سال ۸۴ تعاونی مصرف فرهنگیان استان تهران ۱۶ میلیارد تومان وام از بانک ملی دریافت کرد که ۸ میلیارد از این وام پرداخت نشد و با جریمه دیرکرد این بدهی اکنون به بیش از ۲۰ میلیارد تومان رسیده است.
عضو هیات مدیره تعاونی مصرف فرهنگیان استان تهران با اعلام بدهی ۲۰ میلیاردی این تعاونی به بانک ملّی گفت: هنوز مشخص نیست ۱۶ میلیارد وامی که این تعاونی در سال ۸۴ دریافت کرده، کجا هزینه شده است.
سید مجتبی قریشیان در گفت گو با خبرنگار ایلنا در مورد این بدهی ۲۰ میلیاردی گفت: سال ۸۴ تعاونی مصرف فرهنگیان استان تهران ۱۶ میلیارد تومان وام از بانک ملی دریافت کرد که ۸ میلیارد از این وام پرداخت نشد و با جریمه دیرکرد این بدهی اکنون به بیش از ۲۰ میلیارد تومان رسیده است.
وی با اشاره به اینکه مشخص نیست این وام کجا هزینه شده است، افزود: این مسئله دو جنبه دارد یکی جنبه حقوقی که بانک، شرکت تعاونی را به عنوان بدهکار خود میشناسد زیرا اعضای هیات مدیره به عنوان شخصیت حقوقی ونه حقیقی محسوب میشوند از همین رو باید در قبال تمام تعهدات شرکت به اشخاص حقیقی یا حقوقی مسئو ل و پاسخگو باشند. بنابراین درحال حل مشکلات باقیمانده از هیات مدیره دورههای گذشته هستیم. ادامه مطلب ...
دو ماهنامه ی چشم انداز ایران،شماره ی 84،اسفند 92 و فروردین 93
برگردان: محمدرضا نیک نژاد
مقدمه مترجم: در جهان کنونی،آموزش و پرورش مهمترین نهاد برای مبارزه با دشواری های انسانی مانند جنگ های قومی – مذهبی،آلودگی محیط زیست،بالا رفتن دمای کره زمین،گسترش بیماری های فراگیر جهانی مانند ایدز و اعتیاد،کاهش آب آشامیدنی و گسترش بیابان ها در بسیاری از نقاط جهان و ... است. بی گمان برای چیرگی بر بسیاری از دشواری های بالا، بیش و پیش از هر چیز نیاز به دگرگونی در بینش و نگرش انسان ها است و بی گمان یکی از کاراترین نهاد ها برای این دگرگونی، آموزش و پرورش است . سن ورود به مدرسه، اندیشه های آماده پذیرش،شکل نیافتن شخصیت فردی و اجتماعی و فراهم بودن امکان دگرگونی در این دو بعد،برآمدن شهروندان آینده از میان آنها و ... کودکان و نوجوانان را سزاوارترین گروه برای برنامه ریزی های فراگیر و بنیادین در گستره آموزش ساخته است.
ادامه مطلب ...
مهدی بهلولی،روزنامه آرمان،25 فروردین 93
کتاب " پرورش هنر استدلال،الگوهای تبین اندیشه در فرهنگ آموزش ژاپن و آمریکا" یکی از کتاب های ارزنده و آموزنده برای دلبستگان به گستره ی آموزش است. این کتاب را خانم ماساکو واتانابه،استاد دانشگاه ناگویای ژاپن نوشته،محمد رضا سرکار آرانی،علیرضا رضایی و زینب صدوقی آن را به فارسی برگردانده و موسسه فرهنگی منادی تربیت هم آن را در سال 91 منتشر نموده است. کتاب،شیوه ی آموزش دو درس انشاء و تاریخ را در دبستان های دو کشور آمریکا و ژاپن بررسی می کند- که البته این بررسی حاصل حضور چند ساله نویسنده در کلاس های درسی هر دو کشور است. "پرورش هنر استدلال" کتابی است پژوهشی،دستاورد کاری میدانی،و برخوردار از نظریه پردازی های خواندنی خرد و کلان فرهنگی،اجتماعی و آموزشی. ناگفته نماند که دکتر سرکار آرانی،یکی از مترجمان کتاب،همکار نویسنده در دانشگاه ناگویای ژاپن و خود یکی از استادان و کارشناسان برجسته ی آموزش و پرورش تطبیقی است. ادامه مطلب ...
محمدرضا نیک نژاد،روزنامه ی آرمان،23 فروردین 93
" نظام رتبه بندی و حرفه ای معلمان و جذب و
تامین منابع انسانی" از واپسین تلاش های شتاب زده وزرات آموزش و پرورش دولت پیش
بود که هفته گذشته در مجلس رد شد. ساختار ارزشیابی حرفه ای معلمان،هر چند سال یک
بار دگرگون می شود و هر بار پس از مدتی به شیوه ای کلیشه ای بدل گردیده و به بن
بست می رسد. اگر در پی چرایی این بن بست باشیم،خواهیم دید که یکی از مهمترین علت
های آن،حسِ بی تاثیریِ افزایش حقوق ناشی از این رتبه بندی ها بر هزینه های زندگی
فرهنگیان است. این حس،افزون بر فرهنگیان،ارزیابی کنندگانشان را نیز– مدیران
دبیرستان،کارگزینی اداره – وامی دارد تا شاخص های ارزیابی را چندان جدی نگیرند و
ارتقای شغلی معلمان،تنها در چارچوب سابقه و مدرک تحصیلی باقی بماند.
گرچه واپسین شیوه نامه ارتقای شغلی فرهنگیان،تنها به دلیل بار مالی اش تصویب نشد! اما دارای نارسایی های فراوانی است که جا داشت و دارد که نمایندگان مجلس بیشتر به آنها می پرداختند- چرا که بیم آن می رود پس از مدتی دوباره در دولت یا مجلس مطرح شود و نارسایی های آن همچنان پا بر جا بماند.
اما شیوه رتبه بندی فرهنگیان،برای این دسته از کارمندان دولت چهار رتبه مربی معلم،استادیار معلم،دانشیار معلم و استاد معلم را در نظر می گیرد.
ادامه مطلب ...گزارش
الناز محمدی،روزنامه شهروند،23 فروردین 93
۱۱۵ هزارنفرند. سالهاست که جدا درس میخوانند. جدا تکلیف مینویسند. جدا به مدرسه میروند و از مدرسه برمیگردند. یا چشمشان نمیبیند، یا گوششان نمیشنود یا پایشان درست برای راه رفتن درست یاریشان نمیکند. برای همین هم هست که اسمشان را گذاشتهاند: استثنایی. دانشآموزان استثنایی. خیلی وقتها درس خواندن آنقدر برایشان سخت بوده که عطایش را به لقایش بخشیدهاند. بعضی وقتها هم یا مدرسه نزدیکشان نبوده برای رفتن یا به اندازه کافی معلمی نبوده تا بیاید سر کلاسهای «استثنایی»شان تا الفبا یادشان بدهد. آنها ۷ دستهاند: دانشآموزان نابینا، ناشنوا، معلول جسمی حرکتی، دانشآموزان دارای اختلالات رفتاری، دانـشآمـوزان دارای اختــلــالات یادگیری، دانشآموزان کمتوان ذهنی و دانشآموزان چندمعلولیتی و بعضی از آنها، بسته به نوع معلولیتشان برای تحصیل، در مدارس استثنایی مختلف درس میخوانند. در تمام سالهایی که از شروع به کار مدارس استثنایی در ایران میگذرد، نظرهای مختلفی درباره نوع آموزش آنها وجود داشته؛ عدهای گفتهاند که بهتر است دانشآموزان معلول، ناتوان و کمتوان ذهنی در مدارس استثنایی و در کنار آدمهایی مثل خودشان درس بخوانند و بزرگ شوند و عدهای از جداکردن این دانشآموزان از بقیه انتقاد کرده و نتیجه آن را ایزوله شدن این افراد در جامعه دانستهاند.
زیانبارتر از آنچه میپنداریم
برنت سیلبای . ترجمه: مهدی بهلولی
روزنامه شرق،ص علم،19 فروردین 93
چندسال پیش، درباره دگرگونی جهانی آب و هوا، مقالهای نوشتم. به هنگام پژوهش درباره آن، به این نتیجه رسیدم که زمین در آستانه ورود به «شرایط گلخانهای لگامگسیخته» است. ایده پشت «شرایط گلخانهای لگامگسیخته»، ایده بسیار سادهای است. شرایط اقلیمی تا آن اندازه گرم میشود که الگوهای آبوهوا دگرگون شود. ما با خشکسالیهای درازمدت روبهرو میشویم؛ خشکسالیهایی که جنگلها را به سرزمینهای در خطر آتش درمیآورند. دگرگونی آبوهوا، توفانهای صاعقه بیشتری پدید میآورد که میتوانند جنگلها را به آتش بکشند. با آتشگرفتن جنگلها، گاز دیاکسیدکربن بیشتری به درون جو وارد میشود. (دیاکسیدکربن، گازی است که گرما را در خود نگه میدارد.) افزون بر این، در اثر آتشگرفتن جنگلها، درختان روی زمین کمتر میشوند. درختان، گاز دیاکسیدکربن را از جو، جذب میکنند. پس ما نهتنها گاز نگهدارنده دمای بیشتری در جو داریم، درختان کمتری هم داریم که دیاکسیدکربن را نابود سازند. کره زمین بیشتر گرم میشود و این به آتشسوزیهای بیشتر میانجامد. شکلهای دیگر جذبکننده دی اکسیدکربن از بین میروند و زمین حتی از این هم گرمتر میشود. سرانجام ما میمانیم و شرایط گلخانهای لگامگسیخته که نمیتوانیم آن را برگردانیم. ادامه مطلب ...
مهدی بهلولی،روزنامه آرمان،17 فروردین 93
در تعطیلات نوروزی،فرصتی دست داد تا با چند تن از آموزگاران و دانش آموزان دبستان،گفت و گو نمایم و درباره ی برخی درس های دبستانی و کیفیت آموزشی ارائه آنها،آگاهی های دست اول و به روزتری بدست آورم. برای نمونه درباره ی درس انشاء – که چندی است در گستره ی آموزش و پرورش ایران،بیشتر درباره ی آن گفته و شنیده می شود- زمانی به دست آمد که هم شنونده درددل و خرده های شماری از آموزگاران و دانش آموزان باشم و هم با سنجش زنگ انشای مدرسه های ایران با زنگ انشای برخی کشورهای دیگر،همچون ژاپن و آمریکا- و البته به همراه همکاران طرف گفت و گو- به گونه ای آسیب شناسی آموزش انشاء هم بپردازیم. ناگفته نماند که برای دست یابی به چند و چون زنگ انشاء در دو کشور ژاپن و آمریکا،راهنمای کار ما،کتاب ارزنده "پرورش هنر استدلال،الگوهای تبین اندیشه در فرهنگ آموزش ژاپن و آمریکا" نوشته خانم ماساکو واتانابه بود. باری،آنچه در زیر می آید برخی از آن چیزی است که در این گفت و گوها به میان آمد :
1. زنگ انشاء در دبستان،در پایه های پنجم و ششم،و در هفته یک ساعت،برگزار می گردد. اما به دلیل شمار بالای دانش آموزان اغلب کلاس های درسی و سخت بودن کنترل کلاس،آموزگاران،بیشتر،مایل اند که زمان زنگ انشاء را به دو درس "بخوانیم" و "بنویسیم" اختصاص دهند. با انجام این کار،در واقع،انشانویسی از دستور کار کلاس،حذف می گردد. ادامه مطلب ...
عزت اله مهدوی،دو ماهنامه ی چشم انداز ایران، شماره ی84،اسفند 92 و فروردین 93
پیشینه تاریخی نظام تعلیم وتربیت در ایران ،بیانگر ارتباط مستمر روحانیون با محیط های آموزشی است.میزان این ارتباطات در دوره های مختلف کم وزیاد شده است.زمانی تمام فعالیت های آموزشی، منحصراً در دست آنان بوده و زمانی هم با رشد نیازهای جدیدوتنوع اندیشه ها وتقاضاها در سطح اجتماع ،این انحصار رو به کاهش گذاشته است. هرچند بخش اعظمی از نهاد روحانیت از تأسیس و گسترش مدارس جدید اظهار خرسندی نمی کرد،اما در میان بنیانگذاران آموزش وپرورش نوین، روحانیون پیشتازی هم به چشم می خورد که نه تنها حامی این مدارس بودند بلکه خود، مؤسس شمرده می شوند . بااستقرار نظام های نیمه عُرفی ومتعاقب آن تحولات سریع جامعۀ ایرانی در جهت مدرن سازی نهاد های جامعه،تأثیر ظرفیت های روحانیون در دستگاه تعلیم وتربیت رسمی کشور رو به کاهش نهاد.البته دولتهای وقت به دلیل گرایش های عامه مردم به مظاهر وشعائر مذهبی ،هیچگاه به طور کامل مانع حضور روحانیون در این دستگاه نمی شدند. ادامه مطلب ...