حقیقت برنامه ها و واقعیت مدرسه ها

محمد رضا نیک نژاد،روزنامه ی آرمان،2/12/91

سخنان وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی فرهنگیان مازندران که در رسانه ها بازتاب داشت دارای نکته های شگفت آوری بود که البته از وزیری با توانایی های فراوان در بکارگیری رسانه های صوتی- تصویری برای پیشبرد هدف های خویش چندان دور از انتظار نیست. و اگرچه ایشان در گفتگو با خبرگزاری فارس می گوید "نگاه نقدها و تایید در رسانه برای ما مهم نیست" اما منتقدان باید سخن بگویند،چه کارگزاران بشنوند و پند گیرند و چه گوش ها و چشم ها را ببندند و شتابان در تاریکی بدوند.

محمد رضا نیک نژاد،روزنامه ی آرمان،2/12/91

سخنان وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی فرهنگیان مازندران که در رسانه ها بازتاب داشت دارای نکته های شگفت آوری بود که البته از وزیری با توانایی های فراوان در بکارگیری رسانه های صوتی- تصویری برای پیشبرد هدف های خویش چندان دور از انتظار نیست. و اگرچه ایشان در گفتگو با خبرگزاری فارس می گوید "نگاه نقدها و تایید در رسانه برای ما مهم نیست" اما منتقدان باید سخن بگویند،چه کارگزاران بشنوند و پند گیرند و چه گوش ها و چشم ها را ببندند و شتابان در تاریکی بدوند.

حاجی بابایی در بخش هایی از این سخنانش گفت: مشکل معیشتی را دغدغه اصلی معلمین نمی دانم و به نظر من مشکل اصلی معلمین تعریف معیوبی است که از آنها شده است و گروهی ....( خبرگزاری ایلنا 22/11/91) این نگاه و سخنان حکایت از شکاف فراخ میان وزیر و نیروهای زیر دستش دارد. امروز کمتر معلمی است که زیر فشارهای فراوان اقتصادی کمر خم نکرده باشد و با چنگ زدن به شغل های دوم و سوم روزگار نگذراند. بسیاری از فرهنگیان برای آبرو داری از هر راهی در پی سرخ نگه داشتن روی خویش اند. چگونه ممکن است معلمانی که هر روز در زنگ استراحت از گرانی های روزانه و کوچک شدن روز به روز سبد کالاهای اساسی و هراس از ادامه روند رو به رشد قیمت ها سخن می گویند،دغدغه ای اساسی تر از اقتصاد داشته باشند.وزیر در همین سخنرانی می افزاید"در سه سال گذشته 99 بار به مدارس تهران سرزده است" باید به وزیر یادآور شد که اگر در این 99 باری که به مدارس سر زده اید!یک بار در جمع معلمان مدرسه می رفتید و اجازه سخن گفتن به آنان می دادید،می توانستید ببینید و بشنونید که بزرگترین دغدغه امروز فرهنگیان معیشت است. اما این سخن هنگامی شگفتی فراوان تری می آفریند که- احتمالا ایشان می دانند- تا این لحظه،وزارتخانه زیر فرمانشان حق الزحمه برگزاری و تصحیح برگه های آزمون های هماهنگ کشوری- با دیرکردی بی سابقه- درنوبت های خرداد،شهریور و دیماه را پرداخت نکرده است و این درحالی است که نیروهای ستادی مدرسه- مدیر،معاونان و دفترداران- از اسفندماه سال گذشته،اضافه کار خویش را دریافت ننموده اند و اکنون فرهنگیان به شدت از این دیر کرد ناخشنود بوده و همین ناخرسندی و گلایه های فراوان،وزارتخانه را واد داشت تا حق التدریس مهرماه معلمان را با تاخیری چهار ماهه پرداخت نماید. شوربختانه حاجی بابایی در دوره وزارت،هیچگاه دغدغه های معیشتی فرهنگیان را به رسمیت نشناخته اند و از این رو امیدی برای بسامان نمودن آشفتگی های اقتصادی این دسته از کارمندان دولت وجود ندارد و باید هر روز شاهد فراخ تر شدن شکاف میان ایشان و بدنه آموزش و پرورش بود.

حاجی بابایی در بخش دیگری از سخنان اش می گوید:"در ایران کسی هست که نداند ۴۰ میلیارد هزینه هوشمندسازی شده؟ اما اکنون نظام مشکل اقتصادی دارد و من هم عضوی از همین نظام هستم" (خبر گزاری ایلنا 22/11/91) این سخنان را در کنار گفته های جبار کوچک زاده رییس کمیته کمیسیون آموزش و پرورش مجلس می گذاریم که می گوید:«بحث هوشمندسازی مدارس از مباحث بسیار جدی است. به همین دلیل ردیف بودجه جداگانه ای از محل اعتبارات دولت به آن اختصاص داده شد. اما هم اکنون یک ریال از این اعتبار 40 میلیارد تومانی به آموزش و پرورش اختصاص داده نشده است و شاید به همین دلیل آموزش و پرورش به سمت کمک های مردمی روی آورده است(خبر گزاری مهر آذرماه 91) به گفته این نماینده مجلس با توجه به کسر بودجه دولت،این مبلغ تا پایان سال نیز به آموزش و پرورش داده نمی شود. در ماه های گذشته کمتر گفتگو یا سخنرانی ای را می توان یافت که وزیر در آن از هوشمند سازی مدرسه ها سخن نگفته باشد. جدای از فراهم نبودن زمینه های درخور برای اجرای این طرح،آنچه که بیشتر خودنمایی می کند بودجه مورد نیاز این برنامه است. برای نمونه بنا به گفته وزیر آموزش و پرورش- پس از سفر به ترکیه- شمار مدرسه های کشور140 هزار است. در بررسی برآورد هزینه های هوشمند سازی به رقم های گوناگونی از چهار تا هفت میلیون تومان برای هر کلاس برمی خوریم. اگر بپذیریم که هر مدرسه تنها با تجهیز یک کلاس به جرگه مدرسه های هوشمند خواهد پیوست! با یک حساب ساده،هزینه هوشمند سازی مدرسه های سراسر کشور- آن هم تنها با یک کلاس- از 560 میلیار تا 980میلیارد تومان خواهد بود. جناب وزیر 40 میلیار گفته شده در کجای این هزینه قرار دارد؟ این مبلغ چفدر از کل بودجه آموزش و پرورش است؟ جناب وزیر آیا جز این است که شما با این کسر بودجه دولتی،توانایی این کار پر هزینه را ندارید و- در گفتگویی برای نخستین بار به گونه ای شفاف و بی سابقه در کشور- مجوز دریافت پول از خانواده ها را دادید؟ آیا جز این است که با فشار بر مدیران منطقه و مدرسه – که حتی در پرداخت هزینه های آب،برق،بهداشت و تعمیرات مدرسه درمانده اند- آنان را وادار به گرفتن پول از خانواده ها از صد تا صد و بیست هزار تومان می کنید- و دست آخر هم این کامیابی را در کنش های فراوان رسانه ای خویش،بارها باز می گویید و بهره اش را می برید؟ جناب وزیر اکنون 65 درصد مدرسه های کشور نا ایمن هستند،مدرسه نا ایمن بهتر است یا مدرسه هوشمند؟ تهیه بخاری استاندار برای 150 هزار کلاس ضروری تر است یا خرید تابلوی الکترونیکی و ویدئو پروجکشن برای یک کلاس از همه کلاس های یک مدرسه هوشمند؟

آقای حاجی بابایی کمی از اوج برنامه هایت پایین بیاید و بازخورد آنها را در واقعیت زندگی فرهنگیان و دانش آموزان در مدرسه های خسته کننده و کسالت آور ببینید. با این کار شاید کمی بتوانید دشواری های امروز خانواده بزرگ آموزش و پرورش را دریابید. آنگاه شاید برنامه هایت را واقعی تر پیش ببرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد