ارائه آمار ضد و نقیض از مدارس هوشمند

خبرگزاری مهر : مدرسه‌ای که تنها یک رایانه دارد هوشمند نیست

یک کارشناس مسائل آموزشی با انتقاد از روند هوشمندسازی مدارس گفت: وزیر آموزش و پرورش در حالی صحبت از موفقیت های وزارتخانه اش درباره هوشمندسازی مدارس می کند که بسیاری از مدارس تنها با داشتن یک دستگاه رایانه در کل مدرسه عنوان هوشمندسازی را گرفته اند.

مهدی بهلولی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: در دو، سه سال اخیر بحث هوشمندسازی مدارس به یکی از بخش های همیشگی سخنرانی وزیر و بسیاری دیگر از کارگزاران وزارت آموزش و پرورش بدل شده، است، اما شواهد حاکی از آن است که کامیابی آموزش و پرورش در بحث هوشمندسازی مدارس بسیار اندک بوده است.

خبرگزاری مهر : مدرسه‌ای که تنها یک رایانه دارد هوشمند نیست

یک کارشناس مسائل آموزشی با انتقاد از روند هوشمندسازی مدارس گفت: وزیر آموزش و پرورش در حالی صحبت از موفقیت های وزارتخانه اش درباره هوشمندسازی مدارس می کند که بسیاری از مدارس تنها با داشتن یک دستگاه رایانه در کل مدرسه عنوان هوشمندسازی را گرفته اند.

مهدی بهلولی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: در دو، سه سال اخیر بحث هوشمندسازی مدارس به یکی از بخش های همیشگی سخنرانی وزیر و بسیاری دیگر از کارگزاران وزارت آموزش و پرورش بدل شده، است، اما شواهد حاکی از آن است که کامیابی آموزش و پرورش در بحث هوشمندسازی مدارس بسیار اندک بوده است.

وی با اشاره به ضرورت هوشمندسازی مدارس به ویژه برای دانش آموزان ششم ابتدایی و هنرستانها توضیح داد: آموزش و پرورش با ارائه آمارهای ضد و نقیض همواره پز هوشمندسازی مدارس را می دهد. این در شرایطی که در شهر تهران بسیاری از مدارس یا هوشمند نشده و یا آنکه تنها در یک کلاس یک دستگاه رایانه دیده می شود.

بهلولی با بیان اینکه روند هوشمندسازی مدارس روند مناسبی نیست،تصریح کرد: هنگامی که در یک مدرسه با 19 کلاس درسی،تنها یک اتاق،کمی مرتب می شود و رایانه ای در آن گذاشته می شود و آنگاه مدرسه نام هوشمند به خود می گیرد نمی توان آن را رویدادی مهم به سود آموزش به شمار آورد. در این زمینه بیشتر فعالیتهای صوری و بی ثمر و تنها برای ارائه آمار صورت گرفته است.

وی به صحبت های وزیر آموزش و پرورش استناد کرده و گفت: حاجی بابایی"طرح هوشمندسازی 33 هزار مدرسه در کشور را یک انقلاب واقعی در سیستم آموزشی می داند. این در شرایطی است که او همواره آمارهای ضد و نقیضی در این زمینه می دهد. یک بار می گوید در طول سال تحصیلی 1391 ، 6 هزار مدرسه و در جای دیگر 6 هزار مدرسه تبدیل به هفت هزار مدرسه می شود. این آمارها همگی ناشی از نبود آمار صحیح هوشمندسازی مدارس است.

این کارشناس آموزشی درباره اینکه مدرسه هوشمند به چه مدرسه ای گفته می شود، توضیح داد: مدرسه هوشمند به مدرسه ای گفته می شود که علاوه بر تامین تجهیزات لازم الکترونیکی برای دانش آموزان همچون رایانه، تخته هوشمند و ...، آموزش دروس نیز به صورت هوشمند باشد. بنابراین معلمان نیز لازم است که دوره های آموزش هوشمند را دیده تا در انتقال مفاهیم به دانش آموزان مشکل نداشته باشند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر محتوای کتابهای درسی نیز باید به صورت الکترونیکی باشد و حتی دانش آموزان تحقیقات خود را به صورت الکترونیکی ارائه دهند. اینها مواردی است که متاسفانه در مدارس دیده نمی شود و حتی بسیاری از دانش آموزان هنرستانها که رشته درسی شان کامپیوتر است، از داشتن سیستم های رایانه ای محروم هستند و یا آنکه با محدودیت استفاده از سیستم مواجه هستند.

بهلولی با اشاره به اینکه همواره یکی از دغدغه دولت نهم و دهم بحث هوشمندسازی مدارس بوده است، گفت: اگر هوشمندسازی مدرسه ها،به راستی این چنین در کانون برنامه های آموزش و پرورش است بایستی از سوی وزیر و دولت نیز،سخت پشتیبانی شود. اما در پایان سال گذشته یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد دولت اعتبار هوشمندسازی مدارس را محقق نکرده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
حمید رضا قربانی hamid reza ghorbani یکشنبه 5 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:53 ب.ظ

ببخشد هی میام نظر میدم اما تنها راهی هست که میتونم با شما ارتباط بر قرار کنم !!!!!! در قسمت تماس با من یه کامنت برای شما گذاشته بودم ... اگر دیدید میشه این جا پاسخش را بدهید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد