مدرسه های منشوری آمریکا

 فرهنگیان نیوز
برگردان : مهدی بهلولی

مدرسه های منشوری(charter schools) مدرسه های دولتی مستقلی هستند که برای نوآورتر بودن،به آنها اختیاراتی داده می شود،در ضمن این که در قبال بهبود موفقیت تحصیلی دانش آموز،مسئول به شمار می آیند. این مدرسه ها، میان پدر- مادران،آموزگاران و دانش آموزان،مشارکت پدید می آورند و محیطی تدارک می بینند که در آن پدر- مادران می توانند بیشتر درگیر شوند،آموزگاران برای نوآوری دارای اختیار هستند،و برای دانش آموزان ساختاری فراهم می شود که برای یادگیری به آن نیاز دارند. البته در قبال بهبود موفقیت تحصیلی دانش آموز،هر سه اینها مسئول دانسته می شوند.

مدرسه های دولتی منشوری،برای پیشرفت سامانه ی آموزشی دولتی کشور،در نظر گرفته می شوند. مدرسه های منشوری،مدرسه هایی دولتی اند،گرچه مستقل از منطقه های آموزشی عمل می کنند. این مدرسه ها :

رایگان اند و بر روی هر دانش آموزی که بخواهد نام نویسی کند،گشوده اند

 

غیر فرقه ای اند،و در میان دانش آموزان،بر هیچ بنیادی[از این دست] فرق نمی گذارند

بودجه آنها از سوی دولت محلی و مالیات های فدرال- همانند دیگر مدرسه های دولتی،بر پایه ی شمار دانش آموزان نام نویسی شده- تآمین می شود

در برابر استانداردهای آموزشی ایالتی و دولت فدرال مسئول اند.

مدرسه های منشوری،از جهاتی که موفقیت تحصیلی دانش آموزان را بهبود می بخشند،برای نوآوری در آموزش،آزاد هستند. در اینجا به برخی از نمونه های ویژه ی کارهایی که انجام می دهند،اشاره می کنیم :

پیشنهاد بلندتر کردن روزهای مدرسه : مدرسه های منشوری،آزادند که ساعت های کاری خودشان را تنظیم کنند. اگر مدرسه،می کوشد تا با زمان بیشتری که در کلاس درس به دانش آموزان می دهد موفقیت تحصیلی دانش آموزان را بهبود بخشد می تواند کلاس ها را در شب،در پایان هفته،و در ماه های تابستان برگزار کند.

هماهنگ کردن برنامه درسی با برآوردن نیازهای دانش آموزان : مدرسه ی منشوری،می تواند روز را تقسیم کند تا در موضوع های اصلی که دانش آموزان بیشترین نیاز را دارند زمان بیشتری فراهم گردد. آموزگاران مدرسه ی منشوری،در برنامه ی درسی که درس می دهند از اختیاراتی برخوردارند و اغلب مطالب درسی را- اگر برای برآوردن نیازهای دانش آموزان،لازم باشد- در میانه ی سال تغییر می دهند.

آفریدن یک فرهنگ مدرسه ای یکتا : مدرسه های منشوری،موضوع های اصلی آموزشی را،با آفریدن یک فرهنگ، یا برگزیدن یک درون مایه (تم) پی می ریزند. برای نمونه،مدرسه های منشوری هستند که بر آموزش STEM( آموزش علم،فنآوری،مهندسی،و ریاضیات)،یا هنرهای نمایشی،یا یادگیری پژوهش بنیاد،آماده سازی برای کالج،آمادگی شغلی،غوطه وری زبانی،تعهد شهروندی،آموزش کلاسیک(تعلیمات قدیمی)،آگاهی جهانی،یا برآوردن نیازهای دانش آموزان مبتلا به اوتیسم(در خود فرورفتگی)،و یا چیزهایی دیگر متمرکز می گردند.

 گسترش نسل آینده ی شیوه های آموزش : مدرسه های منشوری،به کلی دارند بر معنای واژه ی "کلاس درس" بازنگری می کنند. در هاوایی،دانش آموزان،زیست شناسی را با آسمان به عنوان سقف شان و اقیانوس به عنوان کلاس درس می آموزند. مدرسه های مجازی،که سراسر آنلاین هستند برای دگرگونی در پویایی(دینامیک) کلاس درس،از فنآوری بهره می گیرند. مدرسه هایی دیگر زمان کلاس درس مجازی را با زمان کلاس درس در یک ساختمان فیزیکی مدرسه،درهم می آمیزند. به هر رو،دانش آموزان می توانند از کارشناسان هرکجای جهان،یادبگیرند. مدرسه ی منشوری ممتاز،تحت اداره ی شرکت هایی همانند KIPP و مدرسه های کمیاب(نامعمول) دارند برای روش پرورش یک آموزگار ممتاز کدگذاری می شوند.      

آدرس متن انگلیسی :

http://www.publiccharters.org/About-Charter-Schools/What-are-Charter-Schools003F.aspx

توضیح مترجم : مدرسه های منشوری و یا مدرسه ها با اختیارات ویژه،از دو سه دهه پیش در برخی از کشورهای جهان همچون شیلی،کانادا،انگلستان و ... راه اندازی شده اند. نخستین مدرسه ی منشوری در آمریکا،در سال 1991 بنیاد گذاشته شد. همانگونه که از متن بالا برمی آید این مدرسه ها به این دلیل منشوری نامگذاری می شوند که هر کدام بر پایه ی منشور(charter) کاری خود عمل می کنند. ناگفته پیداست که همگی مدرسه های آمریکا،موظف به پیگیری هدف های کلی آموزشی این کشور هستند. اما هم اکنون بر سر این مدرسه ها و ارزیابی عملکردشان،در میان کارشناسان آموزشی آمریکایی بحث و گفت و گوست.   

http://farhangiannews.ir/view-11889.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد