انتخاب مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان توسط معلمان امکان پذیر است

 

چکیده:‌ «در کشوری که عالیترین مقامات نظام و بعضی از نهادهای قانونگذاری طی یک فرآیند مشخص تعیین می‌شوند، انتخابی شدن اعضاء هیات امنا و هیات مدیره کار مشکلی است؟/ برچسب زدن به نهادهای صنفی و متهم کردن مسئولان گذشته رفتار پسندیده‌ای نیست. این رفتار امتحان خود را طی ۸ سال گذشته پس داده است.»

عضو کانون فرهنگیان شیراز با اشاره به گفتگوی اخیر مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان با ایلنا، این اظهارات را توجیه عملکرد نامطلوب صندوق طی سالیان گذشته دانست.

«محمدتقی سبزواری» در گفتگوی تفصیلی با ایلنا اظهار داشت: در آستانه سال جدید تحصیلی و بازگشایی مدارس، مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان به جای خبرهای دلنشین و امیدوارکننده به ذکر توجیه عملکرد نامطلوب صندوق طی سالیان گذشته پرداخته و فرهنگیان را فاقد توانایی لازم برای نظارت بر اموال خویش دانسته‌اند. اظهاراتی که توهین آشکار به فهم فرهنگیان محسوب می‌شود.

وی با اشاره گفتهٔ مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان در خصوص اینکه این موسسه، یک صندوق بازنشستگی مکمل به شمار می‌آید، افزود: اعضاء صندوق پس از بازنشستگی و خروج از عضویت، اصل سرمایه واریزی خود و دولت را به همراه سود سرمایه دریافت می‌کنند. این اعضاء همچنین می‌توانند تا هر زمان دیگری بعد از بازنشستگی در عضویت صندوق باقی بمانند.

 در هر حال، باقی ماندن و یا خروج از عضویت باعث درآمدی نخواهد شد که مکمل حقوق بازنشستگی باشد. عضویت در صندوق نهایتاً می‌تواند پس اندازی غیر اقتصادی برای اعضاء و یا برای بازماندگان متوفی محسوب شود.

به گفته‌ی آقای سبزواری، اساسنامه و عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان با تعریف لایه‌های تأمین اجتماعی ارائه شده توسط مدیران صندوق در تضاد است هر چند که همین اساسنامه به راحتی در اختیار فرهنگیان قرار داده نمی‌شود.

خدمات ارائه شده توسط صندوق نسبت به موارد مشابه در بازار پرهزینه‌تر است

عضو کانون فرهنگیان شیراز با انتقاد از گفتهٔ مدیران صندوق مبنی بر اینکه بخشی از نارضایتی فرهنگیان ناشی از عدم تناسب دریافتی آن‌ها با سایر نهادهای دولتی است بیان کرد: این نظر، توهین آشکار به فهم فرهنگیان است. آیا فرهنگیان تفاوت دستمزدشان که از بودجه عمومی کشور تأمین می‌شود با درآمد حاصله از یک شرکت سهامی عام را تشخیص نمی‌دهند؟ این نارضایتی ناشی از عملکرد نادرست مسئولان این صندوق است.

وی تصریح کرد: با یک نظرسنجی و برآورد آماری متوجه می‌شوید که چنین تصوری در بین همکاران وجود ندارد. اعضاء می‌پرسند چرا خدمات ارائه شده توسط صندوق ذخیره همچون لیزینگ خودرو، اعطاء وام‌های تسهیلاتی، بانک سرمایه، بیمه معلم و... نسبت به موارد مشابه در بازار ایران پرهزینه‌تر و با سود بیشتر است؟ عدم ارائه خدمات مناسب در صحبت‌های مدیران صندوق نهفته است به طوری که در بخشی از گفتگوی خود، ارائه خدمات را منوط به تصمیم هیئت امناء دانسته‌اند.

سبزواری در ادامه بیان کرد: مدیران صندوق اظهار کرده‌اند سطح انتظار فرهنگیان با توانمندی موسسه همخوانی ندارد. مطابق اظهارات ایشان و با یک حساب سرانگشتی، سرمایه صندوق بدون سهم دولت و سود سرمایه، چندین هزار میلیارد تومان خواهد شد. به نظر نمی‌رسد توقع فرهنگیان غیر عقلانی باشد. چرا فرهنگیان علی رغم عضویت در بانک سرمایه هیچ تمایلی برای ایجاد حساب بانکی ندارند؟ چرا درصد بسیار کمی از فرهنگیان، خریدشان را از شرکت‌های تابعه صندوق انجام می‌دهند؟

این فعال صنفی معلمان افزود: سطح توقع فرهنگیان معقول است. آن‌ها با توجه به سرمایه صندوق و شرکت‌های تابعه از خود می‌پرسند اگر صندوق از مدیران کارآمد استفاده می‌کند چرا میزان سوددهی و خدمات رسانی موسسه بسیار پائین است.

انکار تأثیر گذاری سهم واریزی دولت، توهین به فرهنگیان است

عضو کانون فرهنگیان شیراز با اشاره به گفتهٔ مدیران صندوق در خصوص بدهی دولت به صندوق و ناچیز بودن تأثیرش در چرخه مالی موسسه بیان کرد: فرهنگیان به طور متوسط، حدود ۱۵۶ میلیارد تومان به صندوق واریز می‌کنند. اگر مطابق با اساسنامه همین میزان را دولت پرداخت کند، تزریق ماهیانه این سرمایه و پس انداز موجود صندوق، سود هنگفتی را عاید موسسه خواهد کرد.

وی ادامه داد : تفاوت سود حاصل شده و تأثیر آن در چرخه مالی صندوق را نه تنها مدیران آشنا به علم مدیریت و حسابداری بلکه کودکان نیز می‌دانند. انکار تأثیر گذاری سهم واریزی دولت، توهینی دیگر به فرهنگیان است. ایشان در حالی مبلغ ۱۵۶ میلیارد تومان در سال را ناچیز می‌شمارند که دریافت مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان بابت قسمتی از مطالبات معوقه را از افتخارات مدیران صندوق به شمار می‌آورند.

فرافکنی در خصوص عملکرد ضعیف بانک سرمایه

این فعال صنفی معلمان بیان کرد: مدیران صندوق در خصوص بانک سرمایه که سهامدار عمده‌اش صندوق ذخیره فرهنگیان است، تقصیر و پاسخگوئی را متوجه دیگران کرده و آن را نهادی مستقل دانسته‌اند. در صحبت‌های ایشان، زیر مجموعه بودن بانک سرمایه در صندوق سرمایه پذیرفته می‌شود ولی بانک نهادی مستقل عنوان شده و به نوعی عملکرد ضعیف بانک سرمایه تأیید می‌شود.

وی ادامه داد: در کلیه نهاد‌ها، پاسخ به بروز هرگونه مشکلی در لایه‌های پائین اجرایی متوجه بالا‌ترین مقام اجرائی خواهد شد. بعید می‌دانم هیئت امناء و هیئت مدیره صندوق، دردسر‌های وزیر سابق آموزش و پرورش در مورد استخدام‌های سئوال برانگیز استان‌ها، حوادث آتش سوزی و تصادفات جاده‌ای را فراموش کرده باشند.

بهترین روش اطلاع رسانی، ارائه خدمات مناسب است

عضو کانون فرهنگیان شیراز تصریح کرد: فرهنگیان سودآوری شرکت‌های مشابه را با سودآوری صندوق مقایسه می‌کنند. بهترین روش اطلاع رسانی، ارائه خدمات مناسب است. هرگونه اطلاع رسانی تنها بر اساس اطلاعات مستند و موثق و تنها از طریق نمایندگان معتمد فرهنگیان قابل قبول است.

انتخاب هیات امنا و هیات مدیره توسط فرهنگیان امکان پذیر است

سبزواری با اشاره به گفتهٔ مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان در خصوص غیر عملی بودن طراحی فرآیندی که نمایندگان صنفی فرهنگیان در هیأت مدیره و هیات امناء حضور داشته باشند گفت: در کشوری که عالیترین مقامات نظام و بعضی از نهادهای قانونگذاری طی یک فرآیند مشخص تعیین می‌شوند، انتخابی شدن اعضاء هیات امنا و هیات مدیره کار مشکلی است؟ ایشان در‌‌ همان حال که طراحی این فرآیند را غیر ممکن دانسته است، پیشنهاد تأسیس شرکت سهامی عام را می‌دهد.

وی با انتقاد از مدیر عامل صندوق که نهادهای صنفی را نماینده همه فرهنگیان ندانسته و چگونگی حضور آن‌ها در کنار هیات مدیره و هیات امناء را زیر سئوال برده است، بیان کرد: ایشان درک درستی از نهادهای صنفی فرهنگیان ندارند. وظیفه نهادهای صنفی رسیدگی، اظهار نظر و دخالت در کلیه امور آموزشی، پرورشی، مالی و اداری و رفاهی فرهنگیان است. در بعضی از کشور‌ها، ۵ الی ۶ اتحادیه صنفی مستقل معلمان وجود دارد. استقلال این نهاد‌ها به حدی است که هر کدام یک نماینده مستقل در «آموزش بین الملل» دارند.

وی تصریح کرد: معلمان حق دارند عضو یکی از این اتحادیه‌ها باشند و یا در هیچکدام عضو نباشند. عضویت و یا عدم عضویت معلمان در اتحادیه‌های صنفی مانع پی گیری حقوق آن‌ها از طرف اتحادیه‌های صنفی نخواهد شد. همانگونه که تشکل‌های سیاسی در صورت عدم برخورداری از اقبال اقلیت نمی‌توانند مدعی عدم پیگیری حقوق آن‌ها باشند. نهادهای صنفی به راحتی می‌توانند با عملیات حسابرسی، عملکرد صندوق ذخیره را بررسی کنند. بعید می‌دانم مسئولان صندوق از محاسبه باکی داشته باشند.

عضو کانون فرهنگیان شیراز در پایان با تشکر از پیشنهاد مدیر عامل صندوق که به فرهنگیان توصیه کرده است برای اداره صندوق، شرکت سهامی عام تشکیل دهند اظهار داشت: این گفته، نظر قبلی ایشان مبنی بر غیر عملی بودن دخالت معلمان در تعیین هیات مدیره و هیات امناء نقض را می‌کند. تعیین یک شرکت سهامی عام عزم بلند مدیران صندوق ذخیره را می‌طلبد. دست اندرکاران صندوق می‌توانند زحمت کار را برای فرهنگیان هموار سازند.  برچسب زدن به نهادهای صنفی و متهم کردن مسئولان گذشته رفتار پسندیده‌ای نیست. این رفتار امتحان خود را طی ۸ سال گذشته پس داده است. 

http://ilna.ir/news/news.cfm?id=107315

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد