توپ فرهنگیان در زمین مجلس!

محمد رضا نیک نژاد،روزنامه ی آرمان،24 مرداد 92

(این یاداشت با نام" شور و امید فرهنگیان با وزارت نجفی" و با کمی حذف در روزنامه به چاپ رسید)

با شنیدن و خواندن سخنان مخالفان دکتر نجفی در مجلس،آنچه که مایه ی دل نگرانی و تاسف می شود،نادیده گرفتن تجربه ی سال ها مدیریت و رهبری ایشان در راهبردی ترین نهادهای نظام یعنی وزارت علوم،آموزش و پرورش،برنامه و بودجه و ... بود. وزیر پیشنهادی رییس جمهور روحانی برای آموزش و پرورش - شوربختانه – بیشترین زمان دفاع در مجلس را،صرفِ پاسخ به اتهامات و گرایش های سیاسی اش نمود. گویا مخالفان،بیش و پیش از سامان دهی به گسترده ترین نهاد اجتماعی و بزرگترین وزارتخانه ی کشور،بر دغدغه های سیاسی و گرایش های جناحی خویش تمرکز نمودند. اما باید به این نمایندگان مخالف گوشزد کرد که امروز آموزش و پرورش دچار گرفتاری های ساختاری و نهادی گسترده ای است که جا داشت و دارد که بیش از آن که نگرش ها و رویه های سیاسی نجفی مورد پرسش قرارمی گرفت،برنامه های آینده و تجربه های مدیریتی و وزارتی ایشان با تیغ تیز نقد به چالش کشیده می شد. امروز آموزش و پرورش دچار آشفتگی های برآمده از شتابزدگی و مدیریت شعاری و پر سر و صداست،آموزش فرسنگ ها با وظایف ذاتی خویش مانند پرورش شهروندان مدنی و اخلاقی درمانده است چه برسد به آفرینش جهان- شهروندانی در تراز زیست جهانِ کنونی،کمبود بودجه آنچنان گلوی سامانه ی آموزشی را می فشارد که سال هاست به نفس نفس افتاده و برای ادامه ی زیست نباتی خویش،دست به سوی خانواده ها دراز کرده و بدون کمک های مردمی از نفس می افتد.

 ساختمان های فرسوده ی مدرسه ها،بی یاری خیرین مدرسه ساز در آستانه ی فرو ریختن بر سر دانش آموزان و آموزگارانشان است. شکاف میان فرادستان آموزشی و بدنه آموزش و پرورش – فرهنگیان – آنچنان فراخ و ژرف است که بی گمان بسیاری از بخشنامه های فرادستان از سوی زیردستان خوانده نمی شود چه برسد به اجرای آنها! کلاس های پر شمار،فضاهای آموزشی خسته کننده و رنگ و رو رفته،دانش آموزان بی انگیزه و گریزان از آموزش،فرهنگیان ناراضی از دستمزد و شغل خویش و صدها و هزارها دشواری های دیگر،که مانند بختک سایه شوم خود را بر سرِ سامانه آموزشی گسترانده و مانند موریانه آن را از درون می خورد. آیا نباید نمایندگان مخالف پیش از آن که به باورهای سیاسی وزیر بپردازند،راهکارها و روش های ایشان در به روز و بسامان نمودن این نهاد تاثیر گذار را مورد پرسش قرار داده و برنامه هایشان را با دیدی کارشناسانه تجزیه و تحلیل می نمودند؟

چه بخواهیم و چه نخواهیم،نجفی،خوش سابقه،توانا،برنامه محور و مبان فرهنگیان محبوب است. خدمات دوران مدیریتش در دوران وزارت آموزش و پرورش،نفوذ و تاثیر شخصیت،جایگاه علمی و دانشگاهی،برهم کنش مثبت و احترام برانگیز با نهاد ها و کنشگران صنفی و فرهنگی،آشنایی با چم و خم های برنامه و بودجه و زیره کاری های اقتصادی،ارتباط بی واسطه با لایه ای گوناگون مردم در دوران شش ساله ی شورای شهر و ... نویدبخش سال هایی خوب و کامیاب برای آموزش و پرورش خواهد بود. مهمترین ویژگی معرفی دکتر نجفی برای وزارت آموزش و پرورش،شور و امیدی است که این روزها در میان فرهنگیان پدید آمده است. الفبای مدیریت منابع انسانی به ما می گوید نخستین شرط برای پیشروی یک سازمان در جهت دستیابی به هدف های خُرد و کلان آن،رضایت شغلی زیردستان و محبوبیت فرادستان در میان آنهاست. امروز بدنه ی آموزش و پرورش آغوش خویش را برای ورود دکتر نجفی گشوده است و از این رو امید به دگرگونی و تحول آن هم از نوع بنیادین اش فراهم است. امیدواریم که مجلس و نمایندگانش سدی در برابر این شور و امید پدید نیاورد و توپی را که امروز به امانت در زمینشان است به خوبی و خوشی به فرهنگیان برگردانند.

http://www.armandaily.ir/?NPN_Id=384&pageno=7

نظرات 1 + ارسال نظر
باسلام جمعه 25 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:28 ق.ظ

درود بردوست گرامی من آموزش نمنه !!!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد