چالش 18 درجه و نا آگاهی های شهروندی!

                  محمدرضا نیک نژاد، ص آخر روزنامه شهروند، 10 بهمن 94

 رییس سازمان محیط زیست پس از تلاش های جهانی برای کنترل دمای زمین در پاریس، با امید به این که شهروندان کشور را به افزایش دمای زمین توجه بیشتری دهد، "چالش 18 درجه" را مطرح نمود. چالش قرار است مردم را تشویق کند تا دمای محیط کار و زندگی شان را در 18 درجه نگهدارند. تا در انرژی صرفه جویی شود و ایران نیز سهمی داشته باشد در کاهش دمای زمین و .... زنگ تفریح از همکاران درباره چالش 18 درجه پرسیدم. به همدیگر نگاهی از سر تعجب انداختند. همکاری که نمی خواست کم بیاورد گفت " ای! یه چیزایی شنیدم" من هم منتظر ادامه نماندم و توضیح دادم. پس از حرف های من، یکی گفت کار از این حرفا گذشته، بِرن جلوی ماشین های تولیدی خودشونو بگیرن. دیگری گفت در اداره های دولتی بیشترین مصرف و اتلاف انرژی را داریم، اول باید اون رو درست کنن، بعد بیان سراغ ما. و دیگری هم با اشاره به من گفت" تو هم قاطی داری با این حرفایی که می زنی! و...  رفتم سرِ کلاسِ 27 – 8 نفره. می خواستم ببینم که بچه ها در کجای چالش هستند. پرسیدم: کسی از چالش 18 درجه چیزی می داند؟ یکی گفت آقا خوردنیه!؟ دومی به اولی گفت نه بابا! درجه خولیِ تو رو می سنجه! یکی از ته کلاس داد زد آقا باز از اون سوالای سخت پرسیدی ها! همون فیزیک بگی بهتره و.... شب مهمون پسرخاله پزشکم بودم. درباره چالش 18 درجه پرسیدم. با ریشخندی گفت: ایی که گفتی یعنی چه!؟ گفتم درباره کنترل درجه حرارت خانه ها و محیط کار است. یک ساعت از رخدادهای شگفت آور درمانگاه شان گفت و آخرش هم گفت پسرخاله ماجراهای درمانگاه نمی گذارند به چیز دیگه ای فکر کنم. تو هم این حرفا رو ول کن و بچسب به زن و بچت! ناامید کننده بود. با خودم گفتم تا صدها سال دیگر هم درست نمی شویم! یکی دو روز بعد با همان 27- 8 دانش آموز کلاس داشتم. تا وارد کلاس شدم چند تن پشت سر هم داد می زدند آقا چالش، آقا چالش،  آقا ... گفتم فعلا ساکت! چند دقیقه بعد پیشنهاد دادم نیمکت ها را دایره ای بچینند. آرین نخستین کسی بود که گفت موضوع چالش 18 درجه شوفاژ خانه هاست. در تهران 2 میلیون خانه هست که با شوفاژ گرم می شوند. قرار است چالش 18 درجه با آگاه کردن شهروندان تلاش کند تا دمای خانه ها را در حد 18 درجه نگهدارد. سام اجازه خواست و گفت یکی از مهمترین کارها این است که بخش هایی از موتورخانه ها باید در دوره های 5 ساله عوض شوند در حالی که 10 تا 15 سال همچنان کار می کنند! این تنها یکی از دلیل هایی است که ایران هشتمین کشور آلوده کننده جهان است و ... اشکان ادامه داد که نباید فقط از گاز طبیعی استفاده کرد کشور ما بهترین زمینه برای بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر را دارد. اکنون 54 درصد انرژی خانه های مان از گاز است. باید به سوی جایگزینی برویم و ....

این جا بود با خودم گفتم پس ما برای دگرگونی های فرهنگِ زیست محیطی مان نیاز به صدها سال نداریم. تنها باید از را ه آموزش و تمرکز بر بچه های امروزی، یکی دو نسل را حساس به محیط زیست کرده و آموزش دهیم. ادامه کار را آنها پی خواهند گرفت. راستی خانم ابتکار برای پیشبرد چالش اش تا چه اندازه روی مدرسه و آموزش حساب باز کرده است!؟ آیا با بی تفاوتی دست اندرکاران سیاسی – آموزشی به دانسته های زیست بومی می توان امیدوارم بود که در یکی دو نسل، فرهنگ زیست محیطی دگرگون شود!؟ و آیا کسی گمان دارد که نسل های آینده امیدِ ایران و جهانند و باید روی آنها سرمایه گذاری کرد؟ پس چرا این همه بی عملی!؟  

http://shahrvand-newspaper.ir/news:nomobile/main/55780/%da%86%d8%a7%d9%84%d8%b4-18-%d8%af%d8%b1%d8%ac%d9%87-%d9%88-%d9%86%d8%a7%d8%a2%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b4%d9%87%d8%b1%d9%88%d9%86%d8%af%db%8c

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد