یادگیری در سده بیست و یکم (2)

 

                 برگردان: محمدرضا نیک نژاد، روزنامه همدلی،24 اسفندماه 94

در بخش نخست " یادگیری در سده بیست و یکم" دیدگاه دو تن از کارشناسان آموزشی را خواندیم. در ادامه نظر سه تن دیگر از کارشناسان یا مدیران آموزشی آمریکا درباره ویژگی های یادگیری در این سده را می بینیم.

سارا براون وسلینگ: معلم نمونه آمریکا در سال 2010

یادگیری در سده بیست و یکم رویکردی آموزشی را شکل می دهد که محتوا را با مهارت در می آمیزد. بدون مهارت ها دانش آموزان در حفظ کردن حقایق و به یادآوری دانسته ها روی برگه های کار رها شده اند و تجربه های آموزشی شان به بی کنشی، فروکاسته می شود و بدون محتوا نیز ممکن است دانش آموزان در حل مسئله یا تجربه های کار تیمی، به شکلی پیش پا افتاده به ارتباط بدون دقت دچار شوند. در عوض الگوی یادگیری سده بیست و یکم فرصتی را ارائه می دهد برای همکوشی حاشیه های موضوع در برابر بحث مهارت ها. این همکوشی  مهارت ها و محتوا را در چارچوبی می گنجاند که این دوگانگی ها را بزداید. یادگیری در سده بیست و یک به معنی گوش سپردن بر بنیادهای گذشته است، تا برای رهنمودهای آینده یاریمان دهد. برگزیدن الگوی یادگیری سده بیست و یک، نیازمند توجه به این عامل هاست که می تواند شامل چنین تغییری باشد: یادگیرندگان خلاقی که اندیشمندانه ریسک می کنند، منش های یاد گیری را می پرورانند و از مجموعه مدرسه هایی پشتیبانی می کنند که هر کس در آن یادگیرنده است. 

کارن کاتور:مدیر دفتر تکنولوژی آموزشی وزات آموزش و پرورش آمریکا

کامیابی آموزشی در سده بیست و یکم نیازمند دانستن چگونگی یادگیری است. دانش آموزان امروز به احتمال زیاد چندین دوره در طول عمرشان خواهند داشت. آنها باید سنجشگرانه اندیشی و مهارت های ارتباطیِ میان فردی را به سختی پرورش دهند. پرورشی به منظور کامیابی در جهانی که به شکل فزاینده ای پیچیده، به هم پیوسته و دگرگون شونده است. فن آوری؛ دسترسی به اطلاعات، میان کنش های اجتماعی پایدار و ساختن و در میان گذاری مطالب دیجیتالی را به آسانی می پذیرد. در این شرایط آموزشگران می توانند تکنولوژی را به منظور آفرینش محیطی خوشایند و شخصی شده، برای مواجه با نیازهای سربرآورده ی آموزشی این نسل به کار برند. یادگیری دیگر نباید یک الگوی ی ثابت یا محدود شده در کلاس باشد. برای به تصویر کشیدن دوباره آموزش در سده بیست و یکم باید فرصت های فراهم شده به وسیله فن آوری، با تمرکز بر آماده سازی دانش آموزانی که در طول زندگی یادگیرنده اند، مورد استفاده قرار گیرند.

میلتون چن:عضو ارشد و مدیر اجرایی پیشین بنیاد آموزشی جورج لوکاس،نویسنده آموزش و پرورش کشور.

یادگیری در سده بیست و یکم نباید بحث برانگیز باشد. این آموزش، بسادگی، تلاشی برای تعریف یادگیری نوین با بهره گیری ابزارهای نوین است.( مساله این است که آنچه در سال 2010 نوین به شمار می آید به شتاب به فراسوی آن چیزی رفته است که در سال 2000 به شمار می آمد. گویی هم اکنون یک سال، "به اندازه ی سده ی پیشین" پیش رفته ایم.)

یادگیری در سده بیست و یکم بر مفاهیم یادگیری گذشته همچون " دانش و آگاهی اصلی در زمینه موضوع های درسی " و شکل تازه دادن به آنها در جهان امروز بنا می شود. جایی که چشم انداز جهانی و مهارت های گروهی بسیار حیاتی اند. دیگر کافی نیست " درباره ی شرایط بدانیم." بلکه مهم تر این است که درباره ی فهم آنها، کنجکاو بمانیم.

اینترنت افزون بر این که  ارتباطات جهانی و دسترسی به اطلاعات را ممکن ساخته، کلید برقراری یک نظام آموزشی تازه را نیز به دست داده است. نظامی که در آن دانش آموزان، اطلاعات را با سرانگشت هایشان به کار می گیرند و  در گروه ها با همدیگر همکاری می کنند تا بیش از آن چیزی انجام دهند که به تنهایی می توانند- همان رخدادی که در محل های کار سده ی بیست و یکم نیز می بینیم.  خود این که پس از 10 سال از آغاز قرن، ما هنوز هم سرگرم بحث و گفت و گو درباره ی یادگیری در سده ی بیست و یکم هستیم نشان می دهد که یک نزدیک بینی پایدار،سایه ی خود را بر آنچه که باید در چشم انداز 2020  باشد انداخته است.

http://hamdelidaily.ir/7751-یادگیری-در-سده-بیست-و-یکم-(۲).html       

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد