نکاتی درباره ی تعریف،مفهوم و معنای راستین آموزش و پرورش

برگردان:محمد رضا نیک نژاد

به باور برخی دانشمندان،واژه ی"education " از واژه ی لاتین "educatum "مشتق شده است که به معنی "آموزش دادن" یا "تربیت کردن" است. گروهی از کارشناسان آموزش و پرورش می گویند که "education "از واژه ی دیگر لاتین، یعنی"educare" آمده است که به معنی "پروردن" یا "بار آوردن" است.

 به باور شمار کمتر دیگری، این واژه از واژه ی "educer  "در لاتین به معنی"هدایت رو به پیشرفت" یا "شکفتن" سرچشمه می گیرد. همه ی این معانی نشان می دهد که آموزش و پرورش به دنبال پروراندن کیفیت های شایسته در انسان و گشودن بهترین راه به روی هر فرد است. آموزش و پرورش به دنبال پرورش ظرفیت های درونی انسان است.

ما با آموزش یک فرد می کوشیم دانش درک مهارت ها،انگیزه ها،نگرش ها و اندیشه ی نقادانه ی پسندیده ای را به او بدهیم. به عبارت دیگر او آگاهی تاریخی،جغرافیایی، ریاضی، زبانها و علوم را فرا می گیرد.

او تا اندازه ای درک درباره ی هر چیز عمیقی در زندگی،روابط پیچیده ی انسانی و رابطه ی علت و معلولی و جز اینها را پرورش می دهد. فرد تا اندازه ای مهارت های نوشتن،سخن گفتن، حساب کردن،طراحی،به کار اندازی برخی ابزار ها و غیره را فرا می گیرد. همچنین او تا اندازه ای علاقه و نگرش به کار اجتماعی،زندگی دموکراتیک،مدیریت تعاونی و غیره را می پروراند. به عنوان یک فرد در جامعه،او باید اندیشیدن نقادانه درباره ی مسایل گوناگون زندگی و تصمیم گیری درباره ی آنها را بدون تعصب ها و پیش داوری ها،خرافات و باورهای کور، فرا بگیرد. بنابراین او باید همه ی این ویژگی ها را در روند آموزش با سر، دست و قلب بیاموزد.

تعاریف آموزش و پرورش از دیدگاه کارشناسان برجسته ی آموزشی هندی

1-      ریجیود: آموزش و پرورش چیزی است که انسان را خود اتکا و از خودگذشته می سازد.

2-      اوپنیشاد: آموزش و پرورش برای آزادی بخشی است.

3-      باگاواد گیتا : هیچ چیزی روی زمین پالایش کننده تر از خرد نیست.

4-      شانکارا چریا: آموزش و پرورش تحقق خویشتن است.

5-      آموزش و پرورش تحقق خویشتن و خدمت به مردم است.

6-      کاتیلیا: آموزش و پرورش،تربیت مردم و عشق به ملت است.

7-      پانینی: آموزش و پرورش انسانی،یعنی آموزش آنچه که شخص از طبیعت دریافت می کند.

8-      ویو کاناند: آموزش و پرورش آشکارسازی کمال الهی است،که پیش از این در وجود انسان نهفته است.

9-      گاندی: می خواهم بگویم که آموزش و پرورش همه جانبه آن چیزی است که بهترین های تن،روان و جانِ کودک و انسان را بیرون می کشد.

10-  تاگور : فراخ ترین راهی که منجر به حل همه ی دشواری هایمان می شود، آموزش و پرورش است.

11-  سر آروبیندو: آموزش و پرورش ابزاری در اختیار قرار خواهد داد که با آن شخص برای خدا، کشور،خودش و دیگران زندگی کند و این باید آرمان هر مدرسه ای باشد که خودش را ملی می نامند.

   مفاهیم آموزش و پرورش که از دیدگاه فیلسوفان غربی :

1-      سقراط : آموزش و پرورش یعنی شکوفا نمودن باورهای معتبرِ فراگیر جهانی که در ذهن هر انسان نهفته است.

2-      افلاطون: آموزش و پرورش ظرفیت احساس کردن درد و خوشی در لحظه ی مناسبش است. و  پرورش می دهد در تن و جان دانش آموز، همه ی زیبایی و کمالی را که مستعد آن است.

3-      ارسطو: آموزش و پرورش پدید آوردن عقل سالم در بدن سالم است. آموزش و پرورش توان انسان به ویژه توان ذهنی او را رشد می دهد تا آنجا که قادر باشد از اندیشه ی خوبی،زیبایی و حقیقت برتر لذت ببرد. که این همان زندگی کامل است.

4-      روسو : آموزش و پرورش انسان، از زادنش آغاز می شود.پیش از این که او بتواند سخن بگوید،پیش از این که بتواند درک کند،پیش از این او آموزش دیده است. تجربه پیش درآمد کمال است.

5-      هربرت اسپنسر: آموزش و پرورش زندگی به تمام معنا است.

6-      هاینریش پستالوزی:آموزش و پرورش رشد هماهنگ و پیشرونده ی طبیعی نیروهای درونی انسان است.

7-      فردریش ویلیان فربل: آموزش و پرورش آشکار کردن آنچه که از پیش در نطفه نهفته شده، می باشد. روندی است که طی آن کودک درونی را بیرونی می سازد.  

    http://www.preservearticles.com/201105056299/meaning-and-definition-and-concept-of-education.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد