محمد رضا نیک نژاد،روزنامه ی اعتماد،23/11/91
کتاب 191 صفحه ای "مدرسه ای که من دوست دارم" با هدف راهنمای عمل سیاستگذاران،مدیران،معلمان،دانش آموزان و خانواده ها با بهای 5000 تومان به بازار آمد و به مدرسه ها فرستاده شد. این کتاب نوشته حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش و سوسن کشاورز است و از سه فصل و یک بخش پیوست ها سامان یافته است. درباره هر بخش کتاب می توان بسیار سخن گفت،اما پیش از هر گونه داوری درباره کتاب،جمله هایی از آن را باهم می خوانیم.در بخش ویژگی های معلم در مدرسه ای که وزیر دوست دارد،می خوانیم که : "نسبت به مسائل دانش آموزان، همکاران،خانواده ها و جامعه بی تفاوت نیست و در راستای رفع مشکلات فردی و اجتماعی نهایت تلاش خود را به کار می بندد. (1)به شغل اش افتخار می کند و از این که در راستای انجام تکلیف الهی در امر تربیت فعالیت می کند و ادامه دهنده راه اولیا و پیامبران الهی است،بر خود می بالد.(2)با مدیر مدرسه،در اجرای طرح های نیاز سنجی،نظر سنجی،اثر سنجی از دانش آموزان،خانواده ها و افراد محله و جامعه در راستای عملکرد معلمان و فعالیت های مدرسه همکاری دارد(3)در مدرسه جهت انجام فعالیت های آموزشی و پرورشی به طور تمام وقت حضور دارد.(4)http://www.etemaad.ir/Released/91-11-23/93.htm
ادامه مطلب ...
محمد روزبهانی/ روزنامه آرمان24بهمن1391
حمید رضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش، در آخرین اظهار نظرش گفت: حضورم در آموزش و پرورش برای تغییر مصادیق نبوده، بلکه هدف از این حضور، تغییر نگاه به آموزش و پرورش و معلمان بوده است... هدف تحول بنیادین آموزش و پرورش، تغییر نوع نگاه به معلمان است. (خبرگزاری فارس21 بهمن1391) با شنیدن گفتههای وزیر چند سوال ممکن است در ذهن شنونده شکل بگیرد. 1- نگاهها به معلمان در حال حاضر چگونه است که باید تغییر کند؟ 2- نگاه به پایگاه اجتماعی (قشر) معلمان در جامعه از چه عواملی تاثیر میپذیرد؟ 3- چگونه میتوان پایگاه اجتماعی قشر معلمان را در جامعه تغییر داد؟ 4- آیا وزارت آموزش و پرورش به مدیریت حاجیبابایی توانسته است نوع نگاههای جامعه به معلمان (پایگاه اجتماعی معلمان) را تغییر مثبت دهد؟
ادامه مطلب ...محمد رضا نیک نژاد،دوماهنامه ی چشم انداز ایران،شماره 76،دی و بهمن ماه 1391
ساختار نوین آموزشی که به نام ساختار 6- 3-3 شناخته می شود،از آغاز مهر امسال با سر و صدایی فراوان اجرایی گردید. مهمترین نقدی که بر اجرای این برنامه از سوی کارشناسان بارها گفته شد و البته به جایی نرسید شتاب در اجرای آن بود. تغییر ساختار بر خلاف ادعای مسئولان،هم در سند تحول بنیادین اولویتی ندارد- از 131 راهکار ارائه شده برای تحول،112 ام آنها است- و هم با توجه به این که درونمایه ها و روش های آموزشی به همان شیوه های پیشین است،شاید نتوان از رهگذرش امیدی به بهسازی آموزشی بست. بر هیچ کس پوشیده نیست،که سامانه آموزشی ما در سنجش با کشورهای پیشرفته،کارایی بسیار کمتری دارد. اما گویا این شکاف بزرگ،تنها به دلیل ساختار نیست،زیرا با این که سامانه های آموزشی این کشورها،با یکدیگر تفاوت های بسیار دارند،اما بررسی کیفیت آموزشی آنها،چندان تفاوت معنی داری را نشان نمی دهد. پس ناکارآمدی ساختار،شاید یکی از ده ها دلیل افت آموزشی باشد.
ادامه مطلب ...
ایلنا:عضو کانون صنفی معلمان اظهار داشت: بیش از ۸ ماه است حقوق نیروهای ستادی آموزش و پرورش پرداخت نشده است.
محمد رضا نیکنژاد به ایلنا گفت: مقدار این حق الزحمه بر طبق حکم و سابقه تدریس و در نظر گرفتن معیارهای دیگر اندکی ثابت نیست اما تقریبا آموزش و پرورش باید ماهیانه ۱۸۰ هزار تومان بابت اضافه کار به نیروهای ستادی پرداخت کند که این مبلغ در ۸ ماه گذشته پرداخت نشده است.
وی گفت: حق الزحمه امتحانات بسیار پایین است و گاهی به اندازه کرایه رفت و برگشت معلم هم نیست ضمن اینکه از ساعت آموزشی نیز بیشتر زمان میبرد.
نیک نژاد گفت: شاغلین آموزش و پرورش به لحاظ مالی تأمین نمیشوند و در حال حاضر بیشتر امور به واسطه ارتباط عاطفی بین معلم و معاون و سایر پرسنل پیش میرود.
عضو کانون صنفی معلمان گفت: هم اکنون حدود ۸۰ درصد کارهای آموزش و پروش به همین سبک رفع و رجوع میشود و معلمان خیلی از روزها مجبورند برای رفت و برگشت به محل کار مبلغی را به حق الزحمه خود اضافه کنند.
ادامه مطلب ...
محمد رضا نیک نژاد،روزنامه آرمان ،18/11/91
"مدرسه ای که من دوست دارم" نوشته ی حمید رضا حاجی بابایی و سوسن کشاورز با 191 صفحه و سه بخش و یک پیوست با بهای 5000 تومان را انتشارات مدرسه با همکاری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش- با تخفیف 1500 تومانی- به مدرسه ها فرستاد. کتابِ نوشته شده ی وزیر آموزش پرورش،باعنوان راهنمای عمل سیاستگذاران،مدیران،معلمان،دانش آموزان و خانواده ها به خوانندگان معرفی شده است. کتاب به ویژگی های مدرسه،دانش آموزان،مدیران،آموزگاران،درونمایه های آموزشی،خانواده ها و محله های دوست داشتنی نویسندگان می پردازد. بخش نخست آن از پیشینه موضوع مدرسه های معیار در درون و بیرون کشور سخن می گوید و سپس واژه های کلیدی کتاب،یعنی "من" و "مدرسه" را شرح می دهد. کتاب در دو بخش دیگر هم بر ویژگی عامل های اثرگذار در فرآیند یادگیری– یاددهی متمرکز شده است.
ادامه مطلب ...
مهدی بهلولی،روزنامه آرمان،17/11/91
"فرهنگیان از آقای حاجی بابایی درخواست کردهاند که در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کنند... ایشان هنوز جواب مثبت یا منفی در این زمینه نداده است... ایشان فعلا در حال مطالعه و بررسی در زمینه کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری هستند." اینها سخنان محیالدین بهرام محمدیان،معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی می باشد که در روز یکشنبه پانزدهم بهمن و در مراسم گشایش دانشگاه فرهنگیان در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا بیان کرده است. گرچه خود حاجی بابایی،در همان مراسم و پس از شنیدن سخنان معاونش از زبان خبرنگاران،چنین واکنش نشان داده : "چه حرفهای خطرناکی میزنید به طور حتم ایشان با شما شوخی کرده است... چه کسی این موضوع راگفته،این چه چیزهایی است که میگویید، نمیگذارید ما یک مقداری آرامش پیدا کنیم."
ادامه مطلب ...
مهدی بهلولی،دوماهنامه ی چشم انداز ایران،شماره 76،دی و بهمن ماه 1391
افت و کیفیت پایین آموزش در همه ی پایه ها و مقاطع تحصیلی،از دبستان گرفته تا دانشگاه،پدیده ای انکار ناکردنی در سامانه های آموزشی ایران است،یعنی باید پذیرفت که روی هم رفته آموزش در ایران،کارکردهای بنیادین عمومی و تخصصی خود را،آنچنان که باید و شاید،ندارد. در درستی این سخن،البته به روش های گوناگون می شود استدلال نمود؛برای نمونه این که بیشتر نیروهای انسانی پرورش یافته ی این سامانه ها،از توانمندی های بایسته برخوردار نیستند و در گستره ی جامعه،زندگی و کار،نمی توانند انتظارهای گوناگون فرهنگی،اندیشگی،سیاسی،اقتصادی و ... را برآورده نمایند. یا روش دیگر،تمرکز بر خود فرآیند آموزش و نتیجه ی آزمون های تحصیلی است. شمار کودکانی هم که در سن آموزش اند اما از آن بی بهره اند- کودکان بازمانده از تحصیل- هم می تواند یکی دیگر از شاخص های نشانگر وضعیت آموزشی به شمار آید،به ویژه این که بخشی از ریشه های این پدیده افسوس برانگیز رو به رشد،به کیفیت پایین آموزش برمی گردد.
ادامه مطلب ...
عزت اله مهدوی،دبیر،دوماهنامه ی چشم انداز ایران،شماره76،دی و بهمن ماه 1391
در سال تحصیلی جاری،درسی بعنوان"تفکر و پژوهش" را برای دانش آموزان ششم در برنامه های دبستان گنجانیده اند. البته می دانیم که حافظه محوری و متن محوری فریاد همه کارشناسان مسایل آموزشی را در آورده است و بر کسی پوشیده نیست که مشکل بنیادی آموزش و پرورش ایران،با گنجاندن چنین درسهایی حل نمی شود،که اگر چنین بود در سالهایی که "تحقیق و پژوهش" در مقاطع تحصیلی مختلف تدریس می گردید این مشکل رفع می شد و امروزهم با شک و تردید به این فعالیت نمی نگریستند.
ادامه مطلب ...
مهدی بهلولی،روزنامه آرمان،14/11/91
(این یادداشت در روزنامه متآسفانه با اندکی حذف چاپ گردید.)
هوشمندسازی مدرسه های ایران،که در این چند ساله،بسیار از آن گفته و شنیده می شود ما را به یاد داستان کهنه ی برخورد ایرانیان با فن آوری غربی می اندازد : همان که ابزار فن را بخریم و بیاوریم و آن را در فرهنگی بنشانیم به دور از آنچه که در آن زاده شده،رشد یافته و رشد می یابد.
ادامه مطلب ...
گزارشی از روزنامه بهار،14/11/91
طرح جدیدتر برای طرح جدید اما شکستخورده تغییر نظام آموزشوپرورش
احمدینژاد: تحول در آموزشوپرورش کار یک وزارتخانه نیست
محمود احمدینژاد تحول در نظام آموزشوپرورش را برنامهای ملی اعلام کرد که همه ملت باید برای آن بسیج شوند. سخنان او در حالی است که همزمان وزارت آموزشوپرورش اعلام کرده نظام آموزشی کشور در سال تحصیلی آینده باز هم تغییر میکند این بار از 3-3-6 به 3-3-3-3. به گزارش بهار، معلمان و دانشآموزان هنوز از پیچوخمهای ششسالهشدن دوره آموزش ابتدایی در ایران عبور نکردهاند که وزارت آموزشوپرورش اعلام کرده از سال تحصیلی آینده طرح جدیدی درمیاندازد و آن تقسیم دوره ششساله ابتدایی به دو دوره سه ساله است، سخنانی که احتمالا موج جدیدی از انتقادات را متوجه وزیر آموزشوپرورش خواهد کرد که پیش از این بارها به دلیل اجرای شتابزده طرحها مورد انتقاد قرار گرفته است.
ادامه مطلب ...