استیضاح فانی و رفتار سیاسی برخی نمایندگان!

محمدرضا نیک نژاد،روزنامه ی آرمان،18 اسفند 92

 

فتح‌الله حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:" تاکنون بیش از ۸۰ امضا برای استیضاح فانی جمع شده که تعداد آن باز هم رو به افزایش است...هفته آینده طرح استیضاح فانی به هیأت رئیسه مجلس تقدیم خواهد شد و زمان اعلام وصول این طرح متناسب با زمان‌بندی هیأت رئیسه خواهد بود. این نماینده مردم در مجلس نهم با امتناع از گفتن اسامی امضا‌کنندگان طرح مذکور تصریح کرد:از تمامی کمیسیون‌های مجلس نمایندگانی خواستار استیضاح فانی هستند. همچنین عبدالوحید فیاضی،سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با بیان این‌که استفاده از عناصر سیاسی در بدنه وزارت آموزش از دلایلی است که طرح استیضاح فانی را موجب شده است،گفت:این طرح به علت ناکارآمدی وزیر آموزش و پرورش در انجام کارهای محوله مورد استقبال نمایندگان قرار گرفته است."

این استیضاح از چند زاویه می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

1-      بی گمان طرح استیضاح،حرکتی سیاسی بوده که می توان آن را در راستای فشارهایی ارزیابی کرد که از نخستین روزهای آغاز به کار دولت رییس جمهور روحانی کلید خورد. این تنش زایی هدفی جز ناکارآمد نشان دادن دولت و گرفتن تمرکز از آن برای اجرا و پیشبرد برنامه هایش ندارد. بی گمان هنگامی که مخالفان دولت از فضا سازی درباره پرونده هسته ای تا اندازه ای ناامید شدند و با پشتیبانی یک دست و محکم سران کشور در این درباره روبرو شدند،برای جلو گیری از کاهش فشار رو به بخش های دیگر دولت نهادند و طرح خویش را پی می گیرند.

2-      از دیگر نشانه های سیاسی بودن این رویکرد آن است که درخواست کنندگان از همه کمیسیون های مجلس خوانده می شوند و از نام بردن آنها سر باز زده می شود.   روند کار در چنین استیضاح هایی آن است که کمیسیون تخصصی- در این جا آموزش – با بررسی عملکرد وزارتخانه و وزیر،در می یابد که در انجام کارهای سازمانی دچار لغزش شده و یا ناکارآمد است. سپس این فرآیند در مجلس طرح و با گردآوری امضا کار به استیضاح پایان می یابد. اکنون پرسش این است که پیشنهاد این طرح از سوی کدام کمیسیون بوده و چه کسی یا کسانی آن را پیگیری می کنند؟ وزیر آموزش و پرورش در کدامیک از وظایف سازمانی کم کاری کرده است که استیضاحِ او "با استقبال نمایندگان"روبرو شده است؟ کلام عملکرد فانی وابسته به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است!که فتح الله حسینی آن رسانه ای می کند و از پیگیری آن خبر می دهد؟ و کدام ناکارآمدی،زمینه ساز این رویکرد فراگیر! شده است؟ و ...

3-      در این میان نقش کمیسیون آموزش مجلس چیست؟ آیا تنها به بهانه این که وزیر آموزش و پرورش در ساختار وزارتخانه اش "عناصر سیاسی را بکار می برد" می توان کار را به استیضاح کشاند؟ وزیر باید چه کار کند؟ آیا برای پیشبرد برنامه هایش نباید کسانی را بکار گیرد که با سیاست های او همسو بوده و بتوانند برای آن برنامه ها از جان و دل مایه بگذارند؟ یعنی به باور عبدالوحید فیاضی سخنگوی این کمیسیون،در گستره کارهای تخصصی وزیر هیچ بهانه ای دیگر یافت نشده است،که دست بر این نقطه گذاشته اند؟ اگر هم ضعف هایی وجود دارد،چرا باید مسئولیت آن را به گردن وزیر تازهِ کار انداخت؟ آیا اگر این نگاه سیاسی نیست!نباید کمی بردباری نمود و فرصتی به وزیر داد تا برنامه هایش را پیش برد و آنگاه به او حمله کرد؟ از این گذشته پس از روی کار آمدن دولت تازه،سیاسی ترین کنش ها را از این کمیسیون دیدیم،که اوج آن در ندادن رای اعتماد به محمد علی نجفی بود. این کمیسیون با نگاه و رفتاری به شدت سیاسی جلو ورود یکی از کارآمدترین شخصیت های نخبه کشور و محبوب ترین وزیر آموزش و پرورش در دوران جمهوری اسلامی را گرفت و بی آن که به سودمندی ایشان در سر و سامان دادن به آشفته بازار آموزش و پرورش توجه کنند!در برابر خواست بسیاری از فرهنگیان کشور ایستاد و آنها را ناامید کرد! شوربختانه امیدی به نگاه تخصصی این کمیسیون باقی نمانده است و برخی از اعضای آن روزی باید پاسخگوی این رفتار خویش باشند. اما یک پرسش دیگر،آیا در دروان وزارت دیگران،برگزیدن نیروهای اجرایی با نگاهی تخصصی انجام می گرفت؟ یا چون مدیران برگزیده در جناح رییس و بیشتر اعضای کمیسیون آموزش بودند این رفتارها با سکوت و حتی همراهی روبرو می شد؟

4-      بی گمان آموزش و پرورش دچار مشکلات فراوانی در زمینه سازمانی و پیگیری هدف های آموزشی است. اما،نخست آن که بیشترِ این دشواری ها،ساختاری بوده و مرده ریگ دولت های پیشین و پیامد بی توجهی کلی به این وزارت خانه است و نمی توان آن را به گردن وزیر- آن هم با این مدت کم مدیریت- انداخت. دوم آن که در این زمینه باید به وزیر و نیروهای برگزیده اش زمان و فضای در خور را داد تا برای پیشبرد برنامه هایشان تلاش کنند. بی گمان هیچ گاه برای استیضاح دیر نیست و می توان هر زمان با ارزیابی درست و تخصصی عملکرد وزیر و یارانش،آنها را وادار به پاسخگویی نمود. اما آنچه این روز ها از مجلس دیده و شنیده می شود بشدت بوی سیاسی می دهد. امیدواریم این استیضاح- به ویژه در این زمانه نامناسب- با پا درمیانی عقلای مجلس به انجام نرسد،تا دولت و وزیر آموزش و پرورش بتوانند بی دغدغه پیگیر برنامه های خویش باشند.   

       http://www.armandaily.ir/?NPN_Id=551&pageno=5

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد