بودجه پیشنهادی سال 96، آموزش کشور را زمین گیر می کند


خبرگزاری ایرنا، مریم جلوداران، 17 بهمن ماه 95 کارشناس مسایل آموزش و پرورش گفت: بودجه پیشنهادی سال 96 که حدود 33 هزار و 480 میلیارد ریال است، با توجه به شرایط کنونی و کمبود اعتبارات در این وزارتخانه، آموزش کشور را زمین گیر خواهد کرد.
محمدرضا نیک نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار کرد: هر ساله مرکز پژوهش های مجلس پیش از بررسی لایحه بودجه در صحن علنی، گزارشی تحلیلی از آن تهیه کرده و منتشر می کند که بررسی کل بودجه وزارتخانه های مختلف را در بر می گیرد.
وی با بیان اینکه این مرکز امسال نیز پژوهشی در زمینه بودجه آموزش و پرورش برای سال 96 را انجام داده است که این بررسی دارای نکته های فراوان و ارزنده ای است، افزود: در بخشی از این بررسی آمده است که در قانون بودجه 94 هزینه حقوق و مزایای کارمندان آموزش و پرورش 89.46 درصد، که در سال 95، 93.06، درصد بوده و این رقم برای سال 96 به 93.16 درصد رسیده است.
این فعال صنفی ادامه داد: با توجه به افزایش این بخش از بودجه آموزشی کشور در چند سال گذشته، مشاهده می شود که فرهنگیان همچنان از میزان دستمزدها و دریافت های مالی خود گله مند هستند و این بودجه افزون بر اینکه نارضایتی فرهنگیان را در پی داشته، نتوانسته گرهی از آموزش و پرورش باز کند.
نیک نژاد یادآورشد: این روند نشان می دهد که در سه سال گذشته سهم دیگر بخش های آموزشی که هدف و ماموریت اصلی این وزارتخانه که همانا آموزش و پرورش فرزندان این آب و خاک است، کاهش یافته و به ترتیب از سال 94 تا 96 دارای 10.54، 6.94 و 6.84 درصد بوده است.
وی اضافه کرد: مسوولان آموزش و پرورش بارها اعلام کرده اند که 98 تا 99 درصد بودجه این وزارتخانه صرف هزینه پرسنلی می شود، بی گمان این گرفتاری زمینه افت آموزشی فراگیر در نهاد آموزش را فراهم کرده است و امروز بسیاری از دشواری های پیش روی آموزش، کم توانی وزارتخانه در هزینه های آموزشی در سراسر کشور است.
کارشناس مسایل آموزش و پرورش بیان داشت: افزون بر این، کمبود بودجه سبب شده است که بودجه های آموزشی به مدرسه ها نرسد و مدیران برای اداره دست و پا شکسته مدارس دست خود را به سوی خانواده ها دراز و شاید بهتر است بگوییم در جیب آنان کنند.
نیک نژاد اضافه کرد: در بخش دیگری از بررسی مرکز پژوهش های مجلس آمده'در سال های گذشته همواره در بخش اعتبارات هزینه های وزارتخانه، آموزش و پرورش با کسری بودجه مواجه شده است. با آنکه سال 93 و 94 به ترتیب 26 و 23 درصد رشد در این بخش وجود داشته اما باز هم وزارتخانه با کسری بودجه مواجه شده است. لذا این پرسش مطرح می شود که با نرخ رشد 10 و 11 صدم درصد افزایش که در لایحه 96 در نظر گرفته شده، آیا کسری بودجه آموزش و پرورش به مراتب بیش از سال های قبل نخواهد شد؟ '
وی یادآورشد: با توجه به این جدول 98.9 درصد از اعتبارات استان ها هزینه های پرسنلی است و تنها 1.1 درصد به سایر بخش های این وزارتخانه اختصاص می یابد و کسری سال های 92 تا 94 به ترتیب بیش از یک و هشت دهم هزار میلیارد تومان، بیش از یک و چهار دهم هزار میلیار تومان و حدود یک و نیم هزار میلیارد تومان بوده است.
این کارشناس آموزشی خاطرنشان کرد:‌ با تکیه بر بررسی موشکافانه مرکز پژوهش ها، نمایندگان مجلس باید تلاش کنند تا ساختار آموزشی بیش از این دچار افت و حتی پسرفت نشود.

http://www.irna.ir/fa/News/82416664/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد