خبرنامه شماره ی 11 کانون صنفی معلمان ایران،دی ماه 91( بخش1)

خبرنامه شماره ی 11 کانون صنفی معلمان ایران،دی ماه 91( بخش1)

هدف نهایی و اصلی تعلیم و تربیت ،انسان است با همه ی ابعاد گوناگون آن. رسالت تعلیم و تربیت،پروراندن انسان پرسش جویی است که می خواهد از قیدهای بی شمار و گوناگون وجودی اش رها گردد،راه تکامل همه جانبه ی خود را هموار سازد،به رموز موقع فردی و اجتماعی خود و دنیای متغیری که در آن زندگی می کند تا آن جا که ممکن است آشنا شود، با دنیا و انسان هایش مرتبط گردد، زندگی دهد، زندگی کند و زندگی خود و دیگران را با عشق و دانش شکوفان سازد.تعلیم و تربیت جمع پدیده ها و فعالیت هایی است که انسان را در این فراگرد خلاق یاری می کند، به او اجازه می دهد تا دنیا را روشن تر و آگاهانه تر ببیند و هنر دیدن و عشق ورزیدن و آفریدن، هنر بودن و زیستن را به او می آموزد. و از آن جا که هیچکس جز خود او نمی تواند چنین هدف هایی را تأمین سازد، انسان هم یگانه هدف اصلی تعلیم و تربیت است و هم یگانه وسیله ی آن.

آموختن برای زیستن

خبرنامه شماره ی 11 کانون صنفی معلمان ایران،دی ماه 91( بخش 1)

هدف نهایی و اصلی تعلیم و تربیت ،انسان است با همه ی ابعاد گوناگون آن. رسالت تعلیم و تربیت،پروراندن انسان پرسش جویی است که می خواهد از قیدهای بی شمار و گوناگون وجودی اش رها گردد،راه تکامل همه جانبه ی خود را هموار سازد،به رموز موقع فردی و اجتماعی خود و دنیای متغیری که در آن زندگی می کند تا آن جا که ممکن است آشنا شود، با دنیا و انسان هایش مرتبط گردد، زندگی دهد، زندگی کند و زندگی خود و دیگران را با عشق و دانش شکوفان سازد.تعلیم و تربیت جمع پدیده ها و فعالیت هایی است که انسان را در این فراگرد خلاق یاری می کند، به او اجازه می دهد تا دنیا را روشن تر و آگاهانه تر ببیند و هنر دیدن و عشق ورزیدن و آفریدن، هنر بودن و زیستن را به او می آموزد. و از آن جا که هیچکس جز خود او نمی تواند چنین هدف هایی را تأمین سازد، انسان هم یگانه هدف اصلی تعلیم و تربیت است و هم یگانه وسیله ی آن.                                                                                                                                             

                                                                                  آموختن برای زیستن

آموزش و پرورش:

تعطیلی مدرسه شبانه روزی به دلیل نبود سوخت زمستانی -  اعتماد 2/10/91

به دلیل نداشتن سوخت زمستانی، مدرسه‌یی شبانه‌روزی در روستایی در اطراف بهشهر تعطیل شد؛ چند نفر از دانش‌آموزان این مدرسه گفتند: فقط چند ساعت در شبانه‌روز سیستم گرمایشی را روشن می‌کنند و برخی از دانش‌آموزان شب‌ها با کاپشن می‌خوابند. به گزارش فارس به نقل از بلاغ، به دلیل نبود مواد غذایی و سوخت وسایل گرمایشی «مدرسه شبانه‌روزی روستای برما» از بخش یا نه سر هزار جریب شهرستان بهشهر تعطیل شد.زمان تعطیلی مدرسه روز چهارشنبه هر هفته است ولی مسوولان این مدرسه به دلیل نداشتن مواد غذایی جهت تغذیه دانش‌آموزان و همچنین نداشتن سوخت جهت گرم کردن مدرسه از دوشنبه، مدرسه را تعطیل و عنوان کردند که دانش‌آموزان در منزل درس بخوانند. چند نفر از دانش‌آموزان این مدرسه شبانه‌روزی گفتند: فقط چند ساعت در شبانه روز سیستم گرمایشی را روشن می‌کنند و برخی از دانش‌آموزان شب‌ها با کاپشن می‌خوابند.

برخی دانشجویان اجازه تحصیل نیافتند -  قانون 3/10/91

وزیر علوم در حالی یک بار دیگر وجود دانشجویان ستاره‌دار و محروم از تحصیل را تکذیب کرده است که همزمان آماری از تعداد دانشجویان رد صلاحیت شده نیز ارائه کرده. کامران دانشجو که در گفت وگوی با فارس مدعی است وزارتخانه‌اش هیچ دانشجویی را به دلیل فعالیت‌هایش از ادامه تحصیل محروم نکرده است، می‌گوید:«در سال گذشته 6هزار و 200 دانشجو در مقطع دکتری پذیرش شدند که از این تعداد تنها 35 نفر با توجه به استعلامات انجام شده اجازه ادامه تحصیل نداشتند. در سال جاری نیز 10هزار و 500 دانشجو در مقطع دکترا پذیرش شدند که از این تعداد پس از استعلامات انجام شده کمتر از 30 نفر امکان پذیرش نیافتند که این تعداد تنها 3 دهم درصد دانشجویان پذیرفته شده است.» دانشجو با اشاره به پذیرش 84هزار دانشجوی کارشناسی ارشد در سال گذشته و پذیرش 95هزار دانشجوی ارشد در سال جاری گفت: «تعداد دانشجویانی که طی این دو سال صلاحیتشان تأیید نشد، کمتر از 25 صدم درصد دانشجویان پذیرفته شده است.»فارغ از این که تعداد دانشجویانی که به گفته وزیر، صلاحیتشان بر اساس استعلام‌های وزارت علوم تایید نشده است چقدر بوده، اعلام این موضوع که تعدادی از داوطلبان به این مشکل رو‌به‌رو شده‌اند به نوعی تایید روند ستاره‌دار شدن و محرومیت از ادامه تحصیل است. البته وزیر علوم می‌گوید باید از این دانشجویان پرسید به چه دلیل پاسخ استعلام آنها منفی بوده است. او در ادامه گفته: «استعلام از مراجع ذی‌صلاح برای ادامه تحصیل دانشجویان طبق قانون است و قانون ما را موظف کرده و اگر این امر نباشد خلاف قانون شکل گرفته است. به فرض مثال اگر مسعود رجوی بخواهد در کشور در مقطع بالاتر تحصیل کند آیا کسی این موضوع را قبول می‌کند؟ من این مثال را زدم که بالاخره معلوم باشد که خط قرمزهایی برای مراجع ذی‌صلاح این امور وجود دارد که البته باید هم وجود داشته باشد. رشد علمی کشور، اقتدار ملت در سایه امنیت به وجود می‌آید و حتی زمینه برپایی عدالت هم امنیت است.» وزیر علوم می‌گوید «اگر کسی در محیط دانشگاه نقد و فعالیت سیاسی انجام دهد به هیچ عنوان ممنوع‌التحصیل نخواهد شد.» این در حالی است که بسیاری از دانشجویان محروم از تحصیل به رسانه‌ها گفته‌اند تنها به دلیل فعالیت در تشکل‌های قانونی از جمله انجمن اسلامی دانشجویان از تحصیل محروم شده‌اند و این موضوع از سوی مسئول گزینش سازمان سنجش به آنها گفته شده است.وزیر علوم جرم این افراد را خارج از حیطه وظایف کمیته انضباطی دانشگاه دانسته و گفته: «کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها مرجع تشخیص جرم نیستند.» با این گفته‌ها این سوال مطرح است که اگر این دانشجویان جرایمی داشته‌اند که باعث شده پاسخ استعلام مراجع ذی‌صلاح درباره آنها منفی باشد، چرا محاکمه نشده‌اند و بدون هیچ گونه حکمی از ادامه تحصیل محروم شده‌اند؟

ادامه فعالیت مدرسه «شین آباد» با بخاری نفتی – آرمان 3/10/91 ...نکته قابل توجه برپایی کلاس‌های درس مدرسه با بخاری‌های نفتی کاربراتوری است؛ همان بخاری که در دقایقی کلاس 36 نفره را به آتش کشید، یک نفر را به کام مرگ برد و 28 نفر دیگر را مجروح کرد. مدرسه حدود 360 دانش‌آموز دارد که 180 نفر آنها دختر و 180 نفر آنها پسر هستند که در دو شیفت مشغول به تحصیل هستند. کلاس درس حادثه دیده، 36 نفره بود که تنها 7 نفر از دانش‌آموزان بدون هیچ آسیبی توانستند جان سالم به در برند، که البته به‌دلیل تعداد کم، امکان برگزاری کلاس درس برای آنها فراهم نشده است. کلاس مورد نظر نیز قابلیت استفاده ندارد. متاسفانه همچنان از بخاری نفتی کاربراتوری استفاده می‌شود.

سرما در مدارس شبانه روزی– اعتماد 3/10/91

به دلیل نبود سوخت، مدرسه شبانه‌روزی روستای برما از بخش یانه سر هزار جریب شهرستان بهشهر تعطیل شد. ... مسوولان این مدرسه به دلیل نداشتن پول جهت تمام شدن سوخت، روز دوشنبه مدرسه را تعطیل کردند و دانش‌آموزان را به منزل فرستادند. مسوولان مدرسه برای تامین سوخت از اولیا خواسته‌اند که هر یک ماهانه 20 هزار تومان به مدرسه کمک کنند. اما اولیای مدارس شبانه روزی که از فقیرترین اقشار روستایی و عشایری کشورند و توانایی تامین این مبلغ را ندارند. حدود یک ماه پیش، دانش‌آموزان مدرسه شبانه روزی امام صادق(ع) رانکوه املش به دلیل عدم تامین امکانات و عدم پاسخگویی مسوولان آموزش و پرورش شهرستان، ازادامه تحصیل خودداری کرده و با ترک دسته‌جمعی مدرسه به سمت منازل مسکونی خود در مناطق ییلاقی بازگشتند. نماینده رودسر و املش در مجلس بعد از تعطیلی این مدرسه گفت: «علاوه بر این مدرسه کلیه مدارس شبانه‌روزی استان با چنین مشکلی مواجه هستند». محمدمهدی رهبری‌املشی افزود: «درصدد طرح این موضوع در مجلس هستیم تا در این خصوص قانونی گذاشته شود تا در وسط سال تحصیلی با چنین مشکلی مواجه نشویم و اعتبارات مورد نیاز این گونه مکان‌های آموزشی در بودجه سالانه پیش‌بینی شود». کمبود بودجه مدارس شبانه روزی یک مشکل سراسری است که امسال به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها و تورم بی‌سابقه تشدید شده است. مدیرکل آموزش و پرورش بوشهر در شهریورماه امسال سرانه مدارس شبانه‌روزی را یک‌هزار و 700 تومان اعلام کرد. این مبلغ هزینه سه وعده غذا و نیازهای بهداشتی دانش‌آموز و ملزومات مدرسه در یک شبانه‌روز است. ثابت ماندن سرانه و افزایش قیمت کالاهای مصرفی و آب و برق و گاز مدارس، عملا اداره شبانه‌روزی‌ها را غیرممکن کرده است. کسبه طرف معامله هم به دلیل افزایش بدهی، حاضر به دادن نسیه نیستند. استاندار بوشهر هم با بیان اینکه اکثر دانش‌‌آموزانی که در مدارس شبانه‌روزی تحصیل می‌کنند تمکن مالی مناسبی ندارند... ». در آذرماه سال گذشته حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش گفت: «حدود پنج هزار و 700 مدرسه شبانه‌روزی در کشور وجود دارد و نمی‌توان ادعا کرد که همه این مدارس امکانات کافی را دارند.» با این حال معلوم نیست که چرا سال گذشته در جهت افزایش اعتبارات این شبانه روزی‌ها در قانون بودجه 91 اقدامی صورت نگرفت. به جز کمبود سوخت و مواد غذایی، مدارس شبانه‌‌روزی از نظر فضای آموزشی و تجهیزات هم وضعیت نامناسبی دارند. 16آبان‌ماه 89 بر اثر اتصال سیم‌های پوسیده برق، خوابگاه مدرسه شبانه‌روزی چاه رحمان نصرت آباد زاهدان آتش گرفت و دانش‌آموزی به نام «مراد نارویی» براثر خفگی ناشی از استنشاق دود جان سپرد و 14 تن مصدوم و مسموم شدند. آقای پشنگ نماینده منطقه که از محل بازدید کرده بود گفت که خوابگاه دانش‌آموزان مدرسه شبانه‌روزی چاه رحمان یک سالن 12 در 4 متری بود که 97 دانش‌آموز در آن ساکن بودند. یعنی به ازای هر دانش‌آموز نیم متر مربع فضای خوابگاهی پیش بینی شده بود. در حالی که مطابق استاندرد فضاهای آموزشی، سرانه هر دانش‌آموز 5 مترمربع سطح خوابگاه است. مدارس شبانه‌روزی برای ایجاد فرصت‌تحصیلی‌برای دانش‌آموزان ‌روستاهای ‌پراکنده ‌و کم‌جمعیت‌ و ‌توسعه ‌آموزش‌های ‌فنی ‌و حرفه‌یی ‌در رشته‌هایی ‌که ‌نیاز به‌ حضور مستمر و مداوم‌ دانش‌آموز دارد تاسیس‌ شده‌اند.در تاسیس ‌مدارس ‌شبانه‌روزی‌ یا تبدیل‌ مدارس‌ عادی ‌به ‌این گونه ‌مدارس‌، رعایت‌ موارد زیر الزامی است: "محل‌ مدرسه‌ نسبت‌ به ‌سایر مدارس‌ مرکزیت ‌داشته ‌باشد. مدرسه‌ دارای‌ فضاهای‌ آموزشی‌، پرورشی ‌و امکانات‌ و تجهیزات ‌مناسب ‌و مورد نیاز شبانه‌روزی ‌باشد. مناسب‌ بودن ‌محل‌، ساختمان‌، امکانات ‌و تجهیزات ‌مدارس ‌شبانه‌روزی ‌باید به ‌تایید مدیریت ‌نوسازی ‌و تجهیز مدارس ‌استان ‌برسد."

   استخدام بیست هزار نفری که دردسرساز شد  نگاهی به یکی از بندهای استیضاح حاج بابایی در مجلس  اعتماد 3/10/91

یکی از 10 موردی که نمایندگان با استناد به آن، طرح استیضاح حاجی بابایی را تنظیم کرده‌اند، جذب 20 هزار معلم قرآن و نیروی خدماتی خارج از قانون مدیریت خدمات کشوری و برنامه پنجم توسعه، بدون آگهی عمومی و امتحان هماهنگ است. این اقدام آموزش و پرورش در شرایطی که نیروهای حق‌التدریسی زیادی سال‌ها در انتظار استخدام بودند، در زمان خود اعتراضات زیادی را به دنبال داشت و به مجلس کشیده شد. نمایندگان معتقد بودند استخدام بدون انتشار آگهی و انجام مصاحبه نوعی پارتی بازی در این وزارتخانه است. حتی موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه معتقد بود این اقدام در راستای انتخابات ریاست‌جمهوری انجام شده است. جریان اما از این قرار بود که ??هزار نفر درحالی به استخدام آموزش و پرورش درآمده بودند که که نه آگهی در این زمینه منتشر شد و نه از آنها امتحان و مصاحبه‌یی به عمل آمده بود. در آن زمان پیگیری نمایندگان به معاون منابع انسانی رییس‌جمهور هم رسید. آنها هم معتقد بودند این اقدام غیرقانونی است و موضوع به وزیرآموزش و پرورش ابلاغ می‌شود اما چندان کار جدی صورت نگرفت. ...وزیر آموزش و پرورش در حالی ?? هزار نفر را به‌طور غیرقانونی در آموزش و پرورش استخدام کرده بود که با استخدام معلمان حق‌التدریسی مخالف بود. مشکلات استخدامی در آموزش و پرورش دامنه گسترده‌تری داشت. مشکلات استخدامی معلمان حق‌التدریسی هر چند وقت یکبار اعتراض و تجمع آنها مقابل مجلس را به دنبال داشته است. واگذار شدن مهد کودک‌ها به آموزش و پرورش نیز مشکلات استخدام مربیان مهد کودک‌ها را هم به روند استخدام‌های آموزش و پرورش اضافه کرد. نهایتا نمایندگان در مجلس طرح الحاق دو تبصره به ماده 17 قانون را در مجلس تصویب کردند که نحوه استخدام حق التدریسی‌ها، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش دبستانی را مشخص می‌کرد. مطابق اعلام نظر نمایندگان، ظرف دو سال تمام مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمت آموزش که با آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند، از طریق برگزاری آزمون استخدام می‌شوند. درباره مربیان پیش دبستانی نیز مقرر شده که مطابق روال قبل اعم از سیاستگذاری، نظارت، صدور مجوز و تدوین محتوا عمل شود. اما با وجود تصویب قوانینی در مجلس در این زمینه، روند استخدام در آموزش و پرورش همیشه جنجال‌برانگیز بوده است. در اوایل سال 83 و در دوره وزارت مرتضی حاجی در آموزش و پرورش جذب معلم از بین دانشجویان دانشگاه‌های برتر کشور و کمرنگ شدن فعالیت مراکز تربیت معلم رسانه‌یی شد. در دی ماه 87، مجلس استخدام 60 هزار نیروی حق التدریسی را در آموزش و پرورش تصویب کرد، طبق همین قانون، به کارگیری دوباره معلمان حق التدریس ممنوع شد. مهر سال 1388 به دلیل کمبود نیروی ناشی از بازنشسته شدن 100 هزار نفر از فرهنگیان برخلاف قانون باردیگر معلمان شرکتی در زمان سرپرستی «رمضان محسن‌پور» وارد آموزش و پرورش شدند که این گروه نیز هم‌اکنون با گذشت کمتر از دو سال فعالیت در آموزش و پرورش توقع استخدام در این وزارتخانه را دارند. خرداد سال 1389 حمیدرضا حاجی‌بابایی اقدام به برگزاری آزمون استخدامی کرد و 40 هزار نفر از این طریق وارد آموزش وپرورش شدند. تیر1390 به دنبال تجمع بیش از 54 هزار معلم شرکتی، آزمونی تحت عنوان تعیین تکلیف شدن این نیروها برگزار شد که در نهایت 10 هزار نفر با احتساب کمترین نمره پذیرفته شدند. آذر 1390 دولت طرح استخدام سه هزار و 900 دانشجوی تربیت معلم را تصویب کرد. این‌بار نیز و در دوران وزارت حاجی بابایی در آموزش و پرورش، استخدام 20 هزار مربی قرآنی و نیروی خدماتی در آموزش و پرورش بدون هیچ‌گونه آزمون عمومی تبدیل به یکی از موارد استیضاح وزیر شده است.

بیش از 21میلیون نفر بیسواد یا کم‌سواد هستند -   همشهری 4/10/91

. . . برابر آمار منتشرشده از سرشماری سال 1390حدود 9میلیون و 719هزار نفر در گروه سنی بالای هفت سال کشور خود را بیسواد اعلام کرده‌اند، به علاوه براساس اطلاعات منتشر شده از سرشماری سال 1385کشور، حدود 11میلیون و 367هزار نفر از جمعیت غیرمحصل کشور یا بیسواد یا کم‌سواد شمارش شده‌اند....  علی باقرزاده اعلام کرده 9 میلیون و 700هزار نفر خواندن و نوشتن بلد نیستند و بیش از 10میلیون نفر هم تحصیلات حداکثر پنجم ابتدایی دارند

دستگاه‌های امنیتی و دولتی در امور دانشگاه مداخله نکنند -  بهار 4/10/91

ایسنا: رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر این‌که تنها مرجعی که از بیرون دانشگاه می‌تواند به این مراکز علمی تذکر دهد، شورای تامین استان، آن هم با حضور رییس دانشگاه است، گفت: «سایر دستگاه‌های امنیتی و دولتی نباید در امور دانشگاه‌ها مداخله کنند و دانشگاه‌ها باید استقلال شان را حفظ کنند.» محمدیان، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: «تنها مرجعی که از بیرون دانشگاه می‌تواند به این مراکز علمی تذکر دهد، شورای تامین استان، آن هم با حضور رییس دانشگاه است و سایر دستگاه‌های امنیتی و دولتی نباید در امور دانشگاه‌ها مداخله کنند و دانشگاه‌ها باید استقلال شان را حفظ کنند.» محمدیان با بیان این که «وظیفه من حمایت از تشکل‌های دانشجویی است»، اظهار کرد: «ما با تمام وجود از تشکل‌ها حمایت می‌کنیم، حتی اگر خطایی انجام دهند؛ زیرا ممکن است دانشجویان به‌خاطر کم‌تجربگی خطا کنند، اما خطا با خطا فرق دارد و دانشجویان اگر خطا نکنند رشد نمی‌کنند و ما در جلسات به مسئولان دفاتر نهاد تاکید می‌کنیم که از تشکل‌ها حمایت کنند.»

 شرکت در راهیان‌نور ملاک کسر خدمت نیست – آرمان 6/10/91

جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: دوره‌های آموزش دفاعی که توسط آموزش وپرورش برگزار می‌شود، ملاک کسر خدمت به مدت 2 ماه بوده و شرکت در اردوهای راهیان‌نور و مناطق عملیاتی صحت ندارد. به گزارش ایسنا، سردار موسی کمالی در مورد اصلاح خبری منتشره درباره آموزش دفاعی در مدارس گفت: در ماده 64 مقررات استخدامی سپاه مصوب سال 1370، دانش‌آموزان باید در مدارس آموزش دفاعی را سپری کنند و آیین‌نامه اجرایی آن توسط آموزش و پرورش و سپاه پاسداران تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد که اخیراً وزارت آموزش و پرورش با همکاری سپاه پاسداران و تایید ستادکل نیروهای مسلح آیین‌نامه آموزش دفاعی مدارس را تهیه و این آیین‌نامه در هفتم آبان‌ماه امسال به تصویب هیات وزیران رسید.

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس ( جبار کوچکی نژاد)–  خبر آنلاین  6/10/91

·                     با توجه به مصوبه مجلس معاونت پرورشی وتربیت بدنی باید با یکدیگر ادغام شود.اما آقای حاجی بابایی تربیت بدنی را جدا کرده وبیشترین توجه را به بخش ورزش دارند اما در حوزه پرورشی مدارس مربی ندارند و بامشکلات جدی دربخش فرهنگی پرورشی مواجه هستیم.همچنین سازمان دانش آموزشی،اردوها و آموزش قرآنی هم مطرح است.

·                     در حوزه آموزشی وساختار6-6-3 با عجله عمل شده که مشکلاتی بوجودآمده است .بعضی واحدهای آموزشی امکاناتی که برایشان پیش بینی شده هنوز ندارند و بسیاری ازانباری ها به کلاس تبدیل شده است .

·                     مجتمع های آموزشی یکی دیگر از مشکلات آموزش وپرورش است که همین دانش آموزانی که چندوقت اخیر دچار آتش سوزی شدند،مدیر نداشتند. آقای وزیر درساختار، مجتمع ها را پیش بینی کرده ومدیران واحد های آموزشی را حذف کرده است که این خلاف است.... در حال حاضر با طرحی که آقای حاجی بابایی داده مدارس بطور جداگانه از داشتن مدیر محروم شده ‌ند و با شیوه حذف مدیران ، یک مدیر برای 10 مدرسه گذاشته شده که این خلاف قانون است . مثلا در یک مدرسه که 378 دانش آموز دارد مدرسه دیگر مدیر ندارد چون با تصمیمات وزیر برای مجتمع های تحصیلی مدیر قرار می دهند.در همین حادثه مدرسه شین آباد، مدرسه مدیری نداشت که پاسخگو باشد و این موضوع باید اصلاح شود.

·                     حدود 5هزار مربی قرآن درآموزش وپرورش جذب کردند که این امر بدون آزمون درحال انجام است وبیشتر،بحث پارتی بازی مطرح است ،همچنین15هزار نیروی خدماتی جذب شده است که این هم بیشتر با رابطه صورت پذیرفته است ،اخراج نیروهای پیش دبستانی وخریدخدمت آموزشی، استفاده از مدیران ضعیف درسطح وزارتخانه و…عامل هایی است که آموزش وپرورش را با مشکل مواجه کرده است وآقای وزیر باید پاسخ بدهد.الان حدود 4 هزار معلم قرانی جذب شدند که غیر قانونی است.

·                     بودجه آموزش و پرورش امسال حدود 11 هزار میلیارد تومان بوده که چون با کسری بودجه مواجه هست سعی می کند از هزینه قسمتهای مختلف بکاهد. یعنی تلاش می کند که در درجه اول حقوق کارکنان را پرداخت کند (توضیح: جمهوری اسلامی 18/2/91وزیر آموزش و پرورش ...گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده طی دو سال ونیم اخیر امروز آموزش وپرورش دیگر با کسری مواجه نیست.) برای حل این مشکل ما معتقدیم باید سرانه آموزش و پرورش از بودجه جدا کرد تا این مشکل پیش نیاید.اما الان بودجه یکجا تعیین می شود و برای همین آموزش و پرورش تقسیم بندی می کند و اولویت را به حقوق کارکنان می دهد.

·                     راهیان نور با دروس تحصیلی دانش آموز تفاوت می کند وباید داوطلبانه باشد.وزیر می گفت که ما آزاد گذاشتیم اما ما بخشنامه ها را آوردیم و به کمیسیون ارائه دادیم.قرارشد اگر امکانت و تجهیزات نبود تعداد کمتری را ببرند.... طبق بخشنامه وزارت آموزش و پرورش دوم متوسطه ها اعم از دختر و پسر موظف به گذراندن دوره آمادگی دفاعی هستند که اعزام به مناطق جنوب بخشی ازآن است این امر در راستای برنامه آموزش نظامی وزارت آموزش و پرورش انجام می شود. طبق بخشامه وزارت آموزش و پرورش اعزام دانش آموزان به مناطق جنوب 5 نمره آموزش عملی برای آنان در پی دارد.

·                     در سند قید شده که پیش دبستانی در مناطق محروم و دو زبانه اجباری است.اما عمل نشده و ما به دنبال آن هستیم که پیش دبستانی به آموزش و پرورش بازگردد.در این صورت 4-3-3-3 می شود.وزیرهم موافق است چون پیش دبستانی جزو مهمترین مراحل تربیتی است.

·                     معلمان حق التدریس خیلی اعتراض دارند و هرچند وقت یکبار هم مقابل مجلس تجمع می کنند. در حدود 10 هزار تحت عنوان تعیین تکلیف ماده 17 هستند که مطابق آن آموزش و پرورش آزمونی گرفت و معلمان حق التدریسی شدند.بسیاری اعتراض دارند اما طبق همین قانون کسانی که 4 سال سابقه کار و لیسانس دارند باید استخدام شوند اما اکثرا 2 سال سابفه دارند و عجله دارند.

75درصد مجرمان کم‌سواد یا بیسواد هستند   - همشهری  6/10/91

رئیس سازمان نهضت سواد‌آموزی گفت: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که 75درصد افرادی که پرونده‌ آنها به اعدام یا قصاص انجامیده است دارای تحصیلات ابتدایی یا بیسواد بوده‌اند.به گفته وی، مبنای باسوادی در نهضت سوادآموزی داشتن چهار مهارت خواندن، نوشتن، حساب کردن و روخوانی است که باید این مهارت‌ها به جمعیت سه میلیون بیسواد 10تا 49سال تا پایان برنامه پنجم براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی آموزش داده شود.

- اخیرا معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از ابتدای سال تحصیلی جدید تاکنون حدود 20هزار لازم‌التعلیم بازمانده از تحصیل شناسایی شده است اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود تعداد واقعی بازماندگان از تحصیل کمتر از پنج هزار نفر باشد.درهمین حال یوسف نوری، رئیس مرکز آمار آموزش و پرورش اعلام کرد: در سال تحصیلی 92-91یک میلیون و 166هزار و 349دانش‌آموز در پایه اول ثبت نام کرده‌اند. همچنین براساس اعلام مرکز آمار آموزش و پرورش در مجموع شش‌میلیون و 636هزار و 817دانش‌آموز در دوره ابتدایی سال تحصیلی 92-91ثبت‌نام کرده‌اند. این در حالی است که براساس آمار سازمان ثبت احوال کشور طی سال‌های 1380تا 1386در مجموع هفت‌میلیون و 52هزار و 199کودک متولد شده‌اند که هم‌اکنون جزو افراد لازم‌التعلیم (اول تا ششم ابتدایی) هستند.

    فوت یکی دیگر از دانش آموزان حادثه آتش سوزی مدرسه شین آباد - همشهری 8/10/91

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس اعلام کرد: یکی دیگر از دانش‌آموزان حادثه دیده در آتش‌سوزی کلاس درس دبستان شهر «شین‌آباد» از توابع پیرانشهر، بامداد امروز بر اثر شدت جراحات فوت کرد.رسول خضری در گفتگو با مهر اعلام کرد: سارینا رسول زاده یکی از دانش‌آموزان حادثه دیده در آتش‌سوزی کلاس درس دبستان شهر «شین‌آباد» از توابع پیرانشهر که در بیمارستان سینا تبریز بستری بود فوت کرد.

دانش‌آموزان در کلاس‌هایی نا ایمن  - همشهری 8/10/91

نماینده مردم پیرانشهر با بیان اینکه به گفته وزیر آموزش و پرورش 64درصد مدارس پایتخت جزو مدارس تخریبی است و 150هزار کلاس درس در کشور با بخاری نفتی گرم می‌شوند، اظهار کرد: اگر به‌طور متوسط در هر کلاس 30دانش‌آموز درس بخوانند، دست‌کم چهار میلیون دانش‌آموز در کلاس‌هایی درس می‌خوانند که هر لحظه بیم بروز حادثه وجود دارد. خضری اظهار کرد: اگر 64درصد مدارس تهران که پایتخت است جزو مدارس تخریبی باشد این وضعیت در مناطق کمتر توسعه‌یافته به‌مراتب بدتر است و متأسفانه به‌علت ضعف مدیریت، بودجه آموزش و پرورش جاهای دیگری صرف می‌شود.وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: آیا می‌توان با این وضعیت انتظار مدارسی ایمن و بدون خطر را داشت؟ باید تاکنون این موضوع اولویت اول وزارت آموزش و پرورش می‌شد. آیا آقای وزیر تاکنون از این موضوع خبر نداشت. آیا ایمن‌سازی‌ مدارس مهم‌تر از اجرای طرح شتابزده تحول بنیادین و تحمیل هزینه‌های فراوان برای تأمین فضای آموزشی و ساخت استخر و اموری بیهوده نبود. خضری افزود: باید ایمن‌سازی‌ مدارس و امنیت جانی دانش‌آموزان در مدارس اولویت اول آموزش و پرورش باشد و پس از آن به فکر هوشمندسازی بود.اگر ما مدارس مقاوم و بی‌خطر داشته باشیم آنگاه می‌توانیم در آموزش و پرورش تحول ایجاد کنیم. وی در پاسخ به اینکه وضعیت کنونی معلول چه چیزی است تصریح کرد:‌ به‌نظرم مدیریت در دستگاه آموزش و پرورش بسیار ضعیف است و نبود عدالت در توزیع منابع مالی و سرمایه انسانی در این دستگاه نشانه ضعف شدید مدیریت است. وی با تأکید بر اینکه سرمایه انسانی و مدیریت از منابع مالی ارجح‌تر است، افزود: اگر مدیریت و سرمایه انسانی مطلوب در این دستگاه وجود داشت دست‌کم منابع مالی موجود در مسیر صحیح و اصولی هزینه می‌شد و شاهد بسیاری از مشکلات کنونی نبودیم.

عمل پوست‌گذاری برای سه دانش‌آموز شین‌آبادی – اعتماد 10/10/91

سه نفر از دانش‌آموزان حادثه دیده پیرانشهری روز گذشته برای انجام عمل پوست‌گذاری به بیمارستانی در مشهد منتقل شدند. اسماء، مبینا و اسرین سه دانش‌آموزدبستان انقلاب اسلامی شین آباد هستند که با امید بهبودی روز گذشته با یک پرواز از شهرشان به شهرستان مشهد اعزام شدند تا اقدامات درمانی لازم روی آنها صورت بگیرد. اعزام این سه دانش‌آموز به بیمارستان امام رضای مشهد در حالی صورت گرفت که بیست و سه دانش‌آموز دختر دیگر این مدرسه در اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی در بیمارستان‌های سینای تبریز و ارومیه بستری هستند. بر اساس گزارش‌ها این سه دانش‌آموز نسبت به سایر دانش‌آموزان اوضاع وخیم‌تری داشتند و به همین علت به بیمارستان امام رضای مشهد منتقل شدند. رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر روز گذشته در گفت‌وگویی که با خبرگزاری فارس انجام داده بود از اعزام این دانش‌آموزان به بیمارستان‌های شهر‌های مختلف خبر داده بود اما تاکید کرده بود که به علت آسیب‌دیدگی ناحیه ریه در بیشتر دانش‌آموزان، تاییدیه پزشک معالج جهت بلامانع بودن پرواز برای این کودکان الزامی است.

تلنبار شدن موارد استیضاح و خونسردی وزیر- اعتماد 10/10/91

موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با «اعتماد» اجرایی نشدن استیضاح را به دلیل تاخیر نمایندگان در مجلس و پس گرفته شدن تعدادی از امضاها از سوی نمایندگان می‌داند؛ هر چند او استیضاح وزیر در شش ماه باقیمانده از عمر دولت دهم را چندان کارساز نمی‌داند. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه منشا بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش را کمیسیون آموزش مجلس می‌داند که در مقابل قانون‌شکنی‌هاو بی‌برنامگی‌های حاجی‌بابایی در آموزش و پرورش از جمله استخدام‌های غیرقانونی کوتاه آمد و پیگیری جدی نکرد. به اعتقاد ثروتی عملکرد و رفتار حاجی‌بابایی در آموزش و پرورش نمونه بارز سیاسی‌کاری است که منجر به مشکلات بیشتر این حوزه شده است..... رسول خضری، نماینده پیرانشهر نحوه اختصاص‌دهی منابع در آموزش و پرورش را از جمله موارد مدنظر نمایندگان برای استیضاح حاجی‌بابایی عنوان می‌کند. از نظر خضری مهم‌ترین نقد به وزیر آموزش و پرورش این است که در حالی که هنوز زیرساخت‌ها برای تغییر نظام آموزشی آماده نبود، عجولانه دست به تغییر سیستم آموزشی زد. او هزینه‌های غیراساسی در آموزش و پرورش و نحوه اختصاص بودجه را دلیل حوادثی همچون حادثه آتش‌سوزی پیرانشهر می‌داند و می‌گوید: «64 درصد مدارس تهران تخریبی هستند و احتیاج به نوسازی دارند، اما به عنوان نمونه آموزش و پرورش 390 میلیارد تومان صرف ساخت استخر دانش‌آموزی کرده است. در حالی که این پول می‌توانست خرج مقاوم‌سازی مدارس شود.» به گفته نماینده پیرانشهر تنها در سطح استان آذربایجان غربی 3000 و در سطح شهر پیرانشهر 88 کلاس تخریبی وجود دارد. اما وجود این تعداد کلاس تخریبی در مدارس کشور و وقوع حوادث گوناگون در حالی است که حاجی‌بابایی امسال با وجود همه انتقادات، طرح تحول بنیادین در آموزش و پرورش را بدون در نظر گرفتن حتی کلاس و معلم کافی در مدارس کل کشور به اجرا درآورد. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که به آموزش و پرورش می‌شود، عدم توزیع درست منابع و سرمایه‌های انسانی است. سیاسی شدن مسائل آموزش و پرورش در دوران حاجی‌بابایی و اولویت مسائلی غیرآموزشی در این وزارتخانه اتفاقات ناخوشایندی را در این حوزه رقم زد که اولین قربانیان آن 16 میلیون دانش‌آموز و معلمانی بودند که سال‌ها در نوبت استخدام در آموزش و پرورش بودند. خضری به مدیریت منابع در آموزش و پرورش انتقاد می‌کند و می‌گوید: «با وجود منابعی که در اختیار آموزش و پرورش قرار داشته است، کمبود منابع و نیاز به منابع جدید در این حوزه نداشتیم. اما ضعف مدیریت در آموزش و پرورش و سیاسی شدن مسائل، وضعیت فعلی را در این حوزه به وجود آورده است.»

رییس کمیسیون آموزش: ‏ وقوع حادثه آتش‌سوزی مدرسه قصور معلم بود - اعتماد 10/10/91

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: هر موقع استیضاح وزیر آموزش و پرورش اعلام وصول و به کمیسیون ارجاع شد کمیسیون ‏آموزش و تحقیقات در این زمینه عادلانه قضاوت می‌کند.محمدمهدی زاهدی در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کنید اگر این کمیسیون درباره حوادث گذشته که برای دانش‌آموزان رخ داد ‏قاطعانه برخورد می‌کرد دیگر شاهد حادثه پیرانشهر نبودیم، افزود: واقعیت امر این است که در این حادثه معلم قصوری را مرتکب شد زیرا اگر ‏معلم در‌‌ همان نخستین لحظه دانش‌آموزان را از کلاس به بیرون هدایت می‌کرد این اتفاق رخ نمی‌داد.‎ ‎او در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید انداختن تقصیر به گردن معلم پاک کردن صورت‌مساله است، افزود: نه این‌طور نیست، زیرا بخاری ‏استاندارد بود و علاوه بر این شبیه به این حادثه در خانه‌ها نیز اتفاق می‌افتد به‌طوری که شاهد هستیم در مناطق مختلف کشور هموطنان ‏جان‌شان را بر اثر گازگرفتگی با بخاری از دست می‌دهند.‎ ‎رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: چندی پیش هم دو، سه دانشجو بر اثر تصادف جان خودرا از دست دادند پس ما باید ‏بگوییم که چرا وزیر علوم تمهیدی نیندیشیده است.

عمل جراحی رایگان برای یک‌میلیون و 500‌هزار بازنشسته  بهار 10/10/91

گروه جامعه: یک‌میلیون و 500‌هزار بازنشسته از انجام اعمال جراحی رایگان در بهترین بیمارستان‌های خصوصی و دولتی بهره‌مند می‌شوند. با اعتبار صد‌میلیارد تومانی از سوی دولت، اجرای بیمه طلایی بازنشستگان آغاز شده و به صورت مرحله به مرحله اجرا می‌شود. ایراندخت عطاریان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران از آغاز بیمه طلایی بازنشستگان خبر داد و گفت: «در گام نخست، تنها بازنشستگان اصلی، تحت پوشش «بیمه طلایی» قرار می‌گیرند.» وی افزود: «اعمال جراحی تخصصی و فوق تخصصی همچون جراحی قلب، مغز و اعصاب، کلیه، پیوند مغزاستخوان، جراحی ستون فقرات، داروهای بیماران ‌ام‌اس، سرطان، شکستگی ران و لگن و مفصل ران از جمله تعهداتی است که از سوی سازمان بیمه‌گر برای بازنشستگان کشور اجرا می‌شود.» عطاریان ادامه داد: «به گفته مدیرعامل سازمان بازنشستگی کشوری، بازنشستگان می‌توانند بدون معرفی‌نامه و پرداخت وجه به 545 مرکز درمانی طرف قرارداد شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ مراجعه کنند و از خدمات رایگان در بخش بستری و عمل جراحی بهره‌مند شوند.» عطاریان با تاکید بر این‌که درصورت مراجعه بازنشستگان به بیمارستان‌های غیراز طرف قرارداد، شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ براساس میزان هم‌ترازی مبلغ پرداختی به آن‌ها مسترد خواهد شد، گفت: «مقرر شده، شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ در مراکز درمانی غیراز طرف قرارداد خود نماینده‌ای را مستقر کند تا هزینه‌های اعمال جراحی و بستری بازنشستگان بدون واسطه به بیمارستان پرداخت شود و تا زمان تحقق این امر، در صورت تحویل مدارک پزشکی، بلافاصله هزینه‌های بازنشستگان به آن‌ها مسترد خواهد شد.» وی اظهار کرد: «برای بهره‌مندی از خدمات بیمه طلایی نیازی به پرداخت حق بیمه نیست و حق بیمه دریافت‌شده برای بیمه تکمیلی، برای بیمه طلایی منظور می‌شود و کارتی با عنوان «کارت بیمه طلایی» صادر نمی‌شود، ازاین رو بازنشستگان می‌توانند با ارائه کارت شناسایی و دفترچه درمانی از خدمات بیمه طلایی بهره‌مند شوند. هم‌ترازی به گونه‌ای انجام می‌شود که سازمان بیمه‌گر بالاترین مبلغ بیمارستان بخش خصوصی برای بهترین جراح را پرداخت می‌کند. مدیرعامل سازمان بازنشستگی کشوری تاکید کرد: «هیچ‌گونه مبلغی برای بیمه طلایی از بازنشستگان دریافت نمی‌شود و ریز موارد در هر مقطع از طریق مرکز اطلاع‌رسانی بیمه طلایی در اختیار بازنشستگان قرار خواهد گرفت و نیازی به مراجعه حضوری بازنشستگان نیست.» وی عنوان کرد: «افراد تحت تکفل بازنشستگان در گام دوم و سال آینده تحت پوشش بیمه طلایی قرار می‌گیرند.»

هیچ‌کس به پژوهش اهمیت نمی‌دهد – همشهری 9/10/91
دکتر شهناز هاشمی، استاد علوم ارتباطات اجتماعی،پژوهشگر برتر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در سیزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر سال1391:
بر این باورم که اساسی‌ترین مشکلی که در زمینه پژوهش وجود دارد این است که پژوهش‌های ما متقاضی ندارد. درواقع نه کسی پژوهش‌های ما را می‌خواهد و نه به آنها اهمیت می‌دهد. به‌دلیل عدم‌علاقه به استفاده از پژوهش‌های علمی در جامعه ما آن پژوهش‌های اندک نیز کارکرد خود را از دست داده‌اند. پژوهش در کشور ما متقاضی‌محور نیست و اساسا بسیاری از مدیران، اعتقادی به نتایج پژوهش‌های انجام گرفته ندارند.افراد در جامعه ما برای حل مشکلات خویش و مشکلات در سطح کلان به دیگران رجوع نمی‌کنند و از تحقیقات افرادی که حاوی تجربیات آنها در حل بسیاری از مشکلات است استفاده نمی‌کنند. پژوهشگر در واقع باید به سازمان‌ها و نهادهای وابسته مراجعه کند و از نزدیک با نحوه حل مشکل آگاهی یابد. به فرض اگر پژوهشگری چنین اقدامی کند از پژوهش وی استفاده نمی‌شود و آن را نادیده می‌گیرند.

کنکور در سال 93 هم حذف نمی‌شود  - همشهری 10/10/91

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه کنکور در سال 93 هم حذف نمی‌شود، گفت: متاسفانه جای این گلایه وجود دارد که برای انجام مصوبه سال 86 مجلس تا کنون هیچ گام جدی در تعامل میان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط صورت نگرفته بود.جواد هروی در گفتگو با همشهری آنلاین درباره آخرین اخبار و تصمیمات برای حذف کنکور گفت: هفته گذشته نشستی با مسئولان سازمان‌های سنجش وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه‌های آزاد و پیام نور و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات برگزار شد. این کمیسیون تلاش کرده تا تعاملی مابین دستگاه‌های ذی‌ربط در دو عرصه سنجش و پذیرش دانشجو انجام دهد و نقطه‌نظرات را به هم نزدیک کند.وی افزود: بر اساس مصوبه سال 86 مجلس می‌بایست که کنکور در سال 92 کاملا حذف و از صحنه خارج می‌شد اما به دلیل اینکه زیرساخت‌های لازم برای این کار انجام نشده است عملاً هیچ دستگاهی نمی‌تواند بپذیرد که ما شاهد حذف کنکور در سال 92 باشیم. برای اینکه این خواسته و مصوبه مجلس عملیاتی شود باید زیرساخت‌های آن از همین الآن به فوریت انجام گیرد و دستگاه‌ها با یکدیگر تعامل جدی انجام دهند.نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: البته در سال 92 شاهد حذف بخشی از کنکور هستیم. مقرر شده سال آینده در خیلی از دانشگاه‌هایی که صندلی خالی داریم و پذیرش دانشجو در آنها نیاز به رقابت و سنجش ندارد، پذیرش دانشجو مستقیم و بدون آزمون صورت گیرد.وی در پاسخ به اینکه آیا کنکور در سال 93 به طور صد درصد حذف می‌شود، گفت: نمی‌توانیم با اطمینان قول دهیم که کنکور را صد درصد می‌توان حذف کرد. چون بالاخره دانشگاه‌هایی در سطح کشور هستند که رقابت بر سر آنها خیلی زیاد است بخصوص دانشگاه‌هایی که در تهران هستند. لذا ممکن است چند درصدی از دانشگاه‌ها مقوله کنکور را داشته باشند اما بقیه دانشگاه‌ها پذیرش دانشجو را بر اساس سوابق آموزشی دانش‌آموزان در دوره سه ساله آخر دبیرستان انجام خواهند داد و سوابق آموزشی را جایگزین کنکور خواهیم کرد.هروی در توضیح بیشتر گفت: آن‌طور که الآن پیش‌بینی می‌کنیم و پیش می‌رویم، امیدواریم با توانی پیش برویم که در سال 93 قسمت اعظم دانش‌آموزان از طریق سوابق آموزشی در دانشگاه‌ها پذیرش شوند نه کنکور. در سال 93 اکثریت قریب به اتفاق دانشگاه‌ها بر اساس سوابق دانشجو خواهند گرفت و فقط تعداد قلیلی خواهند بود که بر اساس کنکور دانشجو می‌پذیرند. آن هم در سال‌های بعد باید تکلیفش را روشن کنیم.

شیوع افسردگی در بین دانش‌آموزان - جام جم 12/10/91     

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش گفت: تحلیل آزمون روانی ـ رفتاری سال تحصیلی گذشته نشان می‌دهد افسردگی بیشترین شیوع را در بین دانش‌آموزان پایه سوم راهنمایی و اول دبیرستان داشته است که این آمار در بین پسران بیشتر از دختران به چشم می‌خورد.حسن فرازنده‌خالدی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بر اساس تحلیل نتایج این آزمون، مهم‌ترین علت این افسردگی در بین دانش‌آموزان، نزاع‌های خانوادگی است.وی آزمون روانی ـ رفتاری را زیرشاخه‌ای از آزمون استعداد تحصیلی و تشخیص استعدادهای شغلی در مدرسه عنوان کرد و ادامه داد: به همه مدارس پایه سوم راهنمایی و اول دبیرستان کشور اعلام شده تا این آزمون‌ها را تا پایان بهمن‌ماه انجام دهند.به گفته خالدی، مهم‌ترین بخش این آزمون، سلامت رفتاری ـ روانی دانش‌آموزان است که تحلیل این آزمون‌ها به آموزش و پرورش ارسال می‌شود تا میزان شیوع و فراوانی اختلالات و آسیب‌های پرخطر شناسایی و برنامه‌ریزی‌های لازم برای رفع آنها انجام شود.

نوشدارو بعد از مرگ «سیران» - شرق 12/10/91

دختران شین‌آبادی اگرچه دو نفر از هم کلاسی‌های خود را از دست داده‌اند اما اگر فردا روز دوباره پا به کلاس درس خود در مدرسه دختران انقلاب اسلامی شین‌آباد «پیرانشهر» بگذارند، کلاس‌شان، بخاری نفتی ندارد، سیستم گرمایشی «پکیج» دارد. آموزش و پرورش طی اقدامی با گذشت کمتر از یک ماه از حادثه آتش‌سوزی مدرسه دخترانه پیرانشهر اقدام به نوسازی کامل این مدرسه کرده است و تمامی کلاس‌ها مجهز به سیستم گرمایشی «پکیج» شده‌اند. در همین رابطه «رسول خضری» نماینده مردم پیرانشهر در گفت‌وگو با «شرق»، با اشاره به این اقدام آموزش و پرورش گفت: مجهز شدن کلاس درس مدرسه پیرانشهر مصداق روشن ضرب‌المثل نوشدارو پس از مرگ سهراب است اما امین‌زاده مدیر مدرسه انقلاب اسلامی پیرانشهر در این‌باره به «شرق» می‌گوید: آموزش و پرورش تنها دو کلاس جدا افتاده از ساختمان اصلی مدرسه را نوسازی کرده است، یعنی همان دو کلاسی که کنار هم بودند و آتش گرفتند. او افزود: هم‌اکنون این کلاس‌ها مجهز به سیستم گرمایشی پکیج شده است، دیوار‌ها رنگ شده است، نیمکت‌ها به کلی عوض شده است، سقف کلاس که هرساله با برف و باران چکه داشت، ایزوگام شده است و در و پنجره کلاس نیز تغییر کرده است.اقدام آموزش و پرورش پیرانشهر برای تجهیز کامل کلاس‌ها در شرایطی است که پیش از این از سوی مسوولان سازمان نوسازی مدارس گفته می‌شد مدرسه پیرانشهر استاندارد کافی برای تجهیز کلاس‌ها به سیستم گرمایشی مناسب را ندارد.خضری، نماینده پیرانشهر در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش به طور قطع قبل از وقوع این حادثه می‌توانست این مدرسه را تجهیز کند، می‌گوید: رییس سابق آموزش و پرورش پیرانشهر که در شهریورماه امسال با فشار‌های وارد شده از سوی ما برکنار شد، بیش از دو میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش پیرانشهر را به سازمان آموزش و پرورش آذربایجان برگرداند و این نشان می‌دهد اگر آموزش و پرورش نظارت درستی در عملکرد مدیران خود و مشکلات این مدرسه داشت با یک درصد این دو میلیاردتومان می‌توانست مدارس این شهر را مجهز کند.

اظهارات خضری و اقدام آموزش و پرورش پیرانشهر برای تجهیز مدرسه در آتش سوخته پیرانشهر به سیستم گرمایشی «پکیج» در شرایطی است که هم‌اکنون 250 هزار کلاس درس معادل 30درصد کلاس‌های درس کشور از بخاری نفتی استفاده می‌کنند و مشخص نیست، این 250 هزار کلاس درس که در معرض آتش‌سوزی هستند، چه زمانی از سوی آموزش و پرورش مجهز به سیستم گرمایشی استاندارد می‌شوند.

دختران شین‌آبادی در مشهد  - دختران شین‌آبادی با گذشت 27 روز از حادثه آتش‌سوزی کلاس درس‌شان و آغاز فصل امتحانات مدارس هنوز میهمان بیمارستان‌های ارومیه و تبریز هستند. از 28 دانش‌آموز آسیب‌دیده، سیران یگانه و سارینا رسول‌زاده جمع دوستان‌شان را ترک کرده‌اند و به دلیل شدت جراحات فوت کردند.از میان 26 دانش‌آموز دیگر شش دانش‌آموز که در بیمارستان ارومیه اوضاع جسمانی بهتری داشتند از بیمارستان مرخص شده‌اند و 20 دانش‌آموز دیگر هنوز در حال درمان هستند. همچنین روز گذشته شش دانش‌آموز دیگر برای ادامه مراحل درمانی خود به مشهد اعزام شده‌اند تا در صورت مناسب بودن وضعیت عمومی‌شان جراحی پلاستیک شوند.

هیچ کلاس درسی در مدارس ابتدایی تهران بدون معلم نیست – جام جم  15/10/91

فرناز بیگی در پاسخ به این پرسش که «آیا تمام کلاس‌های درس در مقطع ابتدایی دارای معلم است؟»، گفت: در حال حاضر در تمام دبستان‌های تهران معلمان حضور دارند و روند آموزش انجام می‌شود.وی اضافه کرد: شاید گاهی عنوان شود که کلاس درسی، معلم ندارد اما این موضوع به معنی نداشتن معلم از سوی آموزش و پرورش نیست بلکه ممکن است خدای ناکرده معلمی بیمار شده یا فوت کند و برای چند روزی، کلاس درس بدون معلم باشد.معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: مدیر مدرسه در این خصوص به سرعت تدبیر کرده و جایگزینی قرار می‌دهد.(فارس)

نظام آموزش و پرورش به صورت بنیادین بازخوانی می‌شود –  ایسنا  18/10/91

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: با تحقق سند تحول بنیادین، نظام آموزش و پرورش به صورت بنیادین و ریشه‌ای در جهت رفع نواقص و کاستی‌ها، بازخوانی می‌شود.به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، نویدادهم در گردهمایی مدیران کانون‌های بازنشستگی آموزش و پرورش سراسر کشور با اشاره به اینکه معلمان با جان و دل خود در جهت علم آموزی و رفع گمراهی گام برمی‌دارند و معلمی مقامی ارجمند و توفیقی الهی است، افزود: بازنشستگی در مقام علم آموزی بی‌معنا است.وی گفت: عالمان، مراجع و معلمان هرگز در معنای حقیقی بازنشسته نمی‌شوند، زیرا علم و تجربه با گذر زمان جایگاه بالاتری کسب می‌کند و پیشکسوتان عرصه‌های علمی راه‌گشای مسیر رشد و تعالی جامعه می‌شوند.دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: کانون بازنشستگان آموزش و پرورش، کانون انتقال اندوخته‌ها و تجربه‌های گرانقدر در مسیر تعلیم و تربیت است.وی با اشاره به اهمیت اجرایی شدن سند تحول بنیادین یادآور شد: امروز سیستم آموزش و پرورش به این نتیجه مهم دست یافته است که نیازمند بازخوانی بنیادین و ریشه‌ای است که تحقق سند تحول بنیادین این امر را امکانپذیر خواهد کرد.نویدادهم خاطرنشان کرد: تغییر و تحول تنها در کتابهای درسی صورت نمی‌گیرد و باید به صورت ریشه‌ای فلسفه تعلیم و تربیت در این طرح بنیادین بررسی شود و نواقص و معایب سیستم‌های آموزشی از میان برود.دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اذعان کرد: طرح سند تحول بنیادین یکی از سندهای مهم و راهبردی و استراتژیک در ایجاد تحول در نظام آموزش و پروش است که با تکیه بر رفع نواقص سیستم آموزشی می‌تواند زیرساخت‌های آموزش و پرورش را ارتقاء بخشد که در این زمینه نیازمند بهره‌گیری از تجربیات و اندوخته‌های پیشکسوتان هستیم.وی خاطرنشان کرد: در گذشته طرح‌های ساده سازی مسائل مورد تاکید بود، اما امروزه باید دانش آموزان را با پیچیدگی‌های علمی و مسائل آشنا کنیم تا توانایی لازم را برای کسب علم به دست آوردند. همچنین امروز در سند بنیادین تنها ملاک موفقیت میزان قبولی دانش اموزان مد نظر نیست و کیفیت آموزش نیز اهمیت فراوانی یافته است.وی راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان را اقدامی مهم در جهت دستیابی به برنامه‌های کیفی این سند دانست و عنوان کرد: این دانشگاه در بسیاری از استانهای کشور فعالیت خود را با پذیرش 25 هزار دانشجو از میان فرهنگیان آغاز کرد تا با تکیه بر ارتقای دانش و علم و نگاه تخصصی به معلمی، تعلیم و تربیت در معنای حقیق تجلی یابد.  به گزارش ایسنا، همچنین دکتر احمد صافی رییس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش نیز گفت: در جهت رفع مشکلات بازنشستگان، توجه به سلامت و درمان نیازمند برنامه‌های راهبردی می‌باشد.وی با تاکید بر ضرورت ارزیابی توانمندی‌های بازنشستگان خاطرنشان کرد: بازنشستگان در عرصه‌های علمی، توانمندی‌های زیادی دارند که می‌توان از تجربه گرانقدر این خانواده بزرگ و پیشکسوت در برنامه‌های راهبردی بهره گرفت.صافی اذعان کرد: یکی از نیازهای مهم در رفع مشکلات بازنشستگان توجه به سلامت و درمان آنها است که باید در مصوبات اجرایی، بودجه کافی برای برنامه‌های درمانی این افراد در نظر گرفته شود.وی گفت: سلامت در تعریف جهانی شامل سلامت جسم، روح، سلامت اجتماعی و معنوی است که مسئولان و برنامه‌ریزان برای ابعاد مختلف سلامت به ویژه درمان این قشر تلاش‌گر باید برنامه‌های جامعی را طراحی کنند.

تفکیک جنسیتی 10هزار کلاس در اصفهان  - شرق 20/10/91

فارس:معاون فرهنگی ستاد احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان اصفهان از تفکیک جنسیتی حدود 10 هزار کلاس در دانشگاه‌های استان اصفهان تاکنون خبر داد. به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین میثم ریاحی روز گذشته در حاشیه همایش روسای ستادهای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر شهرستان‌های استان اصفهان گفت: امسال همچنین طرح پوشش متحدالشکل و کاملا اسلامی در مدارس راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه‌های استان اصفهان با استفاده از نقطه‌نظرات دانشجویان اجرا می‌شود. وی افزود: برای تحقق پوشش کاملا اسلامی و متحدالشکل در مراکز آموزشی استان اصفهان دو کمیته پوشش، حجاب و عفاف و طراحی، فعالیت خود را آغاز کرده است. ریاحی در ادامه از برگزاری دوره‌های آموزشی کارمندان ادارات شهرستان‌ها توسط مربیان آموزش دیده با موضوع امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خبر داد و یادآور شد: کارمندان ادارات ملزم به حضور در این دوره‌های آموزشی هستند.

نامه حاجی بابایی به مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان-ایسنا 20/10/91

... در این نامه آمده است : با توجه به اهمیت و حساسیت فعالیت‌های آموزشی، تربیتی، تخصصی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در همگامی با سیاست‌های تحولی بنیادین آموزش وپرورش و در راستای شکل دهی به اندیشه، تفکر و تأمین نیازهای روانی، اجتماعی، عاطفی و تربیتی کودکان و نوجوانان لازم است برخی امور سرلوحه فعالیت کانون قرار گیرد.... در این نامه با تاکید بر تدوین نقشه راه بر اساس سند تحول بنیادین و تصویب آن در شورای عالی آموزش و پرورش به موارد زیر اشاره شده است: - ایجاد هسته فکری متشکل از نیروهای کارآمد، ارزشی و صاحب نظر فرهنگی به منظور سیاست گذاری و هدایت و راهبری طرح‌ها و برنامه‌ها.-  تشکیل گروه ارزیاب برای بررسی، ممیزی، ارزیابی و نظارت محتوایی و شکلی همچنین ارزیابی تاثیر فرآورده‌های مختلف کانون بر کودکان و نوجوانان اعم از کتاب، فیلم، نرم افزار، اسباب بازی و غیره.-  تمهیدات لازم برای جذب و بهره‌گیری از نیروهای معتقد و متخصص و هنرمندان متعهد و جوان در راستای تقویت آفرینش‌های فرهنگی و هنری در کانون.- هماهنگی لازم با معاونت‌های آموزشی، پرورشی و فرهنگی برای حضور فعال و ارتباط مستمر و همه جانبه کانون با مدارس کشور در جهت عرضه برنامه‌ها و تولیدات گوناگون بویژه کانون زبان در قالب معیارهای ارزشی و تخصصی در مدرسه....

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:نظام آموزش و پرورش به صورت بنیادین بازخوانی می‌شود  - ایسنا 20/10/91

 نویدادهم با اشاره به اهمیت اجرایی شدن سند تحول بنیادین یادآور شد: امروز سیستم آموزش و پرورش به این نتیجه مهم دست یافته است که نیازمند بازخوانی بنیادین و ریشه‌ای است که تحقق سند تحول بنیادین این امر را امکانپذیر خواهد کرد.وی خاطرنشان کرد: تغییر و تحول تنها در کتابهای درسی صورت نمی‌گیرد و باید به صورت ریشه‌ای فلسفه تعلیم و تربیت در این طرح بنیادین بررسی شود و نواقص و معایب سیستم‌های آموزشی از میان برود.دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اذعان کرد: طرح سند تحول بنیادین یکی از سندهای مهم و راهبردی و استراتژیک در ایجاد تحول در نظام آموزش و پروش است که با تکیه بر رفع نواقص سیستم آموزشی می‌تواند زیرساخت‌های آموزش و پرورش را ارتقاء بخشد که در این زمینه نیازمند بهره‌گیری از تجربیات و اندوخته‌های پیشکسوتان هستیم....در گذشته طرح‌های ساده سازی مسائل مورد تاکید بود، اما امروزه باید دانش آموزان را با پیچیدگی‌های علمی و مسائل آشنا کنیم تا توانایی لازم را برای کسب علم به دست آوردند. همچنین امروز در سند بنیادین تنها ملاک موفقیت میزان قبولی دانش اموزان مد نظر نیست و کیفیت آموزش نیز اهمیت فراوانی یافته است.وی راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان را اقدامی مهم در جهت دستیابی به برنامه‌های کیفی این سند دانست و عنوان کرد: این دانشگاه در بسیاری از استانهای کشور فعالیت خود را با پذیرش 25 هزار دانشجو از میان فرهنگیان آغاز کرد تا با تکیه بر ارتقای دانش و علم و نگاه تخصصی به معلمی، تعلیم و تربیت در معنای حقیق تجلی یابد.

آموزش و پرورش امسال استخدام نخواهد داشت  -   اطلاعات  24/10/91

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش برای سالجاری استخدام نخواهد داشت اما بر اساس قانون، تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای آموزش و پرورش انجام خواهد شد.حمید رضا حاجی بابایی روز پنجشنبه در حاشیه مراسم تجلیل از نوگلان حسینی گفت: تنها استخدام هایی که در سازمان صورت گرفته است، جایگزین کردن برخی بازنشسته ها با دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بوده است.وزیر آموزش و پرورش درباره ارزیابی خود از طرح جدید اجرایی در پایه ششم ابتدایی در ماه های گذشته، گفت: ارزیابی ها توسط گروه های کارشناسی در حال انجام است و این مهم در استان تهران و سمنان صورت گرفته و بزودی در البرز و قزوین هم انجام خواهد شد. وی ادامه داد: ارزیابی ها نشان می دهند که اصل کار بسیار موفقیت آمیز بوده و برخی اشکالات معدود نیز در آینده بر طرف خواهد شد. حاجی بابایی خاطر نشان کرد: اشکالات جزیی از لحاظ درسی در این پایه با کار کارشناسی و مشورت صاحب نظران برای سال آینده رفع می‌شود. وزیر آموزش و پرورش همچنین اعلام کرد: با بررسی های صورت گرفته و همکاری با فرهنگستان ادب تغییر نوع نگارش برای دانش آموزان را دنبال می‌کنیم تا استعداد های دانش آموزان به شکوفایی بهتری برسند.وی ادامه داد: بسته های آموزشی، لوح های فشرده درسی و تغییر برخی کتابت ها گوشه ای از برنامه های سند تحول بنیادین است که باعث تاثیر گذاری مثبت بر روی دانش آموزان در مدارس خواهد شد.حاجی بابایی در ادامه درباره برنامه بعد از ظهرهای مدارس اظهار کرد: تلاش داریم که طبق سند تحول بنیادین برنامه هایی همچون دینی، ورزشی و آموزشی که گاه در بیرون از مدارس انجام می شد را در مدارس برگزار کنیم.وی افزود: بدین منظور در آینده ای نزدیک با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه کلاس های زبان را برگزار خواهیم کرد.

حاجی بابایی خطاب به دانش آموزان: مواظب باشید پایتان لیز نخورد، یقه ما را می‌گیرند  - ایسنا 25/10/91

وزیر آموزش و پرورش خطاب به دانش آموزانی که در هوای سرد حیاط مدرسه برای شرکت در مراسم هوای پاک ایستاده بودند، گفت: مواظب باشید پایتان لیز نخورد یا دچار سرماخوردگی نشوید، چرا که اینجا هر اتفاقی که برای شما بیافتد، یقه ما را می‌گیرند. حاجی بابایی در مراسم "گرامیداشت هفته هوای پاک" در پاسخ به این سوال که شما مسئولیت اتفاقاتی را که در مدارس رخ می‌دهد می‌پذیرید؟ اظهار کرد: هر اتفاقی که در مدارس رخ دهد، اولین مسئول آن شخص وزیر است، اما آنچه که در خارج از مدارس اتفاق می‌افتد به عهده ما نیست. وی همچنین در مورد هزینه سرویس مدارس نیز گفت: ما مسئول عبور و مرور و رفت و آمد به وسیله اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها نیستیم و تنها مسئولیت داخل مدارس را عهده داریم و مدیر مدرسه تنها به عنوان یک عضو برای پیوند میان دانش‌آموزان و دستگاه‌های مربوطه به منظور رفت و آمد آنها توسط سرویس مدارس اقدام می‌کند. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعلیم و تربیت نقش کلیدی و اساسی در تمام امور جامعه دارد، گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره‌ می‌کند که نقش تعلیم و تربیت در بحث "محیط زیست" بی‌بدیل و تعیین کننده است.حاجی‌بابایی گفت: از خدایمان است که در مدارس درخت بکاریم، اما ایجاد فضای سبز نه تنها در مدارس بلکه در تمام محیط ها باید با کمک اعتبارات و فضا ایجاد شود.

      ابتکار 25/10/91

وزیر آموزش و پرورش به این پرسش که درباره تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، کارشناسان و والدین معتقدند که وظیفه تعلیم و تربیت دست والدین افتاده است و ناراضی هستند، نظر شما چیست؟ پاسخ داد: کدام والدین؟ می‌گفتید از دانش‌آموزان می‌پرسیدیم.حاجی بابایی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه بیشتر مدارس از نداشتن درخت و فضای سبز رنج می‌برند، آموزش و پرورش چه تدابیری در این زمینه در دست دارد؟ گفت: سؤال بسیار زیبایی است؛ اخیرا کتابی تحت عنوان «مدرسه‌ای که من دوست دارم»را خودم به همراهی یکی از دوستان قلم زدیم که بر اساس سند تحول بنیادین شکل گرفته است که مدارس چه ویژگی‌هایی داشته باشند.وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مهم مدرسه،”محیط زیست” خوب است؛ یعنی محلی که دانش‌آموزان بتوانند هم خوب ورزش کنند و هم از فضای پاک استفاده کنند، لذا این کار به عنوان نماد یک مدرسه دوست داشتنی در آموزش و پرورش پیگیری می‌شود. حاجی بایایی تصریح کرد: بسیاری از مدارس در سراسر کشور نه تنها این شرایط را ندارند، بلکه از نظر فضا هم با مشکلاتی مواجهند.وی به این سوال که شما باید اقدام می‌کردید که مدرسه فضای سبز داشته باشد، پاسخ داد: چشم؛ از این به بعد اگر اجازه دهید که من هم شهردار باشم، هم مسئولیت‌های دیگر داشته باشم، هرجا دلم خواست زمین را بزرگ کنم، از خدایم هست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد