مشق‌های سلیقه‌ای

                 

         بخشنامه ممنوعیت توزیع پیک‌های نوروزی در برخی مدارس اجرا نمی‌شود

                     گزارش روزنامه فرهیختگان، 26 اسفند ماه 94
                               نویسنده :مطهره واعظی‌پور 
                                                                                        چند سالی می‌شود که آموزش و پرورش توزیع پیک‌های نوروزی را در مدارس کشور ممنوع اعلام کرده است، اما با این وجود بسیاری از مدارس هنوز پیک‌های نوروزی توزیع می‌کنند یا اینکه مشق‌های زیادی را برای ایام نوروز به دانش‌آموزان می‌دهند؛ مشق‌ها و پیک‌هایی که باعث می‌شود خستگی بر تن دانش‌آموزان بماند.
سال 91 آخرین سالی بود که پیک نوروزی به صورت اجباری توزیع شد و از آن سال به بعد، بحث توزیع اختیاری پیک نوروزی به میان آمد. مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه در برخی مدارس تهران علاوه‌بر پیک دیکته، مشق‌های زیادی نیز برای نوروز داده شده است، به «فرهیختگان» گفت: «با این مدارس برخورد خواهد شد، زیرا خلاف قانون و بخشنامه آموزش و پرورش عمل کرده‌اند.»
او همچنین تاکیدکرد: «قرار نیست دانش‌آموزان در ایام نوروز به حال خودشان رها شوند، اما اینکه تکالیف سنگین و یکپارچه داشته باشند هم درست نیست.»
همچنین محمد دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش ‌و پرورش در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در مورد توزیع پیک‌های نوروزی گفت: «توزیع هر نوع پیک در مدارس خلاف قانون است و آموزش و پرورش با متخلفان برخورد خواهد کرد. مدارس نباید سرخود عمل کنند و برای راحتی خودشان تکالیف یک‌شکل به دانش‌آموزان بدهند.»
او افزود: «چند سالی است بخشنامه‌ای در سراسر مدارس کشور ابلاغ شده که توزیع پیک‌های یک‌شکل و سراسری ممنوع است و تاکنون با چند منطقه متخلف برخورد شده است. در این بخشنامه آمده است معلم‌ها باید با توجه به استعداد و نیاز دانش‌آموز تکالیف نوروز را بدهند، یعنی برای هر دانش‌آموز یک تکلیف مجزا و درخور حالش بدهند.»
دیمه‌ور تاکید کرد: «راهنمای فعالیت‌های یادگیری ایام نوروز توسط معلم یا چند مدرسه تنها فعالیتی است که دانش‌آموزان باید در این ایام انجام دهند. راهنمایی که به دانش‌آموز کمک می‌کند از ایام نوروز بیشتر لذت ببرد نه اینکه تعطیلات نوروز را به بدترین روزهای سال‌شان تبدیل کند.»
او با اشاره به اینکه ثبت خاطره، گفت‌وگو و خاطره‌نویسی جزء «راهنمای فعالیت‌های یادگیری نوروز» است، گفت: «مهارت تعامل، مشارکت، ارتباط جمعی، مهارت خوب دیدن و خوب شنیدن قسمتی از بخشنامه است که به مدارس ابلاغ شده و مدارس موظف هستند در این چارچوب عمل کنند.»
به گفته دیمه‌ور، فعالیتی که از دانش‌آموزان در ایام نوروز می‌خواهند باید با موقعیت‌شان سازگار باشد و مشق‌ها و آموزش‌های مرسوم نباید در ایام نوروز به دانش‌آموزان داده شود. آنها در این ایام باید از محیط و فضایی که هستند موضوعی را یاد بگیرند و بتوانند آن را بیان کنند.

  خانواده‌ها
 مقصر هستند
 محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و پرورش به «فرهیختگان» می‌گوید: «پیک و مشق نوروزی چیزی جز اذیت دانش‌آموز در ایام نوروز نیست. اگر مدارس به بخشنامه‌ای که آموزش و پرورش ابلاغ کرده عمل کنند، می‌توان امیدوار بود که امسال دانش‌آموزان عید خود را بهینه بگذرانند.»
او با بیان اینکه سیستم آموزشی کشور ما کسالت‌آور است، می‌افزاید: «دانش‌آموزان در ایام نوروز نباید دوباره ساعت‌های کسالت‌آوری داشته باشند، بنابراین با مشق‌های زیاد و پیک نوروزی، ایام نوروز را برایشان خراب نکنیم و بگذاریم آنها با انرژی بیشتری وارد سال جدید شوند.»
نیک‌نژاد با اشاره به اینکه خانواده‌ها در موضوع پیک‌ها و مشق‌های نوروزی بیشتر مقصر هستند، می‌گوید: «گاهی اگر مدارس به دانش‌آموزان در ایام نوروز تکلیفی ندهند، خانواده‌ها ناراحت می‌شوند و فکر می‌کنند مدارس کم‌کاری کرده‌اند.»
او تاکید می‌کند: «نیازی نیست کام دانش‌آموزان را در ایام نوروز با مشق‌ها و پیک نوروزی تلخ کنیم. بهتر است به بخشنامه آموزش و پرورش عمل شود و خانواده‌ها هم با مدارس همکاری کنند.»
به صورت کلی به نظر می‌رسد اگر آموزش و پرورش با متخلفان جدی برخورد کند، قطعا بعد از گذشت چهار سال از ابلاغ چنین قانونی هیچ مدرسه‌ای به خود اجازه نمی‌دهد پیک نوروزی یا مشق‌های سنگین و یکسان به دانش‌آموزان بدهد.
http://www.farheekhtegan.ir/newspaper/page/1907/13/71177/0

نظرات 1 + ارسال نظر
معلم کوچولو چهارشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 10:35 ب.ظ http://moalem-ko0cho0lo0.blogsky.com/

مدرسه ما کتاب نوروز کانون فرهنگی آموزش رو برای بچه ها سفارش داده.یک کتاب که بیشتر از صد صفحه داشت پر از تمرین و مسئله

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد