چکیده گفته های اسماعیل عبدی در میهمانی کافه قانون
روزنامه قانون،29 آبان 92،صفحه ی حقوق:
در «کافه قانون» همراه با منوی حقوقی ویژهای میزبان شما هستیم تا کارشناسان برجسته حقوقی ما موضوعات و مشکلات حقوقی روز مردم، همچنین یکی از مهمترین چالشهای حقوقی هفته را به بوته نقد و بررسی قرار دهند.
اسماعیل عبدی، کارشناس آموزشی و آموزگار، مهمان «کافه قانون» بود تا برای ما از نقض حقوق کودکان در امر آموزش صحبت کند:
وارستگی فرهنگ کشورمان تا بدان پایه است که بنیادی ترینها یافتههای علمی دستاورد فرهیختگان ایرانی بوده اند. برای حفظ این ارزشها، شایسته است که در گذار به نوگرایی آموزشی،مسئولان؛ اقداماتی موثرانجام دهند تا کودکان و نوجوانان این کشور بزرگ به گونه ای آموزش ببینند که همچون پیشینیان در آسمان دانش گیتی بدرخشند نه اینکه با پایمال کردن حقوق کودکان در امر آموزش، آینده کشور را به تباهی بکشانند.
تارنگار حقوق معلم
اسماعیل عبدی
در بین فعالین صنفی و معلمان کشور چهره ای شناخته شده و بسیار محبوب است.او معلمی آزاده و عدالتخواه است که سی سال از بهترین لحظات زندگی اش را در هنرستانهای تربت جام و مشهد به آموزش پرداخته و بسیاری از مهندسان کشاورزی این شهرها از شاگردانش بوده اند.
مهندس هاشم خواستار،عضو هیات مدیره ی کانون فرهنگیان مشهد است و به همین دلیل در پیگیری مطالبات معلمان مشهد و کشور نقش آفرینی کرده است و مدت هاست از سوی دادگاه انقلاب مشهد مورد بی مهری قرار می گیرد.
ایشان در سال 83 پس از برگزاری نشست شورای هماهنگی کانونهای سراسر کشور در رشت به اتهام شرکت در نشست فوق به 6 سال زندان محکوم گردید که در دادگاه تجدید نظر به 3 سال حبس تعلیقی تبدیل شد.
در سال 86 در هیات تخلفات اداری به کسر یک هشتم از حقوق به مدت یک سال محکوم شدو در سال 87 پس از سی سال خدمت شرافتمندانه بازنشسته شد. در سال 88 توسط دادگاه انقلاب مشهد در ابتدا حکم 6 سال زندان را دریافت کرد که در دادگاه تجدید نظر به دو سال حبس تقلیل یافت. ادامه مطلب ...
"یک آسمان نگاه" گردایه ای از شعرهای زیبا و دلنواز "عبدالجلیل کریم پور" است که انتشارات سخن گستر مشهد آن را در قطع و نمایه ای دلچسب در 72 صفحه و با بهای سه هزار و پانصد تومان منتشر کرده است. این کتاب شامل 69 شعر است که بسیار چشم نواز و دلنشین در لابه لای صفحه های کتاب جا داده شده اند. عبدالجلیل کریم پور فرهنگی با ذوقی است که در خرداد ماه 1353 در شهر خواف از استان خراسان رضوی زاده شده است و اکنون نیز در این شهرستان صد و بیست هزار نفری به آموزش جامعه شناسی در دوره دبیرستان مشغول است. افزون بر توان شعر و شاعری، این همکار فرهیخته در بررسی دشواری های آموزشی و مسائل وابسته به آن هم،دستی به قلم دارد و کارشناسی توانا و ریزبین است که یاداشت هایش در روزنامه های نامدار کشور به چاپ می رسد. گرچه کریم پور در شهرستان دور افتاده ای نزدیکی های مرز افغانستان روزگار می گذراند،اما نقدهایش بر ساختار آموزشی و دشواری های آن بسیار پربار و خواندنی است. ایشان تارنگاری با نام"اندیشه های یک معلم خوافی" را نیز مدیریت می کند که در آن دغدغه های آموزشی- سیاسی- اجتماعی خویش را بازتاب می دهد. در دیباچه ی "یک آسمان نگاه" می خوانیم: ادامه مطلب ...
محمدرضا نیک نژاد،روزنامه ی آرمان،25 آبان 92
" (باید) در محیط مدرسه دانشآموزان بهتر و راحتتر با زندگی اجتماعی خود آشنا شوند. باید دانشآموزان با قانون، تکلیف،وظیفه و حق و حقوق خود آشنایی بیشتری پیدا کنند. محیط خانواده یک محیط عاطفی است و لذا کودک در این محیط با واقعیتهای جامعهاش کمتر آشنا میشود. بنابراین اولین محیطی که فرزندانمان با جامعه واقعی نزدیک و آشنا میشوند محیط مدرسه است. در این محیط است که دانشآموز هم سن و سالان خود و نیازها و عواطف گوناگون را مشاهده میکند و برای اولین بار تنوع انسانها و نیازهای آنها را میبیند. آشنایی با قانون و قانونمداری از مدرسه آغاز میشود و در این محیط است که همه دانشآموزان با حقوق و تکالیف خود در جامعه آشنا میشوند. باید زنگ انشا را احیا کنیم و بگذاریم دانشآموز در انشایش از معلم و کلاسش در مدرسه نقد کند و درباره بهتر شدن مدرسهاش نقد کند. باید اجازه داد دانشآموز در انشایش به رئیسجمهور انتقاد کند و برای بهتر شدن کشور پیشنهاد دهد و مدرسه نیز این انتقادات و پیشنهادها را به رئیسجمهور ارائه دهد".
این ها سخنان رییس جمهور روحانی در آغاز سال آموزشی در دبیرستانی در منطقه هجده تهران است. سخنان رییس جمهور نشان از آشنایی ایشان با برخی از هدف های آموزشی نوین دارد و این،جای بسی خشنودی و امید است و باید از حضور ایشان در جایگاه بالاترین مقام اجرایی بهره گرفت و در راستای چنین هدف هایی پیشرفت. همسو با دیدگاه رییس جمهور،آموزش جهانی- که یکی از زیر مجموعه های یونسکو است- به همراه پانزده سازمان و نهاد جامعه ی مدنی،در سفارش به سران کشورها در شصت و هشتمین گردهمایی سازمان ملل،به سویه هایی از کیفیت آموزشی اشاره دارند. ادامه مطلب ...
مهدی بهلولی
روزنامه اعتماد،20 آبان 92
تارنمای "سخن معلم"
چند سال پیش در مدرسهیی درس میدادم سه طبقه، که نزدیک به 400 دانشآموز داشت. اما طبقه سوم آن خالی بود و از آن چندان استفادهیی نمیشد. در همان سال نخستی که به آن مدرسه منتقل شدم و البته پس از گذشت چند روزی، سراغ کتابخانه مدرسه را گرفتم. گفتند در طبقه سوم و در یکی از کلاسها، کتابهای کتابخانه چندین سال پیش مدرسه را ریختهاند- و به راستی ریخته و نه چیده بودند! پس از بازدید از کتابخانه(؟) از مدیر مدرسه پرسیدم چرا از طبقه سوم استفادهیی نمیکنید و کلاسهای آن خالی است. در پاسخ، سخن شگفت و باورنکردنیای گفت: «طبقه سوم را گفتهاند خالی بگذارید، امکان فروریزی دارد! گفتم اگر طبقه سوم فرو ریزد خب طبقه دوم و اول را هم خراب میکند. گفت میدانم ولی در حال حاضر کمترین کاری است که میتوانیم انجام دهیم.» ادامه مطلب ...
اسماعیل عبدی
روزنامه قانون،21 آبان 92
تارنگار "حقوق معلم"
حق حیات یعنی داشتن همه آنچه که زندگی سالم را تضمین میکند که تنفس هوای پاک و سالم از مهمترین حقوق امروزه مردم جهان است. آلودگی محیط زیست و آلودگی آب و هوا همگی نقض آشکار حقوق شهروندی است. طی سالهای اخیر بسیاری از حقوقدانها در رابطه با پیامدهای حقوقی آلودگی هوا و نادیده گرفته شدن حق مردم در این رابطه هشدارداده اند اما تا کنون هیچ مرجع قضایی پیگیر مسئله نبوده است. این روزها اگر برای چند ساعت در سطح شهر تهران بوده باشید حتما هنگام برگشت به منزل از شدت آلودگی هوا، دچار سردرد شده اید. اگر بخواهید بین راه از شدت سردرد از دود و غبار گریخته و مثلا به پارکی رفته و به دامان طبیعت پناه آورید،پس از لحظهای کوتاه در خواهید یافت که هوای آنجا نیز متاثر از وضع بد هوای شهر، شرایط خوبی ندارد.در بیشتر شهرهای بزرگ ایران،مانندتهران؛دودغلیظحاصلاز آلایندههای موتوری وکارخانجات،ریزگردها و بوی بد ناشی از آنها نشاط را از شهروندان گرفته و سبب افسردگیشان میشود. ادامه مطلب ...
درخواست مدارس از والدین برای کمک مالی همچنان در دوره جدید وزارت آموزش و پرورش مشاهده میشود/ جهتگیری تازهای در وزارت آموزش و پرورش دولت جدید در برخورد با مباحث اقتصادی و مالی ندیدم و اجرای همان بخشنامهها کجدار و مریز ظاهرا ادامه پیدا میکند.
ایلنا: یک معلم و فعال صنفی معلمان با اشاره به اصل ۳۰ قانون اساسی که بر رایگان بودن تحصیل دانش آموزان تا اخذد یپلم اشاره دارد، گفت: این درحالی است که مدارس دولتی به نام هیئت امنایی و همچنین کمک هزینه به مدارس از والدین پول میگیرند و به نظر نمیرسد وزیر آموزش و پروش برای تصحیح این روند ساز و کار ویژهای اتخاذ کند.
"مهدی بهلولی" در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه درخواست مدارس از والدین برای کمک مالی همچنان در دوره جدید وزارت آموزش و پرورش مشاهده میشود گفت: بهعنوان مثال مدرسه فرزندم درخواست ۲۰۰ هزارتومان بابت مناسب سازی فضای کلاسها و مدرسه، تهیه امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی و هزینههای جاری مدارس مانند آب، برق، کاغذ، تکثیر، تلفن، انرژی(سوخت) کرده است.
ادامه مطلب ...
محمد روزبهانی،روزنامه ی آرمان، 16 آبان 92
توضیح نویسنده:متن زیر با تغییر عنوان و حذف بخشی (نصف ) آن و با عنوان "فردا همین امروز نیست "چاپ شده است!
"تمام نظامهای آموزشی از تصور انسانها نسبت به آینده مایه می گیرند،از این رو اگر تصور ما از آینده یک جامعه، با واقعیت موجود آن منطبق نباشد، نظام آموزشی آن جامعه، راه خیانت به جوانانش را در پیش می گیرد"الوین تافلر.جهان و جامعه ای که ما در آن زندگی می کنیم به سرعت در حال تغییر و تحول است،این جهان و جامعه ی در حال تحول وتغییر نهاد هایی هماهنگ با خودش را میخواهد.از جمله این نهادهای مهم آموزش و پرورش است! نهادی که وظایف زیادی را به عهده دارد،انتقال فرهنگ، نوآوری و تغییر، پرورش و رشد شخصی افراد، آموزش مهارتهای مورد نیاز جامعه به افراد و اجتماعی کردن کودکان و نوجوانان برای زندگی درجامعه. حال سوال مهمی که وجود دارد این است که آموزش و پرورش برای چه زمان و چه جامعه ای افراد را آموزش می دهد؟ در جوامع گذشته چون تغییر و تحول در جامعه بسیار کند و آرام بود و در نتیجه راحت تر می شد آینده و نیازهای افراد در جامعه ی آینده را تشخیص داد و در نهایت برنامه ریزی برای آموزش و پرورش آسان بود. اصل در گذشته این بود که فردا همین امروز است،یعنی جامعه ی فردا همانند امروز است و نیازهایش با نیازهای امروز فرقی ندارد و نهایتا اینکه روشهای رفع نیازها نیز همانند امروز است،شیوه ی بسیار عاقلانه ای که در جوامع گذشته وجود داشت و نیازهای افراد را پاسخ می داد، حتی در زمینه ی آموزش و پرورش! آیا امروز هم می توان گفت که
فردا همین امروز است؟
ادامه مطلب ...
محمد رضا نیک نژاد،روزنامه ی اعتماد،14 آبان 92
"کتابخانه ی عمو پورنگ" برنامه ای تلوزیونی است که داستان ها،ترانه ها و گفتگوهایش بر پایه ی خواندن کتاب است و در آن کتاب خوانی به گونه ای بسیار جذاب – برای بچه ها – سفارش می شود. پسر پنج ساله ام با دیدن این برنامه،به کتاب هایش علاقه ی بیشتری نشان می دهد و شب ها با کتاب خوانی مادرش می خوابد. این چیزی است که ارمغان تلاش های عمو پورنگ و دست اندرکاران این برنامه ی کامیاب است و جای قدردانی دارد. اما در بخش میان- برنامه های تبلیغاتی،ناگهان سر و کله ی یکی از گسترده ترین موسسه های آموزشی کشور پیدا می شود و به معرفی کتاب های کارِ ریاضی و علومِ دبستان! می پردازد. و آب سردی بر شعله ی قد کشیده انگیزه ی کتاب خوانی در کودکان می پاشد. راهیابی کتاب های کمک درسی و حل المسائل ها،به دوران دبستان،خیانتی آشکار به هدف های آموزشی این دوران بسیار مهم و تاثیر گذار است. هدف های آموزشی در دوران دبستان،جامعه پذیری،پرورش هوش اجتماعی و خلاقیت،رژفا بخشی به آموزش های شهروندی و سواد خواندن و نوشتن و حساب کردن است. تمرکز بیش از اندازه و افراطی بر بخشی کوچکی از هدف های آموزشی،بخش های اصلی تر آن را به حاشیه رانده و بی گمان بزرگ ترین ستم به هدفهایی همچون رشد خلاقیت و شهروند پروری است. ساختار نمره ای،نتیجه نگر و مبتنی بر تشویق و تنبیه،دانش آموزان را از رسیدن به هدف های آموزشی باز داشته و شوربختانه،دانش آموزان،خانواده ها،معلمان و حتی کاربدستان و کارشناسان آموزشی را در چرخه ی بازتولید این خطای فراگیر عرفی- اجتماعی گرفتارنموده است. اگر تا دیروز کانون توجه این موسسه ها،دانش آموزان دبیرستانی و کنکوری بود- و شاید به خاطر گذر جوانان از دوران شکل گیری شخصیت،چندان جای نگرانی نبود- اما امروز با بالا رفتن ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و خطر حذف کنکور! تمرکز آنها متوجه دوره های پایه ای تر شده است و این یعنی دور شدن بیش از پیش از هدف های آموزشی- به ویژه در دوران حساس دبستان.