مهدی بهلولی،روزنامه شرق،19/2/92
کمی شگفت زده بود و نمی خواست به آسانی باور کند که خریدن یک بسته کاغذA4 می تواند جایگزین پروژه علوم شود و یا نمره های منفی درس حرفه و فن را پاک کند. به خانه که رسیدم سلامی کرد،پس از لحظاتی پرسید بابا تو هم سر کلاس به بچه ها می گی بسته ای کاغذ بخرید و به مدرسه بیارید تا موردهای انضباطی تون رو پاک کنم؟ گفتم نه،مگر به شما گفته اند؟ گفت امروز،معلم علوم مان سر کلاس گفت امتحانات خرداد تا یکی دو هفته دیگه آغاز می شه و مدرسه برای تهیه ی کاغذ،که قیمت اش به بسته ای پانزده هزار تومان رسیده،مشکل داره،هر کسی دوست داره می تونه پروژه ی "قلب انسان و چگونگی کار آن" رو انجام نده و بجاش یک بسته کاغذ A4 بخره و به دفتر مدرسه بدهو نمره ی پروژه رو بگیره.
ادامه مطلب ...
محمد رضا نیک نژاد،روزنامه بهار،۱۹/۲/۹۲
(این یاداشت با حذف بخش هایی از آن چاپ شد)
ایدز در سه دهه گذشته جزء پنج بیماری کشنده انسان بشمار آمده است. تنها بیماری است که همه جهان را هم زمان درگیر خود کرده است و آلودگی آن به جغرافیا و شرایط اقتصادی- اجتماعی ویژه ای بستگی ندارد.اما در یک برهم کنش تعریف شده،گستردگی آن به فقر اقتصادی- فرهنگی وابسته است. در ایران نیز از سال 65 که یک کودک دچار ایدز شناسایی شد تاکنون 5182 تن جان داده اند و آمارهای وزارت بهداشت تا پایان سال 91 از آلودگی 26 هزار و 125 تن به ایدز خبر می دهند. با توجه به پنهان کاری بیماران،این آمار تا 125 هزار تن پیش بینی می شود. موج نخست ایدز از فراورده های خونی وارداتی بود و موج دوم نیز بیشتر میان معتادان تزریقی گسترش یافت، که رشد هر دو با تلاش های فراوان دست اندرکاران وزارت بهداشت کم-و-بیش کاهش یافت. اما به گفته مسئولان، موج سوم این بیماری شتابان رو به سوی کشور نهاده است. کارشناسان بهداشتی- حتی انتظامی- این موج را پیامد آمیزش های جنسی می دانند که نسبت به گذشته شمار بیشتری از بیماران را در بر می گیرد و برخلاف دو موج پیشین، ویژگی هایی دارد که آن را گسترده تر- اپیدمی- کرده و از این رو نیازمند برنامه ریزی ژرف تر و سنجیده تر می کند.
مهدی بهلولی،روزنامه اعتماد،19/2/92
شاید بتوان دو کارویژه ی بنیادی آموزش وپرورش نوین را،جامعه پذیری و فردی سازی همزمان دانست؛ ساز و کاری که بی گمان با برداشت سنتی از این نهاد،همخوانی چندانی ندارد. آنچه که در جامعه ی ما،از معنا و درون مایه ی تربیت، بر جان و اندیشه ها، به یادگارنشسته و گویی سپهر و کالبد پندارها را ساخته، همان پرورش به معنای پذیرش فرهنگ و ارزش های فرمانفرمای جامعه است.
ادامه مطلب ...
محمد روزبهانی،روزنامه آرمان،18/2/92
در این روزها احتمالا همه ی ما از طریق رسانه های مختلف در جریان روز و هفته ی معلم قرار گرفته ایم و بسیار از مسائل و مشکلات این قشر مهم جامعه شنیده ایم. اما شاید نمی دانیم که این قشر دقیقآ مسائل و مشکلاتشان چیست و وضعیت مطلوب برای افراد شاغل در آن باید چگونه باشد! برای اینکه بهتر متوجه شویم وضع موجود و مطلوب یک شغل چگونه است، بهترین کار این است که آن شغل را با شاخص های استانداردی که در دنیای امروز مورد پذیرش عموم متخصصین است بسنجیم. به این شاخص ها،ویژگی های کیفیت زندگی کاری می گویند که شامل چند بعد است.ابعاد یک زندگی کاری با کیفیت به این ترتیب است-1-دستمزد کافی و منصفانه 2-شرایط کاری امن و سالم 3-فرصت برای استفاده از استعدادها و خلاقیتهای انسانی 4-حقوق فردی 5- رابطه کار و بقیه ی زندگی و یکی دو مورد دیگر . ما با همین پنج ویژگی وضعیت زندگی کاری معلمان را مورد کنکاش قرار می دهیم تا ببینیم چه نتیجه ای حاصل می شود. اولین مورد دستمزد کافی و منصفانه است، سوال این است که آیا امروزه معلمان در کشور ما از حقوق کافی و منصفانه برخوردارند ؟ و جوابی که از زبان مسئولین و معلمان توامآ می شنویم این است ، خیر!اگر سری به سایتها و روزنامه ها بزنیم از زبان نمایندگان مجلس ،وزیر اموزش و پرورش و سایر مسئولین بارها شنیده ایم که فرهنگیان از نظر حقوق شرایط مطلوبی ندارند.
امتحانات خرداد ماه اول دبیرستانیها، ملاک ادامه تحصیل در رشتههای نظری
الناز محمدی، روزنامه بهار، ۱۸/۲/۹۲
این روزها شایعهای بین معلمان و دانشآموزان دبیرستانی دهانبهدهان میچرخد؛ شایعهای که باز هم به تصمیمات مسئولان وزارت آموزشوپرورش بازمیگردد. تصمیماتی که مانند بیشتر اتفاقاتی که در چهارسال گذشته افتاده، یک سرش بازمیگردد به وزیر، حمیدرضا حاجیبابایی.
داستان این بار داستان یک بخشنامه است؛ بخشنامهای که گفته میشود از اول سال تحصیلی
92 -91 به مدیران دبیرستانها ابلاغ شده است و حالا، به فاصله یکماه مانده به تمامشدن سال تحصیلی، تازه دانشآموزان و معلمان دبیرستانها از آن باخبر شدهاند. خبر از بین همین معلمها درز کرده؛ معلمهایی که میگویند بهتازگی در جریان بخشنامهای قرار گرفتهاند که در آن آمده است اگر دانشآموزان اول دبیرستانی در امتحانات خرداد یک مورد تجدیدی هم بیاورند، نمیتوانند هیچیک از رشتههای نظری را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند و باید درسشان را در هنرستانهای فنیوحرفهای و کارودانش ادامه دهند. خبر را اول از همه دیروز «ایلنا» روی خروجیاش گذاشت؛ مهدی بهلولی که معلم و کارشناس آموزشی است این خبر را داده: «آموزشوپرورش با ابلاغ آییننامه و برگزاری جلسه توجیهی به مدیران مدارس اعلام کرده است که دانشآموزان اول دبیرستانی که در خرداد امسال حتی یک نمره تجدیدی بیاورند حق انتخاب در رشتههای نظری، یعنی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی، را در سال تحصیلی آینده ندارند و باید در هنرستان کارودانش و فنیوحرفهای به ادامه تحصیل بپردازند.
تقدیم به معلمان
عزت اله مهدوی،روزنامه آرمان،15/2/92
هفته بزرگداشت معلم ،فرصتی است مغتنم .افراد جامعه فرصت می یابند تا دراین ایام با برگزاری مراسم مختلف در مدارس وسایر محافل ،تلاش های خیر خواهانه ی معلمان را پاس داشته و ببینند که کم وکسری هایی که مانع فعالیت موثر آموزگاران می شود کدامند ،تا با مشارکت عمومی دانش آموزان و اولیای آنها، گام های مفیدی در رفع این موانع برداشته شود.مگر باور نداریم که تعالی علمی و اخلاقی اجتماع بشری در گرو تعلیم و تربیتی صحیح امکان پذیر می شود؟بی شک دولتها ،اگر شرایط مناسبی برای درک صحیح جامعه ازاین مسئله فراهم نیاورند مسوول خواهند بود.در این فرصت دولتمردان باید بیندیشند که چه سهمی از فعالیتشان اختصاص به اموری داشته که به دستگاه تعلیم وتربیت غنا و اقتدارمی بخشیده ولی کوتاهی کرده اند.هفته معلم ،
ادامه مطلب ...
تونی بلر نخستوزیر اسبق انگلستان هنگام تبلیغات انتخاباتی برای رسیدن به قدرت، در پاسخ به سوال خبرنگاران که از اولویتهای دولت آینده او پرسیدند گفت: دولت من سه اولویت مهم خواهد داشت. اولین اولویت من آموزشوپرورش است، دومین اولویت آموزشوپرورش و سومین اولویت آموزشوپرورش است! پاسخ جالبی است، انسان را به فکر وامیدارد، چرا برای کشوری پیشرفته چون انگلستان که قاعدتا باید آموزشوپرورشی توسعهیافته داشته باشد، آموزشوپرورش در صدر توجه قرار دارد؟ چرا برای مردم کشورهای پیشرفته این همه تمرکز و توجه به آموزشوپرورش مهم است که سیاستمداران برای کسب رای مجبورند به این امر توجه ویژه داشته باشند؟ پاسخ بسیار واضح و روشن است، توسعه و پیشرفت پایدار، حاصل آموزشوپرورش پیشرفته و خلاق است. سرمایهگذاری در آموزشوپرورش بهترین و
محمد رضا نیک نژاد،روزنامه اعتماد،۱۴/۲/۹۲
در روز و هفته معلم، نهادهای رسمی از جایگاه و نقش معلم در پرورش جان و اندیشه جوانان و نوجوانان میگویند و کنشهای آموزشی و حرفهیی او را همتراز با پیامبران میخوانند و او را بر کجاوهیی ساخته شده از ورجاوند بر فراز قله ارزشها مینشانند. در این بزرگداشتهای هر ساله، آنچه از قلم میافتد و کمتر به گوش میرسد و به چشم میآید، پرداختن به دشواریهای حرفهیی معلم، وارسی نقش کلیدی و بنیادین او در آموزش و پرورش شهروندان آینده و پیگیری دغدغههای واقعی این شغل است. هر شغلی «حقوق» و «مسوولیت»های ویژه خویش را دارد. این حقوق و مسوولیتها بهشدت درهم تنیده و به یکدیگر وابستهاند. ناترازمندی میان این دو، سبب ناتوانی یا کم توانی شغل مورد نظر، در برآوردن هدفهای پیش بینی شده کلان و خرد سازمانی میشود. از سوی دیگر، هر حرفهیی برای رسیدن به همان هدفهای خرد و کلان خویش و بهره وری بهینه از امکانات و شرایط، نیازمند زمینههایی مادی و غیر مادی است. نبود یا نیم بند بودن این زمینهها و ناهماهنگی و ناهمخوانی زمینهها با دوگانه حقوق – مسوولیت، هر حرفهیی را به سوی ناکارآمدی و سستی میبرد و از آن تنها پوستهیی خوش آب و رنگ پیرامون درونی تهی از هدفهای ارزشمند و واقعی میسازد.
محمد رضا نیک نژاد،روزنامه آرمان،12/2/92
دوازدهم اردیبهشت ماه هزار و سیصد و چهل است. روزهاست که معلمان به خاطر لایحه ی بودجه ای که در آن افزایش دستمزد مورد درخواست فرهنگیان اعمال نشده است،دست به اعتراض های آشتی جویانه ی گسترده ای زده اند. آنچه بیش از روزهای پیش به چشم می آید شمار چشمگیرخانم معلم هاست که در گوشه ای از میدان بهارستان ایستاده اند و گاه گداری شعارهایی در پیوند با خواسته های صنفی خویش سر می دهند. آقا معلم ها در برابر ساختمان مجلس ایستاده و شعارهایشان رنگ و بوی تند تری دارد. نیروهای امنیتی نیز در برابر ساختمان پارلمان به ردیف ایستاده و برخی نیز در کنار ماشین های آب پاش آماده باشند.
مهدی بهلولی،روزنامه بهار،12/2/92
"روز معلم یا روز آموزگار"بیش و پیش از هر چیز،فراخور سخن گفتن درباب ارزش آموزش،هدف آموزش،و کار و وظیفه ی آموزگار می نماید.گرچه در این روز و به رسم چندین ساله ی گذشته،نمی توان یادی نکرد از زنده یاد ابوالحسن خانعلی،آموزگار ارزنده ای که در دوازدهم اردیبهشت سال 1340 و در گردهمایی اعتراضی فرهنگیان و با گلوله ی سرگرد شهرستانی- رییس کلانتری میدان بهارستانآن زمان- جان باخت و همچنین از اندیشمند سرشناس حوزه،مرتضی مطهری،که در سال 1358 و در واپسین دقیقه های یازدهم اردیبهشت،از سوی گروه فرقان ترور گردید و جان خویش را بر سر اندیشه هایش بگذاشت. همچنین بایسته است یادی کنیم از آموزگار ارزنده ای،که سه سال پیش و در یازدهم اردیبهشت ماه،از میان ما رفت : محمد بهمن بیگی،پدر آموزش عشایر ایران. آموزگار- نویسنده ای ارزنده،که به پاس پیکار خستگی ناپذیرش با بی سوادی،در سال 1973 از سوی یونسکو،به عنوان بهترین آموزگار جهان برگزیده شد و جایزه ی کروبس کایا را از آن خویش ساخت.
ادامه مطلب ...