معلمان و دغدغه‌های معیشتی

عزت‌الله مهدوی،روزنامه ی آرمان ،17 اردیبهشت 93

 
برای ما ایرانیان،ماه اردیبهشت یادآور وقایع تلخ وشیرین فراوانی است.در این ماه پایان پنجاه سال سلطنت ناصرالدین شاه رقم می‌خورد.در این ماه، آتش جنگ عالم گیر دوم با مرگ هیتلر و موسولینی فرو کش می‌کند.در این ماه دکتر مصدق به نخست وزیری می‌رسد .این ماه،ماه فردوسی و خیام هم هست. اما دو مناسبت مهم دیگر وجود دارد که بر اهمیت این ایام بیش از پیش می‌افزاید: روز جهانی کارگر و هفته بزرگداشت معلم. برای معلمان، در تقویم نیمه اول اردیبهشت،خاطره‌ای هم از تجمع و اعتراض برای آگاهانیدن قاطبه مردم ومقامات عالی رتبه جامعه از وضعیت معیشتی خود به وقوع پیوسته است.با تمام تدابیری که اندیشیده شده،بازهم مشکل حقوق معلمان پابرجا است.شغل معلمی،شغل بسیار حساس و پیچیده‌ای است.این شغل از آن دسته شغل‌هایی است که نه می‌توانیم برای انجامش مَبلغ تعیین کنیم و نه حق داریم در مواجهه با آنها تمام عقول زیرک وکاسبکارانه اقتصادی را به کار بندیم تا قانعشان سازیم که حقوقشان پرداخت‌شده‌است.در این باره مسئولان هم درگیر نقیضه نمایی پیچیده هستند.از یک طرف، چرخ معیشت معلمان لَنگ می‌زند و از طرف دیگر، منابعی برای پرداخت‌های بهینه پیش بینی نشده است. اما در این میان نمی‌توان تا دراز‌مدتی دیگر وضعیت را در حالت تعلیق و اما و اگر نگه داشت. دولت،هم باید در گفت‌وگویی خارج از رودربایستی‌های فشل کننده با معلمان،به توافقی اقناعی برسد. معلمی از شغل‌هایی است که باید در یک رقابت سخت و بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی و کسب صلاحیت‌های اخلاقی وحرفه‌ای به چنگ داوطلبان آن برسد.گفته می‌شود در شغل پر اهمیت قضاوت نیز چنین است.   بنابراین برای جذب نخبه‌ها باید جذابیت‌های این شغل را افزایش داد.نمی خواهم در ورای این الفاظ نوعی بدبینی را القا کنم.من می‌دانم و یقین دارم در هر شرایطی،معلمان راستین و با اخلاق،به وظایف خود به خوبی رسیدگی می‌کنند و در کلاس‌های درس تمام نیروی سازنده خود را برای تربیت فرزندان این مرز و بوم به کار می‌برند. درشغل معلمی اوصاف و ویژگی‌های فراوانی اهمیت دارد.علمای اخلاق بارها به ما گفته‌اند که داشتن ظاهری آراسته و مرتب،سیمایی آرام ومطمئن،بدنی سالم و با نشاط لازم است،تا نفوذ کلام معلمان در دانش‌آموزان مؤثر افتد.دغدغه سلامتی و درمان و بیمه و قسط بانک و اجاره خانه و... حقوقی که بنا به اعتراف کارشناسان زیر خط فقر محسوب می‌شود،چگونه معلمان را پریشان نسازد؟ وقتی تنگناها به حدی برسد که بر کیفیت شغل معلمان اثر نامطلوب و ناخواسته بگذارد،سیکل معیوب افت علمی و اخلاقی جامعه شروع می‌شود.بوستان تعلیم وتربیت را سال‌ها زمان لازم است تا برومندی نهال هایش به چشم بیاید یا خدای نکرده خشکی و بی بری آنها دل‌ها را بیازارد. در نهاد عظیم و ارزشمند آموزش وپرورش معلمان بزرگ و توانمندی وجود دارند. بعضی از آنها هم دارای مدارک معتبر علمی هستند. مسئولان می‌گویند طرح رتبه بندی معلمان به بهبود دستمزد آنها کمک می‌کند و به دنبال آن کیفیت‌های آموزشی ارتقا می‌یابد با این وجود، تا پایه پرداخت‌ها از این وضعیت خارج نشود،اضافه کردن درصد‌هایی به این پایه حقوق‌ها آن هم برای واجدین شرایط، دردی دوا نخواهد کرد.اکثریت معلمان باید با حقوقی با میانگین یک میلیون تومان،امور زندگی خود را بگذرانند.قطعاً به ذهن اقلیدس هم نمی‌رسد که چگونه؟بزرگداشت مقام معلم زمانی کارکرد خود را در بهبود منزلت معلمان،به انجام می‌رساند که در این هفته با بر گزاری جلساتی تخصصی و گرفتن تصمیم‌هایی ملی و همه جانبه به این وضعیت،خاتمه داده شود.

http://armandaily.ir/?News_Id=76128

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد