آموزش و پرورش در نگاه یونسکو

 

برگردان : مهدی بهلولی / فرهنگیان نیوز

نشاندن آموزش و پرورش کیفی در قلب توسعه

 از سال 1945 که سازمان یونسکو آغاز به کار کرد رسالت اش،یاری رساندن به برقراری صلح،ریشه کنی فقر،توسعه ی پایدار و گفت و شنود میان- فرهنگی بوده است. در دست یابی به این هدف ها،پرداختن به آموزش و پرورش،یکی از کنش های اصلی یونسکو است. این سازمان به بینش همه جانبه و انسان باورانه ی آموزش و پرورش کیفی در سراسر جهان،و تحقق حق برخورداری همگان از آموزش و پرورش پایبند است و باور دارد که آموزش و پرورش در توسعه ی اقتصادی،اجتماعی و انسانی نقشی بنیادین بازی می کند.

 هدف های آموزشی یونسکو،ایجاب می کنند که از کامیابی برنامه ی "آموزش برای همه"(EFA

) پشتیبانی نماید؛رهبری محلی و جهانی در آموزش و پرورش را تدارک بیند؛نیرومندی و افزایش سامانه های آموزشی سراسر جهان،از روزهای نخست کودکی تا سال های بزرگسالی را پی گیرد؛و پاسخ گویی به چالش های جهانی این روزگار از رهگذر آموزش و پرورش را،دنبال نماید.

 یونسکو تنها نماینده ی سازمان ملل متحد است که دستور دارد همه ی سویه های آموزش و پرورش را پوشش دهد. این سازمان اعلام می دارد که وظیفه اش توسعه ی آموزشی- از پیش دبستانی تا آموزش عالی- است از جمله آموزش فنی و حرفه ای و مهارت آموزی،آموزش غیررسمی و سوادآموزی.

این سازمان بر افزایش برابری آموزشی و دسترسی به آموزش،و بهبود کیفیت تمرکز می نماید،همچنین بر اطمینان از این که آموزش و پرورش شناخت و مهارت ها را در زمینه هایی همچون توسعه ی پایدار،HIV و ایدز،حقوق بشر و برابری جنسیتی گسترش می دهد. یونسکو با حکومت ها و گستره ی گسترده ای از همکاران،کار می کند تا با تغییر سیاست ها،سامانه های آموزشی را کارآمدتر سازند.

یونسکو،جنبش "آموزش و پرورش برای همه" را هماهنگ می سازد،روندهای آموزش و پرورش را پیگیری می نماید،و در برنامه ی جهانی توسعه، تصویر ضرورت های آموزشی را بالا می گیرد.  

https://en.unesco.org/themes/education-21st-century 

http://farhangiannews.ir/view-12737.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد