محمدرضا نیک نژاد، روزنامه آرمان، 27 اسفند ماه 94
( این یاداشت در اصل گفت و گو بوده است)
در سال گذشته مشکلات آموزش
و پرورش بسیار زیاد بود و حتی میتوان گفت در برخی موارد مشکلات این سازمان به
نسبت گذشته بیشتر هم شده است. کمبود بودجهای که هر ساله وجود دارد امسال بیشتر
خود را نشان داده است و نمونه آن هم پرداخت نشدن اضافه کار ششماهه دوم سال تحصیلی
به معلمان است. بعد از گذشت دو سال هنوز پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته پرداخت
نشده است. پیامد دیگر این کسری بودجه شکسته شدن قبح کمک به مدرسه و علنی شدن آن در
اظهارنظرهای مسئولان آموزش و پرورش است. خیریهای شدن آموزش و پرورش و علنی کمک
گرفتن از خیران برای ساخت مدارس هم سوی دیگر این مساله بود. کلاسهای شلوغ و تراکم
دانشآموزان در مدارس شهرهای بزرگ و متوسط از دیگر مشکلات آموزش و پرورش بود که از
کیفیت آموزش به ویژه در دبستان میکاهد، زیرا معلم با توجه به ساختار جدید
ارزشیابی توصیفی فرصت رسیدگی به همه دانشآموزان را پیدا نمیکند. مشکل دیگر
برقرار ماندن مدارس فرسوده بود که کار خاصی برای حل این مشکل صورت نمیگیرد. از
نکات مهم دیگر که رویکرد دولت هم است و در برنامه ششم هم به آن اشاره شده، برون
سپاری آموزش و پرورش و خصوصیسازی آن است که پیامد خوبی برای آموزش و پرورش کشور
ما ندارد و باعث طبقاتی شدن آموزش و پرورش میشود. بچههایی که از نظر مالی ضعیف
هستند به مدارس دولتی که امکانات کمتری دارند، میروند و بچههایی که وضعیت مالی
خوبی دارند به مدارس غیرانتفاعی که امکانات بیشتری دارند، میروند و این شکاف
طبقاتی در آموزش را دامن میزند و آموزش و پرورش را به سمت
بی عدالتی میبرد. با توجه به بودجهای که برای آموزش در نظر گرفته شده و افزایش
محسوسی نداشته است، چشم اندازی که برای سال بعد میتوان داشت این است که وضعیت
خوبی در راه نیست و فشار اقتصادی زیادی بر آموزش و پرورش وارد میشود. با توجه به
اینکه حدود ۸۸ درصد بودجه صرف پرداخت حقوق میشود، ۱۲ درصد باقی مانده آن نمیتواند
تأثیر زیادی در حل مشکلات آموزشی کشور، بهبود وضعیت و افزایش امکانات داشته باشد.
به همین دلیل نیاز است تا قبل از تصویب بودجه در مجلس مسئولان آموزش و پرورش فشارهایشان
را افزایش دهند تا بتوانند بودجه بیشتری برای این حوزه بگیرند.
http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/147075/رابطه-کسری-بودجه-و-بیکیفیتی-