گفتگو با روزنامه بهار،۱۷/۱/۱۳۹۲
طبق
اصلاحیه جدید شورایعالی آموزشوپرورش مردودی در پایه اول دبیرستان حذف
میشود.بنابر این اگر دانشآموزی در درسی نمره قبولی کسب نکند، مجبور نیست تمام
دروس قبول شده در آن پایه را هم دوباره بگذراند.
ابراهیم سحرخیز ، معاون آموزش
متوسطه وزیر آموزشوپرورش با اعلام این مطلب گفت: « به عنوان مثال کسی که بخواهد
به رشته ریاضی برود، باید در درسهایی نمره بیاورد و در اصلاحیه جدید شورایعالی
آموزشوپرورش این موضوع به قوت خود باقی است، اما آن چیزی که تغییر کرده، این است
که اگر کسی نتواند در رشته ریاضی نمره بیاورد، او را مردود نمیکنیم بلکه به رشته
دیگری میرود.»
· ابراهیم سحرخیز، به نکات دیگری هم اشاره کرده است: «در نظام فعلی یک دوره چهارساله متوسطه تعریف شده بود و سه آییننامه متفاوت برای پایههای مختلف وجود داشت؛ به عنوان مثال دوره پیشدانشگاهی، ترمی و سه سال اول، سالی - واحدی بود که ما در نخستین قدم، وضعیت دوره پیشدانشگاهی را اصلاح کردیم و به سالی- واحدی تغییر دادیم.» او ادامه داد: «در مرحله بعد متوجه شدیم که دوره سالی - واحدی که در سال دوم و سوم دبیرستان و پیشدانشگاهی وجود دارد، از یک قاعده تبعیت میکند ولی سال اول دبیرستان که به اسم سالی ـ واحدی نام گرفته است، در قبولی، مردودی، ارزشیابی و امتحانات مانند دوره راهنمایی است.»
گفتگو با روزنامه بهار،۱۷/۱/۱۳۹۲
طبق
اصلاحیه جدید شورایعالی آموزشوپرورش مردودی در پایه اول دبیرستان حذف
میشود.بنابر این اگر دانشآموزی در درسی نمره قبولی کسب نکند، مجبور نیست تمام
دروس قبول شده در آن پایه را هم دوباره بگذراند.
ابراهیم سحرخیز ، معاون آموزش
متوسطه وزیر آموزشوپرورش با اعلام این مطلب گفت: « به عنوان مثال کسی که بخواهد
به رشته ریاضی برود، باید در درسهایی نمره بیاورد و در اصلاحیه جدید شورایعالی
آموزشوپرورش این موضوع به قوت خود باقی است، اما آن چیزی که تغییر کرده، این است
که اگر کسی نتواند در رشته ریاضی نمره بیاورد، او را مردود نمیکنیم بلکه به رشته
دیگری میرود.»
· ابراهیم سحرخیز، به نکات دیگری هم اشاره کرده است: «در نظام فعلی یک دوره چهارساله متوسطه تعریف شده بود و سه آییننامه متفاوت برای پایههای مختلف وجود داشت؛ به عنوان مثال دوره پیشدانشگاهی، ترمی و سه سال اول، سالی - واحدی بود که ما در نخستین قدم، وضعیت دوره پیشدانشگاهی را اصلاح کردیم و به سالی- واحدی تغییر دادیم.» او ادامه داد: «در مرحله بعد متوجه شدیم که دوره سالی - واحدی که در سال دوم و سوم دبیرستان و پیشدانشگاهی وجود دارد، از یک قاعده تبعیت میکند ولی سال اول دبیرستان که به اسم سالی ـ واحدی نام گرفته است، در قبولی، مردودی، ارزشیابی و امتحانات مانند دوره راهنمایی است.»
·
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزشوپرورش
گفت: « در سال دوم دبیرستان، وقتی دانشآموز درسی را قبول شده است، برای او قبولی
فرض شده و اگر درسی را نمره نیاورده باشد، تنها همان درس را در سال سوم میگذراند و
نیازی نیست که تمام دروسی را که در سال دوم قبول شده است بگذراند و در نهایت تا
زمانی که دانشآموز در تمام دروس نمره قبولی نگرفته باشد، نمیتواند دیپلم بگیرد،
اما برای دانشآموزان سال اول دبیرستان این حق ثبت نشده بود.» در همین رابطه محمد
رضا نیکنژاد، کارشناسان آموزش متوسطه به «بهار» میگوید: «حذف مردودی از پایه اول
دبیرستان در واقع قرار است نوعی فرار از افت تحصیلی در میان دانشآموزان را به
همراه داشته باشد اما در عمل، حذف مردودی از پایه اول دبیرستان چنین موضوعی را محقق
نمیکند.»او ادامه میدهد: «طبق آماری که رسما اعلام شده ما در پایه اول متوسطه هر
سال 200هزار نفر مردودی داریم، برای حل این مشکل آموزشوپرورش راهحلی را ارائه
کرده است که تنها صورت مسئله را پاک میکند و گرهای را باز نمیکند.»
او ادامه
میدهد: «این که دانشآموزان در صورت کسبنکردن نمره قبولی در دروس اصلی، نیازی به
گذراندن دوباره آن دروس نداشته باشند و بدون دردسر در شاخه کار و دانش ادامه تحصیل
بدهند در اصل افت کیفیت تحصیل دانشآموزان را به همراه میآورد چون دانشآموزانی که
در شاخه کار و دانش ادامه تحصیل میدهند در اصل باید بتوانند مهارتهای مختلفی کسب
کنند و این شاخه تحصیلی هم به هیچوجه بیاهمیت نیست. افرادی که در شاخه کار و دانش
تحصیل میکنند به طور مستقیم با بازار کار و فراگرفتن مهارتهای فنی درگیر
هستند.»نیکنژاد به نکات دیگری هم اشاره میکند: «مسئولان آموزشوپرورش برای اینکه
نمره نیاوردن دانشآموزان در درسهای اصلی پایه اول متوسطه را به نوعی جبران کنند
برای این دانشآموزان کلاسهای تابستانی میگذارند اما در پایان دوره تابستانی،
مدیران، ادارات و دانشآموزان با معلم به گونهای رفتار میکنند که امتحان را جدی
نگیرد، چون قرار نیست این دانشآموزان نمره بیاورند و در هر حال در شاخه کار و دانش
ادامه تحصیل خواهند داد.»
او تاکید میکند: «در حال حاضر آموزش و پرورش
نمیتواند برای ادامه تحصیل در میان دانشآموزان ایجاد انگیزه کند و شاید تنها
انگیزه یا اهرم فشاری که وجود داشت تا دانشآموزان درس بخوانند نمره بود که این
اهرم فشار هم با حذف مردودی از پایه اول دبیرستان از بین رفته است.»همچنین علی
اکبرباغانی، آموزگار و کارشناس آموزشوپرورش در مورد حذف مردودی از پایه اول
دبیرستان به «بهار» میگوید: «بسیاری از سیاستگذاریهایی که در آموزشوپرورش میشود
به دلیل مسائل و مشکلات اقتصادی است که آموزشوپرورش با آن روبهرو
است.»
·
او ادامه میدهد: «واقعیت این است که
آموزشوپرورش کشور درسالهای گذشته با مشکلات مالی بسیاری روبهرو بوده است. به
طوری که حتی سرانه بسیاری از مدارس نیز پرداخت نشده است. کسری بودجه دلیلی شده تا
مدارس در بعضی از شهرها ادغام شوند و فضای آموزش کمتر از سابق شود. در چنین اوضاع و
احوالی به نفع آموزشوپرورش است که مردودی را از پایه اول دبیرستان حذف کند و اجازه
بدهد که دانشآموزان در شاخه نظری هم اگر در مقطع دوم و سوم دبیرستان در درسی نمره
نیاورند این دروس را همراه با درسهای دیگر در مقطع بالاتر بگذرانند. در واقع،
بالاترین میزان مردودی در مقطع اول دبیرستان رخ میدهد و با حذف مردودی از این
پایه، بار مالی بسیاری از دوش آموزشوپرورش برداشته میشود.»
باغانی به نکات
دیگری هم اشاره میکند: «در حال حاضر آمار رسمی تعداد بیسوادان در ایران 10میلیون
نفر عنوان میشود، پس طبیعی است که مسئولان تنها به کمیت آموزش توجه کنند و به
کیفیت کاری نداشته باشند تا بعد روانی آمار بیسوادان و بازماندگان از تحصیل را به
نوعی کمتر اعلام کنند و به همین خاطر سیاستی را در نظر میگیرند تا افراد بتوانند
ادامه تحصیل بدهند، حتی اگر سواد کافی نداشته باشند.»