از اجرای طرح رتبه‌بندی تا تعدیل نگاه امنیتی

بررسی عملکرد وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم
از اجرای طرح رتبه‌بندی تا تعدیل نگاه امنیتی

الهام کاظمی، صفحه شهر روزنامه فرهیختگان ، 10 اردیبهشت ماه 96
 13 میلیون و 300 هزار نفر، تعداد دانش‌آموزانی است که مهر 95 وارد کلاس‌های درس شدند. این آمار نشان می‌دهد وزارت آموزش و پرورش یکی از نهادهای دولتی است که با قشر بزرگی از جامعه در ارتباط است و باید برنامه‌ریزی‌های مدونی برای تربیت آنها انجام شود.
اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند که مسائل آموزش و پرورش در کشور، ریشه‌ای و وابسته به نهادهای مختلف است و آمدن و رفتن دولت‌ها تاثیر کمی د‌ر آن دارد، اما با این حال به گواه خود آنها، وزارتخانه آموزش و پرورش دولت یازدهم توانسته است آرامش نسبی را به معلمان و دانش‌آموزان هدیه کند. اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در جهت افزایش حقوق معلمان، حذف نگاه‌های امنیتی به فعالیت‌های صنفی و افزایش فوق‌العاده شغل معلمان از مواردی است که باعث شده اندکی از دغدغه معیشتی معلمان کاهش یابد. البته برخی مشکلات آموزش و پرورش در دولت یازدهم حل نشده باقی مانده است. هنوز هم بیش از 95 درصد بودجه این وزارتخانه صرف هزینه‌های جاری و حقوق معلمان می‌شود و این دولت از این حیث توفیق چندانی نداشته است. به‌ویژه آنکه مساله گرفتن وجه از والدین دانش‌آموزان در این دوره هم همچنان ادامه دارد. در این میان بیمه تکمیلی معلمان موسوم به بیمه طلایی معلمان هم در این دولت پیگیری نشد.
 حذف نگاه امنیتی
محمدتقی سبزواری از اعضای سازمان معلمان ایران با اشاره به اینکه با روی کارآمدن علی‌اصغر فانی، نگاه امنیتی از آموزش و پرورش برداشته شد، در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «این توفیق به حدی بود که برخی همکاران ما که به دلیل فعالیت‌های صنفی حکم داشتند و حتی دوره‌ای در زندان به سر می‌بردند به کار برگشتند.» موضوعی که محمدرضا نیک‌نژاد، عضو شورای صنفی معلمان هم در گفت‌وگو با «فرهیختگان» آن را تصدیق می‌کند. به گفته او، شوراهای صنفی پل ارتباطی مسئولان با گروه‌های مختلف مردم هستند و فانی سعی کرد که این پل را ترمیم کند و پس از او احمدی‌دانش‌آشتیانی هم مخالفتی با آن نداشته است.
 حذف طرح‌های غیرکارشناسی
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سندی است که 120 اولویت دارد و قرار است با اجرای‌ آن سیستم آموزش و پرورش کشور ترمیم شود. دو مورد هوشمند‌سازی مدارس و تغییر ساختار آموزش و پرورش به سیستم 6، 3، 3 در این سند آمده است که البته در اولویت‌های میانی و پایانی سند گنجانده شده است. در دولت دهم تغییر ساختار که اولویت 112 بود به صورت ناقص اجرا شد، بدون اینکه پیش‌نیازهای آن اجرا شود. در کنار این تغییر ساختار هوشمند‌سازی غیرکارشناسی مدارس نیز وجود داشت. به‌طوری که به گفته سبزواری با روی کار آمدن دولت یازدهم هوشمندسازی غیرکارشناسی مدارس حذف شد، چرا که بدون آموزش لازم به معلمان و دانش‌آموزان و ایجاد امکانات لازم در حال اجرا بود.
 افزایش حقوق معلمان
سبزواری به افزایش حقوق معلمان نیز اشاره می‌کند. افزایش فوق‌العاده شغل از 800 امتیاز به 1500 امتیاز و اجرای رتبه‌بندی معلمان که به افزایش حقوق 30 درصدی آنها منجر شد از اقدامات مثبتی است که به گفته سبزواری، دولت یازدهم در جهت افزایش حقوق انجام داده است. براساس آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان با سابقه بالای 6 سال براساس امتیاز و سابقه کار مشمول افزایش حقوق شدند. نیک‌نژاد در این باره می‌افزاید که در راستای این طرح حقوق معلمان به‌طور میانگین تا 250 هزار تومان افزایش یافت. موضوعی که به اعتقاد او اگر تا چند سال آینده ادامه یابد، باعث می‌شود شکاف دریافتی بین معلمان و سایر کارکنان دولت و نیز عدالت پرداختی کارکنان دولت میسر شود.
 ناکام در جذب بودجه
با این حال به اعتقاد این دو معلم با سابقه کشور این وزارتخانه همچنان در تلاش خود برای افزایش بودجه ناکام بوده‌ و اختصاص یافتن بیش از 95 درصد از بودجه به هزینه‌های جاری و کسری هزار میلیاردی بودجه در سال 95 اجرای هدف‌های آموزشی و پرورشی را مشکل کرده است. کاهش بودجه تجهیز و نوسازی مدارس و تخصیص نیافتن سرانه مدارس از مهم‌ترین این مسائل است که به گفته آنها باعث شده است مدارس دست به دامن والدین دانش‌آموزان شوند، به طوری که در حال حاضر اغلب مدارس در کلانشهرها خودگردان شده‌اند. به گفته نیک‌نژاد، قبح پول گرفتن از والدین دانش‌آموزان در دولت دهم ریخت و به صورت یک عرف درآمد و در دولت یازدهم هم ادامه پیدا کرد. موضوعی که باعث شده است مدارس جایگاه متعالی خود را از دست بدهند و وارد مسائل اقتصادی و مالی شوند که گاه ممکن است فسادی هم در آن اتفاق افتد. در این میان پرداختی بازنشستگان هم منظم نبوده است به‌طوری که مطالبات 95 هنوز پرداخت نشده است. مطالباتی که به گفته سبزواری دولت قول داده است تا پایان بهار پرداخت کند.
 نگاه نو در آموزش و پرورش
با این حال سبزواری و نیک‌نژاد هر دو معتقدند که وزیر فعلی آموزش و پرورش نگرش نویی در آموزش و پرورش دارد، به‌طوری که با روش‌های نوین دنیا و روش‌های تطبیقی آشناست و معتقد است که باید تمرکززدایی در آموزش و پرورش ایجاد شود که این نگاه در درازمدت به نفع آموزش و پرورش کشور است.
در این میان اسدالله عباسی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یکی از نهادهای حاکمیتی دخیل در آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «فرهیختگان» موضوع واگذاری مدارس به بخش خصوصی، ساماندهی معلمان حق‌التدریس، موضوعات مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان و حذف چهره‌های ملی و مذهبی از کتب درسی اشاره می‌کند و معتقد است که دولت یازدهم در این موارد درست عمل نکرده است و باید روند خود را اصلاح کند.

http://fdn.ir/news/5178/از-اجرای-طرح-رتبه‌بندی-تا-تعدیل-نگاه-امنیتی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد