قول افزایش حقوق معلمان در روزهای آخر

 

گزارش روزنامه اعتماد،6 مرداد 92

 
اعتماد| آموزش و پرورش در روزهای آخر حکم جدیدی را ابلاغ کرده که بر اساس آن حقوق معلمان 100-70 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

با این وجود با گذشت پنج روز از مردادماه، فرهنگیان هنوز حقوق تیرماه خود را دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که مطابق روال هر ماه، بیست و پنجم تیرماه حقوق معلمان باید پرداخت می‌شد.

اما پاسخ مسوولان به معلمان درباره این تاخیر 10 روزه پرداخت حقوق در استان‌های مختلف، حکم جدیدی است که آموزش و پرورش تصمیم گرفته در آخرین ماه از فعالیت خود آن را به اجرا درآورد.

بند «فوق‌العاده شغل» حکم جدیدی است که حاجی بابایی در روزهای آخر حضورش در آموزش و پرورش دست به ابلاغ آن زده است. براساس این بند و اجرای این حکم مبلغی حدود 100-70 هزار تومان به حقوق معلم‌ها اضافه می‌شود.

ظاهرا تاخیر آموزش و پرورش در پرداخت حقوق تیرماه فرهنگیان اجرای مقدمات پرداخت این اضافه حقوق به حساب معلمان است.

اجرای شتابزده این حکم و اقدامات و اتفاقاتی از این دست در آخرین روزهای فعالیت دولت دهم در حالی است که در طول چهار سال گذشته فرصت اجرای بسیاری از احکام اینچنینی برای آموزش و پرورش وجود داشت.

در حال حاضر با ابلاغ شدن این بند از سوی آموزش و پرورش، بار مالی آن بر دوش دولت جدید و مشکلات اجرایی و بودجه‌یی آن گریبانگیر وزیر بعدی است که قرار است مسوولیت اداره آموزش و پرورش را بر عهده بگیرد.

اگرچه با توجه به مشکلات معیشتی معلمان، اجرای احکام اینچنینی از مطالبات بحق معلمان محسوب می‌شود اما با احتساب 900 هزار فرهنگی شاغل بدون در نظر گرفتن فرهنگیان بازنشسته، اجرای این حکم یعنی اضافه شدن ماهانه رقمی حدود 90 میلیارد تومان به تعهدات آموزش و پرورش از بابت پرداخت حقوق معلمان. با این وجود نمونه احکام اینچنینی که حاجی‌بابایی در روزهای آخر تنها فرصت ابلاغ و نه اجرای آن را پیدا کرد، کم نیست.

تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی به پیمانی و تغییرات دیگری در وضعیت معلمان از جمله دیگر این اقدامات آموزش و پرورش در هفته‌های گذشته است.

این تغییر وضعیت نیز اگرچه منجر به بهبود شرایط معلمان می‌شود اما بار مسوولیت مالی و تعهد

اجرای آن برعهده آموزش و پرورش دوره بعد خواهد بود.

این در حالی است طی سال‌های گذشته بارها مشکلات معلمان حق‌التدریسی و نیروهای قراردادی و پیمانی به وزیر آموزش و پرورش و مجلس منعکس شد اما بهبود چندانی در وضعیت آنها حاصل نشد.

شتابزدگی طی چهار سال گذشته وجه ثابت اقدامات حاجی‌بابایی در آموزش و پرورش بوده است، از اجرای شتابزده سند تحول بنیادین و تغییر ساختار آموزشی با وجود انتقادات کارشناسان آموزشی گرفته تا اجرایی کردن بیمه طلایی فرهنگیان با کاستی‌ها و نواقص زیاد، نظام رتبه‌بندی معلمان با وجود ایرادات و اشکالات کارشناسی، تاسیس و راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان، قول‌هایی مبنی بر هوشمندسازی مدارس و صحبت‌هایی درباره ورود تبلت به مدارس، افزایش حقوق معلمان، ثبت‌نام از فرهنگیان برای اعطای وام چهار میلیون تومانی و... از جمله مواردی است که در آموزش و پرورش این دوره همراه با اشکالات و کاستی‌های اجرا یا در روزهای آخر اجرا شد و در حال حاضر جزو مطالبات فرهنگیان و خانواده‌هاست.

برنامه‌هایی که اجرا یا هر گونه تغییری در آن برای آموزش و پرورش دولت آینده بار مالی به دنبال دارد و در صورت اجرا نشدن احتمالا نارضایتی یکسری از معلمان و خانواده‌ها را موجب می‌شود. با این وجود آموزش و پرورش دولت دهم موفق شد با وجود همه کم و کاستی‌ها اجرا یا نهایتا ابلاغ چنین طرح‌هایی را در کارنامه عملکردی خود بگنجاند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد