ورق برای فانی برگشت

 

نگین باقری 

روزنامه آرمان،7 شهریور 92

 اگر تا ظهر پنجم شهریور معلمان کمتر نظر مثبتی به فانی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش داشتند و در تائید صلاحیت او برای سرپرستی این وزارتخانه این پا‌ و ‌آن پا می‌کردند به‌نظر می‌رسد حالا با برگزاری نشستی مشترک با سرپرست این وزارتخانه نظرات تغییر کرده و معلمان خواسته‌هایشان را در برنامه‌های آتی فانی می‌بینند. در دیداری که نماینده‌های فرهنگیان از سازمان‌های مختلف با فانی داشتند، وعده‌هایی رد و بدل شده که نشان می‌دهد نگاه تردیدآمیز عموم فرهنگیان که برای بهتر شدن اوضاع این وزارتخانه به فانی وجود داشت، تغییر کرده و به یکباره جهت‌گیری نگاه‌ها به نفع فانی برگشته است. علی پورسلیمان، عضو سازمان معلمان ایران به آرمان گفت: فانی در این جلسه وعده پیگیری احکام قضایی و پرونده‌های افرادی از کانون صنفی و سازمان معلمان را که پیش از این دچار مشکلاتی از این دست شده بودند به سازمان‌های مربوطه داده است. او همچنین اعلام کرده که پرونده دبیر کانون صنفی معلمان، علی‌اکبر باغانی را پیگیری می‌کند. انتخاب مشاور از بین سه گزینه معرفی شده از سوی تشکلات معلمان و فرهنگیان یکی دیگر از برنامه‌های فانی در این جلسه بوده‌است. در این جلسه که نمایندگانی از سازمان معلمان ایران، کانون صنفی معلمان، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان و انجمن اسلامی معلمان و انجمن کارشناسان حوزه ستادی آموزش و پرورش حضور داشتند، فانی همچنین بر لزوم ارتباط پررنگ‌تر رسانه‌ها تاکید و اشاره کرده که با اولویت رسانه‌های اصلاح‌طلب به برگزاری نشست پرسش و پاسخ با روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها می‌پردازد. یکی دیگر از برنامه‌های سرپرست وزارت آموزش و پرورش برخورد با مدیران بی‌بلیت از طریق ایجاد کمیته‌ای به نام کمیته «انتصابات» است که در آن شرایط احراز مسئولیت را در این وزارتخانه مشخص می‌کند و هرکس که حائز این شرایط نباشد باید از آموزش و پرورش خارج شود. فانی به‌تدریج درحال متمایل کردن نظرات به سمت خود است. او درباره این تغییرات در مصاحبه‌ای با ایسنا از تاسیس واحد تحقیق و توسعه، راه‌اندازی اتاق فکر، تاسیس بانک فرهنگیان و سازمان رفاه فرهنگیان، اجرای آموزش‌های پودمانی، تاسیس مرکز ارزیابی معلمان، تجدیدنظر و بازمهندسی مدارس خارج از کشور، اجرای طرح مدیریت آموزشگاهی، طراحی آموزش زبان انگلیسی از دوره‌ ابتدایی و آموزش رایانه و تشکیل جلسات تعاملی با روسای سازمان استان‌ها در وزارت آموزش و پرورش خبر داده‌ است.

فانی از جنس آموزش و پرورش است

 نورعلی عباسپور

 تاکید زیاد آقای فانی بر انجام کار کارشناسی و اجراکردن تصمیمی که به‌طور قطع نتیجه‌بخش باشد از سوی وی به‌معنای محافظه‌کاری برداشت شده است. در جلسه روز سه‌شنبه از او خواستیم که این دید محافظه‌کارانه را کنار بگذارد. این نگرانی به انتصاب‌هایشان در حوزه وزارت آموزش و پرورش وقتی راه می‌یابد که شاهد ایجاد حلقه‌های ارتباطی و شخصی باشیم. برای همین سه‌شنبه از وی خواستیم تا با ایجاد یک کمیته انتصابات شاخص‌های برعهده گرفتن هر پست را اعلام کند. اگر فشار‌های سیاسی در انتصاب‌ها به حداقل برسند ما از وی حمایت می‌کنیم. آقای فانی مراحل مختلف مدیریت را در وزارت آموزش و پرورش پشت‌سر گذرانده است. او در مقاطع مختلفی تدریس و یا مدیریت کرده است. حتی تجربه تدریس در مقطع ابتدایی هم در پیشینه خود دارد و پیش از این با عنوان مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان فعالیت کرده‌اند. او فرزند آموزش و پرورش و از جنس این وزارتخانه است. آقای فانی در تدوین اسنادی مانند سند تحول و سیاستگذاری‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نقش پررنگی داشته‌اند. قبل از جلسه مشترک با وی هم نظرم مثبت بود. چراکه ماه پیش کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان با آقای فانی و اعضای این کانون به برگزاری جلسه‌ای اقدام کرده بود.

                                                       دبیر کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان

فانی مثل نجفی؟!

 محمدتقی فلاحی

 از گذشته آقای فانی را می‌شناسم. در جلسه‌ای که با کانون صنفی معلمان همزمان شده بود حضور نداشتم اما با توجه به شناختی که از وی دارم می‌توانم بگویم که تفکر خاصی در حوزه آموزش و پرورش دارد. به‌نظرم انتظاراتی که با حضور آقای نجفی از آموزش و پرورش داشتیم ازآقای فانی چندان نمی‌توان داشت. ما پیش از این انتظار داشتیم که تفکرات نوینی به آموزش و پرورش راه یابد که از آقای فانی داریم نگاه کانون صنفی معلمان تا به‌حال مثبت بوده است. اگر قرار باشد که آقای فانی تنها سه ماه وزیر باشد، طبیعی است که برنامه جدی را فعلا ارائه نکرده باشد. اما آن چیزی که بر اساس آن اظهارنظر می‌کنم، قضاوت‌هایم درمورد فانی است. وی سه دوره معاون وزیر و یک دوره سرپرست وزارتخانه احمدی‌نژاد بوده است اما نوع نگرششان به ما نشان داده اگر آقای احمدی‌نژاد هم او را به‌عنوان وزیر معرفی می‌کرد، قبول می‌کرد. نگاه حاکم بر وزارت آموزش و پرورش تفکر سنتی است که از نظر سیاسی به راست گرایش دارد. قضاوت پیشینی ما درمورد فانی این را می‌گوید که مدیریت میانی وزارت آموزش و پرورش با این تفکر راست کنار می‌آید. فانی با نجفی فاصله دید گاه دارد. نظر معلمان هم نسبت به وی خنثی است چراکه تا به حال از او تفکرات جدید ندیده‌ایم و همواره شاهد یک نوع نگرش در رفتارشان بوده‌ایم.

                                                                      عضو کانون صنفی معلمان

نظرمان مثبت است

 علی پور سلیمان

 به جرات می‌توان گفت موج حمایتی که در سراسر کشور و در جهت استقبال از وزارت آقای دکتر نجفی توسط تشکل‌های فرهنگیان  شکل گرفت در طول دوران پس از انقلاب کم‌سابقه بوده  است. فرهنگیان به‌خوبی دوران وزارت آقای دکتر نجفی را تجربه کرده بودند و به او اعتماد داشتند چراکه آقای نجفی هم متقابلا به فرهنگیان و تشکل‌های آنها اعتماد داشت. در جلسه روز سه‌شنبه آقای فانی حضور داشتم، برداشتم این است که آقای فانی سابقه طولانی در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش دارد. وی در این جلسه حرف‌های جدیدی زد. برای همین متوجه شدم که فانی گزینه مناسبی برای آموزش و پرورش است. انتظاری که فرهنگیان از نجفی داشتند را از فانی هم دارند اما به‌نظرم از هرکسی باید مطابق با حد خود او انتظار داشت. فانی برنامه‌های خوبی دارد. پیش از این در دوره آقای حاجی‌بابایی هم وزیر آموزش و پرورش یک نفر را به‌عنوان مشاور انتخاب می‌کرد اما چون مراحل اول این کار بود آئین‌نامه‌ای نداشت و پس از او هم این کار رها شد. ما پیش از این با آقای نجفی دیدار داشتیم. دوستان ما پیش از این درمورد حمایت از فانی مردد بودند اما با نشستی که برگزار شد نگاه به فانی هم تغییر کرد. ما به دنبال انتشار بیانیه‌ای درمورد حمایت از فانی هستیم. قبلا فکر می‌کردم که فانی چهره‌ای محافظ وضع موجود است اما با صحبت‌های روز سه‌شنبه فهمیدم به دنبال ارتباط گیری با تشکل‌هاست و می‌خواهد تغییراتی را در آموزش و پرورش ایجاد کند.

                                                                  عضو سازمان معلمان ایران

فانی برنامه جدیدی ندارد

 مهدی بهلولی

 فانی فرد شایسته ای در آموزش و پرورش است. اینکه او سابقا معلم بوده و در مدرسه درس می‌داده برایش یک نوع امتیاز مثبت است. بعد از عدم رای اعتماد به میلی‌منفرد، توفیقی به‌جای او سرپرست وزارت علوم شد. هر دو اینها در یک فضای فکری قرار دارند. اما درحالی که نجفی یک گزینه پیشرو برای آموزش و پرورش بود و به بهانه‌هایی رد شد درمقابل آقای فانی که از نظر فکری و آموزشی با او فاصله دارد به وزارت آموزش و پرورش آمد. فانی تجربه اداره وزارتخانه را ندارد. او نماینده تفکری در آموزش و پرورش است که از سال 58 وجود داشته و با گذر زمان هنوز تغییر نکرده است. در حوزه مدیریت آموزشی به روز نیستند. من ایشان را مدیر توانمندی در حوزه آموزش و پرورش نمی‌دانم. آقای فانی با کلیات نظرات آقای روحانی مطابقت ندارد. روحانی در 13 خرداد از کسانی انتقاد کرد که دستاوردهای فکری نوین آموزش و پرورش را در جهان جدی نمی‌گیرند. فانی از همین لحاظ به نظر نمی‌رسد که گزینه جدی برای وزارتخانه باشد. هم اکنون معلم‌ها در تصمیم‌گیری خود سرگردانند. او را نه مثبت می‌دانند و نه منفی. پیش از این کانون صنفی معلمان، سازمان معلمان و مجمع فرهنگیان ایران با نجفی دیدار داشتند. این ارتباط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری نقطه مثبت عملکرد نجفی است. فانی برنامه جدیدی ندارد. او تا به حال حرف نویی هم نزده است. فانی نه هوادار جدی دارد و نه منتقد جدی. 

نظرات 1 + ارسال نظر
محسن شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 04:40 ب.ظ

از همین بخش نامه اولش مشخص است که طالب ماندن است و میخواهد نظر مدیران کل و پشت بندش نمایندگان را برای رای اعتماد جلب کند درحالیکه همه میدانیم اکثرمناطق و ادارات در شهریورماه جابجایی کلی دارند و میشود مدیران بی بلیط را تغییر داد با این بخشنامه رفت دو تا سه سال آینده مدیران مدارس را تغییر داد پس با مدیرکل و رییس اداره مشکل دیگرحل نمیشود!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد