پرورش مدنی و جامعه مدنی

مهدی بهلولی،هفته نامه آسمان،شماره ی چهل،2/10/91

"توضیح : هفته نامه ی آسمان،در شماره ی آخر خود(شماره ی 40) که امروز شنبه دوم دی ماه نود و یک منتشر شد،بخش جامعه مدنی خود را به گفت و گویی با علی اکبر باغانی،دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران اختصاص داده است. متآسفانه فایل این گفت و گو در دسترس ما نیست. دوستان برای خواندن آن باید به خود هفته نامه نگاه کنند. گفت و گو بیشتر پیرامون کانون و حرکت های چند ساله ی فرهنگیان می باشد. در کنار این متن،نوشته ی کوتاهی خواسته شد پیرامون 250 واژه،که من آن را نوشتم. در زیر می توانید این نوشته ی کوتاه را بخوانید. "

مهدی بهلولی،هفته نامه آسمان،شماره ی چهل،2/10/91

"توضیح : هفته نامه ی آسمان،در شماره ی آخر خود(شماره ی 40) که امروز شنبه دوم دی ماه نود و یک منتشر شد،بخش جامعه مدنی خود را به گفت و گویی با علی اکبر باغانی،دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران اختصاص داده است. متآسفانه فایل این گفت و گو در دسترس ما نیست. دوستان برای خواندن آن باید به خود هفته نامه نگاه کنند. گفت و گو بیشتر پیرامون کانون و حرکت های چند ساله ی فرهنگیان می باشد. در کنار این متن،نوشته ی کوتاهی خواسته شد پیرامون 250 واژه،که من آن را نوشتم. در زیر می توانید این نوشته ی کوتاه را بخوانید. "

از سال های میانی دهه ی هفتاد تا واپسین سال های یک دهه بعد،یعنی چیزی نزدیک به 15 سال،باید می گذشت تا بحث جامعه ی مدنی،از میان گفت و گو و جستارهای روشنفکری پا بیرون بگذارد و به گستره ی آموزش و پرورش درآید. نخستین باری که واژه ی جامعه مدنی در سندی از آموزش و پرورش ایران دیده شد- البته تا آنجا که من می دانم- سال 88 بود که تارنمای شورای عالی آموزش و پرورش،دست به انتشار همگانی پیش نویس سند ملی آموزش و پرورش زد. در این سند نخستین،که از دوران اصلاحات به یادگار مانده بود،درباره ی نقش و جایگاه جامعه مدنی در آموزش و پرورش می خوانیم : " مشارکت مردم،خانوارها و نهادها و سازمان های غیر دولتی و تشکل های مردم نهاد(جامعه مدنی)،در سیاست گذاری و برنامه ریزی، پشتیبانی و هماهنگی،اجرا و نظارت و ارزشیابی در جهت تحقق رسالت و اهداف نظام تربیت رسمی و عمومی." اما درست یک سال بعد،و در پیش نویس دوم سند ملی،که به سند مشهد شناخته می شود،"جامعه مدنی" حذف گردید.

اما افزون بر کارکردهای جامعه مدنی که در علوم اجتماعی و سیاسی از آن نام برده می شود- این که میانجی میان دولت و ملت است و از حقوق مردم دفاع می کند و ...- شاید یکی از بایستگی های وجود جامعه مدنی در آموزش و پرورش،نقش آموزشی آن است. این که دانش آموزان،شاهد آموزگارانی باشند که به کارگروهی و اجتماعی می پردازند،به گفت و گو می نشینند،و از حقوق خویش به دفاع برمی خیزند،می تواند بهترین الگو و شیوه ی پرورش شهروند اخلاقی امروزین باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد