پولی کردن، ‌هدایت اجباری و تعبیر نادرست از کیفیت در آموزش و پرورش

در پی ممنوع‌شدن ثبت نام رشته علوم انسانی، همدلی بررسی می‌کند:
پولی کردن، ‌هدایت اجباری و تعبیر نادرست از کیفیت در آموزش و پرورش
گزارش از آساره کیانی، روزنامه همدلی


مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، خبر داده: از سال آینده ثبت نام در رشته ادبیات و علوم انسانی را در مدارس دولتی عادی نخواهیم داشت.
اسفندیار چهاربند در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت انتخاب رشته دانش‌آموزان از سال آینده گفته: دانش‌آموزان متقاضی رشته علوم انسانی باید در دبیرستان‌های فرهنگ ثبت نام کنند. تلاش می‌کنیم دبیرستان‌های فرهنگ را توسعه دهیم.
او گفته:‌ در حال حاضر حدود ۱۲ مدرسه فرهنگ در سطح شهر تهران داریم که با توجه به اینکه باید هر منطقه آموزشی دارای یک دبیرستان فرهنگ باشد، حداقل ۲۴ مدرسه دیگر تا سال آینده راه‌اندازی کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه براساس آنچه در سند تحول بنیادین آمده است، ارتقای کیفی رشته علوم انسانی مد نظر است نه ارتقای کمی، گفته: در سند تحول بنیادین بر شناسایی استعدادهای برتر و هدایت آن‌ها به ادامه تحصیل در رشته‌های علوم انسانی تأکید شده است. بنابراین تلاش می‌کنیم مدارس فرهنگ را تقویت کنیم تا به ارتقاء کیفیت تحصیل در این رشته بیانجامد.


همدلی: گروه جامعه: دانش‌آموزانی که می‌خواهند در دبیرستان، رشته علوم انسانی را انتخاب کنند از این پس باید به ناچار در این مدارس ثبت نام کنند؛ مدارس فرهنگ؛ این مدارس دولتی نبوده  و به طور مشخص وابسته به افراد شناخته‌شده در رده‌های بالای سیاستگذاری کشور تعلق دارند؛ همدلی در گفت‌وگو با یک کارشناس آموزشی به بررسی محدودیت‌های ایجاددشده در رشته علوم انسانی برا دانش‌آموزان دبیرستانی پرداخته؛


بعد مسافت و محدودیت تحصیل
محمدرضا نیک‌نژاد، می‌گوید اولین نکته‌ای که پس از شنیدن خبر محدودیت ثبت نام دانش‌آموزان دبیرستانی در رشته علوم انسانی، به ذهن می‌رسد این است که بی‌شک این تصمیم در حد و اندازه و ظرفیت فعلی سیستم آموزش و پرورش ما نیست.
 این کارشناس آموزش با تاکید بر این که این محدودیت در واقع نوعی هدایت اجباری دانش‌آموزان و سوق دادن آن‌ها به سمت رشته‌های مشخص است، می‌گوید: تعداد مدارس فرهنگ که مسئولان به آن اشاره می‌کنند با توجه به محدودیت‌های جغرافیایی به گونه‌ایست که همه دانش‌آموزان در نقاط مختلف تهران(در بحث ما) نمی‌توانند به راحتی به این مدارس دسترسی داشته باشند.
نیک‌نژاد به مناطق 1، 2 و 5 شهر تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: منطقه 1 به لحاظ عرضی، منطقه 2، به لحاظ طولی و منطقه 5 هم عرضی و هم طولی از گستردگی بالایی برخوردارند و زمانی که دبیرستان‌های فرهنگ بدون توجه به بعد و مساحت جغرافیایی مناطق با توجه به تعداد اندکشان برای دانش‌آموزان علوم انسانی در نظر گرفته شوند، خود به خود عده‌ای به دلیل همین بعد مسافت از تحصیل در چنین دبیرستان‌هایی محروم می‌شوند. به عقیده این آموزگار،‌ همین بعد مسافت از اشکالات این طرح است که حق انتخاب دانش‌آموز را محدود می‌کند.
کیفیت یعنی پرورش انسان و شهروند واقعی
نکته دیگری که نیک‌نژاد، سوای اشکال جغرافیایی، به آن اشاره می‌کند، ایراد در توصیفی است که مسئولان از کمیت و کیفیت در رشته‌های علوم انسانی از آن یاد کرده‌اند.
او معتقد است که خلاف عقیده مسئولان که می‌گویند این طرح، کیفیت تحصیل در رشته‌های علوم انسانی را بالا می‌برد، می‌گوید: هیچ کیفیتی قابل تعریف نیست و نمی‌توان از کیفیت به عنوان یک بهانه برای انجام کار خاصی سوء استفاده کرد. نیک‌نژاد به سنجش فعلی سطح کیفیت در آموزش و پرورش اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر کیفیت یعنی دانش‌آموز رتبه بالاتری را در آزمون‌ها به دست بیاورد در حالی که کیفیت در رشته‌های علوم انسانی را نمی‌توان این‌گونه سنجید؛‌ کیفیت یعنی پرورش انسان یعنی پرورش شهروند واقعی نه این‌که روی نمره تمرکز شود.
نقض صریح قانون اساسی
اما یکی دیگر از اشکالات اساسی طرحی که ثبت نام دانش‌آموزان علوم انسانی را محدود می‌کند به نحوی پولی شدن مدارس است؛ بنا به گفته مسئولان، مدارس فرهنگی، دولتی نیستند؛ نیک‌نژاد می‌گوید: عدم توانایی پرداخت پول برای تحصیل محرومیت‌های بسیاری را برای دانش‌آموزانی که می‌خواهند رشته علوم انسانی بخوانند به دنبال خواهد داشت و این در تناقض با اصل 30 قانون اساسی است که می‌گوید حق تحصیل باید برای همه دانش‌آموزان رایگان باشد.
پیشگیری از شکست
نیک‌نژاد معتقد است که چنین تصمیماتی با درونمایه دولت فعلی که شعارش گسترش آزادی در انتخاب است، در تناقض است و نظام فعلی آموزش و پرورش که زیرمجموعه همین دولت است انتظار می‌رود با در نظر گرفتن مشکلات و چالش‌های پیش روی یک طرح پیش از آن‌که با شکست مواجه شود، از اجرای ناصحیح آن جلوگیری شود.

http://hamdelidaily.ir/wp-content/uploads/2015/12/202-09.jpg

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد