عزتالله مهدوی،روزنامه اعتماد،ص اندیشه،28 دی 92 یکی از نکات برجسته و عبرت آموز بزرگان علمی و فرهنگی جهان اسلام آن است که همواره تحت هر |
عزتالله مهدوی،روزنامه اعتماد،ص اندیشه،28 دی 92 یکی از نکات برجسته و عبرت آموز بزرگان علمی و فرهنگی جهان اسلام آن است که همواره تحت هر |
1-آموزش وپرورش
نوین در ایران به دنبال نوعی تغییر نگرش در جهت باز سازی سیاسی واجتماعی جامعۀ
استبداد زده و بیمار واستعمار زده ورنجور عهد قاجاریه شکل گرفت.بسیاری از
نواندیشان آن دورۀ مهم تاریخی، این نهاد اجتماعی را دروازه ای برای ورود به تحولات
کیفی وکمی می شمردند.البته مبلغان سیاسی
ومذهبی اروپایی نیز بیش از متفکران ما در این زمینه متفطن بودند.اما اغراق در سهم
آنها درجهت دادن به روند تأسیس مدارس،
خصوصاً در جامعۀ بشدت سنتی آن روز ایران ،خیلی وجه تاریخی وواقعی ندارد،لازم است
بدانیم رهبران فکری و مذهبی با نفوذ آن دوره از روند رو به رشد این نظام جدید در
بسیاری از مواقع حمایت جدی می کردند.تا اینکه در دوره پهلوی اول جریان دولتی سازی
مدارس شدت گرفت وحکومت ،از مدارس ابزاری ساخت تا
انتظارات خود را برای تغییر شکل ومحتوای جامعه ،تعمیق ببخشد. بی شک آنها با
بودجه وامکاناتی که به این بخش تخصیص دادند توانستند به لحاظ کمی انحصار دولتی را
تحکیم نمایند.به این طریق آموزش نوین که در جهت اصلاح جامعه و وسیله ای برای آگاهی
اجتماعی شمرده می شد،تبدیل شد به ابزاری برای مهار ونظم بخشی در جهت برنامه های
حکومتی.از همین جا افول آموزش وپرورش آغاز شد.تنظیم آموزش با عقربۀ بازارِ مصرف
وبرقراری نظام عرضه وتقاضا بر شدت افول این نهاد مردمی افزود.ما نیاز داریم یک بار
دیگر دولت در نوع حضور خود در چرخۀ تعلیم وتربیت غور نماید وبا باز تعریف نهادهای
مردمی وتهیه نقشه راهی که ادارۀ مدارس به عهدۀ نهاد های مردم نهاد باشد،هر چه
زودتر به این وضعیت مبهم خاتمه دهد.لازم است بدانیم تأمین بودجه آموزش همگانی
رایگان هیچ منافاتی با تقویت این نهادهای مردمی ندارد.خصوصاً آنکه قانون اساسی نیز
دولت ها را ملزم به این رویه کرده است.
2- نهاد آموزش وپرورش در وضعیت فعلی به کوهی صعب العبور می ماند که مسئولین آن ،هربار از یک قسمت شروع می کنند،هنوز نقشه پازل مانندی تهیه نشده که همگان بفهمند و از نمای بالا ببینند که چه تحولی در حال رخ نمودن است و هر اقدامی مربوط به کدام قسمت نقشه است .مثلاً طرح آموزش شنا(سباح) ادامه مطلب ...
محمدتقی سبزواری
دو ماهنامه ی چشم انداز ایران، شماره ی82، آبان و آذر 92
مقدمه
با قرار گرفتن در عصر فناوری اطلاعات و
ارتباطات و بهبود نظریه های آموزشی، هوشمند سازی مدارس از جایگاه خاصی برخوردار
شده است. تأکید سند تحول بنیادین سبب شده تا شیوه نامه هوشمند سازی مدارس تدوین و
در اختیار مدارس قرار گیرد. سند تحول در کلیه مراحل به لزوم استفاده از فن آوری
های جدید و بازتعریف ارزش ها و شیوه های آموزشی پرداخته است.
در بند 25، بیانیه ارزش ها در سند تحول به بهسازی و تحوّل در نظام برنامه ریزی آموزشی و درسی، مالی و اداری و زیر ساخت های کالبدی و فناوری توصیه شده است. به منظور نیل به اهداف کلان سند تحول در بند 7، راهبردهای کلان از تقویت نگاه فناورانه و بهره مندی هوشمندانه از فن آوری های نوین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی سخن به میان آمده است.
سند تحول همچنین برای رسیدن به اهداف کلان، به ارائه راهکارهایی[1] به منظور ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی – یادگیری با تکیه بر استفاده هوشمندانه از فناوری های نوین پرداخته است:
1- توسعه ضریب نفوذ شبکه ملی اینترانت در مدارس با اولویت پر کردن شکاف دیجیتالی بین مناطق آموزشی و ایجاد ساز و کار مناسب برای بهره برداری بهینه و هوشمندانه توسط مربیان و دانش آموزان در چارچوب نظام معیار اسلامی
ادامه مطلب ...مهدی بهلولی،روزنامه آرمان،26 دی 92
علی اصغر فانی،وزیر آموزش و پرورش،در یکی از واپسین سخنان خود،از تدوین منشور حقوق دانش آموزی
سخن گفته است : "در راستای منشور حقوق شهروندی که رئیس جمهور نیز بر آن
تاکید کردهاند اکنون پیش نویس این منشور در شورای عالی آموزش و پرورش در
دست تدوین است و بنا داریم پیش نویس منشور حقوق معلم را که منبعث از حقوق
شهروندی است نیز در آینده نزدیک تدوین و در مراجع مربوطه به تصویب
برسانیم." این سخنان،و در کل،مسآله ی منشور حقوق دانش آموزی و منشور حقوق
معلم را می توان از زاویه های گوناگون نگریست. در زیر تنها به چند نکته،آن
هم در باره ی منشور حقوق دانش آموزی،می پردازم.
۱. منشور حقوق دانش آموزی،موضوع تازه ای نیست. در سال های واپسین دوران اصلاحات،سندی با عنوان "منشور ملی حقوق دانش آموز" در مجلس دانش آموزی تصویب و به شورای عالی آموزش و پرورش فرستاده شد که البته با دگرگونی دولت و روی کار آمدن احمدی نژاد،بایگانی و فراموش گردید و هیچگاه به مدرسه ها راه نیافت. آن منشور،سندی گرانبهاست و بندهایی اینچنین ارزنده دارد : " دانش آموز دارای حق آزادی عقیده و بیان و مصونیت پس از بیان می باشد... دانش آموزان غیرفارسی زبان حق دارند پیش از ورود به دبستان از امکانات ویژه فراگیری زبان فارسی بهره مند شوند... دانش آموزان حق دارند با فرهنگ بومی و ملّی و همچنین فرهنگ سایر ملل،آشنا شوند... دانش آموزان حق دارند از آموزش های مربوط به حقوق جنسی برخوردار شوند... دانش آموزان حق دارند در آموزش های رسمی نظام آموزش و پرورش از فراگیری اصول حقوق شهروندی و مهارتهای زندگی اجتماعی بهره مند شوند... دانش آموزان حق دارند در آموزش های رسمی نظام آموزش و پرورش از فراگیری اصول حقوق بشر و سایر اسناد و مقررات بین المللی در مورد حقوق کودک و دانش آموز بهره مند شوند ."
ادامه مطلب ...روزنامه شرق،25 دی 92
محمدحسین نجاتی
: روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش روز گذشته از ارسال نامهای از سوی
علیاصغر فانی به رییس قوهقضاییه برای عفو معلمان بازداشتی خبر داد.
مسالهای که در سالهای اول فعالیت دولت نهم و مدیریت محمود فرشیدی آغاز
شد، پس از سال 1388 شدت گرفت و در دوره مدیریت حمیدرضا حاجیبابایی در دولت
دهم وجود آن از اساس تکذیب شد. حالا وزیر آموزشوپرورش در نامهای از رییس
قوهقضاییه درخواست کرد با توجه به مناسبتهای پیشرو، تعدادی از معلمانی
که در بازداشت بهسر میبرند و حکم قضایی دارند مورد عفو قرار گیرند. او
درباره اقدامات صورتگرفته توسط این وزارتخانه برای آزادی برخی معلمان عضو
تشکلهای صنفی فرهنگیان که دربازداشت بهسر میبرند، گفت: تمامی تشکلهای
فرهنگیان دارای مجوز از وزارت کشور مورد احترام آموزشوپرورش هستند و از
دید ما بهعنوان فرصتهایی برای آموزشوپرورش تلقی میشوند.
وزیر
آموزشوپرورش با ابراز امیدواری نسبت به جواب دادن نامه از سوی رییس دستگاه
قضا، افزود: وزیر اطلاعات قول داده با تشکلهای شناسنامهدار و قانونی
فرهنگیان دیداری داشته باشد و هماکنون در حال هماهنگی و برنامهریزی برای
انجام این دیدار هستیم. وزیر آموزشوپرورش ابراز امیدواری کرد، دیدار وزیر
اطلاعات با تشکلهای فرهنگیان، جلسه مشکلگشایی برای ادامه فعالیت این
تشکلها در قالب قانون احزاب باشد.
گرچه وزیر آموزشوپرورش اشارهای به
تعداد معلمان زندانی و نوع جرایم تشخیص داده برای آنها از سوی قوهقضاییه
نکرده است، اما به نظر میرسد، اشاره او به معلمان زندانی دارای احکام
قضایی در میان سه گروه از معلمان زندانی است. نکته حایز اهمیت دیگر اینکه،
بخش زیادی از معلمان نیز طی هشتسال فعالیت دولتهای نهم و دهم، احکام
اداری دریافت کردهاند. احکامی که کمترین جریمه آنها درج در پرونده و توبیخ
کتبی و بیشترین آن، اخراج از آموزشوپرورش است. در این رابطه محمدرضا
نیکنژاد معلم شاغل در آموزشوپرورش شهر تهران و عضو کانون صنفی معلمان در
رابطه با آمار معلمان بازداشتی میگوید: «متاسفانه آمار مستندی از تعداد
معلمان بازداشتی وجود ندارد،
ادامه مطلب ...
گزارش،روزنامه ی شهروند،25 دی ماه 92
شیده لالمــی| خیلـی
از آنها ممنوعالتدریس و خیلیهایشان تبعید شدند. حقوقشان را قطع کردند و
تعدادی را هم به زندان فرستادند. حالا وزیر آموزشوپرورش به رئیس
قوهقضائیه نامه نوشته و از او برای معلمان زندانی
درخواست عفو کرده است. در فاصله سالهای۸۴ تا ۹۲ دولت وقت به شکل خاصی با
نهادهای صنفی روبهرو شد. نهتنها بسیاری از تشکلهای مدنی و نهادهای صنفی
تحتتاثیر سیاستهای دولت وقت از ادامه فعالیت بازماندند که بسیاری از
فعالان صنفی هم تحتفشار قرار گرفتند. وضع برای معلمانی که در فعالیتهای
صنفی فعال بودند هم سخت شد و کم نبود تعداد کسانی که به خاطر عضویت و
فعالیت در نهادهای صنفی از حضور در کلاسهای درس محروم شدند و تعدادی هم به
زندان رفتند. هرسال همزمان با دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در
۲۲بهمن، تعدادی از زندانیان مشمول عفو میشوند و حالا چند هفته مانده به
بهمنماه علیاصغر فانی، وزیر آموزشوپرورش به صادق آملی لاریجانی، رئیس
قوهقضائیه نامه نوشته و از او درخواست کرده: «با توجه به مناسبتهای
پیشرو، تعدادی از معلمانی که در بازداشت به سر میبرند و حکم قضایی دارند،
مورد عفو قرار گیرند.» در ماههایی که از فعالیت دولت روحانی گذشته، وزارت
آموزشوپرورش بارها اعلام کرده که از فعالیت تشکلهای صنفی حمایت میکند.
وزیر در همان نخستین هفتههای آغاز به کارش در دولت با نمایندگان تشکلهای
صنفی معلمان هم دیدار کرد و گفت برای آزادی معلمان عضو تشکلهای صنفی
فرهنگیان تلاش میکند. وزیر آموزشوپرورش با ابراز امیدواری از اجابت نامه
از سوی رئیس دستگاه قضا، به «ایسنا» گفته است: «وزیر اطلاعات قول داده با
تشکلهای شناسنامهدار و قانونی فرهنگیان دیداری داشته باشد و هماکنون
درحال هماهنگی و برنامهریزی برای انجام این دیدار هستیم.
ایلنا : صندوق ذخیره فرهنگیان رویکرد جدیدی را نسبت به گذشته اتخاذ کرده و آنطور که در این جلسه مطرح شد، «علی اصغر فانی» وزیر آموزش و پرورش بر تاثیر عملکرد اقتصادی این صندوق در ارتقای سطح معیشتی زندگی معلمان اصرار دارد.
نمایندگان بیش از ۴۰ تشکل صنفی معلمان سراسر کشور در نشستی با «شهابالدین غندالی» مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان به طرح دیدگاههای خود پرداختند.
«محمد رضا نیکنژاد» عضو کانون صنفی معلمان با اعلام این خبر به ایلنا گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان رویکرد جدیدی را نسبت به گذشته اتخاذ کرده و آنطور که در این جلسه مطرح شد، «علی اصغر فانی» وزیر آموزش و پرورش بر تاثیر عملکرد اقتصادی این صندوق در ارتقای سطح معیشتی زندگی معلمان اصرار دارد.
وی با ارزیابی مثبت از رویکرد جدید صندوق، تاکید کرد: فعالیتهای اقتصادی صندوق ذخیره فرهنگیان باید شفاف سازی شود و این صندوق به سوددهی قابل قبولی برسد.
نیکنژاد ادامه داد: روند چندین سال گذشته صندوق مبهم و غیر شفاف بوده است و مدیرعامل جدید هم بر این موضوع اذعان داشت و از تلاشهای جدید برای محاسبه دقیق سرمایه صندوق و ثبت شرکتهای تابعه سخن گفت.
این فعال صنفی معلمان با اشاره به ۷۲۰ هزار عضو این صندوق، تصریح کرد: هر عضو به صورت میانگین ۲۰ هزار تومان در ماه به حساب صندوق واریز میکند که با یک محاسبه سر انگشتی به رقم بالایی میرسیم اما سود فعلی این صندوق تناسبی با مبلغ دریافتی از فرهنگیان ندارد. ادامه مطلب ...
محمدرضا نیک نژاد
تارنمای سخن معلم،23 دی ماه 92در پاسخ به فرا خوان تارنمای" سخن معلم"
در روزهای خبرساز سال 85 در یکی از روزنامه های کشور گفتگویی منتشر شد.
گفتگو با فرشیدی،وزیر وقت آموزش و پرورش و موضوع آن خواسته های صنفی فرهنگیان و
برنامه های آینده ی وزیر بود. خبرنگار پس از گذر از حیاط وزارتخانه و از میان
نیروهای انتظامی،که خسته از تلاشی طاقت فرسا! در پاک سازی! و تاراندن معلمان معترض
از وزارتخانه و خیابان های پیرامون آن،اکنون آبی به دست و رو می زدند و پاهای خسته
خویش را در حوضچه میان ساختمان سپهبد قرنی،خنک می کردند،به دفتر وزیر می رسد.
خبرنگار که با دیدن نیروهای ضد شورش کمی جا خورده است،از وزیر درباره درگیری های
پیرامون دفترش می پرسد. فرشیدی در پاسخ می گوید:خبر ندارم! خبرنگار که از این پاسخ
شگفت زده است،درباره ی خواسته های صنفی فرهنگیان و چرایی بی عملی وزارتخانه در
حمایت از این خواسته ها و جلو گیری از برخوردهای خشن با آنها می پرسد. وزیر پس از
چسباندن این حرکت ها و رهبران آن به بیگانگان و دشمنان!خیابانی شدن این اعتراض ها
را اشتباه دانسته و می گوید: حمایت از معلم در چهاردیواری مدرسه است و حفظ امنیت
خیابان بر عهده ی نیروی انتظامی! بگذریم از این که برخی از کنشگران صنفی در مدرسه
و در برابر دیدگان دانش آموزان بازداشت شدند. فرشیدی وزیر برگزیده آموزش و پرورش
در نخستین دولت احمدی نژاد است که تمایلات راست سنتی شدیدی را با خود به یدک می
کشد. او تشکلی به نام "کانون تربیت اسلامی" را رهبری می کند که دارای
انگیزه های سیاسی قدرتمندی است و بسیاری از کاربدستان راستگرای گذشته و کنونی
آموزش و پرورش را در خود جای داده است. فرشیدی تاکنون در مخالفت با دولتِ میانه
روی حسن روحانی کوتاهی نکرده است. آشکارترین مخالف ها را می تواند در تلاش های –
دست کم - رسانه ای او در ماجرای معرفی محمد علی نجفی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش
و پرورش دید.
هفته ی گذشته علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید،مهمان ویژه ی همایش "کانون تربیت اسلامی" بود که بازتاب های گوناگونی را میان فرهنگیان به همراه داشت. ادامه مطلب ...
ایلنا : با روی کار آمدن دولت آقای روحانی، فضای یاس و ناامیدی به فضای امیدواری تبدیل شد تا جایی که بسیاری از تشکلهای صنفی معلمان در سراسر کشور برای برگزاری مجمع عمومی به وزارت کشور مراجعه کردند./ فشارهای سیاسی بر فعالان صنفی معلمان کم و بیش وجود دارد و پرونده قضایی بسیاری از آنها هنوز در جریان است
یک فعال صنفی معلمان می گوید بعد از انتخابات ۲۴ خرداد و استقرار دولت آقای روحانی، روزنههایی برای ادامه فعالیت صنفی معلمان ایجاد شده است.
«پیمان نودینیان» در این باره به ایلنا گفت: با روی کار آمدن دولت آقای روحانی، فضای یاس و ناامیدی به فضای امیدواری تبدیل شد تا جایی که بسیاری از تشکلهای صنفی معلمان در سراسر کشور برای برگزاری مجمع عمومی به وزارت کشور مراجعه کردند. ادامه مطلب ...
مهدی بهلولی،تارنمای فرهنگیان نیوز
"در حال حاضر هشت و نیم درصد،یعنی یک میلیون دانشآموز در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند،درحالیکه اگر تسهیلاتی را قایل شویم و از بخش غیردولتی حمایت کنیم، این ۸.۵ درصد تا ۲سال آینده به ۱۲درصد قابل افزایش است. اگر بتوانیم دانشآموزان غیردولتی را به یک و نیم برابر برسانیم و ۵۰۰ هزار نفر از دانشآموزانی که از مدارس دولتی خدمات میگیرند به سمت مدارس غیردولتی سوق بدهیم با هزینههای آن میتوانیم آموزشوپرورش را بهتر اداره کنیم. لذا توسعه بخش غیردولتی در اداره آموزشوپرورش موثر است... اتکای وزارت آموزش و پرورش باید به نظرات کارشناسی باشد و در اجرای تمامی برنامهها،پژوهش پایه و مبنای کار باشد. ... حرکتهای شتابزده در آموزش و پرورش جایی ندارد و باید تمامی فعالیتها در دستگاه عظیم تعلیم و تربیت با تامل، پژوهش،مطالعه و بازخورد گیری صورت گیرد." اینها بخش هایی از گفته هایی است که فانی،وزیر آموزش و پرورش،در چند روز گذشته با رسانه ها داشته است. از دید این نگارنده،این سخنان سازگار نمی باشند. مدرسه های غیردولتی یا غیرانتفاعی،در جهان و در ایران،پدیده ی تازه ای نیست. بدون استناد به تجربه ی جهانی و ملی این مدرسه ها،و بدون استناد به اندیشه ی آموزشی فراگیری،که همه ی سویه های آموزش در جهان نوین را دربربگیرد و تنها با استناد به یک دفاع قدیمی،که باید از شمار دانش آموزان دولتی کاست تا بتوان آموزشی بهتر ارائه نمود،بی گمان،خود گونه ای شتابزدگی است. از سال های پایانی دهه هفتاد،که دانش آموزان ایران 18 میلیون نفر بودند با استدلال زیاد بودن دانش آموزان،مدرسه های غیرانتفاعی راه افتادند،هم اکنون هم که شمار دانش آموزان به یک سوم،کاهش یافته و شده است 12 میلیون،باز هم استدلال همان است.