکی و نرم افزارهای آموزشی آگاه باشد. این کارشناس آموزش و پرورش اظهار می‌کند: چندی پیش با یک معلم مقطع دبستان صحبت کردم که گفت در مدرسه تابلوی هوشمند زده‌اند اما، هیچ کس در آن منطقه روش کار با آن را نمی‌داند. او صرف وارد شدن سخت افزار به کلاس درس که با پول مردم صورت می‌گیرد را اقدامی صوری می‌داند که در آموزش تاثیری ندارد و می‌افزاید: در این مدت به بهانه هزینه‌های دیگر در مدارس از والدین پول گرفته شده و هزینه هوشمندسازی شده است. بهلولی تاکید می‌کند: تا زمانی که تکنولوژی‌های جدیدی که می‌توان موبایل را نیز شامل آن دانست بدون در نظر گرفتن برنامه آموزشی به مدارس راه پیدا کند، مخل کلاس درس است. عضو کانون صنفی معلمان بیان می‌کند: تصور کنید دانش آموزان تبلت به کلاس درس بیاورند، من در حال تدریس ریاضی هستم و نرم افزاری برای آموزش ریاضی وجود ندارد یا من روش کار با آن را نمی‌دانم، بدون شک وضعیت بدتر خواهد شد.

 غلبه بر محدودیت‌ها با تکنولوژی‌های نوین

 یک کارشناس ارتباطات و استاد دانشگاه در رابطه با نقش تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در آموزش در گفت‌وگو با آرمان عنوان می‌کند: آموزش یکی از مهم‌ترین نقش‌های تکنولوژی‌های نوین است و پیش از این ابزارهای جدید نیز بحث وسایل کمک آموزشی همیشه وجود داشته است. اسماعیل قدیمی معلم، کتاب و وسایل کمک آموزشی را سه عنصر مهم کلاس درس می‌داند و می‌افزاید: در حال حاضر در جامعه اطلاعاتی زندگی می‌کنیم، از این رو نقش فناوری‌های جدید در بخش کمک آموزشی تشدید شده است. به گفته او، تکنولوژی‌های جدید می‌تواند به عنوان ابزار، متن و شیوه آموزشی استفاده شود او بیان می‌کند: امروزه یادگیری الکترونیکی این امکان را فراهم می‌کند که از راه دور و در نقاطی که ممکن است هزینه‌ها زیاد باشد آموزش صورت گیرد که نمونه‌های موفق آن ژاپن و هند است. قدیمی معتقد است که سیستم آموزش و پرورش امروزه باید نقش این ابزارها را به عنوان سیاست راهبردی و یک اصل بپذیرد. این کارشناس ارتباطات کاهش هزینه‌های آموزش، افزایش سرعت آموزش و گسترش دامنه آموزش را از فواید به کارگیری این ابزارها می‌داند. او ادامه می‌دهد: در کلاس‌ها و روش‌های سنتی آموزش تنها معلم و متن وجود دارد اما، تکنولوژی‌های نوین عکس، تصویر، صدا و شیوه‌های نوین اطلاعات را به کلاس درس می‌آورند. به گفته قدیمی، با استفاده از ابزارهای جدید دانش آموزان می‌توانند به منابع مختلف و نه فقط یک کتاب درسی دسترسی داشته باشند، از این رو با فناوری‌های مقرون به صرفه می‌توان بر محدودیت‌های آموزش کنونی غلبه کرد.

 

                                           

http://armandaily.ir/?News_Id=81820

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد