آزمون استخدامی آموزش و پرورش؛ بازی باخت - باخت!

محمدرضا نیک نژاد، ص نخست روزنامه جهان صنعت، 24 امرداد 94

آزمون استخدامی آموزش و پرورش در 27 شهریور امسال برگزار می شود. تا پایان زمان نام نویسی نزدیک 180 هزار تن متقاضی شرکت در این آزمون بوده اند. از این شمار شرکت کننده تنها 5000 هزار تن به استخدام آموزش و پرورش در می آیند که با توجه به سهمیه 1297 نفری خانواده شهدا و ایثارگران، تنها 3703 در آزمون با هم رقابت خواهند نمود. از هر داوطلب در هنگام نام نویسی 48 هزار تومان دریافت شده است. همچنین قرار است برای پذیرفته شدگان نهایی دوره ای یک ساله در دانشگاه فرهنگیان برگزار گردد که هزینه دوره از جیب پذیرفته شدگان تامین می شود. از 3703 پذیرفته شده ی نهایی  3073 تن مرد و 630  زن! خواهد بود. ( رسانه ها)  

هفته گذشته شاهد واکنش هایی به برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش بوده ایم. این واکنش ها در روزهای نخست هفته پیش با تجمع اعتراضی مربیان پیش دبستانی آغاز و با اعتراض هایی از نمایندگان و سپس با گزارش ها و یاداشت هایی در رسانه ها ادامه یافت.

 این یاداشت از دریچه ای دیگر به این آزمون خواهد پرداخت. نخست آن که به گفته کاربدستان آموزشی کشور سال گذشته نزدیک 38 هزار تن از نیروهای آموزش و پرورش بازنشست شده اند. بر همین پایه سال آینده نیز 38 هزار تن بازنشست خواهند شد. اگر به گفته دست اندرکاران آموزشی، پذیرفته شدگان نهایی نیازمند یک دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان باشند با یک حساب سرانگشتی، آموزش و پرورش در این دو سال 72 هزار بازنشسته دارد و تنها 5 هزار نیروی ورودی خواهد داشت! و این در حالی است که باز به گفته مسئولان در سال گذشته با کمبود نزدیک 80 هزار نیرو در بخش آموزشی روبرو بوده ایم. این آشفتگی نشان می دهد که فرادستان آموزشی بی آن که پنهان نمایند به دنبال کاهش نیرو حتی سریع تر از آنی هستند که خود می گویند. این کاهش شتاب زده در حالی انجام می شود که در بیشتر مناطق شهری کشور با تراکم دانش آموزان در کلاس روبرو هستیم و برای نمونه در تهران در دبستان با کلاس های 40 دانش آموزی و در دبیرستان با کلاس های 35 دانش آموزی روبرو هستیم. آیا کاهش سریع و شتاب زده نیرو نمی تواند منجر به افزایش آمار کلاس ها شده و بیش از گذشته آموزش را ناکارآمد نماید؟ دانش آموز اول دبستان، در کلاس 45 نفره چیزی به نام آموزشِ با کیفیت و کارآمد را تجربه خواهد نمود؟ البته فرادستان در ماه های گذشته برای توجیه کاهش نیرو، پی درپی از وجود نزدیک 4800 مدرسه زیر 5 دانش آموزش سخن گفته اند! اما آیا وجود چنین مدرسه هایی می تواند ملاکی باشد برای تراکم کشنده کلاس های شهری!؟ بی گمان آموزش و پرورش نیازمند ساماندهی نیرو می باشد اما نه به یک باره و در حالی که جمعیت دانش آموزی در یک دو سال گذشته رو به افزایش نهاده است!

اما نکته ای دیگر در برگزاری آزمون استخدامی، دریافت 48 هزار تومان هزینه برگزاری آزمون و البته هزینه گذراندن دوره در دانشگاه فرهنگیان است. با برآورد درآمد حاصل از برگزاری آزمون و البته شمار پذیرفته شدگان نهایی، می توان برگزاری آزمون را محلی برای جبران کسر بودجه در آموزش و پرورش دانست! این گونه برخورد با برگزاری چنین آزمونی شوربختانه دامن آموزش را که تاکنون به گونه ای نسبی از آلودگی های مالی پاک بوده است را می آلاید و شبهه ی بهره ی اقتصادی در چنین برنامه هایی را به شدت بالا می برد. در دهه های گذشته به سبب در اولویت نبودن آموزش و پرورش درهنگام تقسیم بودجه، این وزارتخانه همواره دچار کسری بودجه بوده است. فرادستان برای جبران این کمبود یا به سوی خصوصی نمودن آموزش رفته و پیگیر گسترش مدرسه های غیر دولتی بوده اند. و یا در مدرسه های دولتی چشم به جیب خانواده ها دوخته و به روش های گوناگون، از کمک های مردمی اختیاری!! گرفته تا برگزاری کلاس های تقویتی و آزمون های هماهنگی که شوربختانه فرسنگ ها با هدف های آموزشی نوین فاصله داشته اند، گام برداشته اند. گرچه همه این دریافت ها در نهایت بر جایگاه فرهنگی – اجتماعی آموزش در نگاه شهروندان اثر گذاشته و آن را از نهادی فرهنگی به نهادی اقتصادی با همه شبهه هایش تبدیل نموده است، اما تاکنون آموزش و پرورش به این گستردگی وارد بازی اقتصادی نشده است. این گونه برنامه ها افزون بر این که فشار بر شرکت کنندگانی است که از سر ناچاری و البته ناامیدی در آزمون شرکت کرده اند، بی گمان بیش از گذشته بر جایگاه آموزش و پرورش در افکار عمومی آسیب خواهد رساند. گویا وقت آن باشد که فرادستان آموزشی پیش از آن که دچار پیامدهای منفی ورود به بازی های اقتصادی شوند دامن آموزش را از این بازی ها پاک نگاه دارد. بی گمان نتیجه این بازی ها برای آموزش و پرورش باخت – باخت خواهد بود.      

     http://jahanesanat.ir/?newsid=24846

نظرات 2 + ارسال نظر
مرتضی یکشنبه 25 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 01:21 ب.ظ

جناب نیک نژاد این برنامه ای است که برای بیش از پیش ضعیف و ناکارامد جلوه دادن آموزش به اصطلاح رایگان و دولتی طراحی شده است تا اولیای دانش آموزان با هر فلاکتی که شده فرزندان خود را به مدارس غیر انتفاعی در حال ورشکستگی ببرند ...

ali یکشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 05:46 ب.ظ

سلام دبیر شیمی هستم با 13 سال تدریس در مناطق محروم سیاست کثیف کاربدستان در شهرهای بزرگ سوق دادن دانش آموز به مدارس غیر دولتی است و ما در مناطق دور دست کلاسهای زیر 10 نفر داریم سال گذشته کلاس 6 نفره ! و کلاس 7 نفره داشتم 13 سال است درخواست انتقالی میدهم موافقت نمی شود مدرسه روستای مجاور با کمتر از 5 کیلومتر با همین جمعیت تشکیل میشود و تجمیع نمی شود و در این سالیان 50درصد معلم ها کلاس غیر تخصصی میروند و از این منطقه من هیچ خروجی درست حسابی در کنکور ندیدم و هر دسته ای می اید همین کار را میکند حتی رشته تجربی را در جایی که نداشته و سیاست بر سوق به رشته های فنی را در نظر نمیگیرند و چون فلانی تشخیص میدهد باید با 10نفر تشکیل شود و مدارس شبانه روزی را بودجه نمیدهند تا کلاس های بهتر و نرمال با دبیران تخصصی تشکیل دهند معلم در مناطق مانند برده باید بماند و حضور فیزیکی داشتهباشد ولی در شهرهای بزرگ حتی نمیگذارند بازنشسته ها کمک کنند میگویند حق التدریس و اضافه ککارنیست ولی دانش آموزان را با سرانه آنها به غیر دولتی های خودشان میبرند و هیچ انگیزه و توانی برای افراد غیر بومی نمانده حداقل معلم بومی یک اسایش جزیی دارد ولی غیر بومی از جیبش در سرما و گرما باید کیلومترها را طی کند این حرفها را کسی از کاربدستان درک نمیکنند فقط به امار دروغ میپردازند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد