بیمه طلایی فرهنگیان و کاستی های آن

مهدی بهلولی،روزنامه شرق،16 خرداد 92

در میان کارهایی که در چهار سال ریاست حاجی بابایی بر وزارت آموزش و پرورش دولت دهم انجام پذیرفت شاید بتوان راه اندازی بیمه ی طلایی فرهنگیان را کاری بایسته و سودمند دانست. این سخن البته به معنای چشم پوشیدن بر کم و کاستی های این برنامه نیست اما می توان پذیرفت که اجرای بیمه طلایی،در کل،برنامه ای است که رضایت نسبی فرهنگیان را با خود به همراه داشته است. گرچه این بیمه در سه سال نخست،تنها فرهنگیان شاغل را دربرگرفت و فقط در سال پایانی- آن هم البته با تفاوت های جدی در خدمات دهی- شامل فرهنگیان بازنشسته نیز گردید. ولی پس از گذشت چهار سال از اجرای این برنامه،چه بسا بتوان گفت که هر چه از از دیگر کاستی های بیمه طلایی فرهنگیان این است که سقف این بیمه برای خدمات دندان پزشکی،زایمان و کمک هزینه ی عینک،چهار سال است که ثابت مانده است. با این که از چهار سال پیش تاکنون می توان گفت این هزینه ها دو- سه برابر شده اما کمک هزینه ی دندان پزشکی 200 هزار تومان،کمک هزینه ی زایمان یک میلیون و کمک هزینه ی عینک پنجاه هزار تومان ثابت مانده است. بگذریم از این که شمار مراکز درمانی ای که با بیمه طلایی قرارداد دارند نیز،آنچنان بالا نیست و من خود بارها،در این مورد از زبان فرهنگیان گلایه ها شنیده ام. اما از دیگر کاستی های اساسی این بیمه این است که بایستی هر سال تمدید شود و به عنوان یکی از حقوق بیمه ای فرهنگیان درنیامده است. به سخن دیگر،فرهنگیان هر سال امکان این را می دهند که این بیمه در سال آینده تمدید نگردد.

آغاز آن دورتر گشتیم کاستی های آن بیشتر گردید. برای نمونه این که هم اکنون نزدیک به یک سال است که وزارت خانه ی آموزش و پرورش حق خود از این بیمه را پرداخت نکرده است. توضیح این که،در بیمه طلایی فرهنگیان و در آغاز هر ماه،مبلغ کل بیمه از حقوق بیمه شده کسر می گردد اما پس از آن،نصف این مبلغ را خود آموزش و پرورش،با گذشت یکی دو ماه،به حساب فرهنگیان باز می گرداند که به این مبلغ سهم آموزش و پرورش می گویند. در ماه های نخست راه اندازی بیمه،این مبلغ،کمابیش به سامان،به حساب فرهنگیان واریز می گردید اما شوربختانه هم اکنون یک سال است که آموزش و پرورش از واریز سهم خود سرباز زده است. در سال گذشته،حق بیمه طلایی هر فرهنگی 12 هزار و پانصد تومان بود. آنگونه که خود کارگزاران آموزش و پرورش هم می گویند بیمه طلایی،95 درصد فرهنگیان شاغل را دربرمی گیرد که اگر متوسط شمار هر خانواده فرهنگی را سه- چهار نفر در نظر گیریم آموزش و پرورش بایستی به حساب هر فرهنگی ماهانه چیزی نزدیک به 20 هزارتومان واریز نماید که اگر این مبلغ را در یک میلیون فرهنگی ضرب نماییم می شود ماهانه چیزی پیرامون بیست میلیارد تومان،و باز اگر این مبلغ را در 12 ماه ضرب نماییم می شود دویست و چهل میلیارد تومان. هم اکنون نگرانی فرهنگیان این است که با عوض شدن دولت،این مبلغ قابل توجه،سراسر،به فراموشی سپرده شود و دولت آینده از پرداخت آن سرباز زند.

به هر رو،هم اکنون که در پایان دولت دهم هستیم انتظار این است که وزیر آموزش و پرورش،بیش و پیش از هر برنامه ی دیگری،توجه خویش را بر بهبود بیمه طلایی فرهنگیان و زدودن کاستی های آن نماید.

http://www.sharghdaily.ir/Default.aspx?NPN_Id=126&pageno=6

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد