خبرنامه شماره 9 کانون صنفی معلمان ایران

خانم بوکووا مدیرکل یونسکو : «آموزش پیش‌دبستانی موتور محرکی قوی برای توسعه پایدار جوامع در طولانی‌مدت است.»

بر طبق سند «آموزش برای همه» (که ایران نیز از امضا کنندگان آن است) تا سال 2015، باید 75 درصد کودکان ایرانی زیر سن دبستان در مراکز پیش‌دبستانی حضور داشته باشند.

بند پنج راهکار شماره یک فصل ششم سند (هدف‌های عملیاتی و راهکارها): «تعمیم دوره پیش‌دبستانی به ویژه در مناطق محروم و نیازمند، حتی‌الامکان با مشارکت بخش غیردولتی با تاکید بر آموزش‌های قرآنی و تربیت‌بدنی و اجتماعی».

در هیچ جای سند تحول آموزش و پرورش گفته نشده که پیش‌دبستانی به بخش خصوصی واگذار شود.

وزیرآموزش و پرورش: سند تحول بنیادین قانون اساسی آموزش و پرورش است.

وزیرآموزش و پرورش: معلمان پیش‌دبستانی می‌توانند با یکدیگر جمع شوند (مثلا 5یا 10 نفر) و مجوز یک مرکز را بگیرند، در این صورت هم کار دارند و هم حقوق و هم اینکه می‌توانند خودشان را بیمه کنند.

خانم بوکووا مدیرکل یونسکو : «آموزش پیش‌دبستانی موتور محرکی قوی برای توسعه پایدار جوامع در طولانی‌مدت است.»

بر طبق سند «آموزش برای همه» (که ایران نیز از امضا کنندگان آن است) تا سال 2015، باید 75 درصد کودکان ایرانی زیر سن دبستان در مراکز پیش‌دبستانی حضور داشته باشند.

بند پنج راهکار شماره یک فصل ششم سند (هدف‌های عملیاتی و راهکارها): «تعمیم دوره پیش‌دبستانی به ویژه در مناطق محروم و نیازمند، حتی‌الامکان با مشارکت بخش غیردولتی با تاکید بر آموزش‌های قرآنی و تربیت‌بدنی و اجتماعی».

در هیچ جای سند تحول آموزش و پرورش گفته نشده که پیش‌دبستانی به بخش خصوصی واگذار شود.

وزیرآموزش و پرورش: سند تحول بنیادین قانون اساسی آموزش و پرورش است.

وزیرآموزش و پرورش: معلمان پیش‌دبستانی می‌توانند با یکدیگر جمع شوند (مثلا 5یا 10 نفر) و مجوز یک مرکز را بگیرند، در این صورت هم کار دارند و هم حقوق و هم اینکه می‌توانند خودشان را بیمه کنند.

همه ی خبرنامه را در "ادامه" بخوانید :

خانم بوکووا مدیرکل یونسکو : «آموزش پیش‌دبستانی موتور محرکی قوی برای توسعه پایدار جوامع در طولانی‌مدت است.»

بر طبق سند «آموزش برای همه» (که ایران نیز از امضا کنندگان آن است) تا سال 2015، باید 75 درصد کودکان ایرانی زیر سن دبستان در مراکز پیش‌دبستانی حضور داشته باشند.

بند پنج راهکار شماره یک فصل ششم سند (هدف‌های عملیاتی و راهکارها): «تعمیم دوره پیش‌دبستانی به ویژه در مناطق محروم و نیازمند، حتی‌الامکان با مشارکت بخش غیردولتی با تاکید بر آموزش‌های قرآنی و تربیت‌بدنی و اجتماعی».

در هیچ جای سند تحول آموزش و پرورش گفته نشده که پیش‌دبستانی به بخش خصوصی واگذار شود.

وزیرآموزش و پرورش: سند تحول بنیادین قانون اساسی آموزش و پرورش است.

وزیرآموزش و پرورش: معلمان پیش‌دبستانی می‌توانند با یکدیگر جمع شوند (مثلا 5یا 10 نفر) و مجوز یک مرکز را بگیرند، در این صورت هم کار دارند و هم حقوق و هم اینکه می‌توانند خودشان را بیمه کنند.

آموزش و پرورش:

واژگونی اتوبوس راهیان نور ۲۶ کشته برجا گذاشت - ایلنا 29 7/91

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری گفت: شب گذشته بر اثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس راهیان نور در محور ایذه ـ شهرکرد، ۲۶ نفر از سرنشینان آن کشته و ۱۸ نفر زخمی شدند.به گزارش ایلنا، منصور فیروزبخت با بیان این مطلب افزود: مسافران این اتوبوس دانش‌آموزان دختر در مقطع دوم دبیرستان و اهل شهرستان بروجن بودند که متأسفانه در مسیر بازگشت از منطقه راهیان نور دچار حادثه شدند.وی افزود: تاکنون جسد ۲۵ نفر از فوت‌شدگان حادثه واژگونی اتوبوس شناسایی شده است و برای شناسایی یک جسد دیگر منتظر دریافت اوراق هویتی از خانواده این دانش آموز هستیم.

از مسئولانش بپرسید ایلنا: وزیر آموزش و پرورش در واکنش به پرسش خبرنگاران درباره حادثه اخیر واژگونی اتوبوس راهیان نور و کشته شدن ۲۶ نفر از دانش آموزان با این جمله از پاسخگویی شانه خالی کرد؛ از مسئولانش بپرسید.

بالاخره سانحه است، پیش می آید معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش وپرورش درواکنش به مرگ ۲۶ دانش آموز دراثر واژگونی اتوبوس راهیان نورگفت: دوستان برای پیشگیری از هر گونه حادثه‌ای برنامه ریزی کردند اما بالاخره این حادثه پیش آمده، اما به طور حتم کسی مایل نیست که این اتفاق رخ دهد.ابراهیم سرخیز درگفت‌وگو با ایلنا دراین باره گفت: باید ازآقای هژبری معاونت محترم پرورشی دراین زمینه سوال کنید‏ زیرا اعزام دانش آموزان به اردوهای راهیان نور کاری پرورشی محسوب می‌شود.

کمیسیون امنیت ملی، آموزش‌وپرورش را مقصر ندانست - نامه 3/8/91

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد: مدیر فنی شرکتی که اتوبوس دانش‌آموزان بروجنی را کنترل نهایی کرده مقصر اصلی بروز این حادثه است به گزارش نامه منصور حقیقت پور که نتیجه جلسه صبح امروز کمیسیون امنیت ملی با موضوع بررسی حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان بروجنی را اعلام می‌کرد، گفت: در واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان بروجنی سیستم فنی اتوبوس عامل بروز چنین حادثه دلخراشی شد، البته جاده هم اشکالاتی داشته که نسبت به آن تذکراتی دادیم.نکات مطرح شده در این کمیسیون تحت تاثیر گزارش راهنمایی و رانندگی در علل بروز حادثه قرار دارد.به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی در این جلسه حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش، مسئول ستاد راهیان نور، سردار فضلی جانشین سازمان بسیج مستضعفین، معاون وزارت راه و شهرسازی و معاون وزارت نیرو حضور داشتند.نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان این که تاکید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر تاثیرگذاری اردوهای راهیان نور است، تصریح کرد: باید اشکالاتی که در مسیر این اردوها قرار دارد رفع شود.حقیقت پور با یادآوری این که وزارت آموزش و پرورش و ستاد راهیان نور در این زمینه کوتاهی نکرده اند، تاکید کرد: مدیر فنی شرکتی که اتوبوس را کنترل نهایی کرده مقصر اصلی این حادثه ناگوار است چون از ابتدا علائمی ناشی از ضعف ترمز اتوبوس مشخص بود.وی درباره ضعف دیگر اتوبوس در بروز این سانحه دلخراش، توضیح داد: ضعف در سیستم ستون ها و اتصال سقف با بدنه اتوبوس باعث بروز این اتفاق جانسوز شد که به هیچ وجه مقاومت لازم را نداشت.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم افزود: قرار شد تا برنامه ریزی های‌دقیق تری صورت بگیرد و از سیستم حمل و نقل ریلی استفاده شود تا از بروز چنین حوادث ناگواری جلوگیری شود که در این زمینه دستورالعملی نوشته شد و به عنوان مشاوره در اختیار دولت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار می گیرد.این در حالی است که تاکنون مسئولان برگزاری اردوها بر غیر ممکن بودن استفاده از حمل و نقل ریلی تاکید داشتند.

راهیان نور اجباری نیست، نمره هم ندارد – ابتکار 3/8/91

در حالی که روزهای گذشته و به دنبال حادثه مرگ 26 دانش آموز و معلم شرکت کننده در اردوی راهیان نور، برخی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواستار لغو اجباری بودن این اردوها برای دانش آموزان شده بودند، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که اردوهای راهیان نور اختیاری است و هیچ نمره ای برای اعزام به این سفر وجود ندارد. وزارت آموزش و پرورش هم در اطلاعیه ای اجباری شدن اردوهای راهیان نور را تکذیب کرد. اختیاری اعلام شدن این اردوها درحالی است که هم بسیج و هم آموزش پرورش تعداد شرکت کنندگان در راهیان نورامسال را یک میلیون نفر اعلام کرده اند و این آمارتقریبا برابر است با تعداد دانش آموزان پایه دوم دبیرستان که درس آمادگی دفاعی را باید بگذرانند.
در ادامه اظهار نظرهای مقام‌های آموزش و پرورش و سازمان بسیج مستضعفین در خصوص اعزام دانش‌آموزان دبیرستان‌ها به مناطق عملیاتی جانشین رئیس سازمان بسیج در گفت و گویی با خبرنگاران از تداوم برگزاری این اردوها خبر داده است....... . اختیاری اعلام شدن برگزاری اردوهای راهیان نور به استناد شیوه نامه ای عنوان می‌شود که به شماره 114871در تاریخ 5 شهریور سال جاری با امضاء حاجی بابایی، وزیر آموزش وپرورش و سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین برای اجرا به مدارس و بسیج‌های سراسر کشور ابلاغ شده است. به گفته مسئولین اموزش و پرورش هیچگونه اجباری در این اردوها وجود ندارد. استناد دو ارگان برای اختیاری بودن اردوها به بند الف – 5 ماده 3 این ابلاغیه درباره نحوه اجرای شیوه نامه اردوهای راهیان نور است.

سه رشته انسانی فعلا اسلامی شدند – تابناک 8/8/91

بر اساس بازنگری‌های صورت گرفته برای اسلامی کردن رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبایی تاکنون 3 رشته دانشگاهی به طور کامل بازنگری شده و به تایید وزارت علوم رسیده است و 7 رشته دیگر نیز در این دانشگاه مورد بازنگری قرار گرفته و در انتظار اخذ تایید نهایی از سوی وزارت علوم به سر می‌برند. بر اساس جزییات منتشر شده تدریس روانشناسی و جامعه شناسی از دیدگاه قرآن و روایات و 15 واحد اقتصاد اسلامی به دروس اضافه شد و دوره لیسانس رشته های انسانی بدون هیچ گرایشی به صورت عمومی خواهد شد....

روانشناسی و جامعه شناسی از دیدگاه قرآن و روایات

... روانشناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی و حقوق طی سال‌های اخیر جز بحث بر انگیز ترین رشته‌های تحت بازنگری بوده است و نظرات در رابطه با نحوه بازنگری این دروس تفاوت‌های زیادی را به خود دیده است. بر این اساس تغییرات رشته‌هایی که به تایید وزارت علوم رسیده است شامل این موارد است. برای رشته علوم اجتماعی درس علوم اجتماعی از دیدگاه قرآن و روایات به واحدهای درسی دانشجویان اضافه شده است. همچنین دانشجویان رشته علوم سیاسی باید درسی به نام نقد نظریات سیاسی با نگاه اسلامی و بومی را نیز بگذرانند. دانشجویان رشته‌های علوم اقتصادی نیز موظفند 15 واحد اقتصاد اسلامی را پاس نمایند. همچنین دانشجویان گرایش‌های مختلف رشته روانشناسی و مشاوره می‌بایست درس روانشناسی از دیدگاه قرآن و روایات را در طول دوره تحصیلی خود بگذرانند.شریعتی در رابطه با نحوه بازنگری در این دروس می‌گوید: ما در رشته‌های جامعه شناسی و روانشناسی بیشترین میزان ارزش مداری اسلامی و بومی سازی دروس را داشته ایم و به طور مشخص واحد‌های تحت عنوان روانشناسی از دیدگاه قرآن و روایات و علوم اجتماعی از دیدگاه قرآن و روایات به برنامه درسی اضافه شده است و به تایید وزارت علوم نیز رسیده است.او اضافه می‌کند: به طور میانگین تمامی دروس تغییراتی به سهم خود داشته اند و در این تغییرات بیشتر سعی داشتیم رویکردهای اسلامی و بومی خودمان ملاک و محور قرار گیرد و مکاتب غربی در این رشته‌های مورد نقدر قرار گیرد.

سلیمانی: شرکت در اردوهای راهیان‌نور از روی علاقه است - خبرگزاری خانه ملت 8/8/91

یعقوب سلیمانی گفت: یکی از بسترهای تاثیرگذار در یادآوری حماسه‌های 8 دفاع مقدس اردوهای راهیان نور است که یکی از علل تهاجم بیگانگان همین تاثیرگذاری است.وی ادامه داد: دشمنان خارجی انتظار می‌کشند تا حادثه‌ای در کشور رخ دهد و به وسیله آن فضای نادرستی را در دنیا حاکم کنند.مسئول سازمان راهیان نور سپاه پاسداران با بیان اینکه تمهیدات و اقدامات ایمنی از ضروریات اردوهای راهیان نور است، عنوان کرد: گاهی اتفاق می‌افتد که کاروان‌هایی که به عتبات عالیات اعزام می‌شوند در طول مسیر سفر خود دستخوش حوادث غیرمترقبه‌ای شوند، بنابراین اینگونه حوادث امری طبیعی به شمار می‌رود و نباید با بزرگنمایی وارد مسائل حاشیه‌ای شد.سلیمانی با اشاره به اینکه در گذشته جنگ سختی که مقابل دشمن تجربه کردیم، راحت‌تر از جنگ نرم امروزی بود، افزود: جنگ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همگی تبعات جنگ نرم است که از علت‌های آن تاثیرگذاری حرکت راهیان نور است.وی گفت: قریب به 80 درصد جوانان و نوجوانان به اردوی راهیان نور اعزام شده‌اند در حالی که هیچگونه الزام و اجباری در کار نبود و همه اینها با خواست و علاقه خود در این اردوها شرکت کردند.

حافظان حجاب در مدارس ابتدایی تشویق می‌شوند- اعتماد 15/8/91

در راستای اجرای طرح ریحانة‌النبی دانش‌آموزان دختر ابتدایی بنا بر التزام به حجاب مورد تشویق قرار می‌گیرند.طرح ریحانة‌النبی در هفت کلانشهر کشور از جمله شیراز در نظر گرفته شده و جامعه هدف آن، دانش‌آموزان دختر ابتدایی مقطع سوم تا ششم دبستان است.از اهداف اجرای این طرح ایجاد نگاه مثبت به حجاب و تشویق افراد در انتخاب حجاب کامل است. در این طرح فردی که حجاب چادر را انتخاب کرده به عنوان حافظ حجاب و افرادی که حجاب کامل غیرچادر دارند نیز به عنوان حامی حجاب معرفی شده و مورد تشویق قرار می‌گیرند.

اقتصاد:

صابر شیبانی در گفت‌وگو با ایلنا: افزایش بیکاری به پایین آمدن میانگین سن بزهکاری منجرمی‌شود

استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: ریشه یابی‌هایی که در بخش‌های مختلف اجتماعی صورت گرفته است نشان می‌دهد وضعیت افزایش نرخ بیکاری، به افزایش جرایم و پایین آمدن میانگین سنی افراد بزهکار منجرخواهد شد.... صابر شیبانی در ادامه با واکاوی وضعیت اشتغال درکشور اظهار داشت: میزان عرضه نیروی کار تأ‌ثیر زیادی بر میزان اشتغال در کشور دارد، در سالهای گذشته در ترکیب جمعیتیمان متقاضیان کار زیادی در بازار کار داشته‌ایم و در یک برهه زمانی این جمعیت با رشد بسیار بالایی مواجه شد که در مقابل آن دولت عرضه مفیدی در زمینه اشتغال نداشته است.وی گفت: بنابراین نرخ بیکاری ما سال به سال رشد پیدا می‌کند و ما در محدوده سنی۲۰ تا ۳۲ سال که نسل جوان ماست، نرخ بیکاری نزدیک به ۳۵ درصد داریم ضمن اینکه وضعیت اشتغال صرفا محدود به این نمی‌شود.شیبانی افزود: اشتغال پایین به این دلیل در سیستم اختلال ایجاد می‌کند که افراد در شرایطی که شغلی نداشته باشند نیاز به سیستم‌های حمایتی دارند که جلوی هزینه‌های اجتماعی بالا‌تر در بخش‌های دیگر گرفته شود تا دولت با مشکلات جنبی دیگر درگیر نشود. از جمله مشکلات مربوط به ازدواج و مشکلات افزایش بزهکاریهای مختلف در سطح اجتماع. ریشه یابی‌هایی که در بخش‌های مختلف اجتماعی صورت گرفته است نشان می‌دهد وضعیت افزایش نرخ بیکاری، به افزایش جرایم و پایین آمدن میانگین سنی افراد بزهکار منجرخواهد شد. مسائل فوق نگرانی‌های گسترده‌ای را در سطح جامعه ایجاد می‌کند که پیامد‌های افزایش نرخ رشد بیکاری در جامعه است.این استاد اقتصاد همچنین ابراز کرد: ‌در موقعیت کنونی فقط پارامترهای اقتصادی نیستند که منجر به این به هم ریختگی در بازار کار شده‌اند، این پارامتر‌ها در وضعیت‌های موجود عمدتا از تصمیم گیری‌های سیاسی تأثیر می‌گیرند و اگر تصمیم گیران آسیب‌شناسی جدی در مورد این بحران انجام ندهند این کلاف سردرگم، آشفته‌تر از قبل خواهد شد.

... چنان که می‌دانیم بحث توسعه پایدار رابطه بسیار نزدیکی با اشتغال دارد، سنگ زیرین توسعه اقتصادی و سیاسی توسعه اجتماعی است، توسعه اجتماعی در واقع مشروط بر ایجاداعتماد متقابل میان کنشگران اجتماعی و تصمیم گیران سیاسی در کشور است که امیدوارم برای این موضوع فکر جدی بشود.

میزان فقر مطلق در ایران بین 25 تا 32 درصد است – ایلنا 30/7/91

حسین راغفر، کارشناس اقتصادی با بیان این که بر اساس محاسبات، میزان فقر مطلق در ایران بین 25 تا 32 درصد است،‌گفت: بر اساس این آمار، طی 3 سال گذشته در دولت احمدی‌نژاد، هر سال 2 درصد به جمعیت فقیر کشور (32 درصد) افزوده شده است. در این بررسی، وضعیت بازار کار بر اساس شغل رییس خانوار تعیین می‌شود.حسین راغفر در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: در 7 سال گذشته شدت فقر افزایش پیدا کرده، ضمن اینکه نابرابری نیز افزایش داشته است.راغفر با اشاره به این که فقر از سال 63 با روند ملایمی کمتر می‌شد، اما از سال 84 با آغاز به‌ کار دولت فعلی تاکنون، میزان فقر و نابرابری افزایش یافته است، بیان داشت: هر چند که از سوی دولت آمار شفافی در مورد خط فقر و ضریب جینی تا کنون اعلام نشده است، اما فضای موجود نشان از رشد نابرابری و گسترش فقر دارد و بر اساس محاسبات صورت گرفته از سوی محافل غیر دولتی، میزان فقر مطلق در ایران بین 25 تا 32 درصد است.این استاد دانشگاه، شرایط فعلی یعنی فقیرتر شدن قشر متوسط جامعه را نتیجه شکست سیاست‌های دولت دانست و عنوان داشت: اگر به دید یک خارجی نگاه کنیم. وجود این جوان‌های بیکار در مملکتی که روی اقیانوس‌های گاز و نفت نشسته تنها محصول سیاست‌های غلط دولت‌هاست.وی هچنین در مورد رشد اقتصادی کشور نیز گفت: آمار مربوط به رشد اقتصادی بنا به برنامه چشم‌انداز 20 ساله برای سال 1394 قرار است سالانه برحسب برنامه چهارم نرخ رشد اقتصادی باید 8 درصد باشد، اما در دو سال گذشته دولت آمار شفاف ارائه نداده و آمار های داده شده نیز تناقض دارد.به گفته وی، آنچه در محافل تصمیم‌گیری کشور از جمله مجلس توسط دستگاه‌های دولتی ارائه شده در سال های گذشته تا کنون رشد اقتصادی از مرز 3 درصد عبور نکرده است.

ابلاغ ضوابط مالی بودجه 92 برای دستگاه‌های دولتی – اعتماد 7/8/91

«بدون بار مالی جدید» واژگانی است که در بخشنامه بودجه سال 92 بارها روی آن تاکید شده و حتی در برخی موارد اگر این جمله نیامده باشد، از کسر شدن هزینه‌ها می‌توان این برداشت را داشت که دولت بودجه سال آتی را با کاهش هزینه‌ها بسته است. دولت که دلیل این موضوع را پیش‌بینی رکود نسبی اقتصاد جهانی در سال آینده و ادامه تحریم‌ها اعلام کرده، در بندهای مختلف تاکید داشته که دستگاه‌ها اعتبارات خود را براساس سال 91 تنظیم کنند و از هر گونه افزایش هزینه‌ها خودداری شود؛ به طوری که سقف اعتبار مربوط به اضافه‌کار یا میزان پرداخت‌های ماموریت خارج از کشور کارمندان حداکثر معادل پیش‌بینی عملکرد اعتبار سال جاری باید باشد و حتی در رابطه با عیدی کارمندان باید این گونه عمل کنند. به عبارتی، کارمندان در سال آینده نباید منتظر افزایش حقوق یا پاداش پایان سال خود باشند و کمک‌های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم معادل پیش‌بینی عملکرد سال 91 است.

عریانی توفان سندی پنهانی اقتصاد ایران - اعتماد 15/8/91

1ـ جمعیت کشور از حدود 70 میلیون نفر در سال 1385، اکنون به حدود 78 میلیون نفر رسیده است، ولی تعداد فعالان اقتصادی (شامل افراد شاغل و بیکار) از رقم 5/23 میلیون نفر به 4/24 میلیون نفر رسیده است. یعنی فقط 900 هزار نفر افزایش یافته به همین دلیل شاخص فعالیت در جامعه کم شده و از 4/40 درصد (در سال 1385) امروز به 2/38 درصد رسیده است.
2ـ فعالان اقتصادی شامل شاغلان اقتصادی و بیکاران می‌شوند. در سال 1385 تعداد شاغلان در کشور برابر 8/20 میلیون نفر بود، ولی در تابستان امسال، این رقم به 4/21 میلیون رسیده است، یعنی به‌طور خالص فقط حدود 600 هزار شغل در این شش سال (1385 تا 1391) ایجاد شده است که به‌طور متوسط سالانه صد هزار شغل می‌شود.
3ـ در سال 1385، رقم بیکاری در جوانان 15 تا 24 ساله، 5/23 درصد بود، ولی امروز این رقم به 0/27 درصد رسیده است. فراموش نکنیم که تعداد جوانان 15 تا 24 ساله در سال 1385، حدود 7/17 میلیون نفر بود، در حالی که این تعداد در حال حاضر حدود 6/15 میلیون نفر شده است، یعنی دو میلیون نفر کمتر از آن سال است. ولی در عین حال دولت نتوانسته شغل لازم را برای این تعداد کمتر فراهم کند، در نتیجه بیکاری آنها بیشتر هم شده است.

4ـ وقتی که از آمار کار و شغل سخن می‌گوییم، اشتغال ناقص هم جزو آن است. در واقع کسانی که به‌طور تمام‌وقت شاغل نیستند، برای مثال یک ساعت در هفته کار می‌کنند! نیز طبق آمار رسمی شاغل محسوب می‌شوند. رقم اشتغال ناقص در سال 1385، برابر 0/7 درصد کل شاغلان بود، ولی این رقم در سال جاری به 2/8 درصد افزایش یافته است. بنابراین اگر اشتغال کامل را در دو مقطع 85 و 91 با یکدیگر مقایسه کنیم، روشن می‌شود که تعداد کل شاغلان از 3/19 میلیون نفر به 6/19 میلیون نفر رسیده است، از این رو به این نتیجه می‌رسیم که در طول شش سال گذشته فقط 300 هزار شغل کامل به ظرفیت اقتصادی کشور اضافه شده است!
5ـ روند دستیابی به اشتغال در این سال‌ها، برخلاف روند آموزش است. در حالی که در این سال‌ها، بر تعداد زنان تحصیلکرده بیش از پیش اضافه شده است، در مقابل نه‌تنها وضع اشتغال آنان بهبود نیافته که بسیار عقب هم افتاده است. نرخ فعالیت زنان از 4/16 درصد در سال 85 به 1/14 درصد در سال 91 کاهش یافته، تعداد شاغلان زن در این فاصله نه‌تنها بیشتر نشده که کمتر هم شده، و از 4 میلیون نفر به 5/3 میلیون نفر رسیده که نشان‌دهنده کاهش 500 هزاری شغل زنان است. به همین دلیل نیز اکنون بیکاری دختران جوان در بالاترین حد، یعنی حدود 8/43 درصد است، در حالی که این رقم در سال 85 فقط حدود 8/31 درصد بوده است.
6ـ اکنون این دستاوردها را مقایسه کنید با وضعیت 10ساله ایران در فاصله 1375 تا 1385. تعداد شاغلان کشور در سال 1375، برابر 6/14 میلیون نفر بود که پس از 10سال، در سال 1385 به 5/20 میلیون نفر رسید. یعنی در طول این 10سال 9/5 میلیون شغل اضافه شده است، یعنی به‌طور متوسط سالانه 590 هزار شغل. به عبارت دیگر در یک سال به اندازه دو برابر شش سال گذشته شغل ایجاد شده بود. طی سال‌های 75 تا 85، حدود 250 میلیارد دلار درآمد نفتی نصیب کشور شد، در حالی که در شش سال گذشته این رقم حدود 600 میلیارد دلار بوده است. یعنی در آن دوره به ازای هر 40 هزار دلار درآمد نفتی یک شغل ایجاد شد، که اگر در این دوره نیز به همین نسبت باقی می‌ماند، باید 15 میلیون شغل جدید می‌داشتیم.
اگر از این تعداد فقط پنج میلیون شغل هم ایجاد شده بود، امروز نه‌تنها بیکار نداشتیم، بلکه وضعیت اقتصادی به گونه‌یی می‌شد که هیچ تحریمی علیه ما موثر واقع نمی‌شد. به نظر من بسیاری از مشکلات از جمله کاهش رشد جمعیت را هم شاهد نبودیم.

7ـ نمی‌دانم تصاویر منتشرشده از خسارات توفان سندی که به سواحل شرقی امریکا حمله کرد را دیده‌اید یا خیر؟ گفته می‌شود که این توفان حدود 40 تا 50 میلیارد دلار خسارت وارد کرده است. ولی چه می‌شد اگر تاثیر سیاست‌های اقتصادی در هفت سال گذشته نیز قابل تصویربرداری بود. اگر آن توفان با این همه خسارت فقط 40 میلیارد دلار خسارت داشته، این سیاست‌ها بنا بر آمار و ارقام مذکور، حداقل 600 میلیارد دلار هزینه داشته، هزینه‌یی که منجر به اشتغال نشده است. کدام تصاویر می‌تواند ابعاد این وضعیت را تشریح کند؟
آنچه در این یادداشت آمده، به‌طور کامل مستند به آمارهای رسمی مرکز آمار ایران است و اگر آن را با درآمدهای نفتی در این دوران مقایسه کنیم که حدود 600 میلیار دلار است، می‌توان گفت که به ازای هر دو میلیون دلار درآمد نفتی، توانسته‌ایم فقط و فقط یک شغل به مشاغل موجود اضافه کنیم. آیا واقعا هیچ کس هست که یک توضیح کوچک و قابل فهم درباره این حد از ناکارآمدی ارائه دهد؟ هدف آن نیست که در این میان گریبان فرد خاصی گرفته شود، بلکه هدف اصلی این است که جامعه متوجه شود که چرا هیچ یک از آن شعارهای پرطمطراق عملی نشد. مهم این است که همان کارگزاران نیز متوجه این مساله شوند. مگر یک کشور تا چه حد می‌تواند آزمون و خطا کند؟ ...فقط حدود 2 درصد این ارزها در ایران به اشتغال تبدیل شده است. اگر این ارقام کلان در طول این شش سال به کار و شغل و درآمد تبدیل می‌شد، امروز ذره‌یی بابت تحریم و کمبود دارو و امثال آنها نگرانی نمی‌داشتیم که بخواهیم مشکلات را بر گردن جمشید بسم‌ا... و امثال آن بیندازیم. مساله رقابت‌های سیاسی را فراموش کنید. امروز مساله کشور مطرح است و متاسفانه همان سیاست‌های گذشته در همه زمینه‌ها در حال اجراست و این جامعه پر نشاط هر روز در حال ضعیف‌تر شدن است

جامعه:

کارتن خوابی به زنان شهر تهران رسید - ایلنا: 9/7/91

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: متاسفانه کم‌کم شاهد زنان کارتن خواب در سطح شهر هستیم که بیانگر کاهش سن و فراگیر شدن آسیب اجتماعی در جامعه است.حسین زارع صفت در گفت‌وگو با ایلنا، درباره جمع آوری زنان خیابانی از سطح شهر، اظهار کرد‌: قانونا شهرداری تهران وظیفه جمع آوری زنان روسپی را ندارد اما جمع آوری سایر زنان آسیب دیده در شهر برعهده ما است.وی ادامه داد: ‌ مسئولیت ما تنها جمع آوری زنان کارتن خواب و معتاد است که وظیفه ساماندهی، جمع آوری و بعضا نگهداری آن‌ها را برعهده داریم.مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه متاسفانه پدیده کارتن خواب‌ها در میان زنان قابل مشاهده است، تصریح کرد: ‌ قبلا این پدیده مختص آقایان بود اما هم‌اکنون در میان زنان نیز این پدیده مشاهده می‌شود که این زنان معتاد هستند.زارع صفت با اشاره به اینکه شاهد کاهش سن آسیب دیدگان در شهر تهران هستیم، تاکید کرد: متاسفانه سن زنان کارتن خواب ۲۰ سال است و این بیانگر کاهش سن آسیب دیدگی است.

افزایش ۱۵درصدی کودکان کار در تهران/ شرایط معیشتی عامل ترجیح کار به آموزش – ایلنا 12/7/91

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از افزایش ۱۵درصدی تعداد کودکان کار در سطح شهر خبر داد.حسین زارع صفت با بیان اینکه نمی‌توان با تکدگری کودکان در شهر تهران برخورد سلبی داشت، به ایلنا گفت: ‌موضوع اجتماعی با برخورد مکانیکی قابل حل نیست و باید مانع از شکل گیری آن شد.او با بیان اینکه شهرداری تهران در این حوزه تنها یک بخش کار است و باید سایر نهاد‌ها و سازمان‌های متولی نیز پای کار بیایند، گفت: ‌ وقتی شرایط اقتصادی خوب نباشد و معیشت خانواده‌ها دچار مشکل شود، نیاز اقتصادی به نیاز آموزشی ترجیح داده شده و کودکان کار ایجاد می‌شود.مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به اینکه در مقایسه با سال گذشته امسال چه مقدار جمع آوری کودکان کار افزایش یافته است، افزود: ‌ بیش از ۱۵ درصد جمع آوری کودکان کار از سطح شهر افزایش یافته است در واقع هر سال این تعداد افزایش می‌یابد.زراع صفت با بیان اینکه شهرداری تهران تنها مسئولیت جمع آوری اولیه این کودکان را دارد و ساماندهی آن‌ها برعهده بهزیستی و سایر دستگاه‌ها است، اظهار کرد: شهردار تهران امکان نگهداری کودکان کار را ندارد و بر اساس قانون این حق نیز برعهده ما نیست چراکه کودک ملاحظات و شرایط خاص خود را دارد.وی با اشاره به اینکه کودکان جمع شده ۵ تا ۱۷ سال سن دارند، درباره همکاری سازمان بهزیستی با مدیریت شهری برای تحویل به موقع کودکان کار، افزود: ‌ با تعاملات اخیر، همکاری بهزیستی بهبود یافته است و معمولا در‌‌ همان روز جمع آوری، کودکان تحویل بهزیستی داده می‌شود اما اینکه بهزیستی با این کودکان چه می‌کند و چه قدر از این تعداد به فرایند و چرخ جامعه بر می‌گردد، جای بحث دارد.مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه معمولا ۳۰ درصد کودکان کار جمع آوری شده دوباره به شهر باز می‌گردند و تکراری‌اند‏‌، گفت: سازمان بهزیستی امکانات محدودی دارد و نمی‌توانند در برابر خانواده‌ای که کودکش را تحویل می‌گیرد اما باز به دلیل مشکل اقتصادی به سطح شهر برمی‌گردند بدون طی کردن روند قضایی کاری کند یا مانع از تحویل کودک شود.وی با بیان اینکه در زمان برپایی اجلاس سایر نهاد‌ها همکاری خوبی با شهرداری تهران داشتند، تصریح کرد: ‌در آن زمان جمعیت شهر تهران کاهش یافت اما در فصل پاییز کودکان کار بیشتر مشاهده می‌شود.

تعداد کودکان بازمانده از تحصیل بیشتر از آمارها است - ایلنا 15/7/91

ایلنا:‌ یکی از اعضای انجمن حمایت از حقوق کودکان با انتقاد از نبود آمار روشن و شفاف در مورد کودکان کار و بازمانده از تحصیل گفت: متاسفانه تعداد کودکان بازمانده از تحصیل بیشتر از آمار‌ها بوده و اعتمادی به آمارهای دولتی در این زمینه نیست.... علی اکبر اسماعیل‌پور در نشست خبری که روز شنبه به مناسبت روز جهانی کودک برگزار شد، با اشاره به اینکه سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که ۳و نیم میلیون کودک خارج از تحصیل وجود دارد گفت: وزارت آموزش و پرورش در ابتدای سال اعلام کرد که فقط ۱ و نیم درصد از کودکان واجد شرایط امکان حضور در مدرسه را نداشتند و در روستا‌ها با داشتن یک دانش‌آموز نیز کلاس‌ها دایر بوده است در صورتی که در بسیاری از روستا‌ها فقط تا پنجم ابتدایی مدرسه وجود دارد و همین امر باعث شده که این افراد از ادامه تحصیل باز بمانند. بنابراین می‌توان گفت که آمار‌ها بیشتر از این است که اعلام نمی‌شود.وی با این اعلام که اعتیاد، بالا رفتن هزینه‌ها و موج مهاجرت به شهر‌ها باعث افزایش تعداد کودکان کار و خیابان شده است، افزود: در حال حاضر شاهد افزایش تعداد کودکان کار و خیابانی هستیم که به گفته مسئولان شهرداری ۱۵ درصد نسبت به قبل رشد داشته است.به گفته عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان، ‌ بخشی از کودکان که در کارگاههای زیرزمینی مشغول به کار بودند با توجه به مشکلات کارگاه‌ها از کار بیکار شدند به همین دلیل شاهد افزایش بیکاری در مورد کودکان کار در کارگاههای زیرزمینی هستیم.اسماعیل‌پور با اشاره به اینکه تاکنون هیچگونه مطالعه و پژوهشی در مورد کودکان کار و خیابان انجام نشده است، گفت: به نظر می‌رسد ارایه آمارهای این چنینی در مورد افزایش تعداد کودکان کار به منظور جذب بودجه باشد نه چیز دیگر...

امیر حسین پهلوان یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره حمایت از حقوق کودکان نیز به دو گانه پرورش دادن دانش‌آموزان در آموزش و پرورش انتقاد کرد و گفت: مشکل اصلی آموزش و پرورش این موضوع است که دانش آموزان با آن درگیر هستند به طوری که میزان نمره دهی و سطح بندی بچه‌ها باعث می‌شود که آن‌ها وارد چرخه شکست می‌شوند که فقط خانواده‌ها می‌توانند آن‌ها را از این چرخه خارج کنند و در صورت عدم توجه خانواده‌ها این مشکل کودکان بیش از پیش نمایان می‌شود.وی با اشاره به این بخشنامه جدید آموزش و پرورش مبنی بر اخذ شهریه از کودکان مهاجر گفت: براساس این بخشنامه کودکان مقطع ابتدایی که پاسپورت دارند باید ۲۵۰ هزار تومان پرداخت کنند و کودکانی که کارت اقامت دارند باید ۱۰۰ هزار تومان ثبت نام در مدارس پرداخت کنند که این موضوع با قوانین تحصیل رایگان و کنوانسیون حقوق کودکان مغایرت دارد.پهلوان تاکید کرد: اخذ شهریه از کودکان مهاجر باعث شده که این افراد نتوانند هزینه‌های خود را پرداخت کنند و همچنین مانع ادامه تحصیل و ثبت نام آن‌ها در مدارس شده است...

شیوا دولت آبادی یکی دیگر از اعضای انجمن حمایت از حقوق کودکان تاکید کرد: بارز‌ترین پدیده افت اقتصادی این است که کودکانی که در کارگاه‌های زیرزمینی مشغول به کار بودند سر از کانون اصلاح و تربیت در بیاورند که این امر نگران کننده است. نبود کار زیرزمینی سبب شده که گرایش به سمت رفتارهای خطرآفرین ایجاد شود که این مورد نگرانی‌هایی را در پی دارد.وی در مورد تحصیل کودکان نیز گفت: هزینه‌های بالای تحصیلی از یک طرف باعث شده که کودکان نتوانند به تحصیل بپردازند که این امر شامل کودکان مهاجر و افغان هم بوده است. از سوی دیگر نبود خدمات مددکاری در مدارس به خصوص در مناطق آسیب پذیر باعث شده که کودکان در این مناطق نتوانند از حمایت‌های مشاوره و روحی روانی بهره‌مند شوند که این ناتوانی سیستمی در مدارس ما وجود دارد.... عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان به جای خالی پیش دبستانی رایگان در کشور اشاره کرد و گفت: رایگان نبودن پیش دبستانی به عنوان حق ضایع شده از کودکان در نظر گرفته می‌شود به طوری که امسال شاهد این بودیم که پیش دبستانی به طور غیردولتی و غیرانتفاعی تشکیل شود.به گفته وی در حالی که با تفاوت‌های فاحش فرهنگی در کشور مواجه هستیم برای برخورداری حداقل و شانس برابر برای استفاده از امکانات تحصیلی و فرهنگی باید حداقل در مقطع پیش دبستان به صورت رایگان آموزش‌های مورد نیاز به کودکان ارایه شود. در عین حال، دولت آبادی در مورد نظام ۶-۳-۳ آموزش و پرورش و با انتقاد از این سیستم، گفت: در این خصوص هیچ اثرات مثبتی از آن دیده نشده در حالی که پروژه‌های این چنینی باید حداقل به صورت پایلوت انجام و پس از مشخص شدن نتایج آن به طور بلند مدت در مدارس اجرایی می‌شد.وی گفت: ‌ هنوز مشخص نیست اهداف این طرح چیست و قرار است چه موفقیتهایی را به دانش‌آ‌موزان ما ارایه کند.وی با اشاره به اینکه اضافه کردن یک پایه تحصیلی آنقدر در دانش‌آموزان تاثیر ندارد که محتوای کتاب‌ها تاثیر خواهد داشت، گفت: امیدواریم محصول آموزش و پرورش ما دانش‌آموزان تک بعد ی و کم سواد نباشد.

حاجی بابایی در کتمان آسیب‌های اجتماعی سنگ تمام گذاشت ایلنا 22/7/91

رییس انجمن مددکاران اجتماعی کشور گفت‌: آموزش و پرورش همیشه از واقعیت‌ها فرار کرده است و جای تاسف است که در دوره آقای حاجی بابایی، وزارت آموزش و پرورش در کتمان واقعیت‌ها در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی سنگ تمام گذاشت.سید حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: از یک دهه قبل تا به امروز به دلیل افزایش جمعیت، ترکیب سنی جوانی در کشور شکل گرفته است. بیشتر جمعیت کشور را جوانانی تا سن ۲۹ سال تشکیل می‌دهند که این ترکیب بالا طبیعتا مسایلی را متوجه خود خواهد کرد و طبیعی است تعداد افرادی که در سنین پایین، در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند تشدید خواهد شد.وی افزود: تغییری که امروز در برخی از آسیب‌های اجتماعی داریم به ویژه در مورد استعمال موادمخدر که از گرایش مصرف کنندگان از مواد سنتی به موادصنعتی روانگردان افزایش یافته است با توجه به ویژگی این مواد به گونه‌ای است که افراد نوجوان و جوان را با خود درگیر می‌کند.وی ادامه داد: بخش دیگری از آسیب‌های اجتماعی در سنین نوجوان و جوان مربوط به فضای مجازی و سایبری است به این دلیل که در این حوزه افرادی که بیشتر در معرض آسیب هستند در سنین نوجوانی و جوانی قرار دارند و به طور طبیعی افرادی که پا به سن می‌گذارند از آسیب‌های این چنین دور خواهد شد.وی تاکید کرد: در بحث آسیب‌های اجتماعی باید به موضوع تکنولوژی اشاره کرد و امروز کاربرد موبایل در سنین نوجوانی و جوانی از یک ابزار ارتباطی صرف خارج شده است و امکان استفاده از بلوتوث و پیامک با محتوای غیرقابل مدیریت افزایش چشمگیری در نسل جوان داشته است.وی تاکید کرد: رسانه‌ها تاثیر ویژه‌ای در جوانان و نوجوانان می‌گذارند و مسئولیت رسانه‌های کشور این است که با تولید محتوای درست از آسیب‌های اجتماعی در سنین نوجوانی و جوانی بکاهد.وی ادامه داد: کانونهای اصلاح تربیتی که در کشور به وجود آورده است برای نوجوانان و جوانانی است که مرتکب بزه می‌شود.وی افزود: تنوع و آسیب‌های فعلی و آسیب‌های پیش رو یک تهدید جدی برای نوجوانان و جوانان محسوب می‌شود و متاسفانه بسیاری از درگیری‌های خشونت بار منجر به قتل و جرح در سنین پایین رخ می‌دهد و شما اگر در زندان‌ها مشاهده کنید آمار‌ها نشان می‌دهد که آسیب‌های اجتماعی، سنین پایین را تهدید می‌کند.وی با اشاره به این مطلب که جنس آسیب‌های اجتماعی امروز بیشتر متوجه پسران است گفت: جنس آسیب‌هایی که داریم وجه غالب آن پسران را تهدید می‌کند اما این موضوع دلیلی بر مصون بودن دختران نیست.وی تاکید کرد: با توجه به اینکه آسیب‌ها بیش از پیش نسل جوان جامعه را تهدید می‌کند، باید دو حوزه در کشور فعال شود یکی آموزش و پرورش و دیگری دانشگاه‌ها که به طور طبیعی این دو حوزه از کودکی تا جوانی میزبان فرزندانمان در حوزه آموزش و دانش هستند.وی گفت: متاسفانه آموزش و پرورش و وزارت علوم ما در خواب مطلق هستند اقدامات آن‌ها قطره‌ای است در مقابل اقیانوس اقداماتی که لازم است برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی انجام شود.وی افزود: متاسفانه آموزش و پرورش کارنامه‌های بسیار بدی در این حوزه دارد و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را کتمان می‌کند، آموزش و پرورش همیشه از واقعیت‌ها فرار کرده است و جای تاسف است که در دوره آقای حاجی بابایی وزارت آموزش و پرورش در کتمان واقعیت‌ها در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی سنگ تمام گذاشت.

بر اساس آمار 6 ماهه انجمن کودکان؛

۳۳درصد کودک آزاری‌ها از نوع «آزار بدنی» است- ایلنا 23/7/91

لیلا ارشد یکی از اعضای هیات مدیره حمایت از حقوق کودکان، با ارائه گزارش ۶ ماهه امسال واحد مددکاری این انجمن به خبرنگار ایلنا، گفت: در نیمه نخست امسال، ۸۶ مورد کودک‌آزاری به این انجمن گزارش شده که ۳۳درصد این موارد آزار بدنی، ۳۵ درصد عاطفی، ۲۷ درصد غفلت، یک درصد نیز شامل آزارهای جنسی و ۷ درصد نیز آزار و خشونت آموزشی بوده است.وی افزود: ۲۲ درصد آزاردهندگان پدر، ۲ درصد مادر و پدر هردو با هم، یک درصد نامادری، یک درصد اقوام، ۱۱ درصد غریبه‌ها و یک درصد نیز همسایه‌های این کودکان بوده‌اند. خانواده کودکان آزاردیده با آسیب‌هایی چون اعتیاد، طلاق، فقر، بیماری، طرد شدن از طرف اقوام و اجتماع روبه‌رو بودند.ارشد یادآور شد: ۲۱ درصد از کودکان آزار دیده شاهد درگیری ومشاجره والدین بوده، دو درصد از کودکان یکی از والدین خود را از دست داده و شش درصد دیگر نیز فرزند طلاق بوده‌اند.به گفته وی، آمار‌ها حاکی از آن است که بیشتر آزار‌ها در خانواده و از سوی والدین بخصوص پدر آن‌ها صورت گرفته که این امر خود موجب تضعیف اعتماد به نفس، به وجود نیامدن مهارت‌های اصلی فکر کردن و فقدان رشد اجتماعی در کودکان می‌شود.ارشد تصریح کرد: والدینی که به مصرف شیشه اعتیاد داشتند، کودک خود را در معرض آسیب‌های جسمی بیشتری قرار داده‌اند، به طوری که این معضل نیز از سوی واحد مدد کاری انجمن حمایت از حقوق کودکان تایید شده است.

جمعیت از زبان آمار – اعتماد 7/8/91

سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت در حالی است که نتایج سرشماری سال 90 نشان می‌دهد نرخ رشد جمعیت از 62/1درصد در سال 85 به 29/1درصد در سال 90، کاهش داشته است. تحلیل آمارهای جمعیتی همچنین بیانگر این است که صحبت‌ها و سیاست‌های تدوین‌شده از سوی نهادها و مسوولان مختلف کشور برای افزایش جمعیت طی پنج سال گذشته نه‌تنها تاثیری در تمایل افراد به ازدواج و بچه‌دار شدن نداشته است، بلکه کاهش نرخ رشد جمعیت را هم در پی داشته است. علاوه بر کاهش نرخ ازدواج طی سال‌های اخیر، سرشماری سال 90 بیانگر این بود که بعد خانوار در این سال نسبت به پنج سال قبل‌تر از آن کاهش 4/0 درصدی داشته است. یعنی در حالی که بعد خانوار بر اساس سرشماری 90 معادل 6/3 نفر بوده، این نرخ در سال 85، چهار نفر و در سال 75، 4/4 نفر بوده است. آمارها همچنین بیانگر این است که در همین سال‌ها تمایل خانواده‌ها به بدون بچه ‌زندگی کردن بیشتر از سال‌های قبل شده است. بر اساس آخرین سرشماری، خانوارهای دو نفره از 15/3 در سال 85 به 18/4 در سال 90 رسیده است. نسبت ازدواج به طلاق نیز از 3/8 در سال 85 به 1/6 در سال 90 رسیده است. نهایتا با وجود همه سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت طی سال‌های گذشته امروز نرخ باروری در کشور به‌طور متوسط به 5/2 فرزند رسیده و نرخ ازدواج هم کاهش 9/1 درصدی در سال 90 داشته است.

استان سیستان بلوچستان رکورد دار بی سوادی در کشور- ایلنا 12/8/91

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: استان سیستان و بلوچستان بیشترین نرخ بی سوادی را درکشور به خود اختصاص داده است.علی باقرزاده در بازدید از غرفه ایلنا در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها با بیان اینکه 9 میلیون و 700 هزار نفر بالای 6 سال درکشور داریم اظهار کرد: 3 میلیون و 456 هزار نفر از این آمار بین 10 تا 49 سال دارند.وی ادامه داد: کمتر از 3 درصد از این آمار 10 تا 19 ساله هستند که علت اصلی محروم شدن از تحصیل معلولیت ذهنی آنها است که در سرشماری به عنوان افراد بی سواد ثبت شده اند.معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه استان های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان، خراسان شمالی و کرمان بیشترین آمار بی سوادی را درکشور دارند گفت: استان های تهران، مازندران، البرز، بوشهر، قزوین، سمنان و اصفهان استان هایی هستند که درصد بی سوادی در آن ها کمتر است.رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور با بیان اینکه نسبت بی سوادی در شهر و روستا کاهش یافته است گفت: این فاصله در شهر و روستا به کمتر از 7 درصد رسیده است و همچنین فاصله بی سوادی میان قشر زنان و مردان نیز کمتر شده است و هم اکنون درصد بی سوادی زنان نیز کاهش یافته است.باقرزاده گفت: استان های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خوزستان، کردستان و کرمان استان هایی هستند که در آن زنان بی سواد بیش از مردان است که ریشه آن در قومیت ها و تفکرات قبیله ای دارد.وی با اشاره به اینکه 140 نفر از افرادی که در مراکز نهضت سوادآموزی کسب علم کرده اند به مراکز دانشگاهی و علمی راه یافته اند گفت: شیوه تحصیل در نهضت سواد آموزی با نظام آموزشی ملی متفاوت است و کتاب های درسی آنها نیزتغییر کیفی داشته است.

تحولات توسط آموزش و پرورش خوش پایان نیست - ایلنا 13/8/91

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: آموزش و پرورش در اجرای تحولات آغاز کننده خوبی است اما خوش پایان نیست امیدوارم طرح ۳- ۳- ۶ خوش پایان باشد.قاسم جعفری با حضور در غرفه خبرگزاری ایلنا در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، با بیان اینکه نظام آموزشی به تغییر نیاز داشت، افزود: سند تحول بنیادین نظام آموزشی امری بود که نسبت به اجرای آن تاخیر داشتیم و باید پیش از این صورت می‌گرفت.وی با اشاره به اینکه نظام آموزشی ۳- ۳- ۶ بخشی از تحول بنیادی نظام آموزشی است، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در این نظام آموزشی به موفقیت دست یابیم باید تاکید رهبری، یعنی اجرای بند بند این سند را در دستور کار قرار دهیم در غیر اینصورت آینده‌ای روشن در انتظار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیست و نتیجه‌ای نخواهد داشت.عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به اینکه اصولا ما در آغاز کاری خوب عمل می‌کنیم، گفت: خوشبختانه ما در آغاز هر تحولی به خوبی گام می‌برداریم اما پایان بخش مناسبی برای تحولات نداریم اگرچه من امیدوارم آموزش و پروش پایان بخش مناسبی برای این سند تحول بنیادین خود داشته باشد.جعفری با اشاره به استفاده از تکنولوژی در نظام آموزشی، افزود: هم اکنون در نظام آموزشی از تکنولوژی بهره کافی برده می‌شود و قطعا با تغییرات نظام آموزشی می‌توان آینده خوبی را ترسیم کرد این سند به ما کمک می‌کند تا دانش آموزان اطلاعات کاربردی بیشتری داشته باشندوی تاکید کرد: قطعا نظام آموزشی۳- ۳- ۶ ایرداتی دارد که باید در حین اجرا آن را اصلاح کرد و اگر در اصلاح این امور دقت کافی نداشته باشیم نمی‌توان به افق آن امیدوار بود.

کار کودک با فقر اقتصادی جامعه رابطه مستقیم دارد - ایلنا 14/8/91

آریاسپ دلورانی یکی از اعضای جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان با بیان اینکه معضل کار کودک با فقر اقتصادی جامعه رابطه مستقیم دارد گفت: متاسفانه رسانه‌ها تصور می‌کنند که از طریق کار فرهنگی و تبلیغاتی می‌توان این آسیب اجتماعی را مهار کرد.وی یادآور شد این طرز تفکر حتی در میان برخی گروه‌های حامی کودکان کار نیز رسوخ کرده است بطوری که هم اکنون نیز عمده فعالیت‌های نهادهای حامی این کودکان بیشتر بر ارائه تبلیغات و آموزش‌های فرهنگی متمرکز است.این فعال اجتماعی گفت: وقتی ساختار اقتصادی ایران به ویژه ساختار بنگاه‌های خرد و کوچک پدیده کار کودک را برای بقای خود الزامی تشخیص می‌دهد نمی‌توان با کار فرهنگی این معضل را ریشه کن کرد.وی گفت: وقتی فقر اقتصادی گسترش می‌یابد از یکسو خانواده‌های کم درآمد کودکان خود را روانه بازارکار می‌کنندو از سوی دیگر صاحبان بنگاه‌های کوچک نیز برای کاستن از هزینه‌های خود از استخدام این کودکان استقبال می‌کنند.احسان بشیر یکی دیگر از اعضای جمعیت کودکان کار و خیابان که امروز میهمان غرفه ایلنا بود گفت: کودکان کار استخدام می‌شوند چون نمی‌توانند مانند سایر کارگران توقع مطالبه حقوق قانونی خود را داشته باشند.وی یادآورشد: یک کارگر در بد‌ترین شرایط کاری می‌تواند نسبت به دریافت مزد قانونی‏ استفاده از حق بیمه و عضویت در نهاد صنفی امیدوار باشد در حالی که کودکان کار به دلیل صغر سن و نداشتن آگاهی نمی‌تواند از کارفرمای خود چنین توقعی داشته باشد.این عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان بابیان اینکه قالب کودکان کار پس از رسیدن به سن قانونی ۱۸ سال از کار اخراج و جذب محیطهای نامساعد اجتماعی می‌شوند، گفت: دلیل اخراج و بیکاری فرار کارفرمایان از رعایت حداقل‌های قانونی است و گرنه کودکان کار نیز به مانند هر کارگر دیگری به مرور تجربه آموخته و متخصص می‌شود....

...پاشا شاکر نیز که از فعالان اجتماعی در جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان است با بیان اینکه حداکثر ۱۵ درصد کودکان کار در محیط‌های خیابانی به مشاغلی چون گل فروشی، ماشین شوری و دست فروشی اشتغال دارند گفت: قالب کودکان کار در کارگاه‌هایی به دور از چشم جامعه مشغول به کارهای سخت و دشوار هستند.وی در توضیح شغل این گروه اکثریتی از کودکان کار گفت: خیاطی، پرس‌کار‏، نجاری و آجرپزی از حرفه‌های قالب و کودکان کار است.به گفته شاکر، کار کودکان تنها در نتیجه توافق خانواده‌های این کودکان با صاحبان کارگاه‌های کوچک در شرایط وخیم اقتصادی به‌جود می‌آید.وی تصریح کرد: براساس تحقیقات جمعیت کودکان کار و خیابان‏، در محیطی مانند شهر تهران هیچ کارفرمایی کودکان کار را به گروگان نگرفته است بلکه تمامی کودکان کار تحت تاثیر شرایط اقتصادی خانواده مانند یک کارگر در ساعات کار در محیط‌های کار حضور پیدا می‌کنند.این فعال اجتماعی در مورد تاثیر بحران‌های اقتصادی اخیر بر شرایط کنونی کودکان کار گفت: به دلیل وخامت اوضاع اقتصادی در دنیا امروز شرایط کودکان کار نیز سخت‌تر از قبل شده‌است.شاکر توضیح داد: در مقایسه با سال قبل هم کودکان بیشتری جذب محیط‌های کار شده‌اند و هم ساعات کاری این کودکان بشتر شده است بطوری که امسال به میزان قابل توجهی از کودکان مراجعه کننده به جمعیت کاسته شده است.

یک متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناسی اجتماعی از رسیدن سن بیوه‌گی به ۱۷ سال خبر داد. - ایلنا 14/8/91

مجید ابهری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اعلام این مطلب، گفت: حدود ۲میلیون زن سرپرست خانوار داریم که سالی ۶۰ هزار نفر به آنها اضافه می‌شود.وی با اشاره به اینکه زن بیوه در جامعه یک طعمه محسوب می‌شود، افزود: زنان سرپرست خانوار از نظر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و رفتاری دچار مشکلات مضاعفی هستند.ابهری به وجود یک طلاق از هر شش ازدواج در کشور و یک طلاق به ازای هرسه ازدواج در شمال شهر تهران اشاره کرد و افزود: ‌۸۵ درصد طلاق‌ها در ۵ سال اول زندگی رخ می‌دهد و معدل سنی طلاق بین ۲۶ تا ۳۹ سال است.این آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به اینکه کف سنی اعتیاد به ۱۵سال رسیده است، افزود: منحنی اعتیاد بین ۱۷ تا۶۰ سال و مصرف موا دروان گردان نیز بین ۱۷تا۲۹ سال است.وی با اشاره به افزایش سطح خشونت در جامعه و ابراز نگرانی از این مساله، افزود: به دلیل فقر، اعتیاد، فیلم‌های ماهواره‌ای، آلودگی‌های صوتی، پارازیت و همچنین آلودگی هوا که باعث بالا رفتن سرب در خون و مغز می‌شود، افراد پرخاشگر شده اند.

اخبار کوتاه:

اعتماد 7/8/91- مسعود امینی، مدیرکل دفتر ازدواج وزارت جوانان اعلام کرد بسیاری از بانک‌ها بودجه لازم برای پرداخت وام ازدواج را ندارند و از مجموع یک میلیون و 385 هزار و 651 درخواست وام ازدواج که تا پایان مهر ماه به بانک‌ها ارائه شده، فقط 464 هزار و 662 نفر موفق به دریافت وام شده‌اند. به گفته امینی، سامانه ازدواج بانک‌های ملی ایران، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران و تجارت به‌دلیل اختصاص صددرصدی منابع قرض‌الحسنه به‌ مصارف دیگر و خالی شدن موجودی مسدود شده است.

- دکتر انسیه خزعلی رییس دانشگاه الزهرا(س) از تدوین منشور اخلاقی در این دانشگاه خبر داد و گفت: عملکرد اخلاقی افراد ملاک امتیازدهی قرار می‌گیرد.

خبرگزاری مهر 8/8/91- رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به تخصیص 135 میلیون دلار کمک برنامه توسعه و عمران ملل متحد برای حل مشکلات محیط زیست در ایران از جمله دریاچه ارومیه گفت: این کمکها برای رفع چالشهای زیست محیطی از جمله احیاء دریاچه ارومیه مثبت است اما کافی نیست... رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: مشکل اصلی تالاب های کشور ما از جمله دریاچه ارومیه، تالار پریشان، گاوخونی و هامون در حال حاضر تامین نشدن حقابه این تالابها و یا به عبارتی بهره برداری های بی رویه و ناصحیح در بالادست این تالابهاست که اجازه ورود آب به آنها را نمی دهد...

منشور حقوق دانش آموز؛ چه دور، چه نزدیک نویسنده: مریم خباز روزنامه جام جم، 11/8/91، صفحه 14 (جامعه)
با این که در دهه 80 منشورحقوق دانش آموز تدوین شده، اما هنوز سندی معتبر که مدافع حقوق دانش آموزان باشد، وجود ندارد
پای 5 / 12 میلیون کودک و نوجوان در میان است که غرق در دنیای دانش آموزی از منشور و حقوق فقط واژه هایی را می شناسند که در کتاب فارسی و تاریخ، دیکته شان را آموخته اند. نزدیک به ده سال پیش قرار بود دانش آموزان صاحب منشوری شوند که در آن حقوقشان تک تک شمرده شود و یادشان دهد که دانش آموز بودن هم مثل انسان بودن (منشور حقوق بشر) و مشتری بانک و بیمار بودن (منشور حقوق مشتری و حقوق بیمار) باعث ایجاد حقوقی می شود که رعایت آنها به عهده اولیای مدرسه است.
در این منشور، حقوق دانش آموزان در هفت فصل طبقه بندی شد و این حق نامه چنان دلچسب از کار درآمد که به دانش آموز جایگاه فراموش شده اش را یادآوری کرد، ولی این منشور پنجاه و چهار ماده ای با این که لقب «ملی» را همراه داشت به سرانجام نرسید.اکنون از دبیرخانه مجلس دانش آموزی که این منشور در اولین دوره برگزاری آن و در قالب سند میان دوره ای اش تدوین شده بود، خبر می رسد این منشور که مقدمه ای برای تدوین منشور اصلی بوده به این علت مسکوت مانده که باشگاه های یونسکویی حاضر نشده اند روی آن کار کنند که این موضوع درست برخلاف نیت طراحان منشور بوده که می خواستند حقوق طبقه بندی شده دانش آموز را در راستای حقوق کودک به موضوعی جهانی تبدیل کنند.با این حال مجلس دانش آموزی امسال که ششمین دوره خود را آغاز کرده همچنان نیم نگاهی به منشور مسکوت مانده اش دارد چون قرار است به عنوان سند اصلی روی «جایگاه دانش آموز طراز جمهوری اسلامی» کار کند و توضیح دهد دانش آموز ایده آل از نظر نظام چه دانش آموزی است.

حرف های منشور
با این حال یک منشور حقوقی که حامی حقوق کودکان و نوجوانان است و تمام افراد لازم التعلیمی که در نظام آموزشی کشور حاضرند را شامل می شود، حتی اگر مسکوت بماند باز هم ارزش مرور کردن دارد.طبق مفاد این منشور، دانش آموزان در حوزه های آموزش، آزمون، بهداشت، دادرسی و حمایت های خاص صاحب حق هستند و مثل هر انسان دیگری حق دارند از حقوق اساسی بهره مند شوند. این حق دانش آموزان است که آزادی عقیده و بیان داشته باشند و پس از بیان عقیده نیز از پیامدهای آن مصون بمانند.آنها حق دارند از تعرضات جسمانی، روانی و حیثیتی در امان بمانند و کرامت و شخصیت انسانی شان مورد احترام قرار گیرد. دانش آموزان از حق حریم شخصی نیز برخوردارند و کمد، لباس ها و وسایل شخصی هیچ دانش آموزی را نمی توان تفتیش کرد. آنها حق دارند اصل انصاف درباره شان رعایت شود و طعم رفتار منصفانه را بچشند. (حقوق اساسی دانش آموز)
دانش آموز حق دارد پای درس مدرسان توانمند و برجسته در ابعاد اخلاقی و علمی بنشیند و در فضایی تحصیل کند که در آن نسبت مطلوب میان معلم و شاگرد(از نظر تعداد) رعایت شده باشد. آنها حق دارند به طور یکسان از امکانات آموزشی بهره مند شوند و درباره مسائل و امکانات آموزشی آزادانه اظهارنظر کنند.
دانش آموز حق دارد با فرهنگ بومی و ملی و فرهنگ سایر ملل آشنا شود و در حالی که به کتابخانه، اینترنت و فناوری های جدید علمی و آموزشی دسترسی دارد، در مدرسه از اصول حقوق بشر و اسناد و مقررات بین المللی درباره حقوق کودک و دانش آموز آگاه شود. (حقوق آموزشی دانش آموز)
نکته: دانش آموز حق دارد با فرهنگ بومی و ملی و فرهنگ سایر ملل آشنا شود و در حالی که به کتابخانه، اینترنت و فناوری های جدید علمی و آموزشی دسترسی دارد، در مدرسه از اصول حقوق بشر و اسناد و مقررات بین المللی درباره حقوق کودک و دانش آموز آگاه شود
بچه ها حق دارند در محیط آموزشی از امکانات و تسهیلات بهداشتی و درمانی بهره مند شوند و در حالی که پرونده بهداشتی و شناسنامه سلامت دارند در محیطی درس بخوانند که تراکم جمعیتی اش که با سن و مرحله رشد او متناسب است، زمینه سلامت روان او را نیز مهیا کند. (حقوق بهداشتی دانش آموز)
همه این حقوق در منشور هفت فصلی حقوق دانش آموز شمرده شده و با یک ماده «ضمن آموزشی» نیز تلفیق شده تا مجموعه حقوق محصلان به جایی برسد که هم آنها، هم والدین و هم اولیای مدرسه بدانند که دانش آموز حق دارد، مطالب آموزشی شادی را بیاموزد و این مطالب را با اجرای متنوع و شادی بخش دریافت کند.

منشوری که به واقعیت نمی آید
مثل منشور حقوق بشر کوروش که پس از دو هزار و 500 سال هنوز احساس آرامش و احترام به انسان می دهد، منشور حقوق دانش آموز هم با این که از حد یک پیش نویس بدون اجرا فراتر نرفته، ولی به خاطر احترامی که برای کودک و نوجوان قائل شده به همان اندازه رنگ و بوی آرامش و احترام درخود دارد.حتما بعضی ها که حقوق اعطا شده به دانش آموز را می خوانند آن را کلماتی اغراق گونه و بلندپروازانه می بینند که در سیستم آموزشی کشور امکان پیاده شدنش نیست. حتما برخی نیز اینها را حقوق از دست رفته و بحقی می دانند که اگر عملی شود دانش آموزان به جایگاهی که تا به حال مستحق آن بوده اند، اما از آنها دریغ شده است، می رسند.گفته های این دو گروه البته نه کاملادرست است و نه کاملاغلط چون هم آنهایی که می گویند رسیدن دانش آموز به این درجه از احترام و اهمیت در فضای فعلی سیستم آموزشی شدنی نیست، درست می گویند و هم آنهایی که با وجود همه محدودیت ها این حقوق را لازمه زندگی دانش آموزی می دانند.حتما به مذاق اولیای مدرسه خوش نیست اگر گفته شود حتی دانش آموزانی که با عشق سرشار به مدرسه می آیند نیز پس از مدتی به دلیل جو حاکم بر برخی مدارس و برخوردهای تحکم آمیز از بودن در مدرسه دلسرد می شوند، چه رسد به دانش آموزانی که از ابتدا رغبتی به درس خواندن و ماندن در مدرسه ندارند.شاید عده ای کتمان حقیقت را به بیان واقعیت ترجیح دهند، اما قابل انکار نیست که بسیاری از مدارس به علت نادیده گرفتن حقوق انسانی دانش آموزان به محیط هایی نه چندان دلچسب تبدیل می شوند و کمبود امکاناتشان نیز مزید بر علت می شود و عرصه را بر دانش آموزان تنگ می کند. بچه ها که دور هم جمع می شوند و بزرگسالانی که از خاطرات دوران تحصیلشان می گویند به اتفاق تائید می کنند که در مدرسه به جای ایجاد فضایی که خلاقیت ها را رشد دهد و به ایده های نو اجازه بروز دهد، سیاستی حاکم است که اطلاعات را از بالابه پایین دیکته می کند و دانش آموزی که خلاف جریان آب حرکت کند، طرد می شود.شاید این وصف، شامل حال همه مدارس و اولیای آن نشود اما وقتی ملاک، تجربیات گروه زیادی از دانش آموزان در حال تحصیل در این چرخه است، ثابت می شود که نظام آموزشی کهنه کشور که سعی در پیاده کردن جو مکتبخانه ای در مدارس دارد تا زمانی که به این روش اصرار کند، نتیجه اش همین خواهد شد.البته چنین فضایی فقط محصول اشتباهاتِ شخصی معلمان و مدیران نیست، بلکه سیستمی که در آن برای دانش آموز جایگاه قابل احترامی تعریف نشده، سرچشمه تمام مشکلات است. مدارس اگر قرار است فقط آموزش داشته باشند، اکنون نیز همین کار را انجام می دهند، اما اگر قرار است پرورش هم داشته باشند باید به هر دانش آموز به چشم انسانی توانمند و قابل احترام نگاه کنند که حضورش در مدرسه فقط وسیله ای است برای پرورش استعداد و شکوفایی شخصیتی که می تواند در آینده مهم ترین نقش های اجتماعی را به عهده بگیرد.

در کف‌مان کلیدی است شمس لنگرودی سی و یکم مرداد 1391
که قفلش را گم کردیم.
آبی در هواست که مشربه‌یی نداریم.
کلماتی که مدادی نداریم.
آوازی که دهانی نداریم.
ساعتی بی عقربه.
دستی و تنی نداریم.
آیا زمان به انتظار کسی خواهد ماند
با سوزنبانی که در جوانی خود مرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد