معلمان بازداشتی را عفو کنید

روزنامه شرق،25 دی 92

محمدحسین نجاتی : روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش روز گذشته از ارسال نامه‌ای از سوی علی‌اصغر فانی به رییس قوه‌قضاییه برای عفو معلمان بازداشتی خبر داد. مساله‌ای که در سال‌های اول فعالیت دولت نهم و مدیریت محمود فرشیدی آغاز شد، پس از سال 1388 شدت گرفت و در دوره مدیریت حمیدرضا حاجی‌بابایی در دولت دهم وجود آن از اساس تکذیب شد. حالا وزیر آموزش‌وپرورش در نامه‌ای از رییس قوه‌قضاییه درخواست کرد با توجه به مناسبت‌های پیش‌رو، تعدادی از معلمانی که در بازداشت به‌سر می‌برند و حکم قضایی دارند مورد عفو قرار گیرند. او درباره اقدامات صورت‌گرفته توسط این وزارتخانه برای آزادی برخی معلمان عضو تشکل‌های صنفی فرهنگیان که دربازداشت به‌سر می‌برند، گفت: تمامی تشکل‌های فرهنگیان دارای مجوز از وزارت کشور مورد احترام آموزش‌وپرورش هستند و از دید ما به‌عنوان فرصت‌هایی برای آموزش‌وپرورش تلقی می‌شوند.
وزیر آموزش‌وپرورش با ابراز امیدواری نسبت به جواب دادن نامه از سوی رییس دستگاه قضا، افزود: وزیر اطلاعات قول داده با تشکل‌های شناسنامه‌دار و قانونی فرهنگیان دیداری داشته باشد و هم‌اکنون در حال هماهنگی و برنامه‌ریزی برای انجام این دیدار هستیم. وزیر آموزش‌وپرورش ابراز امیدواری کرد، دیدار وزیر اطلاعات با تشکل‌های فرهنگیان، جلسه مشکل‌گشایی برای ادامه فعالیت این تشکل‌ها در قالب قانون احزاب باشد.
گرچه وزیر آموزش‌وپرورش اشاره‌ای به تعداد معلمان زندانی و نوع جرایم تشخیص داده برای آنها از سوی قوه‌قضاییه نکرده است، اما به نظر می‌رسد، اشاره او به معلمان زندانی دارای احکام قضایی در میان سه گروه از معلمان زندانی است. نکته حایز اهمیت دیگر اینکه، بخش زیادی از معلمان نیز طی هشت‌سال فعالیت دولت‌های نهم و دهم، احکام اداری دریافت کرده‌اند. احکامی که کمترین جریمه آنها درج در پرونده و توبیخ کتبی و بیشترین آن، اخراج از آموزش‌وپرورش است. در این رابطه محمدرضا نیک‌نژاد معلم شاغل در آموزش‌وپرورش شهر تهران و عضو کانون صنفی معلمان در رابطه با آمار معلمان بازداشتی می‌گوید: «متاسفانه آمار مستندی از تعداد معلمان بازداشتی وجود ندارد،   اما تا آنجایی که ما مطلع هستیم، هشت‌معلم تهرانی هم‌اکنون در بازداشت هستند که در میان آنها کسانی چون آقای رسول بداغی، عضو کانون صنفی معلمان و آقای سیدمحمود باقری هم حضور دارند که هرکدام به ترتیب شش‌سال و 10سال حکم قضایی دریافت کردند.»

خانواده معلمان زندانی شرایط نامناسبی دارند

نیک‌نژاد در ادامه با اشاره به وضعیت خانواده‌های معلمان زندانی می‌گوید: «معلمانی که از قوه‌قضاییه حکم دریافت کردند و در زندان هستند، از آموزش‌وپرورش نیز اخراج شده‌اند و خانواده‌های آنها، شرایط نامناسبی دارند و از مشکلات مادی و معنوی بسیار زیادی رنج می‌برند.» او همچنین تعداد معلمانی که احکام اداری از آموزش‌وپرورش دریافت کردند را «بیش از 70نفر» ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «آقای فانی در دیدار با برخی تشکل‌های معلمان قول پیگیری این احکام را داده و عنوان کرده‌اند که این بررسی‌ها در مراحل آخر کاری خود است.»


http://sharghdaily.ir/?News_Id=30187

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد